Gå til innhold

Skabb-tråden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lagde meg en konto her på Kvinneguiden kun for å diskutere dette temaet: skabb (engelsk: scabies). 

• Dere som mistenker dere har skabb eller har fått den diagnotisert, hvordan har deres symptomer vært?
  • Og eventuelt, hvordan har deres møte med eksperter (lege, dermatolog, andre) vært? 
  • Viste symptomene å være tegn på annen sykdom?

Målet med tråden er å forhåpentligvis lage en slags database for symptomer, ettersom det snakkes så lite om skabb. Jeg opplever mange av vennene mine ikke har hørt om det, selv om jeg tror de er smittet; og hvorfor jeg tror det til tross mangel på kløe er at jeg selv har hatt en slik type 'sykdomsgang'. (Jeg opplever at legeverdenen vet lite om skabb når de hele tiden oppdager noe nytt parallellt med oss lekpersoner, f.eks. at skabb kan være på hodet.).

Selv har jeg fått masse små prikker i hodebunn, ansikt og kropp, men ikke medfølgende en ekstrem kløe som andre har opplevd, kun en sensasjon at noe "kravler litt" i ny og ne. Samt slike "vannholdige" små lommer mellom fingrene (jeg legger til et bilde fra Google).

De med mye kløe er jo de som har det verst og har noe ordentlig fysiske sår å vise til. Det gir mening at de kanskje har vært mest aktiv i media også, mens vi andre "går under radaren" når det ikke er tydelig at mangel av store sår og kløe også er en form for skabb.

Jeg frykter at om jeg går til legen så blir problemet mitt avfeid som allergi eller eksem (noe min far opplevde skjedde med ham). Han sto på sitt og vi fikk tilgang til pillene til slutt, som vi brukte med krem. Jeg var prikkfri i 3 uker inntil jeg klarte å sitte i sofaen til noen venner, og det blusset opp igjen dagen etter (de visste ikke hva skabb var, hadde ikke kløe, men hadde rød prikker i ansiktet så jeg (det lignet ikke kviser). Nå klør hodebunnen min og jeg har prikker i ansiktet igjen :(

52001156_798335100518976_6162844041839902720_n.png

Anonymkode: a2256...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :) jeg har slitt med skabb og ettervirkningene i snart et år nå.

Hos meg minte det mest om loppebitt i starten. Røde prikker som klødde veldig om natten. Kanskje 10 totalt på hele kroppen etter en måned. Etterhvert fikk jeg større harde klomper på rumpa og i skrittet. Ingenting høyere opp enn skuldrene. Alle prikkene har hatt samme følelsene når jeg klør på dem. Det klør så ekstremt at man vil klø av seg huden, og det hjelper nesten ingenting å smøre på salver. Skabbganger er veldig sjeldent å se. Har funnet kanskje 5stk ganger totalt, men har sikkert hatt over 100 kløende prikker.

Behandlet meg flere ganger uten å bli frisk, men tror kanskje jeg har slått skabben nå, da jeg ikke har fått noen nye "skabbprikker" på en måned.

Har fått flere slike væskefylte prikker på fingre og tær. Har fått dette i ukene etter hver gang jeg har behandlet meg. Virker som veldig mange reagerer slik på behandlingen. Har du behandlet deg i det siste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...