Gå til innhold

Valper til salgs som ikke er NKK registrerte! Trygt å kjøpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kommet over en annonse med valper som ser helt fantastiske ut, men det er ikke registrerte i norsk kennelklubb. Er det noen som kan noe om dette, som kanskje vet hvilke årsaker som kan finnes for at de ikke er registrerte osv? Er det trygt å kjøpe eventuelt?

Anonymkode: d4a51...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har kommet over en annonse med valper som ser helt fantastiske ut, men det er ikke registrerte i norsk kennelklubb. Er det noen som kan noe om dette, som kanskje vet hvilke årsaker som kan finnes for at de ikke er registrerte osv? Er det trygt å kjøpe eventuelt?

Anonymkode: d4a51...e3d

Valper som IKKE ser fantastiske ut finnes ikke og jeg tror kanskje du bør legge andre kriterier til grunn før du velger hund. At valpene ikke er registrerte kan skyldes flere ting og ingen av dem er noen utpreget fordel. Det vanligste er at det er snakk om mer eller mindre tilfeldig blandingsavl. Ellers så kan det være helseproblemer, for mange kull på tispa, for ung/gammel tispe, innavl osv. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys. NKK gjør en viktig jobb, men mange av de flotteste hundene jeg vet om er ikke registrerte. Og flere er blandingshunder. Mens 2 av de mest engstelige er registrerte.

Anonymkode: 4809c...b5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det skal være rasehunder og de ikke er registrerte, ville jeg styrt unna. Det er mange grunner til å ikke registrere kull, men ingen av de er positive for deg som valpekjøper. 
Du har sånt som; for tette kull, søskenparring, for ung tispe, helseutfordringer på foreldredyr, bare nesten renrasa...

Anonymkode: 20892...044

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Rasehund

Anonymkode: d4a51...e3d

Det er ingen som driver med seriøst oppdrett av en rase som lar være å registrer valpene. Eller rettere sagt får gjennomført en parring som ikke vil resultere i valper som lar seg registrere. Styr unna! 

Endret av Leo
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange grunner til det, men jeg ville heller funnet meg en seriøs oppdretter som registrerer valpene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna uregistrerte rasehunder. Ingen seriøse avler avler uregistrert...

Anonymkode: 9842e...96a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK er virkelig ikke trygghetsstempel. 

Så jeg personlig ville ikke tenkt noe på det, og heller gjort ekstra research rundt mor og far. 

Anonymkode: f0129...a75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en uregistrert rasehund, for å spare litt penger.. begrunnelsen var at tispa var for gammel så derfor ble ikke valpen registrert i NKK. når hunden min var 1 år så måtte hun operere begge bakbena for patella luksasjon. Forsikringen dekket det ikke, og jeg måtte ut med 40 000kr. Så mitt råd er å finne en seriøs oppdretter som vet hva han/hun driver med, både for hundens helse og din egen lommebok.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selgeren driver ikke oppdrett.

Anonymkode: d4a51...e3d

Alle som lar en tispe få valper og selger dem videre driver pr. definisjon oppdrett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forresten og kikket på et uregistrert kull med rasehunder en gang og jeg forsto fort hvorfor oppdretteren ikke ønsket at disse valpene skulle registreres. Samtlige hadde haleknekk! Selv om oppdretter nektet for at det var tilfelle og hevdet at de ikke "gadd" å registrere fordi det var så mye styr.... En uerfaren valpekjøper ville kanskje ha godtatt den forklaringen, men det viste seg i ettertid at flere av disse valpene hadde ryggskader i tillegg som først kom for en dag etter at hundene var voksne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selgeren driver ikke oppdrett. Forklaringen var at sønnen hennes ønsket en valp etter tispen deres. Derav et kull nå slik at sønnen skal få valp etter denne hunden. Sønnen har flyttet hjemmefra (altså ikke et barn). Det kom 4 valper og kun 3 ligger for salg. Ergo forklaringen ser ut til å stemme! 

Min beste venninne kjøpte en hund uten stamtavle eller noe. Beste fineste hunden ever, lever på sitt 12 år og har aldri vært syk. Så det går jo an at man finner en bra hund slik også vil jeg håpe:)

Anonymkode: d4a51...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selgeren driver ikke oppdrett. Forklaringen var at sønnen hennes ønsket en valp etter tispen deres. Derav et kull nå slik at sønnen skal få valp etter denne hunden. Sønnen har flyttet hjemmefra (altså ikke et barn). Det kom 4 valper og kun 3 ligger for salg. Ergo forklaringen ser ut til å stemme! 

Min beste venninne kjøpte en hund uten stamtavle eller noe. Beste fineste hunden ever, lever på sitt 12 år og har aldri vært syk. Så det går jo an at man finner en bra hund slik også vil jeg håpe:)

Anonymkode: d4a51...e3d

Det er ikke noe god grunn. Kjenner flere hunder som ikke er fra oppdrett, men som er registrert. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig ønsker å kjøpe uregistrert hund, så er det flere ting du (og andre som vurderer ureg/bl.hund) bør spørre selgeren om: 

• Kopi av registreringspapirer på foreldredyr. 

• Kopi av helseattest.

• Kopi av røntgen hd/ad, øyelysing, patella og andre arvelige sykdommer for den rasen/rasene. 

• Kopi/link til mentalstatusen (feks rottweiler, hvit gjeterhund, schæfer og andre bruksraser)

• Spør hvorfor det er avlet på disse hundene. På hvilken måte bidrar denne kryssingen til en forbedring/opprettholding av rasen? 

• Ved kjøp av staffeblanding, pass på at valpene er tatt blodprøve av og at chip'n kan spores tilbake til foreldrenes stamtavle. Les gjerne Forskrift om hunder paragraf 2 vedr dokumentkrav. Dumt å få hunden fratatt dersom politiet mener du er eier av hund blandet med farlig rase. (Forskrift om hunder paragraf 1.) 

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tull og tøys. NKK gjør en viktig jobb, men mange av de flotteste hundene jeg vet om er ikke registrerte. Og flere er blandingshunder. Mens 2 av de mest engstelige er registrerte.

Anonymkode: 4809c...b5e

Og alle de blandingshundene jeg har vært borti har vært syke, feks allergi. En annen rakk så vidt å bli 2 år pga sterk epilepsi, og kostet dyrt pga dyrlegebesøk ofte og medisiner.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selgeren driver ikke oppdrett.

Anonymkode: d4a51...e3d

Alle som får et kull på hunden sin er oppdrettere.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selgeren driver ikke oppdrett. Forklaringen var at sønnen hennes ønsket en valp etter tispen deres. Derav et kull nå slik at sønnen skal få valp etter denne hunden. Sønnen har flyttet hjemmefra (altså ikke et barn). Det kom 4 valper og kun 3 ligger for salg. Ergo forklaringen ser ut til å stemme! 

Min beste venninne kjøpte en hund uten stamtavle eller noe. Beste fineste hunden ever, lever på sitt 12 år og har aldri vært syk. Så det går jo an at man finner en bra hund slik også vil jeg håpe:)

Anonymkode: d4a51...e3d

Men hva slags helsetester har hunden fått, hvordan fant de den perfekte faren, er den riktig ifht til rasestandarder, alder, sykdom i slekta. Alt dette tar seriøse oppdrettere ansvar for. Man kan være heldig å finne en frisk og fin hund, men man kan også finne en hund som er alvorlig syk, feks som den jeg har nevnt over her med kraftig epilepsi, og måtte avlives knapt 2 år gammel etter mange dyre vetrinærbesøk og medisiner.!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...