Gå til innhold

Katt og adferd etter tap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katten min fikk kattunger i sommer, og mistet dessverre alle kattungene, et par ved fødsel og et par når de var et par uker gamle. Som er fryktelig trist. Etter hun mistet siste gikk hun gjennom en sorgperiode hvor hun mjauet og lette hjerteskjærende som gikk over i nedstemthet og tristhet. Nå går det bedre. 

Hun har flere små bamser, som har vært favorittlekene hennes fra før jeg hentet henne. Etter at hun mistet kattungene sine ser jeg en endring i hvordan hun «leker» med dem. Hun bærer mye på dem (daglig), og når hun gjør det mjauer hun. Ofte blir de levert til meg, og noen ganger legger hun dem i små samlinger. 

Jeg vet ikke om noen har noen tanker om det. Fra hva jeg forstår kan bamsene være både byttedyr og kattunger, men når de legges samlet kan de simulere kattunger. Jeg blir usikker på hva jeg burde gjøre, rydde bort bamsene, da de kan opprettholde stressreaksjoner fra sorgen hennes, eller om det er en form for trøst for henne?

(Planlagt kull med registrert oppdretter, og pus er kastrert nå.)

Anonymkode: 094f6...cb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun sørger. Hun savner kattungene sine. Fikk hun beholde en av ungene?

Min katt fikk kattunger for sju år siden. Vi gav bort alle til nye hjem inntatt én, som vi beholdte selv. Hun sørga og lette og mjaua og vi fikk ikke kose med henne på over ett år, hun ble bare sur. Tror hun skjønte at vi gav de vekk. Katter er ikke dumme.

Hver gang hun hører kattunge-mjauing fra F eks en YouTube-video, kommer hun løpende og forsøker å finne ut hvor hun hørte lyden og etterpå kommer hun mjauende og må få kos og trøst.

Hun gikk og lette og gråt (mjauet) lenge etter at kattungene ble gitt vekk. Vi beholdt den ene kattungen men det hjelper ikke stort, sorgen var like stor fordi om. Hun skjønner nok at de bamsene ikke er kattunger men hun har behov for å bearbeide sorgen, så for all del ikke kast de. 

Anonymkode: c424a...6cb

Skrevet

Beklager, leste nå at hun mistet de. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun sørger. Hun savner kattungene sine. Fikk hun beholde en av ungene?

Min katt fikk kattunger for sju år siden. Vi gav bort alle til nye hjem inntatt én, som vi beholdte selv. Hun sørga og lette og mjaua og vi fikk ikke kose med henne på over ett år, hun ble bare sur. Tror hun skjønte at vi gav de vekk. Katter er ikke dumme.

Hver gang hun hører kattunge-mjauing fra F eks en YouTube-video, kommer hun løpende og forsøker å finne ut hvor hun hørte lyden og etterpå kommer hun mjauende og må få kos og trøst.

Hun gikk og lette og gråt (mjauet) lenge etter at kattungene ble gitt vekk. Vi beholdt den ene kattungen men det hjelper ikke stort, sorgen var like stor fordi om. Hun skjønner nok at de bamsene ikke er kattunger men hun har behov for å bearbeide sorgen, så for all del ikke kast de. 

Takk for svar🙏🏻 Jeg tror det for mor er det beste å få ha kattungene lengre enn 12 uker, så hun også er klar når de skal flytte, slik av sorgen og sviket ikke blir så stort, eller oppleves i hele tatt. Og de små har mye å lære fra moren sin også etter uke 12 også. 

Ja, hun mistet de som overlevde når de var omkring to-tre uker, så hun hadde fått være mamma en stund, med alle hormoner, tilknyttning og ansvarsfølelse når hun mistet de. Ene første fikk hun se død. Den andre avlivet vetrinær,som trolig var verre både fordi den var den siste, og fordi hun ikke med sikkerhet vet at hun mistet han. Da han forsvant og hun ikke fikk se han etterpå. Jeg var veldig i tvil når dyrlegen anbefalte det, fordi jeg visste det ville bli tøft, men også tøft å være vitne til at den ville dø av seg selv. Hun forstod jo at noe var galt og visste ikke hvordan hun skulle hjelpe.

Det er vanskelig å se at hun har den adferden enda, seks måneder senere, samtidig som det trorlig er det verste en pattedyrmor kan gå gjennom. Og jeg kjenner det er mye jeg ikke forstår, og som det er vanskelig å finne svar på. Vil bare at pus skal ha det så bra hun kan 💗

Skrevet

Jeg hadde en sterilisert katt som gjorde dette. Den hadde aldri hatt kull heller. Den hentet gjerne brukte sokker som den bar omkring, gjemte de og mjauet. De sokkene var beibisene hennes. 

Anonymkode: e8984...22d

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde en sterilisert katt som gjorde dette. Den hadde aldri hatt kull heller. Den hentet gjerne brukte sokker som den bar omkring, gjemte de og mjauet. De sokkene var beibisene hennes. 

Takk! Babysokker 😂🥰

Det kan være hun ville gjort det uansett, og at jeg legger mer i det enn hva hun gjør. Jeg kjenner nok på en del skyld og sorg over at hun fikk den opplevelsen, og hun er ikke like lett og bekymringsløs som hun var før.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk! Babysokker 😂🥰

Det kan være hun ville gjort det uansett, og at jeg legger mer i det enn hva hun gjør. Jeg kjenner nok på en del skyld og sorg over at hun fikk den opplevelsen, og hun er ikke like lett og bekymringsløs som hun var før.  

Vi mennesker legger nok mer i det enn dyr, tror jeg. Katter endrer jo litt adferd med alder også, men det er ikke dermed sagt at pusen din ikke vil bli lett og bekymringsløs igjen etterhvert. Det er nok bare en fase pus går igjennom nå, og bruker bamsene som beibiser. Min holdt på en lengre periode med sokkene, men en dag så var det slutt.

Skrevet

Hunder med innbilt svangerskap kan bære rundt på leker og samle de og legge de i hundesengen og 'late' som om de er valper. Pattene kan også svulme opp og produsere melk.

Katten din har ikke innbilt svangerskap, men siden hun mistet kattungene, kan det være lurt å tenke litt på det på den måten. Med hunder med innbilt svangerskap som samler leker og kosedyr, så er det best å fjerne disse. Ta vekk bamsene til katten. Gi katten mindre mat en stund fremover, og lek mye med katten så den får ut energi og blir sliten i kropp og hodet. Jeg vil tro dette vil hjelpe henne å glemme.

Anonymkode: 86f4b...5b5

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hunder med innbilt svangerskap kan bære rundt på leker og samle de og legge de i hundesengen og 'late' som om de er valper. Pattene kan også svulme opp og produsere melk.

Katten din har ikke innbilt svangerskap, men siden hun mistet kattungene, kan det være lurt å tenke litt på det på den måten. Med hunder med innbilt svangerskap som samler leker og kosedyr, så er det best å fjerne disse. Ta vekk bamsene til katten. Gi katten mindre mat en stund fremover, og lek mye med katten så den får ut energi og blir sliten i kropp og hodet. Jeg vil tro dette vil hjelpe henne å glemme.

Takk! 🙏🏻Det er en veldig bra formulering av tvilen min om jeg gjør ting riktig, å koble det til innbilt svangerskap. Hormonene er jo de samme om man tror man er gravid, avbrutt svangerskap, eller tap i barsel. 

Samtidig som jeg er redd for å at det skal oppleves som det gjentakes for henne på en måte om jeg fjerner dem. 

Vi prøver å bytte om lekene, og ser om det dukker opp sokke babyer her også;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! 🙏🏻Det er en veldig bra formulering av tvilen min om jeg gjør ting riktig, å koble det til innbilt svangerskap. Hormonene er jo de samme om man tror man er gravid, avbrutt svangerskap, eller tap i barsel. 

Samtidig som jeg er redd for å at det skal oppleves som det gjentakes for henne på en måte om jeg fjerner dem. 

Og husk på aktivisering og litt mindre mat. Hunden min hadde nettopp innbilt svangerskap. Jurene ble store og hun produserte melk. Hun samlet heldigvis ikke 'valper', men hun gravde OVERALT som om hun skulle ordne med en fin grop/hule i bakken. De stakkars møblene mine fikk gjennomgå 🙈 Gretten og litt nedstemt ble hun også. Jeg kutta ned ganske kraftig på maten hennes (50%) og økte aktiviseringen. Det gjorde at hormonene som sørger for produksjon av melk og morsinnstinkt, gikk ned ganske kjapt. Nå er hun tilbake til sitt normale seg 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke ta vekk bamsene. Som du selv skrev, hadde hun de bamsene før ungene ble født.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...