AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Skal starte prosessen med Nav om arbeidsavklaring snart. Lurer på om dere har noen gode råd sånn fra siden? Hva bør jeg passe på å gjøre eller ikke gjøre. Er under utredning og alt tar lengre tid pga corona. Slik situasjonen her nå har jeg ingen % andel av arbeidsevne. Jeg håper å bli bedre med tiden. Først må diagnose på plass så vi vet hvordan jeg kan bli bedre. Men nav ønsker å komme i gang med avklaringen sammen med en karriereveileder FØR jeg vet mer om helsesituasjonen og veien videre. Så nå lurer jeg på hva jeg kan forvente og om det er noe jeg burde være obs på. Har dere noen tips eller råd? Anonymkode: 9f0af...4f8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal starte prosessen med Nav om arbeidsavklaring snart. Lurer på om dere har noen gode råd sånn fra siden? Hva bør jeg passe på å gjøre eller ikke gjøre. Er under utredning og alt tar lengre tid pga corona. Slik situasjonen her nå har jeg ingen % andel av arbeidsevne. Jeg håper å bli bedre med tiden. Først må diagnose på plass så vi vet hvordan jeg kan bli bedre. Men nav ønsker å komme i gang med avklaringen sammen med en karriereveileder FØR jeg vet mer om helsesituasjonen og veien videre. Så nå lurer jeg på hva jeg kan forvente og om det er noe jeg burde være obs på. Har dere noen tips eller råd? Anonymkode: 9f0af...4f8 Har vært igjennom Navs avklaringsprosess, endte med innvilget ganske høy grad av uførepensjon for omlag et år siden. I mitt tilfelle var diagnose grei, og akseptert av både rådgivende trygdelege og de andre som hadde noe med saksbehandlingen å gjøre. Jeg opplevde avklaringsprosessen som utmattende, absurd og fullstendig uten mål og mening. Av denne grunn ble min uføregrad høyere enn først tenkt, da min helse ble vesentlig verre av å være under Navs regime i ca tre år. Dette kan høres rart ut skjønner jeg, men du vil dessverre få erfare dette selv nå. Jeg er en rasjonell og energisk person som tar tak i ting og ønsker å få en løsning på problem, dette ble veldig utfordrende da systemet til nav viste seg å være mer orientert rundt å uthale tiden og å drive saksbehandling primært for saksbehandlingens skyld. Jeg mener ikke å spre negativitet og kanskje er jeg ekstremt uheldig med det lokale nav, men jeg tror ikke det. Så mitt råd må egentlig være at du passer godt på deg selv og ikke mister målet ditt av syne oppi alt tullballet, det være seg utdanning eller jobb eller en annen ordning. Lykke til, håper du får en enklere vei enn meg. Anonymkode: 85030...355 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal starte prosessen med Nav om arbeidsavklaring snart. Lurer på om dere har noen gode råd sånn fra siden? Hva bør jeg passe på å gjøre eller ikke gjøre. Er under utredning og alt tar lengre tid pga corona. Slik situasjonen her nå har jeg ingen % andel av arbeidsevne. Jeg håper å bli bedre med tiden. Først må diagnose på plass så vi vet hvordan jeg kan bli bedre. Men nav ønsker å komme i gang med avklaringen sammen med en karriereveileder FØR jeg vet mer om helsesituasjonen og veien videre. Så nå lurer jeg på hva jeg kan forvente og om det er noe jeg burde være obs på. Har dere noen tips eller råd? Anonymkode: 9f0af...4f8 Viktig å være med på det som blir foreslått. Dokumenter det du er med på, ta vare på papirer osv, i tilfelle du må søke ufør. Anonymkode: 41516...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 Supert at du tenker på dette allerede nå. For det er ditt liv og det er viktig at du selv tar ansvar, kjempebra! Mange glemmer dette og lar det seile og gå også håper man at ting bare ordner seg, det gjør det sjeldent. Det er helt normalt å være innom arbeidsrettede tiltak samtidig som man er i behandling i helsevesenet. For man har rett og slett ikke tid til å vente. Noen av tiltakene har ett års ventetid mange steder. Om du ikke kan være i arbeidsrettede tiltak samtidig som du er i behandling så må fastlegen din dokumentere dette, da er det en mulighet for å få en forlengelse senere om du trenger det. Man vil ikke få en forlengelse om man bare har utsatt det, uansett om det er Nav eller du som er årsaken. Så vær på, det er viktig. Det er ikke unormalt at veilederne har oppmot 100 brukere på AAP, så som alle andre steder så er du bare en i rekka. Og da må du være på, for at ting skal bli gjort. Anonymkode: b28c7...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Du nevner karriereveileder. Det vil da si at dere skal se på hvilke muligheter og ønsker der er for deg. Det er ikke arbeidsutprøving eller vurdering av din arbeidsevne. Det tror jeg er ganske standard helt i starten. Du må nok også fylle ut CV-en din på nav.no, evt oppdatere den du har ser. Det er ren formalitet. Jeg skulle ut til testing, men måtte prøve noen medisiner. Da sa jeg at det ikke var nyttig å ha meg i tiltak når jeg ikke var ved mitt normale jeg. Medisiner har ofte mange bivirkninger og jeg får mange av de. Og i beste fall ville de gjør meg bedre. Jeg ba derfor om å avvente til medisiner var testet ut. Fikk det oppfylt. Anonymkode: 1d585...6c4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Allier deg med legen din, er mitt beste tips. Nav hører stort sett bare på seg selv, om du ikke har en god lege som kan begrunne de fakta som gjelder saken din. Har du behov for lenger tid, tilrettelegging eller annet, kan kanskje legen din backe deg på dette. Anonymkode: d4769...e64 2
Gjest Lisa Rowe Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 Jeg søkte via nett og NAV hentet selv alt av dokumentasjon fra lege og psykolog. Jeg ventet egentlig bare, gjorde ikke noe spesielt. Jeg opplevde hele prosessen som veldig lettvint og lite stressende. Men som noen over nevner, om jeg skal anbefale én ting så er det å ha en lege eller behandler i ryggen din. Jeg har heldigvis ikke hatt noen negative erfaringer med NAV så langt, men om noe skulle oppstå så er det greit å ha noen "på din side".
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Jeg startet med arbeidsavklaring kombinert med behandling mai 2019. Hadde da en arbeidsevne på 10-15 %. Det å få starte opp på praksisplassen var himmelsk for meg, startet i 100% fast jobb i høst! Det som er viktig tenke på er å være ærlig. Du bør tenke litt på forhånd hva du vil, vil du tilbake i gammelt yrke/jobb, vil du noe nytt? Og vær ærlig på hva du tåler, men vær forberedt på å pushe deg selv litt også. Dette med karriereveileder før du er ferdig utredet er smart, det tar tid å finne ut hva man vil/ønsker, hvilke muligheter man har, og om du skal ut i praksis kan det ta evigheter å finne praksisplasser nå for tiden... Anonymkode: 380a3...8c8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du nevner karriereveileder. Det vil da si at dere skal se på hvilke muligheter og ønsker der er for deg. Det er ikke arbeidsutprøving eller vurdering av din arbeidsevne. Det tror jeg er ganske standard helt i starten. Du må nok også fylle ut CV-en din på nav.no, evt oppdatere den du har ser. Det er ren formalitet. Jeg skulle ut til testing, men måtte prøve noen medisiner. Da sa jeg at det ikke var nyttig å ha meg i tiltak når jeg ikke var ved mitt normale jeg. Medisiner har ofte mange bivirkninger og jeg får mange av de. Og i beste fall ville de gjør meg bedre. Jeg ba derfor om å avvente til medisiner var testet ut. Fikk det oppfylt. Anonymkode: 1d585...6c4 Jeg ble sendt til karriereveiledning i starten av mitt løp. Diagnose var på plass, men hadde enda ikke startet med behandling. For min del så var det altfor tidlig i løpet å bli sendt til karriereveiledning, og jeg var langt ifra klar for det. Jeg ble heller dårligere av det, så legen min sa til Nav på dialogmøte at den biten måtte brytes, og jeg kun skulle konsentrere meg om behandling. Karriereveilederen min så også at jeg ikke hadde godt av det. Anonymkode: a30dd...4b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå