Leo Skrevet 19. januar 2021 #21 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selgeren driver ikke oppdrett. Forklaringen var at sønnen hennes ønsket en valp etter tispen deres. Derav et kull nå slik at sønnen skal få valp etter denne hunden. Sønnen har flyttet hjemmefra (altså ikke et barn). Det kom 4 valper og kun 3 ligger for salg. Ergo forklaringen ser ut til å stemme! Min beste venninne kjøpte en hund uten stamtavle eller noe. Beste fineste hunden ever, lever på sitt 12 år og har aldri vært syk. Så det går jo an at man finner en bra hund slik også vil jeg håpe:) Anonymkode: d4a51...e3d Hva driver de med da når de velger å la tispa få valper og så selger dem? Om man har kennelnavn eller ikke betyr ingenting for definisjonen. Det er mange som driver oppdrett i relativt stor skala uten kennelnavn. Det er vanligvis ikke spesielt høye krav for å få registrert valpene annet enn det som gjelder alder på tispa, antall kull, innavlsgrad etc. som stort sett går på ren dyrevelferd. Og hvis man først har en tispe som oppfyller kravene så er det enkelt å finne en hannhund som også gjør det slik at valpene kan registreres. Jeg stiller med andre ord et stort spørsmålstegn ved hvorfor de driver oppdrett av valper som ikke kan registreres. Forklaringen du har fått er rett og slett ganske dårlig for hvis det er ikke noe motsetningsforhold mellom å ønske seg valp etter en hund man er sterkt knyttet til og å få valper som kan registreres hvis alt er i orden. 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #22 Skrevet 19. januar 2021 Er der blandingshunder, hadde jeg ikke tenkt spesielt mye over det. Er det renraset derimot, burde de vært registrert. Er de renraset, skal de også ha stamtavle. Anonymkode: 7048c...be1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #23 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 21.08): NKK er virkelig ikke trygghetsstempel. Så jeg personlig ville ikke tenkt noe på det, og heller gjort ekstra research rundt mor og far. Anonymkode: f0129...a75 Hvilken research kan man gjøre på egenhånd når hunden ikke er registrert? Det er hele poenget med å registrere hunder; man kan undersøke og følge foreldredyr og stamtavler, helseattester etc. lang bak. Eneste researchen man kan gjøre på uregistrerte hunder er å spørre eier, og hvor pålitelig er det? Folk juger på seg alt mulig rart, både alder på tispe samt helsekontroller osv. Anonymkode: 7c53d...1e7 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #24 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 19.23): Selgeren driver ikke oppdrett. Anonymkode: d4a51...e3d Jo tydeligvis... Er alltids en grunn til at de ikke er registert, innavl, ikke lov å avle på /sperre, grovdrift på tispe (alt for tette og mange kull) Om du overhode tenker tanken på at det virker shady må du følge magefølelsen.. Den bruker å stemme 👍 Anonymkode: 94b64...184 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #25 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har kjøpt en valp som ikke er registrert. I dag er hunden 1 år, frisk og fin. Jeg fikk vite alderen på tispa (moren), og det var ikke innavl. Foreldrene er i to forskjellige raser derfor gikk det ikke å registrere, ingenting tull med eieren/oppdretteren. Anonymkode: d5aaa...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #26 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har kjøpt en valp som ikke er registrert. I dag er hunden 1 år, frisk og fin. Jeg fikk vite alderen på tispa (moren), og det var ikke innavl. Foreldrene er i to forskjellige raser derfor gikk det ikke å registrere, ingenting tull med eieren/oppdretteren. Anonymkode: d5aaa...2ee Det var heller ingen grovdrift som en over her kommenterte. Ikke tette kull, dette var tispas andre kull. Ikke mange kull. Anonymkode: d5aaa...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #27 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har kjøpt en valp som ikke er registrert. I dag er hunden 1 år, frisk og fin. Jeg fikk vite alderen på tispa (moren), og det var ikke innavl. Foreldrene er i to forskjellige raser derfor gikk det ikke å registrere, ingenting tull med eieren/oppdretteren. Anonymkode: d5aaa...2ee AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det var heller ingen grovdrift som en over her kommenterte. Ikke tette kull, dette var tispas andre kull. Ikke mange kull. Anonymkode: d5aaa...2ee Du kjøpte en blandingshund.... Anonymkode: 36a29...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #28 Skrevet 24. januar 2021 Leo skrev (På 18.1.2021 den 21.46): Alle som lar en tispe få valper og selger dem videre driver pr. definisjon oppdrett. Jeg solgte valpene for kostpris når nabobikkjen gjorde ene tispa min gravid. Men regner meg ikke som oppdretter av den grunn. Anonymkode: 68f57...76b 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #29 Skrevet 24. januar 2021 Hvis det er rasehunder kan du kontakte raseklubben og høre om han/hun er registrert oppdretter. Er de ikke det er det ok å være skeptisk. Og du bør også undersøke om de får helseattest og sjekk ut stamtavlen evt. stille spørsmål om sykdom hos foreldrene til hundene. Anonymkode: 4457d...e80
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #30 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er rasehunder kan du kontakte raseklubben og høre om han/hun er registrert oppdretter. Er de ikke det er det ok å være skeptisk. Og du bør også undersøke om de får helseattest og sjekk ut stamtavlen evt. stille spørsmål om sykdom hos foreldrene til hundene. Anonymkode: 4457d...e80 Har sjekket alt du skriver. Alt er i behold. Eneste er at moren til valpen kommer fra Sverige og er ikke omregistrer til norsk. Har fått se stamtavle på begge foreldre, snakket med referanse (tidligere valpekjøpere), og stilt tusen spørsmål. Jeg har vært på to valpebesøk, fått møte og tilbringe tid med begge foreldrene av valpen. Vi har også laget en kontrakt med alle opplysninger. Foreldrene er øyelyste og pastellasjekket. Fått se vaksinasjonsheftene samt snakket med dyreklinikken som behandler dyrene til selger. Føler meg nok så trygg nå:) Anonymkode: d4a51...e3d
Troyamin Skrevet 24. januar 2021 #31 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har sjekket alt du skriver. Alt er i behold. Eneste er at moren til valpen kommer fra Sverige og er ikke omregistrer til norsk. Har fått se stamtavle på begge foreldre, snakket med referanse (tidligere valpekjøpere), og stilt tusen spørsmål. Jeg har vært på to valpebesøk, fått møte og tilbringe tid med begge foreldrene av valpen. Vi har også laget en kontrakt med alle opplysninger. Foreldrene er øyelyste og pastellasjekket. Fått se vaksinasjonsheftene samt snakket med dyreklinikken som behandler dyrene til selger. Føler meg nok så trygg nå:) Anonymkode: d4a51...e3d Du kan enkelt omregistrere hund fra skk til nkk. Har selv hunder fra Sverige, så dette har jeg førstehånds kunnskap om. Så uansett hva du har fått av informasjon, er det noe som skurrer her... 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #32 Skrevet 24. januar 2021 Troyamin skrev (2 minutter siden): Du kan enkelt omregistrere hund fra skk til nkk. Har selv hunder fra Sverige, så dette har jeg førstehånds kunnskap om. Så uansett hva du har fått av informasjon, er det noe som skurrer her... Det har du helt rett i og det er jeg klar over. Har dog sett mammaen og blitt kjent med henne og er ikke i tvil. Super tispe med kjempefin tilbakemelding fra dyrlege. Så NKK reg eller ei, de er kjempefine☺️ Og jeg føler meg trygg på kjøpet! Anonymkode: d4a51...e3d
Troyamin Skrevet 24. januar 2021 #33 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har du helt rett i og det er jeg klar over. Har dog sett mammaen og blitt kjent med henne og er ikke i tvil. Super tispe med kjempefin tilbakemelding fra dyrlege. Så NKK reg eller ei, de er kjempefine☺️ Og jeg føler meg trygg på kjøpet! Anonymkode: d4a51...e3d For å være helt ærlig, så er det trist å lese at du bidrar til useriøs avl. For det er akkurat det du er når du velger å kjøpe uregistrerte hunder. 9
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. januar 2021 #34 Skrevet 24. januar 2021 Å ikke registrere renrasa valper er i beste tilfelle latskap og i andre enden svindel. Uansett så er det grunn til å styre unna. 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #35 Skrevet 24. januar 2021 Det er ikke ideelt, men nå får iallfall denne valpen et veldig godt hjem🙏🏻 Anonymkode: d4a51...e3d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #36 Skrevet 24. januar 2021 Leo skrev (På 18.1.2021 den 21.46): Alle som lar en tispe få valper og selger dem videre driver pr. definisjon oppdrett. Jeg kjenner to personer som har latt tispene sine få ett valpekull. Synes ikke det er noe oppdrett å snakke om akkurat 😄 Her er det snakk om en jakthund og en gjeterhund som begynner å bli godt voksne, og hvor de ville ha en valp som forhåpentligvis arvet morens gode gemytt og egenskaper. De visste også godt hvem de ville ha som "barnefar". Anonymkode: 2cdbc...689 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #37 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner to personer som har latt tispene sine få ett valpekull. Synes ikke det er noe oppdrett å snakke om akkurat 😄 Her er det snakk om en jakthund og en gjeterhund som begynner å bli godt voksne, og hvor de ville ha en valp som forhåpentligvis arvet morens gode gemytt og egenskaper. De visste også godt hvem de ville ha som "barnefar". Anonymkode: 2cdbc...689 Ikke sant, det er absolutt mulig å gjøre slike ting uten at man må kalle seg selv for oppdretter. Jeg kan forstå at det selvsagt er mest ideelt med stamtavle og registrering, men denne valpen er nå en gang født og veldig fin, helsesjekket og jeg har gjort så god research som jeg kan ut i fra det jeg har, og kommet til den konklusjonen at dette føles riktig for meg. Jeg har til og med tilslag på valp hos en anerkjent oppdretter, men liker altså den andre valpen bedre. Anonymkode: d4a51...e3d
KittySnow Skrevet 24. januar 2021 #38 Skrevet 24. januar 2021 Nå må folk slutte å tro at du må ha flere kull, eller ha reg kennelnavn for å være oppdretter. Har man ETT kull er man herved oppdretter. Enten man vil eller ei. Man har da ett ansvar for valpene og dems kjøpere. Det er ikke bare å si nei jeg er ikke, JO det er du om du har hatt ett kull😂 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #39 Skrevet 24. januar 2021 KittySnow skrev (32 minutter siden): Nå må folk slutte å tro at du må ha flere kull, eller ha reg kennelnavn for å være oppdretter. Har man ETT kull er man herved oppdretter. Enten man vil eller ei. Man har da ett ansvar for valpene og dems kjøpere. Det er ikke bare å si nei jeg er ikke, JO det er du om du har hatt ett kull😂 Ja ok så mener du det:) Jeg har blomster i hagen om sommeren, men er langt fra en gartner! Anonymkode: d4a51...e3d 1
gmail Skrevet 25. januar 2021 #40 Skrevet 25. januar 2021 Troyamin skrev (På 24.1.2021 den 9.03): Du kan enkelt omregistrere hund fra skk til nkk. Har selv hunder fra Sverige, så dette har jeg førstehånds kunnskap om. Så uansett hva du har fått av informasjon, er det noe som skurrer her... Jeg hentet hund både i Tyskland, Kroatia, Frankrike og Italia og alle har vært reg i sitt lands kennelklubb. Og omreg i NKK. Så det som Troyamin sier, noe snålt her 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå