Gå til innhold

PMS fra helvete! Gode råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir en annen person rett før mensen. Virkelig. Psyken min er helt ute. Jeg har null tålmodighet, blir hissig og grinete. Jeg orker ikke ha det sånn!

noen som har gode råd for hva jeg kan gjøre/ta?

har hørt noe om johannesurt? Noen? 

Anonymkode: 9a8a0...fb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd, for har det likedan. Endrer helt personlighet og har ingen kontroll over det, helt ille. Og har i tillegg veldig mye fysiske plager. Så følger,,,

men tviler på det kommer noen gode råd, folk har slitt med dette i alle år og de finner jo ingen løsninger for det 

Anonymkode: 5cace...05d

Skrevet

Jeg har prøvd alt av vitaminer og kostholdsredusering, p-piller og nattlysolje og johannesurt, men det hjalp ingenting. Eneste som hjalp var sterilisering. Det var helt magisk, helt regelmessig syklus og null pms etterpå. Aner ikke hvorfor. 

Du har min medfølelse. Har hørt noen som bruker antidep, håper en av dem svarer her. 

Anonymkode: 9af17...69d

Skrevet

Damer tåler ikke litt smerte 😂

Anonymkode: e80b9...8e2

Skrevet

Bruker sertralin med lav dose 🙂 ble bedre da.

Anonymkode: 5cbbd...db1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det handler ikke om smerte.

Anonymkode: 5cace...05d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Herregud, ukens iq-sperre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har prøvd alt av vitaminer og kostholdsredusering, p-piller og nattlysolje og johannesurt, men det hjalp ingenting. Eneste som hjalp var sterilisering. Det var helt magisk, helt regelmessig syklus og null pms etterpå. Aner ikke hvorfor. 

Du har min medfølelse. Har hørt noen som bruker antidep, håper en av dem svarer her. 

Takk for svar alle sammen! 🥰

Hvordan har du sterilisert deg? Bare tatt bort eggstokkene? Eller alt?

Jeg gjør snart hva som helst. Skal ikke ha flere barn heller så... 

Skrevet

Kjære medsøster. Jeg forstår deg så godt. Dette sleit jeg med i mange år. Prøvd alt av trening, oljer, vitaminer osv. Det eneste som faktisk hjelper er antidepressive i lavdose en uke før mensen og kutte ut alkohol og sukker. Jeg skjønte at det var en uke til mensen i dag da jeg planla å forlate mannen 😂 Sist uke og seinest i går var jeg fortsatt veldig forelsket i han. Også hjelper det å laste ned en app som sporer så du vet hvilken dager du trenger litt ekstra omsorg. Be evt din partner laste ned samme og synkroniser.  Skulle gjerne skrevet denne under mitt nick så dere som lurer kan spørre, men er redd for stigmatisering. Pms ER et helvete for oss som sliter med det. 

Anonymkode: 88dbc...258

• Liker 6
Skrevet

Jeg har det helt likt ☹️ Det verste er at hver mnd lurer jeg på om jeg har blitt alvorlig deprimert i et par dager, før jeg innser at "ååå det er jo pms" 😒 

For meg hjalp det litt å bytte til loette p-piller med mindre hormoner, hjalp også å ha hormonspiral faktisk. Men er ingenting som tar det fullstendig... Elsker å være kvinne 😑 

Anonymkode: 6c78d...af0

• Liker 1
Skrevet

Gå til fastlegen. da vil du få et SSRI-preparat som du skal ta 14 dager i måneden (evt 7, som AB over her skriver, jeg fikk anbefalt 14). Det er god og effektiv behandling. 

I tillegg er det lurt med app (som nevnt over), og det er lurt å være i forkant og være snill mot seg selv. Jeg unngår for eksempel vanskelig møter på jobb så godt det lar seg gjøre fordi jeg blir småparanoid og redd og tror alle hater meg og synes alle er slemme. Har en ganske fleksibel jobb, så det lar seg gjøre. I tillegg hjelper appen - når jeg oppfatter alle som dumme og slemme sjekker jeg den og får forklaringen. Da går det bedre! 

Alkohol er det lurt å være forsiktig med. Sukker spiller ingen rolle for min del, reagerer ikke på sukker. 

Bestill time hos fastlegen! :) 

Anonymkode: 7c840...c1d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan har du sterilisert deg? Bare tatt bort eggstokkene? Eller alt?

Brant egglederne, bare. Tror det er den vanlige måten. Jeg aner ikke hvorfor det fungerte, men det gjorde det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

e. I tillegg hjelper appen - når jeg oppfatter alle som dumme og slemme sjekker jeg den og får forklaringen. Da går det bedre! 

Heldig som har regelmessig syklus i det minste, jeg var helt tullete på det området også. 

Skrevet

Hadde det helt likt som deg og ble verre jo eldre jeg ble. I midten av 30 årene toppet det seg helt og legen min skrev ut Fluoxetin til meg. Tar 1/2 tablett hver dag de siste 14 dagene før jeg får mensen. Blitt en ny hverdag og ingen bivirkninger. Jeg var veldig skeptisk til alt av medikamenter men jeg orket rett og slett ikke å være ett hormonelt vrak halvparten av tiden lenger, utrolig glad for at jeg ombestemte meg.

Anonymkode: c0018...a8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjære medsøster. Jeg forstår deg så godt. Dette sleit jeg med i mange år. Prøvd alt av trening, oljer, vitaminer osv. Det eneste som faktisk hjelper er antidepressive i lavdose en uke før mensen og kutte ut alkohol og sukker. Jeg skjønte at det var en uke til mensen i dag da jeg planla å forlate mannen 😂 Sist uke og seinest i går var jeg fortsatt veldig forelsket i han. Også hjelper det å laste ned en app som sporer så du vet hvilken dager du trenger litt ekstra omsorg. Be evt din partner laste ned samme og synkroniser.  Skulle gjerne skrevet denne under mitt nick så dere som lurer kan spørre, men er redd for stigmatisering. Pms ER et helvete for oss som sliter med det. 

Hvilken app bruker du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg blir en annen person rett før mensen. Virkelig. Psyken min er helt ute. Jeg har null tålmodighet, blir hissig og grinete. Jeg orker ikke ha det sånn!

noen som har gode råd for hva jeg kan gjøre/ta?

har hørt noe om johannesurt? Noen? 

Anbefaler endel alkohol...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken app bruker du?

Den heter Flo. Bruker gratisversjonen. Rosa logo med hvit fjær 

Skrevet
Olaug Olsen skrev (26 minutter siden):

Anbefaler endel alkohol...

Det er overhodet ikke anbefalt og forverrer 

• Liker 1
Skrevet

Min mor sverger til nattlysolje, dersom du vil prøve en mildere variant enn antidepressiva som foreslås over her ☺️ Jeg hater å ta tabletter, så jeg selvmedisinerer meg med store mengder sjokolade 🙊 bare å vite at det er pms hjelper for meg, så hvis jeg kan få være i fred med selvmedlidenhet og sjokolade så ordner det seg stort sett. 

Anonymkode: cf157...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har null tålmodighet, blir hissig og grinete. Jeg orker ikke ha det sånn!

Kos og ha sex, om det er en mulighet :vetikke:

Dont kill me! Det var bare ett forslag :opplyser:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...