AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Jeg er så frustrert nå. Jeg må få i katten medisin, og det er helt umulig. Han må gå på antibiotika i 5 dager til, og dyrlegen kunne ikke gi det intravenøst i mer enn 3 dager. Han har fått tabletter, og skal ha 2 for dagen. Jeg har prøvd alt. I leverpostei, majones, kremfløte, våtfor, makrell i tomat, rømme, fisk, tørrfor og inni ost. Han nekter plent. Det er umulig å få opp munnen på katten, dyrlegen selv prøvde, og derav endte vi på intravenøst. Også umulig med medisin i væskeform da katten brekker seg og spyr det opp igjen. Noen vært borti lignende? Trenger sårt gode råd.. Anonymkode: 0be27...e99
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Har du forhørt deg med dyrlegen om denne medisinen finnes som injeksjon? Anonymkode: c5c48...b24
Lauv Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 https://www.med24.no/rengoering-og-hygiejne/buster-tablettfordeler-for-hund-/-katt?gclid=CjwKCAiAgJWABhArEiwAmNVTB1wUGSmZO1-3o6osdNEBpFF9Imt-0dEKf5g29qz4jydvX876O1gJaxoCmzgQAvD_BwE
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Har du prøvd å knuse tablettene før du blander inn i mat? Om ingenting fungerer så må du bare ringe veterinæren og fortelle det. Vet hvordan du har det For meg hjalp det å knuse pillene heldigvis. Anonymkode: fbb64...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er så frustrert nå. Jeg må få i katten medisin, og det er helt umulig. Han må gå på antibiotika i 5 dager til, og dyrlegen kunne ikke gi det intravenøst i mer enn 3 dager. Han har fått tabletter, og skal ha 2 for dagen. Jeg har prøvd alt. I leverpostei, majones, kremfløte, våtfor, makrell i tomat, rømme, fisk, tørrfor og inni ost. Han nekter plent. Det er umulig å få opp munnen på katten, dyrlegen selv prøvde, og derav endte vi på intravenøst. Også umulig med medisin i væskeform da katten brekker seg og spyr det opp igjen. Noen vært borti lignende? Trenger sårt gode råd.. Anonymkode: 0be27...e99 Fikk du virkelig så mye antibiotika? Anonymkode: 2503a...0d6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Her funker det med sånne myke stenger, f.eks fra Whiskas, de som kommer i trepakning, 3 singlepakker som henger sammen. Jeg tar ut en sånn stang, katten elsker de, brekker av den øverste biten, og putter tabletten inn den. Hele greia blir da spist. Ellers har jeg ikke noen tips... 😕 Lykke til! Anonymkode: 590a8...9b6
Brimi Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Hadde samme problem en stund med den ene pusen vår. Endte opp med at jeg knuste tablettene og blandet det i majones eller smør. I verste fall går det an å prøve å putte blandingen på pelsen til pus, f.eks på poten. Katter er veldig renslige og vil derfor slikke det av. De fleste katter ihvertfall. 2
Million Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 (endret) Jeg pleide å gi katten min p-piller en gang i uka. Da satte jeg katten mellom beina mine (jeg satt på knærne på gulvet) med ansiktet hennes vendt fremover, samme som meg. Så hadde jeg en teskje med tran + pille i ene hånden og løftet haken hennes opp slik at katten "så i taket" med den andre hånden. Med samme hånd stakk jeg to fingre inn, en på hver side, av munnvikene hennes og tvang opp munnen. Mens katten fremdeles så i taket og med åpen munn, tømte jeg RASKT teskjeen med tran og p-pille ned helt bakerst i svelget hennes, lukket munnen hennes og lot tyngdekraften få tran og pille til å sige ned, helt til hun svelget av refleks (man gjør det når man kjenner noe renne ned i halsen). Katta lærte seg hva tranflaske og teskje betydde etter hvert og var ikke særlig villig, men det måtte gjøres, og det fungerte helt fint i de årene jeg ga henne p-piller. Mild tvang måtte til, og det må du med katten din også, men bare for noen dager i ditt tilfelle. Fordelen med denne metoden var at katten fikk svært blank og fin pels av trantilskuddet hver uke 😄 Endret 18. januar 2021 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Jeg endte opp med å knuse tabletten, blande den med litt vann i en sprøyte for så å sprøyte det inn i munnen. Det sto på pakningen at tablettene ikke skulle deles, men dyrlegen godkjente metoden. Anonymkode: d5d5b...b67
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du forhørt deg med dyrlegen om denne medisinen finnes som injeksjon? Anonymkode: c5c48...b24 Ja, men i og med at man ikke får opp munnen er det bare å glemme det. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du prøvd å knuse tablettene før du blander inn i mat? Om ingenting fungerer så må du bare ringe veterinæren og fortelle det. Vet hvordan du har det For meg hjalp det å knuse pillene heldigvis. Anonymkode: fbb64...7c7 Ja, det er prøvd.. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fikk du virkelig så mye antibiotika? Anonymkode: 2503a...0d6 Ja. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her funker det med sånne myke stenger, f.eks fra Whiskas, de som kommer i trepakning, 3 singlepakker som henger sammen. Jeg tar ut en sånn stang, katten elsker de, brekker av den øverste biten, og putter tabletten inn den. Hele greia blir da spist. Ellers har jeg ikke noen tips... 😕 Lykke til! Anonymkode: 590a8...9b6 Dette har jeg ikke prøvd, så det er en mulighet jeg skal forsøke 😊 Brimi skrev (4 timer siden): Hadde samme problem en stund med den ene pusen vår. Endte opp med at jeg knuste tablettene og blandet det i majones eller smør. I verste fall går det an å prøve å putte blandingen på pelsen til pus, f.eks på poten. Katter er veldig renslige og vil derfor slikke det av. De fleste katter ihvertfall. Absolutt et kjempebra tips, tusen takk 😊 Million skrev (3 timer siden): Jeg pleide å gi katten min p-piller en gang i uka. Da satte jeg katten mellom beina mine (jeg satt på knærne på gulvet) med ansiktet hennes vendt fremover, samme som meg. Så hadde jeg en teskje med tran + pille i ene hånden og løftet haken hennes opp slik at katten "så i taket" med den andre hånden. Med samme hånd stakk jeg to fingre inn, en på hver side, av munnvikene hennes og tvang opp munnen. Mens katten fremdeles så i taket og med åpen munn, tømte jeg RASKT teskjeen med tran og p-pille ned helt bakerst i svelget hennes, lukket munnen hennes og lot tyngdekraften få tran og pille til å sige ned, helt til hun svelget av refleks (man gjør det når man kjenner noe renne ned i halsen). Katta lærte seg hva tranflaske og teskje betydde etter hvert og var ikke særlig villig, men det måtte gjøres, og det fungerte helt fint i de årene jeg ga henne p-piller. Mild tvang måtte til, og det må du med katten din også, men bare for noen dager i ditt tilfelle. Fordelen med denne metoden var at katten fikk svært blank og fin pels av trantilskuddet hver uke 😄 Umulig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg endte opp med å knuse tabletten, blande den med litt vann i en sprøyte for så å sprøyte det inn i munnen. Det sto på pakningen at tablettene ikke skulle deles, men dyrlegen godkjente metoden. Anonymkode: d5d5b...b67 Fikk i ham medisin på denne måten da han var kattunge. Men ikke nå... Tusen takk, skal prøve i stang og på pels 😊 Ts Anonymkode: 0be27...e99 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #11 Skrevet 18. januar 2021 Jeg må rett og slett løse opp i vann, og gi med sprøyte i munnen. Setter meg på huk, holder katten tett inn til meg. Holder hodet opp, tett mot magen min. Gir sprøyten raskt og effektivt, og holder på hodet selv om den prøver å vri seg bort for å spytte eller kaste opp. Så raskt jeg merker den har roet seg slipper jeg taket og setter frem tallerken med våtfor, eller noe snop. Anonymkode: 24d24...9ef
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 Min erfaring er riktignok fra motvillige hunder, og ikke katt, men trikset med å blande medisinen i leverpostei og smøre det på labben har i alle fall fungert hos oss. Dyrene er veldig opptatt av å holde potene sine i orden, for det er jo kjempeviktig for dem. Dermed slikker de seg selv grundig rene når de får noe på labbene. Anonymkode: 2d572...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 @Brimi Tusen millioner takk for tips ❤ du er en reddende engel ❤ medisinen er på pus, og nå slikker han seg ren. Tusen tusen takk ❤ Ts Anonymkode: 0be27...e99 3
Minya Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 Jeg har også en sånn umulius, men hovedårsaken til at det er umulig å få i ham medisin i tablettform er at han har en litt stor tunge så han dytter ut tabletten når han skal svelge, uansett hvor langt bak i halsen jeg har klart å få pilla. Det har vært sånn helt fra han var liten, da han skulle få en ormekurpille som kattunge, så klarte ikke tre forskjellige veterinærer å få i ham pilla Da endte vi med guffe i nakken, selv om han egentlig var litt for ung/lett for det. Jeg har også benyttet meg av knust pille i litt vann-metoden på ham, det går så mye enklere. Ellers digger jeg tipset til @Brimi Jeg skal jammen prøve det neste gang han trenger noe i tablettform. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå