Gå til innhold

Hvor lang tid vil det ta før hele befolkningen er vaskinert m/ 40 000 doser i uka ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Norge vil ukentlig få leveranser på rundt 40.000 doser.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/oAMXMK/norge-har-sikret-seg-vaksiner-til-39-millioner-nordmenn

Belager meg på at  Jule-og Nyttårsfeiringa  i  2021  vert omlag  som   i 2020 , og 17 mai feiringen år 2021 blir omlag  som i 2020.   Norge får omlag 40 000 doser, og hver person må ha 2 doser  (kanskje 3 doser)  og det råder  høyst stor usikkerhet hvor mange vaksiner Norge får tildelt,  og her kan det ligge er rekke skjulte agendaer.       

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et enkelt regnestykke.. 

• Liker 2
Skrevet

Regnestykket er enkelt ja, det blir litt over 2 mill. vaksinerte på et år og ca halvparten av det til sommeren. Dermed virker det dessverre ikke veldig sannsynlig at 2021 blir det året man bli kvitt korona heller. Jeg tror tiltakene vil vare flere år til. Har et tynt håp om at vaksinasjonstakten tiltar over tid, slik at antall vaksinerte får en mye raskere enn lineær stigning, men tviler litt når man ser at det går tregt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pappi skrev (23 minutter siden):

Det er et enkelt regnestykke.. 

Ingen vet forløbi hvor stor andel av norges befolkning som ønsker å la seg vaksinere.    Mange føler seg nå etterhvert beroligget med at vaksineringen nå  er komt i gang, men ingen vet  forløbi omfanget av om viruset muterer, og om   vaksinen  er  like effektivher.    Nå  får ein  bare krysse fingrane for at vi i løpet av året kan sjå ein ende på denne dritten, men er  bekymra for at  vi med leve med denne pandemien langt tid.   Kanskje må  Norge gjøre som andre land,  innføre portforbud, og stenge ned alt i 3 uker. 

Endret av Skybe
Skrevet (endret)

Enkelt regnestykke. Det bor ca. 5,4 millioner mennesker i Norge, og vel 2/3 må vaksineres to ganger for å oppnå en slags flokkimmunitet. 

5 400 000 * 2/3 * 2 / 40 000 gir antall uker. 

Dette gir oss ett svar på 180 uker.  Nesten 3,5 år. 

Må alle ha 3 doser tar det nesten 5,2 år..... 

Endret av RunM
  • Liker 2
Skrevet

Hvordan kan de si at alle som vil ha vaksine vil få det til sommeren da? 

• Liker 1
Skrevet

Denne artikkelen er gammel, så jeg ville ikke lagt så mye i den. Det kommer stadig nye vaksiner på markedet også, med Astra Zeneca rett rundt hjørnet nå f.eks.

• Liker 1
Skrevet
langbein86 skrev (16 minutter siden):

Sånn at ikke de i tillegg til viruset skal få ett folkeopprør i mot seg. 

• Liker 2
Skrevet
langbein86 skrev (15 minutter siden):

Fra Vg.no litt før jul (Moderna-vaskinen er nå godkjent og tatt i bruk i Norge):

Norge har nå spikret en avtale om 1,9 millioner doser fra Moderna, vaksinen som kan bli godkjent i januar. Det opplyser Sveriges vaksinekoordinator Richard Bergström til VG.

I første kvartal anslår han at vi får 150.000 doser, men de jobber nå med å se om det er mulig å få mer. Dosene blir betydelig flere fra mars.

Fra før er det kjent at Norge får:

2,5 millioner doser av Pfizer-vaksinen (550.000 i første kvartal)

3,3 millioner doser av Oxford/AstraZeneca (1,5 millioner doser i februar og mars)

Det betyr at Norge foreløpig har sikret seg 7,7 millioner doser, nok til å vaksinere 3.850.000 personer. Det er 4.265.000 personer over 18 år i Norge.

Dermed har vil vi ha vaksinert 1,1 mill med to doser rundt påske.

Før 17. mai vil alle i risikogruppen og vel så det være vaksinert. Antagelig flere siden det er flere produsenter av vaksiner som er inkludert i avtalen Norge har med EU.

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (4 timer siden):

Ingen vet forløbi hvor stor andel av norges befolkning som ønsker å la seg vaksinere.    Mange føler seg nå etterhvert beroligget med at vaksineringen nå  er komt i gang, men ingen vet  forløbi omfanget av om viruset muterer, og om   vaksinen  er  like effektivher.    Nå  får ein  bare krysse fingrane for at vi i løpet av året kan sjå ein ende på denne dritten, men er  bekymra for at  vi med leve med denne pandemien langt tid.   Kanskje må  Norge gjøre som andre land,  innføre portforbud, og stenge ned alt i 3 uker. 

Det hjelper svært lite når fremmedarbeidere ikke tester seg når de kommer til Norge.  Jeg gidder ikke å bli fengslet i mitt eget hjem mens utlendinger kan komme rekende inn og ut som de vil.  

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler å lene seg godt tilbake i stolen, puste dypt, og la fagfolka ta seg av dette.

Tipper vi alle er vaksinerte i løpet av året. 

• Liker 6
Skrevet
Kalevala skrev (28 minutter siden):

Tipper vi alle er vaksinerte i løpet av året. 

Vel..... Da må de sannelig få ut fingeren. I stedet for å vaksinere 40000 i uka, som de tar sikte på, så må de da vaksinere nærmere 140 000. I uka. 

Jeg tipper at de får problemer med å vaksinere så mange som 40000 i uka. 

Det begynner å danne seg ett bilde av at vaksinen slett ikke er den løsningen som vi alle trodde. 

• Liker 1
Gjest Dr.Oetker
Skrevet

Antall vaksiner Norge får totalt hver uke, vil øke. De øker jo også produksjonen.

Fra før er det kjent at Norge får:

• 2,5 millioner doser av Pfizer-vaksinen (550.000 i første kvartal)  (250k personer)
  • 3,3 millioner doser av Oxford/AstraZeneca (1,5 millioner doser i februar og mars) (750k personer)

Det betyr at Norge foreløpig har sikret seg 7,7 millioner doser, nok til å vaksinere 3.850.000 personer. Det er 4.265.000 personer over 18 år i Norge.

Vil anta at når helsevesen og de eldste og de med underliggende sykdommer er vaksinert, blir det mer normalt. Også blir det vel et spørsmål om vaksineringskapasiteten. Hastigheten på dette er jeg usikker på. De som vaksinerer, er jo også de som driver med smittesporing, jobber på sykehus og i helsevesnet rundt og omkring. Da må det ikke være for mye for de å gjøre på de områdene.

MEN!! Så gjenstår det å se om det vil trenges påfyll av vaksinene og hvordan evt hvordan de vaksinerte smittes/smitter andre (man er jo ikke vaksinert mot sykdom, men mot et alvorlig forløp). Dette er jo ikke noe der er tall på en da utfra hva jeg har fått med meg. Korrekt meg gjerne om noen vet dette.

Skrevet

Det viktigste er at Oxford-vaksinen blir godkjent. Da vil det bli litt fortgang, kanskje. 

Men ja, det blir Norges-ferie i år også. Glem håp om festivaler i sommer, og ikke planlegg bryllup før tidligst 2022.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Apocalypte skrev (21 timer siden):

Det hjelper svært lite når fremmedarbeidere ikke tester seg når de kommer til Norge.  Jeg gidder ikke å bli fengslet i mitt eget hjem mens utlendinger kan komme rekende inn og ut som de vil.  

Fra 1940 -1945 vart Norge okkupert av tyske soldater og folket vart frarøvet friheten  Det finnes klare paraller mellom krigsårene, og  pandemien,  men   Idag er det ikkje kuler og krutt det handler om, men ein usynleg fiende.   Norge er siste årene blitt innvadert av utenlansk arbeidskraft, og dette medan arbeidsledigheten har ver igjennomsnittleg høy i Norge.   Heller ikkje eg ønsker å sitte fengslet i mitt eget hjem mens utlendinger  kan reise fritt ut / inn av landet.       

Endret av Skybe
Skrevet

Det er langt ifra alle som ønsker å bli vaksinert. Tror svaret på spørsmålet blir "Aldri".

Skrevet
Example skrev (12 timer siden):

Det viktigste er at Oxford-vaksinen blir godkjent. Da vil det bli litt fortgang, kanskje. 

Men ja, det blir Norges-ferie i år også. Glem håp om festivaler i sommer, og ikke planlegg bryllup før tidligst 2022.

Festival, joda :) Det skal jeg kanskje på, for flere av landene er raskere enn oss når det gjelder dette. Så det blir nok neppefestivalsommer i Norge før i 2024-25 et sted. 

Skrevet

Norge har vaksinert 50625, Sverige har vaksinert  147000...  Så går ikke kjapt akkurat..

Skrevet
NorthernLight skrev (20 minutter siden):

Norge har vaksinert 50625, Sverige har vaksinert  147000...  Så går ikke kjapt akkurat..

Bra svenskene får litt ros nå. De har jo blitt uglesett på KG i lang tid 🙂 

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (18 minutter siden):

Og Danmark, som altså mottar like mange doser som Norge, har vaksinert 174317. Nå skal det sies at de setter alle dosene og ikke sparer halvparten til vaksinering nr. 2, men vi burde ha satt halvparten så mange doser som Danmark med vår strategi. Av en eller annen grunn makter vi ikke engang å sette en tredjedel av dosene vi mottar...

• Opprett ny...