Gå til innhold

Hvitt på monstera


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte en Monstera på Mester Grønn for ett par uker siden - og i dag så jeg dette. Hva er dette og hva kan jeg gjøre med det? Den står ikke i nærheten av andre planter (eneste planten i denne etasjen) 

C13BF4C4-C25B-4571-A7CB-575F6B44EFE9.jpeg

Anonymkode: c8b93...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å tørke det bort med en fuktig klut/papir? Jeg synes rett og slett det ser ut som noe er sølt på bladet. 

Anonymkode: 9940c...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauv skrev (8 minutter siden):

Spinnmidd.

Synes du? Det likner ikke på spinnmidden jeg hadde på mine planter for et par år siden. Spinnmidd er vel gjerne tynt, nesten usynlig spinn med masse bittesmå bevegelige brunaktige dyr i? 

Hvite flekker på planter kan ofte være ullus, men de sitter vel ofte litt mer skjermet i bladhjørner og stilkfester? For meg ser dette mer ut som noe som har tørket og lagt igjen en hvit skjolde av salter e.l., men bildet er ikke godt nok til at det er mulig å si sikkert. 

Anonymkode: 9940c...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det ser ut som noe søl på bladet. Det kan også være kalkflekk etter vannet, men da ser du det kanskje også flere plasser. Var litt for markant til sistnevnte da, de flekkene bruker å være dusere. 

Anonymkode: 089d4...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du? Det likner ikke på spinnmidden jeg hadde på mine planter for et par år siden. Spinnmidd er vel gjerne tynt, nesten usynlig spinn med masse bittesmå bevegelige brunaktige dyr i? 

Hvite flekker på planter kan ofte være ullus, men de sitter vel ofte litt mer skjermet i bladhjørner og stilkfester? For meg ser dette mer ut som noe som har tørket og lagt igjen en hvit skjolde av salter e.l., men bildet er ikke godt nok til at det er mulig å si sikkert. 

Anonymkode: 9940c...80e

Planten ellers ser veldig fin ut, vel? Man ser det er to sånne flekker på samme blad, og helt fint ellers. 
Kan liksom ikke helt skjønne at vi skal ha sølt noe på den - men det kan ikke skade å prøve å vaske det bort? Rent vann?

-ts

30BF0B12-0DEB-4CBC-AD0F-0CBE6EBBB0A1.jpeg

Anonymkode: c8b93...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Planten ellers ser veldig fin ut, vel? Man ser det er to sånne flekker på samme blad, og helt fint ellers. 
Kan liksom ikke helt skjønne at vi skal ha sølt noe på den - men det kan ikke skade å prøve å vaske det bort? Rent vann?

-ts

30BF0B12-0DEB-4CBC-AD0F-0CBE6EBBB0A1.jpeg

Anonymkode: c8b93...30f

Tørket bort med fuktig tørkepapir - sånn så det ut etterpå - mulig det bare var noe søl?

633A496D-4336-4712-A613-710650F77347.jpeg

27FA2616-7F1B-4C46-A427-8608935DD35E.jpeg

Anonymkode: c8b93...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tørket bort med fuktig tørkepapir - sånn så det ut etterpå - mulig det bare var noe søl?

Anonymkode: c8b93...30f

Det kan se sånn ut. Den ble i alle fall veldig fin. :) 

Anonymkode: 9940c...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...