Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil søke meg inn på lektorutdanning fra høsten av, men er usikker på om jeg skal velge UiO eller et annet universitet hvor de har mer praksis. 

På UiO har de lite praksis, sent i studiet. Andre steder jeg har undersøkt begynner de allerede med praksis i første semester og har både på ungdomsskole og vgs. 

Jeg har hele tiden tenkt at det er en fordel med mye praksis, men både leser og hører at mange synes det er utrolig slitsomt. 

Jeg studerer på UiO nå og trives egentlig ikke så godt, men det er jo mulig at lektorprogrammet oppleves helt annerledes enn å ta en årsenhet. Jeg savner litt mindre forhold og tettere kontakt med medelever. 

Hva tenker dere ang. praksis? Vil gjerne ha innspill da jeg er så i tvil ifht hvor jeg skal søke. 

Anonymkode: 5a6c0...bff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilkr fag skal du ha? Jeg har gått lektorstudiet på UiB, her har ulike retninger ulik praksis. På realfag er det en uke (5 dager praksis) hvert år de første tre årene, mens de med norsk, engelsk, religion osv. har andre praksislengder. 

Anonymkode: a0c69...a9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ta norsk og et annet fag, ikke språkfag. Religion eller historie.  Jeg er som sagt så usikker på UiO. Jeg kunne tenkt meg å gått lektor på Menighetsfakultetet, men der har de ikke språkfag. 😩

• Liker 1
Skrevet

Hei, jeg skal også begynne utdanning som lektor til neste år, og jeg har tenkt meg til universitetet i sør-øst norge, her starter de med praksis allerede første semester. Jeg tenker at det må være en kjempefordel med praksis så tidelig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg går 5-10 på UIT. Vi begynte med 3 uker praksis på høstsemesteret og har to uker nå på vårsemesteret. Jeg synes det var kjempebra å få innblikk i lærerhverdagen så tidlig i studiet, og gleder meg til neste praksis. Vi har mye relevante oppgaver knyttet til praksisen også. Neste år har vi også 5 uker praksis, 3. år er det 6 uker, og 4.år 7 uker. 

Anonymkode: 6bfa0...fbc

• Liker 1