Gå til innhold

Unghund og hjemme alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål som førstegangseier til en tass på 12 måneder angående hjemme alene. 

Jeg har tatt hjemme alene trening blodseriøst for jeg hadde i bunn og grunn 3 krav til valpen når jeg holder på å oppdra den som jeg syns er utrolig viktig: at den er glad, snill og kan være hjemme alene. 

Likevel skjedde noe da han var 8-9 mnd da han kom i puberteten. Han har alltid vært litt propell, men han begynte å vise tegn til rastløshet når han var hjemme alene. Ikke separasjonsangst, men frustrasjon over at det ikke skjer noe og at han må være rolig over lang tid. 

Så spør jeg: er det VANLIG at unghunder sliter med dette problemet? Jeg syns alle jeg spør bare eh, jeg bare dro en dag og var borte en time og neste dag litt lenger med min valp, og det har alltid gått fint. Min hund har vært alene hjemme 8 timer hver dag siden han var 6 mnd. Bla bla osv

Stemmer dette for alle? Det kan det da ikke gjøre? 😂 Fortell dine erfaringer! 

Anonymkode: 0fbfa...8b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hunden nok aktivisering før du drar? En hund med masse energi vil jo så klart kjede seg 

Anonymkode: bee83...645

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får hunden nok aktivisering før du drar? En hund med masse energi vil jo så klart kjede seg 

Det gjør han absolutt 🤷‍♂️ han tygger litt og sover i mange timer når jeg drar. Men våkner etter 6 av de og blir rastløs 

Skrevet

Det er ganske vanlig at en unghung kan bli rastløs når den er hjemme alene, spesielt om det blir snakk om en del timer. Så lenge den ikke er redd så vil de som regel vokse det av seg når de blir eldre og roligere.

Har han tilgang til fylt kong evt godbiter kastet rundt i rommet? 

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Det er ganske vanlig at en unghung kan bli rastløs når den er hjemme alene, spesielt om det blir snakk om en del timer. Så lenge den ikke er redd så vil de som regel vokse det av seg når de blir eldre og roligere.

Har han tilgang til fylt kong evt godbiter kastet rundt i rommet? 

Takk det hjalp å høre! Har ingenting å Sammenligne med da dette har jeg ikke gjort før. 

Ja han får alltid fylt kong og et godt tyggebein hjemme. Hvis det er noen timer så får han litt leker å ting og gjøre også!

Skrevet

Aldri la hunden ligge uten tilsyn dersom du gir den kong e.l! 

Advarsel! NB! Sterke bilder!

"Since writing this article, I have heard from readers about additional toys causing this same tongue-trapping and jaw trapping effect – including the classic Kong with a hole in both ends. In this case, the dog had the toy trapped on the lower jaw. I am working on this story, so please stay tuned for the details. We strongly recommend always supervising your dog when he or she has access to any toy."

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Aldri la hunden ligge uten tilsyn dersom du gir den kong e.l! 

Advarsel! NB! Sterke bilder!

"Since writing this article, I have heard from readers about additional toys causing this same tongue-trapping and jaw trapping effect – including the classic Kong with a hole in both ends. In this case, the dog had the toy trapped on the lower jaw. I am working on this story, so please stay tuned for the details. We strongly recommend always supervising your dog when he or she has access to any toy."

Uff ja de er skumle når det går galt.. at folk tørr å la hunden få sånne når man drar fra dem i flere timer 😳

• Liker 1
Skrevet

Takk for påminnelse, han er alltid under overvåking og ikke spesielt overbegeistret for verken mat eller kong 😊

• Liker 1
Skrevet

Min begynte med det samme på samme alder. Her gikk han rundt i huset som han ville. Måtte innskrenke området han var på. Han pleide å være i stua/kjøkken og resten av huset. Nå fikk han kun tilgang til gangen. Hadde tyggeleker, liggeplass der. Det hjalp på rastløshet. Mindre å gå på, mindre å holde styr på  

Anonymkode: 19b3b...a98

Skrevet

Det finnes andre typer kong som er trygge, som den grønne blomsterkongen. Hunden min er svært glad i den 😊

Ts, du sier unghunden sover og spiser fint når du drar, men at den etter 6 timer alene blir rastløs? Eller leste jeg feil? 

Personlig synes jeg 8 timer alene for en hund er alt for lenge. Uansett, at den blir rastløs etter 6 timer alene er ikke rart. Da har den sovet lenge, begynner å kjenne det i blæra, og en ung hannhund har mye hormoner og behov for utløp. 

Det viktigste er at han ikke er redd/nervøs alene. Pass på å gi ham en skikkelig god tur pluss mental trening før du drar 🙂

Anonymkode: 6abbc...5d4

Skrevet

Tenk på hvordan du selv, og mennesker generelt er i puberteten. Rastløse og ustyrlige hormontroll. Det samme er hunden din. Det vil gi seg. 

Gi han en skikkelig tur før du drar slik at han blir sliten. Avgrens et område som du ikke er redd for (ikke bur!) i mellomtiden. En gang f.eks.

Anonymkode: d1674...ce4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det finnes andre typer kong som er trygge, som den grønne blomsterkongen. Hunden min er svært glad i den 😊

Ts, du sier unghunden sover og spiser fint når du drar, men at den etter 6 timer alene blir rastløs? Eller leste jeg feil? 

Personlig synes jeg 8 timer alene for en hund er alt for lenge. Uansett, at den blir rastløs etter 6 timer alene er ikke rart. Da har den sovet lenge, begynner å kjenne det i blæra, og en ung hannhund har mye hormoner og behov for utløp. 

Det viktigste er at han ikke er redd/nervøs alene. Pass på å gi ham en skikkelig god tur pluss mental trening før du drar 🙂

Anonymkode: 6abbc...5d4

Det er akkurat det jeg også egentlig synes - at 8 timer egentlig er for lenge🤷‍♂️ det er derfor jeg ikke forstår åssen folk får det til uten at det er noe problem, at valpen bare gjør det fra den er liten av og null problem. Han er 12 mnd nå og nå går 6 timer problemfritt. Regner med at 8 timer tar en god stund til før det også er problemfritt. Nå er det for lenge. Da setter han seg opp og sutrer, krafser kanskje og kan til og med begynne å bjeffe. 

Takk for tips! 😊 Skal sjekke ut den kongen

Skrevet

Min hund på 12 mnd klarer fint å være alene i 8 timer, men det er lenge for han. Han begynner å kjede seg etter noen få timer. Det beste er at han maks er alene i 5-6 timer. Kan du få noen til å lufte hunden din i løpet av dagen? Det er mange som tilbyr hundelufting. kan være verdt å betale for i noen måneder framover til han er litt eldre.

Anonymkode: 478d7...65f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...