Gå til innhold

Er katten redd eller er dette lek/jakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt på snart 9 mnd. Innimellom leker vi gjemsel, hvor jeg gjemmer meg bak dører/hjørner etc, står på huk, og hopper frem når katten kommer. Katten springer da bort med tykk hale med meg etter. Når vi stopper opp, står katten og skyter rygg og ser på meg (fortsatt med stor hale). Da springer jeg og gjemmer meg igjen også kommer han og leter. Og sånn fortsetter det. Finner han meg ikke så mjauer han.

Det hender også at han begynner springe etter meg når jeg er på vei til å gjemme meg, og da hiver han seg inn i bena mine.

Jeg klarer liksom ikke helt tolke om dette er lek/jakt for ham, eller om han bare er redd??

Noen som er flinke med katter og kroppsspråket dems?

Anonymkode: 76990...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja det høres litt ut som en beskrivelse av hvordan mine 2 katter leker med hverandre.. 

Anonymkode: e7e41...fb6

Skrevet

Den leker. 

Anonymkode: 22ba8...d3f

Skrevet

Høres litt ut som lek, siden den går og leter etter deg. En så ung katt vil jo også bruke lek til å trene på å skyte rygg osv. 

Men, jeg ville vært forsiktig med å starte leken med å gjemme meg uten at katten ser det, for så å hoppe ut. Katten kan da bli vant til å bli skremt, og bli litt var og usikker og går på eggeskall. Begynn leken med at katten tydelig ser at du gjemmer deg, eller på en annen måte som er tydelig for katten at 'nå skal vi leke'. 

Jeg leker gjemselsleken med min hund. Når vi kommer hjem fra tur, så løper hun inn og henter et kosedyr og stirrer på meg fra stua. Da stalker jeg sakte mot henne, noe hun synes er kjempespennende. Da hopper hun rundt i sirkel og er generelt veldig ivrig. Så skal hun prøve å løpe fra meg, og jeg skal prøve å ta kosedyret fra henne. Om hun løper på soverommet, så gjemmer jeg meg kjapt bak et hjørne. Hun kommer så for å finne meg, og jeg hopper frem og prøver å ta kosedyret. Hun løper aldri unna meg ellers, kun når vi har etablert at vi nå skal leke 'monster-leken' (hvor jeg er monsteret 😅

Anonymkode: 52180...542

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...