AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Del Skrevet 18. januar 2021 Jeg er en overvektig og utrent mann i 50-årene med litt høyt blodtrykk. I det siste har jeg begynt å trene litt og lagt inn noe intervall. Da har jeg bikket 180 i puls. Tommelfingerregelen sier at makspuls er 220 minus alder. Det er selvfølgelig store individuelle forskjeller her, men jeg lurer likevel på om jeg bør begrense de hardeste øktene til jeg blir i bedre form og/ eller kommer meg ned i vekt. Kan noen gi meg noen råd her? Anonymkode: d569b...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 18. januar 2021 #2 Del Skrevet 18. januar 2021 Neida, du kan bare kjøre på med harde intervaller. Det skader deg ikke, tvert imot. 4min x4 er gode intervaller. Du skal ligge på 80% av makspuls, men du skal ikke 'ta deg helt ut'. Du skal ha et bittelite knepp å gå på når du fullfører siste intervall. Når du er utrent er det ikke usannsynlig at du har noe høyere makspuls enn "normalt", sett i forhold til en som er i relativt grei form. Hjertet ditt sliter med å få pumpet ut nok blod og blir litt stressa. Det vil bedre seg jo bedre trent du blir og pulsen vil bli lavere. Det kalles god og dårlig kondis på godt norsk. Det er ikke farlig å ha et godt trent hjerte og det er ikke farlig å trene det opp. Men jeg tror ikke du skal kjøre makspuls-intervaller (typisk bakkeløp intervaller med mål om å nå absolutt maksimal kapasitet. Det kan du vente med en stund til du blir lettere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #3 Del Skrevet 18. januar 2021 Ikke farlig med harde økter, men i begynnelsen kan det være lurt å gi kroppen tid til å hvile. F. eks ikke trene hardt flere dager på rad. Det viktigste er kanskje at du får trent variert, og ikke belaster knærne for mye. F. eks kan du gjerne bruke sykkel og ellipse som en variasjon. Du får også puls av styrketrening, så det er også en form for kondisjonstrening. Anonymkode: ae148...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Del Skrevet 18. januar 2021 Du kan kjøre på med hardere økter, intervalltrening er supert og blir brukt i opptrening av til og med de sykeste hjertepasientene: https://www.nrk.no/livsstil/intervall-er-best-for-hjertet-1.7772098 Men som den over sier så er det veldig viktig at du tar det med to i noen dager etter en hardøkt. Tren lett i de dagene, i lavere pulssoner. Når du blir bedre trent trenger du kortere restitusjon, men som utrent så bør du gi det noen dager. Anonymkode: 94798...ef8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå