Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil søke meg inn på lektorutdanning fra høsten av, men er usikker på om jeg skal velge UiO eller et annet universitet hvor de har mer praksis. 

På UiO har de lite praksis, sent i studiet. Andre steder jeg har undersøkt begynner de allerede med praksis i første semester og har både på ungdomsskole og vgs. 

Jeg har hele tiden tenkt at det er en fordel med mye praksis, men både leser og hører at mange synes det er utrolig slitsomt. 

Jeg studerer på UiO nå og trives egentlig ikke så godt, men det er jo mulig at lektorprogrammet oppleves helt annerledes enn å ta en årsenhet. Jeg savner litt mindre forhold og tettere kontakt med medelever. 

Hva tenker dere ang. praksis? Vil gjerne ha innspill da jeg er så i tvil ifht hvor jeg skal søke. 

Anonymkode: 5a6c0...bff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilkr fag skal du ha? Jeg har gått lektorstudiet på UiB, her har ulike retninger ulik praksis. På realfag er det en uke (5 dager praksis) hvert år de første tre årene, mens de med norsk, engelsk, religion osv. har andre praksislengder. 

Anonymkode: a0c69...a9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ta norsk og et annet fag, ikke språkfag. Religion eller historie.  Jeg er som sagt så usikker på UiO. Jeg kunne tenkt meg å gått lektor på Menighetsfakultetet, men der har de ikke språkfag. 😩

• Liker 1
Skrevet

Hei, jeg skal også begynne utdanning som lektor til neste år, og jeg har tenkt meg til universitetet i sør-øst norge, her starter de med praksis allerede første semester. Jeg tenker at det må være en kjempefordel med praksis så tidelig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg går 5-10 på UIT. Vi begynte med 3 uker praksis på høstsemesteret og har to uker nå på vårsemesteret. Jeg synes det var kjempebra å få innblikk i lærerhverdagen så tidlig i studiet, og gleder meg til neste praksis. Vi har mye relevante oppgaver knyttet til praksisen også. Neste år har vi også 5 uker praksis, 3. år er det 6 uker, og 4.år 7 uker. 

Anonymkode: 6bfa0...fbc

• Liker 1
Skrevet

Praksis er en STOR fordel, det er kun det (og evt. jobbe som vikarlærer) som gir et lite innblikk i hvordan det faktisk er å være lærer. Folk som sutrer over at praksis er slitsomt, kan bare vente til de faktisk blir lærere på heltid. 

Anonymkode: 45ea2...aad

• Liker 4
Skrevet

Som lærer selv på tredje året nå, er jeg svært usikker. Selv tok jeg mastergrad og så PPU, og er veldig fornøyd med det valget.

Det jeg ser når jeg observerer elever i praksis hos oss på vgs, er at mange av dem ikke har et komplett årsstudium en gang, før de blir kastet ut i praksis med undervisning. Det er langt fra heldig, verken for elever eller studentene. Det er noe med å ha den faglige tyngden og pondusen, og ikke minst årsspennet mellom seg selv og elevene man skal undervise. Så sånn sett er jeg mer positiv til praksis senere i løpet! Samtidig bør man jo da være sikker på at man faktisk vil bli lærer, og får ikke prøvd det ut før senere i løpet.

Anonymkode: 3a638...d8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som lærer selv på tredje året nå, er jeg svært usikker. Selv tok jeg mastergrad og så PPU, og er veldig fornøyd med det valget.

Det jeg ser når jeg observerer elever i praksis hos oss på vgs, er at mange av dem ikke har et komplett årsstudium en gang, før de blir kastet ut i praksis med undervisning. Det er langt fra heldig, verken for elever eller studentene. Det er noe med å ha den faglige tyngden og pondusen, og ikke minst årsspennet mellom seg selv og elevene man skal undervise. Så sånn sett er jeg mer positiv til praksis senere i løpet! Samtidig bør man jo da være sikker på at man faktisk vil bli lærer, og får ikke prøvd det ut før senere i løpet.

Anonymkode: 3a638...d8a

Jeg synes du har gode poenger. Og dette gjelder ikke bare lærere, men og andre yrkesrettede utdannelser, det er en fordel å ha det faglige godt på plass før praksis. En annen ting er å ha observasjonspraksis, tror man kan få en følelse på om studiet/jobben er riktig da og, tidlig i løpet.

Anonymkode: c737a...5a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på lektorutdanning på UiO nå. Vi hadde første praksisperiode 3. semester. Synes egentlig det var greit å ikke ha det første året ettersom jeg da fikk litt mer trygghet på det faglige først. Og at aldersforskjellen til vgs-elever blir litt større da, noe som gjør det litt lettere å skulle ta lærerrollen. 
I løpet av studiet skal vi ha praksis i både vgs og ungdomsskole og det er praksis både 2. , 3. og 4. studieåret pluss noe under masterspesialiseringen. Jeg tenker at dette kommer til å gi et ganske godt grunnlag, men hvorvidt dette er enda bedre andre steder kan jeg ikke si noe om.

Anonymkode: faffe...de6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går på lektorutdanning på UiO nå. Vi hadde første praksisperiode 3. semester. Synes egentlig det var greit å ikke ha det første året ettersom jeg da fikk litt mer trygghet på det faglige først. Og at aldersforskjellen til vgs-elever blir litt større da, noe som gjør det litt lettere å skulle ta lærerrollen. 
I løpet av studiet skal vi ha praksis i både vgs og ungdomsskole og det er praksis både 2. , 3. og 4. studieåret pluss noe under masterspesialiseringen. Jeg tenker at dette kommer til å gi et ganske godt grunnlag, men hvorvidt dette er enda bedre andre steder kan jeg ikke si noe om.

Hvilke fagkombinasjon tar du?

Ts

Skrevet

Jeg gikk UiB. Jeg hadde pedagogikk med praksis første semester, samtidig som jeg tok Ex-phil. Vi hadde pedagogikk og fagdidaktikk med praksis fordelt utover studiet. Langpraksis på ungdomskolen og videregående hadde vi første året av master. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilke fagkombinasjon tar du?

Ts

Realfag

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 11.18):

Hvilkr fag skal du ha? Jeg har gått lektorstudiet på UiB, her har ulike retninger ulik praksis. På realfag er det en uke (5 dager praksis) hvert år de første tre årene, mens de med norsk, engelsk, religion osv. har andre praksislengder. 

Anonymkode: a0c69...a9f

Hvorfor har dere på realfag mindre praksis enn de andre fagretningene?

Anonymkode: c737a...5a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Realfag

Hvordan trives du med opplegget på studiet ditt? Er du sammen med de samme studentene i de fleste forelesningene (lektorstudenter realfag)? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...