Gjest gjest igjen Skrevet 13. august 2005 #1 Del Skrevet 13. august 2005 Hei lurer på om noen vet hvordan man får henvisning til samtaleterapi uten at jeg må utlevere problemet til legen. Jeg bekymrer meg for at jeg kan få problemer med å få livsforsikring hvis han skriver for mye om problemet i sine journaler. Jeg ønsker å prate med terapauten om hvordan et tilfelle i min barndom påvirker meg i dag i de avgjørelser jeg tar, og få veiledning omkring det. Det er ikke slik at jeg har eller er ute etter noen diagnose selv om jeg vet at legene er interesert i å få meg å passe inn i et eller annet diagnosesystem. Kan jeg bare be om å få henvisning på bakgrunn av det ovennevnte? Noen som har peiling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 13. august 2005 #2 Del Skrevet 13. august 2005 Så vidt jeg vet har vel ikke forsikringsselskaper noen rett til å få utlevert legejournaler, men man skriver under på en egenerklæring der man fyller hvilke sykdommer man evt. har. Hva med å bare si til legen at du ønsker en henvisning, men ikke ønsker å legge frem problemet for ham/henne? Kan hende legen bare sier det er greit og henviser deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spacegirl Skrevet 13. august 2005 #3 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg tror du kan be om en henvisning uten å måtte fortelle noe særlig til legen. Men det spørs vel om du får henvisning til psykiater, med mindre det er snakk om medisinering. Er det kun samtaleterapi du ønsker, blir du nok henvist til en psykolog i stedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pasient Skrevet 14. august 2005 #4 Del Skrevet 14. august 2005 legen vurderer vel om det er nødv. tror du må fortelle noe om du skal få henv.,men du kan bestille time selv på private psykriatere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2005 #5 Del Skrevet 14. august 2005 En psykiater er bare en vanlig lege som har tatt videreutdanning i psykologi og kan derfor bestemme medikamentbehandling bedre pga. den vanlige medisin utdanningen fra før. En psykiater er ikke like vel bevandret i sjelen og det mentale som en psykolog - hvis en skal se på utdanningene. En psykolog er utdannet kun til å ta seg av sinnet og det mentale - ikke så mye kropp og medisiner (som legen) En terapeut er ikke stueren nok til å havne på samme nivå på psykolger eller psykiatere - fordi de ikke har like lang - eller den samme utdannelsen som de 2 andre. Og er den like lang, så er det innholdet det er noe "feil" med. Venner, familie og en selv kan også brukes: fordi det er der som kjenner deg aller best. Til syvende og sist er det du selv som er ekspert på deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå