Gå til innhold

Innekatt vs utekatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

miaw skrev (19 timer siden):

Det var da voldsomt. 

Personlig synes jeg en katt skal få muligheten til å være ute når den vil. Nå bor jeg på bygda da, og ingen av mine katter har mistet livet av alle farene ute.  De sover alltid inne om natten, og er omtrent innekatter på vinteren. Men på sommeren trives de best ute. 

Jeg forstår at folk i byer er redde for å slippe ut katten sin, men jeg må innrømme at jeg synes synd på kattene som mot sin vilje ikke får lov til å gå ut, og synes ikke det kan sammenlignes med en hund. 

Jeg ser dog argumentet om at de dreper andre dyr, og er enig med deg at det er problematisk. Har alltid balkongdøren lukket der fuglebrettet er, der er det ikke lov for pus å gå. 

Jeg synes ikke jeg var spesielt voldsom, og vi får være enige om å være uenige. Katter kan selvfølgelig sammenlignes med hunder og begge to har det like ille om de kun er inne. Begge to kan selvsagt læres til å gå i bånd og være ute i en gård. Mine er det, slik at de får kjenne både sol, snø, regn og gress. Jeg har som sagt mye erfaring via DB og i tillegg katter rundt meg. Venninnen min fant blant annet sine katter hengt opp på døren hennes, potene og hodene kappet av. Katten til noen jeg kjenner rev løs en kroppsdel for han satt fast ute. En annen katt var blitt fanget inne i et skur og ble funnet død av væskemangel og sult. Mange katter bare forsvinner og mange kommer hjem med store skader etter slåssing. Å ha katter ute alene er idioti og ingenting annet om man så bor i bygd eller by. 
Jeg lurer også på om dere som mener så ekstremt mye om innekatter, mener det samme med husdyr eller om dere spiser dem med verdens reneste samvittighet? Om det gjør det, er det i så fall ekstremt dobbelmoralsk. Uansett hvor knøttaliten en leilighet katten er innefanga i er, er den mye ganger større en båsene til feks griser, som forresten aldri får se sola. 

Anonymkode: 88f94...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke jeg var spesielt voldsom, og vi får være enige om å være uenige. Katter kan selvfølgelig sammenlignes med hunder og begge to har det like ille om de kun er inne. Begge to kan selvsagt læres til å gå i bånd og være ute i en gård. Mine er det, slik at de får kjenne både sol, snø, regn og gress. Jeg har som sagt mye erfaring via DB og i tillegg katter rundt meg. Venninnen min fant blant annet sine katter hengt opp på døren hennes, potene og hodene kappet av. Katten til noen jeg kjenner rev løs en kroppsdel for han satt fast ute. En annen katt var blitt fanget inne i et skur og ble funnet død av væskemangel og sult. Mange katter bare forsvinner og mange kommer hjem med store skader etter slåssing. Å ha katter ute alene er idioti og ingenting annet om man så bor i bygd eller by. 
Jeg lurer også på om dere som mener så ekstremt mye om innekatter, mener det samme med husdyr eller om dere spiser dem med verdens reneste samvittighet? Om det gjør det, er det i så fall ekstremt dobbelmoralsk. Uansett hvor knøttaliten en leilighet katten er innefanga i er, er den mye ganger større en båsene til feks griser, som forresten aldri får se sola. 

Anonymkode: 88f94...356

Men en hund går man jo lange turer med sånn at den får aktivisert seg og får være ute. Det er mulig det er mer vanlig enn det jeg er klar over, men jeg har aldri sett noen gå tur med en katt i bånd.  En hund kan også bjeffe, jage og være forstyrrende for andre på en helt annen måte enn en katt. 

Og det er fæle eksempler du kommer med, men som sagt har jeg ikke opplevd noe negativt med å ha katter ute. Bortsett fra det du nevner med at de dreper andre dyr, og det er jeg enig med deg er tragisk, men jeg får meg allikevel ikke til å nekte katten og gå ut. 

Og det er jo selvfølgelig trist at griser blir sperra inne i knøttsmå båser, men det betyr ikke at man trenger å nekte andre dyr og gå ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (21 timer siden):

Her skriver du selv at katter i utgangspunktet har det helt jævlig når de er innekatter, men at du likevel velger det. De fleste er ute fra hjemmet eller sover godt over 2/3 av døgnet, og da får du ikke stimulert kattens behov. 
Og de fleste vil vel ikke eller har ikke tid til å bruke mye tid på katten. Katt er noe en skaffer fordi ungene vil ha dyr, og man ikke må gå tur med de eller bruke mye tid på opplæring som med hunder. Det er hyggelig å ha katt, men det holder å kose litt med den. Skulle jeg hatt et dyr som måtte aktiviseres, hadde det blitt hund.

Da har du tolket innlegget helt feil. Jeg har to katter som holder hverandre med selskap, jeg jobber ikke så mye heller så det er null problem å leke og kose med de. Kattene mine har det veldig fint. 
Om innekattene har mulighet for frisk luft så kan de ha de like godt om ikke bedre. Det aller beste er jo kattegård. 
 

Det at du skriver at du det med ungene og at du heller ville hatt hund osvosv, viser bare for vrangforestillinger du har om katt og jeg håper ikke du har katt. Du vil ikke ha en katt som må aktiviseres men det vil kanskje andre, for du vet, det finnes andre mennesker enn deg i verden. 

Anonymkode: 77aa0...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da har du tolket innlegget helt feil. Jeg har to katter som holder hverandre med selskap, jeg jobber ikke så mye heller så det er null problem å leke og kose med de. Kattene mine har det veldig fint. 
Om innekattene har mulighet for frisk luft så kan de ha de like godt om ikke bedre. Det aller beste er jo kattegård. 
 

Det at du skriver at du det med ungene og at du heller ville hatt hund osvosv, viser bare for vrangforestillinger du har om katt og jeg håper ikke du har katt. Du vil ikke ha en katt som må aktiviseres men det vil kanskje andre, for du vet, det finnes andre mennesker enn deg i verden. 

Anonymkode: 77aa0...a6c

Katter aktiviseres jo ved å være ute. Poenget er at katter ikke trenger å aktiviseres så mye når de får brukt sine naturlige instinkter ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (28 minutter siden):

Katter aktiviseres jo ved å være ute. Poenget er at katter ikke trenger å aktiviseres så mye når de får brukt sine naturlige instinkter ute. 

Såklart men det trenger ikke å bety at de har det dårlig selvom de får aktiviseringen sin fra et annet sted. 

Anonymkode: 77aa0...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utekatt = fange musa katten tar med inn i huset midt på natten som jeg gjorde nå nettopp 😂

Anonymkode: abb5f...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke jeg var spesielt voldsom, og vi får være enige om å være uenige. Katter kan selvfølgelig sammenlignes med hunder og begge to har det like ille om de kun er inne. Begge to kan selvsagt læres til å gå i bånd og være ute i en gård. Mine er det, slik at de får kjenne både sol, snø, regn og gress. Jeg har som sagt mye erfaring via DB og i tillegg katter rundt meg. Venninnen min fant blant annet sine katter hengt opp på døren hennes, potene og hodene kappet av. Katten til noen jeg kjenner rev løs en kroppsdel for han satt fast ute. En annen katt var blitt fanget inne i et skur og ble funnet død av væskemangel og sult. Mange katter bare forsvinner og mange kommer hjem med store skader etter slåssing. Å ha katter ute alene er idioti og ingenting annet om man så bor i bygd eller by. 
Jeg lurer også på om dere som mener så ekstremt mye om innekatter, mener det samme med husdyr eller om dere spiser dem med verdens reneste samvittighet? Om det gjør det, er det i så fall ekstremt dobbelmoralsk. Uansett hvor knøttaliten en leilighet katten er innefanga i er, er den mye ganger større en båsene til feks griser, som forresten aldri får se sola. 

Anonymkode: 88f94...356

Jeg kan love deg at på tross av alle farene du nevner her, hadde jeg valgt et liv med frihet til å gå ute til katten min. Jeg hadde en katt i 20 år, vokste opp med han, jeg var uendelig glad i han, jeg kan fremdeles gråte av savn etter han mange år etterpå.  Men han hadde vært ulykkelig innendørs, det er jeg helt sikker på sånn jeg kjente han. Han var borte lenge om gangen og koste seg så innmarri mye med å dra på lange turer, fange mus, sloss med andre katter. Ja, han fikk skader, men jeg er helt sikker på at han aldri ville valgt det annerledes. Det finnes muligens unntak, at noen spesielt engstelige katter kun vil være inne, men der er også problemet. Du vet ikke hvilken katt du får. Og jeg tipper at 95% av katter vil bli ulykkelige av å være kun innendørs, og da er det kjipt om folk skal ta sjansen på at de får en av de veldig få som trives inne.

Hva ville du valgt? Et langt liv sperret inne i en leilighet, eller et kortere liv hvor du kunne gjort hva du ville? Ville du virkelig valgt livet inne i den leiligheten?! Jeg regner ikke med det. Hvorfor skal du ha andre valgmuligheter enn en katt?

Man trenger heler ikke å ha katt hvis man bor midt bysentrum. Jeg har kjempelyst på katt, men lar være da jeg fremdeles bor i leilighet. Jeg er totalt uenig i at det er idioti å gi en katt friheten til å velge selv om den vil gå inne eller ute! Jeg synes derimot at det er egoistisk å ha katten inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innekatt selv. Samboeren er vokst opp med rasekatt og avl, så for han var det skummelt når jeg sa at jeg vil ha utekatt. Vår katt skulle hele tiden bli utekatt, men sånn ble det ikke. 

Vi tok avgjørelsen etterhvert. Katten er fra dyrebeskyttelsen og svært var på høye, brå lyder. Hun ble funnet ute og var døden nær. Når vi tok over henne så tenkte vi å bruke bånd en stund ute for å lære henne opp hvor hun kunne løpe inn, og for å gjøre området mer trygt. Men hver gang vi satt på henne selen så ble hun sur og gjemte seg helt til vi kom og tok den av. Prøvde med bånd en gang på selen og det var full panikk med en gang. Da ble ikke det en aktuell løsning. Siden vår katt heller aldri har vist interesse for å gå ut om vi har stått ved døra og den har vært åpen er jeg trygg på at hun ikke vil ut. Jeg vil heller ikke slippe henne ut siden jeg vet at hvis hun blir skremt kan hun løpe vekk og i verste fall får vi ikke tak i henne igjen. 

Jeg har aldri vært spesielt glad i tanken på innekatt. Ikke alle katter har det bra med å bare være inne. Det er et styr med negler som må klippes også, men til gjengjeld slipper vi unna lopper. Jeg ser nå at noen katter har det veldig bra som innekatter. Jeg mener fortsatt katter i utgangspunktet skal være ute, uten bånd, men forstår nå bedre at ikke alle katter kan være ute uten bånd. Vi har et ønske om en katt til, men vanskelig å finne en som må være innekatt. Vi leter, og håper vi en dag finner det. Vi kommer ikke til å ta til oss en katt til uten å vite helt sikkert at den katten ikke vil være ute. 

Anonymkode: ad5d4...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (19 timer siden):

Jeg kan love deg at på tross av alle farene du nevner her, hadde jeg valgt et liv med frihet til å gå ute til katten min. Jeg hadde en katt i 20 år, vokste opp med han, jeg var uendelig glad i han, jeg kan fremdeles gråte av savn etter han mange år etterpå.  Men han hadde vært ulykkelig innendørs, det er jeg helt sikker på sånn jeg kjente han. Han var borte lenge om gangen og koste seg så innmarri mye med å dra på lange turer, fange mus, sloss med andre katter. Ja, han fikk skader, men jeg er helt sikker på at han aldri ville valgt det annerledes. Det finnes muligens unntak, at noen spesielt engstelige katter kun vil være inne, men der er også problemet. Du vet ikke hvilken katt du får. Og jeg tipper at 95% av katter vil bli ulykkelige av å være kun innendørs, og da er det kjipt om folk skal ta sjansen på at de får en av de veldig få som trives inne.

Hva ville du valgt? Et langt liv sperret inne i en leilighet, eller et kortere liv hvor du kunne gjort hva du ville? Ville du virkelig valgt livet inne i den leiligheten?! Jeg regner ikke med det. Hvorfor skal du ha andre valgmuligheter enn en katt?

Man trenger heler ikke å ha katt hvis man bor midt bysentrum. Jeg har kjempelyst på katt, men lar være da jeg fremdeles bor i leilighet. Jeg er totalt uenig i at det er idioti å gi en katt friheten til å velge selv om den vil gå inne eller ute! Jeg synes derimot at det er egoistisk å ha katten inne.

Jeg er veldig enig med deg! Katter skal i utgangspunktet ikke være inne. Jeg ønsket katt lenge, men da jeg bodde i blokk kunne jeg ikke ha det, for kunne ikke garantere at jeg fant en som ville trives som innekatt. 

Katter er særegne dyr og de trenger friheten sin. De skal kunne jakte og kose seg med det om det er et ønske de har. 

Å skaffe seg katt og tvinge den til å være inne, uten at det er spesielle grunner bak er egoisme eller uvitenhet. Da bryr man seg mer om seg selv og hva som er best for en selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver at de bor i blokk, eller har mye trafikk rundt seg! Hvorfor skaffe seg et dyr man ikke kan gi et tilfredsstillende liv? Jeg skjønner det virkelig ikke?! Jeg har hund som passer mitt liv, ville aldri skaffet meg en collie da jeg aldri kunne tilfredsstilt dens behov. Gir ingen mening! Egoistisk er det og lite gjennomtenkt!

Anonymkode: c4c2d...18e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For en stund siden la jeg ut et bilde av pusen min og fortalte om hvor mye hun koser seg ute i en internasjonal fb-gruppe. Da ble jeg totalt slakta fordi jeg har utekatt. Det var ikke med måte på hvor uansvarlig, egoistisk og lat jeg var! 🙄

Forklarte jo ståstedet mitt tilogmed; at jeg ikke vil innskrenke livskvaliteten hennes, til tross for at jeg synes det er trist med fuglene hun fanger. Men det var ikke godt nok...

Anonymkode: 001e7...1ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (På 18.1.2021 den 15.57):

Gratulerer, du har startet opp en av de mest betente debattene i katteverden 😂  Her får du svar som "Hvis du er glad i katten din holder du den inne" og "Hvis du er glad i katten din lar du den være ute".

Nei da.

Jo da.

 

Med andre ord som en helt typisk debatt på KG uansett tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...