Gå til innhold

Er dette forkjølelse eller allergi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg nyser jevnlig gjennom dagen, men det klør veldig i nesa når jeg nyser(både før, under og etter nyset).

Er det forkjølelse eller allergi?

Anonymkode: 6a7e6...5b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoster du opp slim? Grønt slim er forkjølelse, "blankt" slim er allergi. 

Skrevet

covid 19

Anonymkode: 97275...307

Skrevet
Millimani skrev (6 minutter siden):

Nei, hoster ikke. Bare nyser.

Skrevet

Er det forkjølelse eller allergi dersom det klør?

Skrevet

Nyser du uansett hvilken miljø du er i? Jeg trodde jeg var forkjølet i flere uker, før jeg la merke til at symptomene omtrent gikk bort når jeg var ute, og kom tilbake når jeg var inne. Gikk til legen, tok test og fikk bekreftet støvmiddallergi

Anonymkode: a6389...a88

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nyser du uansett hvilken miljø du er i? Jeg trodde jeg var forkjølet i flere uker, før jeg la merke til at symptomene omtrent gikk bort når jeg var ute, og kom tilbake når jeg var inne. Gikk til legen, tok test og fikk bekreftet støvmiddallergi

Når jeg tenker meg om så nyser jeg kun innendørs! Bør jeg teste meg hos legen da? Takk for svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Når jeg tenker meg om så nyser jeg kun innendørs! Bør jeg teste meg hos legen da? Takk for svar.

Jeg ville gjort det, i allefall hvis nysingen ikke går over etter en uke eller to. Og angående om kløe er allergi eller forkjølelse, så antar jeg at man kan klø litt i nesen ved forkjølelse også, særlig når nysen "bygger seg opp", men det er i allefall veldig vanlig ved allergi. 

Skrevet

Kun nysing og kløe i nesa er som regel allergi. Du kan prøve reseptfri allergimedisiner i en ukes tid og se om det hjelper. Om det hjelper så bør du snakke med legen din og testes for allergi, får du det påvist får du allergimedisin på blå resept.

Anonymkode: 13da3...427

Skrevet
Millimani skrev (1 time siden):

Eller virus. Blankt slim kan være virusinfeksjon. Grønt og gult er bakterier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kun nysing og kløe i nesa er som regel allergi. Du kan prøve reseptfri allergimedisiner i en ukes tid og se om det hjelper. Om det hjelper så bør du snakke med legen din og testes for allergi, får du det påvist får du allergimedisin på blå resept.

Anonymkode: 13da3...427

Jeg ville kanskje bare gått å testet først før jeg begynte å teste ut selv. Vet ikke om det er sånn alle steder, men legen min fortalte i allefall at man ikke skulle ha tatt allergimedisin 5 dager før test.

Dette var en stund etter at jeg hadde fått påvist middallergi, og ville sjekke om jeg var blitt allergisk mot pollen også. Men 5 dager uten allergimedisin orker jeg ikke, så jeg droppa det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville kanskje bare gått å testet først før jeg begynte å teste ut selv. Vet ikke om det er sånn alle steder, men legen min fortalte i allefall at man ikke skulle ha tatt allergimedisin 5 dager før test.

Dette var en stund etter at jeg hadde fått påvist middallergi, og ville sjekke om jeg var blitt allergisk mot pollen også. Men 5 dager uten allergimedisin orker jeg ikke, så jeg droppa det. 

Grunnen til at man ikke skal det er jo at kroppen faktisk må være påvirket av allergener, ellers vil jo testen slå feil ut. Akkurat som når en skal testes for f.eks. cøliaki, da er det å spise gluten i minst fire uker før testing for at man faktisk skal ha "nok" til et evt positivt svar på en test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...