Gå til innhold

Hvor stort vedlegg kan legges ved mail


Gjest Madeline

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline

Jeg har en god del bilder jeg skal sende med e-post. Problemet er at jeg er usikker på stort vedlegg jeg kan legge ved hver e-post. Både mottakeren og jeg bruker OE hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har både du og mottaker bredbånd? Eller sitter en av dere f.eks. på ISDN-linje? Da vil det i så fall ta VELDIG lang tid for vedkommende å laste ned bildene.

Hvis minst en av dere ikke har bredbånd, bør du enten sende flere mailer med færre bilder, eller laste bildene opp på et webområde hvis du har, og sende link til mottaker. Da kan vedkommende laste ned bildene i ro og mak. Ellers kommer det helt an på vedkommendes e-post-abbonement. Folk med gratis mail har lite lagringsplass. Og andre har kanskje en sperre på f.eks. 50 MB på vedlegg til epost, litt avhengig av hvordan epost-serveren er satt opp.

Det greieste er nok å sende 3-4 bilder i hver epost. Det burde gå bra.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ:

Det går jo også an å opprette en midlertidig, gratis hjemmeside og legge ut bildene da - så kan mottager få adressen og lagre bildene derfra...

Jeg bruker å gjøre det sånn iallfall - funker greit. Bruker freewebs.com - helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Både jeg og mottageren har bredbånd. Jeg har sendt 4 bilder uten problemer før, men jeg lurte på hva grensen egentlig er. Som jeg skrev over så bruker begge Outlook express. Begge har online abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg vet om alternativet med å legge bildene ut på nettet, og har også benyttet meg av det noen ganger. Men det hadde bare vært kjekt å vite grensen for vedlegg i mail for det er det jeg skal bruke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mottageren har bredbånd. Jeg har sendt 4 bilder uten problemer før, men jeg lurte på hva grensen egentlig er. Som jeg skrev over så bruker begge Outlook express. Begge har online abonnement.

Såvidt jeg vet har ikke Outlook Express noen grense for hvor stort et vedlegg kan være. Faktisk kan de fleste e-post-programmer ta imot vedlegg av en hvilken som helst størrelse.

E-post-serverne, derimot... Det er ganske vanlig at man setter en grense for hvor store mailer serveren vil akseptere. Denne grensen er normalt på 10 megabyte, da dette er standardinnstillingen i mange e-post-servere.

Så da kan man altså sende et vedlegg på inntil 10 Mb? Nei, det ville da vært så rent for enkelt. :)

Vedlegg er binærkode, mens e-post er tekst. Vedleggene blir derfor kodet om på en bestemt måte, slik at de blir seende ut som en laaaaang rekke med bokstaver og tegn. Denne omkodingen gjør at dataene tar noe mer plass enn ellers; 3 bytes i vedlegget blir omkodet til 4 bokstaver. Med litt rask hoderegning kommer man til at man bør kunne sende vedlegg på inntil ca. 7,5 megabyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Tusen takk for svar gjest. Det var akkurat et slikt svar jeg var ute etter :dagens-rose: Selvfølgelig takk til dere andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min bredbåndsleverandør (chello) kan jeg motta og sende vedlegg på tilsammen inntil 10 mb pr mail. Tror dette er en ganske vanlig grense, var slik på min forrige mail også. Det du imidlertid må være obs på er at det kan hende du i mailprogramemt har innstilt på at mailene skal lagres på mailserveren i feks en uke. Hvis du da mottar veldig mange vedlegg vil plassen på mailserveren bli brukt opp, og du kan ikke lenger motta flere mail, Da går du via mailprgrammet inn og sletter alle mail på serveren manuelt (mailene dine er jo lastet ned til din egen datamaskin, så du mister ingenting).

Ellers er det riktig at det kan være enkelt å laste opp bildene på en gratis nettside for bilder, feks:

http://photobucket.com/

http://foto.vg.no/

Synes forøvrig det er veldig greit å sende noen bilder som vedlegg i ny og ned. Integreringen mellom mailprogrammet og bildealbumsprogrammet mitt er så bra, at jeg kun trenger å trykke noen få tastetrykk.

hvis det er uklart ang str på vegdlegg kan du jo også gå på hjemmesiden/kontakte din bredbåndsleverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 25 MB som grense hjemme selv, på jobben er det 10 mens i en barnehage jeg jobbet tidligere var det bare 2-3MB grense. Så det varierer som sagt etter hvordan epost serveren er satt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen enda litt større (men å fortelle virkeligheten):

jeg kan sende så store mail jeg bare orker

jeg kan motta så store mail jeg bare orker

Har "egen" mailserver. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...