Gå til innhold

Hva spiser du med blomkål?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Uff, så begrenset, og så begrensende. 

Blomkål er blant de få, få matvarene jeg styrer unna. Jeg styrer unna andre ting fordi jeg ikke liker smaken - blomkål fordi den ikke smaker noe som helst. Omtrent som potet (men potet spiser jeg).

Du skulle ikke teste ut noen flere grønnsaker isteden, da? Få litt videre horisont?

Spiser du virkelig ikke gryteretter? Taco? Rå gulrøtter? Agurksalat? Pastasaus? Kålstuing? Kålrotstappe? Spinatpai? Betasuppe?

Anonymkode: 3ef52...df3

Liker ikke taco (på den normale måten). Ikke agurk. Ikke spinat og ikke bønner og slikt.
Jeg liker også sjampinjong og erstatter kjøtt med det veldig ofte. I stedet for 200 gram kjøttdeig i lasagne, så tar jeg bare 100 gram kjøtt og resten sjampinjong. Gjør det samme i shepherd's pie, moussaka, taco på min måte, spaghetti og det meste med kjøttdeig, for jeg er ikke så spesielt glad i kjøttdeig og bruker å pilke ut det meste. 

Jeg liker gulrøtter til én rett og de må være kokt.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Gratinert blomkål! https://www.nrk.no/mat/gratinert-blomkal-med-spicy-ostesaus-1.14206122

Anonymkode: d5696...41d

Den hørtes spennende ut, takk for link. 

SoWhat? skrev (44 minutter siden):

En venninne lagde hvit saus med masse bacon, og så tømte hun det over et kokt blomkålhode. Det var veldig godt. Har lagd det selv noen ganger. 

Høres ut som at det må med hvitsaus, får prøve det med bacon også. 

elien skrev (35 minutter siden):

Elsker blomkål. Du kan bruke det til all mulige ting, mye er nevnt allerede. Men du bør prøve stekt blomkål. Skjærer så mange hele skiver jeg får, steker dem, å lager mos av resten. Nydelig!

Jeg tar utgangspunkt i denne https://oppskrift.dagbladet.no/oppskrift/stekt-blomkal-med-blomkal-og-ostepure

takk for tips, må testes. 

-ts

Anonymkode: 747ca...584

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):
Jeg liker gulrøtter til én rett og de må være kokt.

Har du prøvd ovnsbakte gulrøtter? Jeg liker ikke rå gulrot, men kokt eller ovnsbakt syns jeg er godt. Da får de jo en søtere og mykere smak.

Anonymkode: d5696...41d

Skrevet

Syntes blomkål er litt kjedelig, så spiser det stort sett kun rått med dip til. Evt. er det jo godt med hvit saus på (og evt. bacon) 

Anonymkode: c1b31...88d

Skrevet

I tillegg til alle forslagene der blomkål er hovedtema, kan kokt blomkål fint spises sammen med alle typer kjøttmiddag der man har potet til. Jeg synes i alle fall blomkål er godt til det.

Anonymkode: 87641...e7b

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å lure litt grønsaker i smoothie f eks. Jeg bruker grønnkål og spinat, brokkoli og søtpotet. Gjemmer smaken med bær og proteinpulver f eks.

Anonymkode: 1fdf3...488

Skrevet

Jeg bruker blomkål i stedet for potet

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blomkålsuppe, blomkåltaco, sticky blomkålwings, Indisk og helstekt blomkål er det vi stort sett bruker det til. Ellers er det en veldig allsidig grønnsak, så har jeg noe igjen putter jeg den gjerne i pastasauser og lignende også. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Skrevet
Inwe skrev (2 timer siden):

Blomkålsuppe, blomkåltaco, sticky blomkålwings, Indisk og helstekt blomkål er det vi stort sett bruker det til. Ellers er det en veldig allsidig grønnsak, så har jeg noe igjen putter jeg den gjerne i pastasauser og lignende også. 

Har du en oppskrift på sticky blomkålwings? Jeg har så lyst til å prøve det. :)

Skrevet

Blomkål og skinkegrateng med ost 

Anonymkode: 0fc69...30d

Skrevet

Mange gode forslag her. Min erfaring er også at man kan lure folk til å spise hva som helst av grønnsaker, dersom man koker suppe på det og gir det en runde med stavmikseren. Serveres med feks rømme og et dryss av bacon, gressløk eller hva man nå liker på toppen. Et annet triks er å raspe grønnsakene og røre dem inn i sausen. Fungerer både på barn og kresne voksne. 

Anonymkode: aba39...b9c

• Liker 1
Skrevet

Elsker brokkolisalat, går sikkert an å bytte ut rå brokkoli med rå blomkål. Syns forsåvidt de smaker veldig likt som rå. 

Anonymkode: ab51f...7d1

Skrevet

Jeg har blomkålbuketter i curry :) 

Anonymkode: 930ea...eb3

Skrevet
Brunhilde skrev (49 minutter siden):

Har du en oppskrift på sticky blomkålwings? Jeg har så lyst til å prøve det. :)

Jeg har brukt en fra En skikkelig digg kokebok 2, så den kan jeg dessverre ikke dele. Den ligner veldig på denne som er fra forfatteren av boka da https://hannelene.no/spicy-blomkalvinger/ :) Så vil tro denne er god også. 

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si ifra!
I går hadde jeg gratinert blomkål med ostesaus og bacon. Blir en av mine standard retter fra nå av. Var overaskende godt! Skal ha fiskeboller i hvitsaus i morgen, tenkt å ha kokt potet og blomkål ved siden av. Aldri prøvd det med blomkål før.  

-ts

Anonymkode: 747ca...584

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...