Gå til innhold

Innekatt vs utekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innekatt 100%

Jeg har hatt begge deler og innekatt er helt klart best! Det kreves MYE mer av deg å ha innekatt da, den må lekes med, få hjernetrim, underholdes mye mer så de ikke blir deprimerte og går å kjeder seg hele tiden. 

Har du mulighet ville jeg absolutt ha innekatt men med inngjerdet går. Kattegård.  Det finnes til og med kattenetting til vinduet om du bor i blokk for eksempel, eller om du har terasse/ altan.  Du kan og gå i bånd med katten.  Google kattegård og jackson galaxy! 

Anonymkode: 77aa0...a6c

Og ha 2 katter så de har selskap i hverandre. Du kan jo adoptere en kattunge fra dyrebeskyttelsen❤️

Skrevet

Vi har innekatt - bor veldig traffikkert. Lufter katten såklart like mye som hunden, han er flink til å gå i sele.

Ikke noe anneledes i ha katt inne, enn en hund - folk må lese seg litt på troverdige kilder. Barn ville også sikkert løpt rundt i veien og vært lette bytter om de kunne velge - men man tar valgt som gjør livet deres mest sikkert + dekker behovene deres med turer etc.

Anonymkode: a9c8d...08d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har innekatt - bor veldig traffikkert. Lufter katten såklart like mye som hunden, han er flink til å gå i sele.

Ikke noe anneledes i ha katt inne, enn en hund - folk må lese seg litt på troverdige kilder. Barn ville også sikkert løpt rundt i veien og vært lette bytter om de kunne velge - men man tar valgt som gjør livet deres mest sikkert + dekker behovene deres med turer etc.

Dette! Jeg kunne aldri hatt kattene mine ute, på samme måte som jeg ikke ville sluppet noe annet dyr ut helt alene. Jeg hadde bekymret meg altfor mye for trafikk, andre dyr, og ikke minst mennesker, som kan stjele eller skade dyrene. 

Anonymkode: 7ff02...888

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 23.28):

For meg vitner det om totalt hjernevask å la katten er ute. Vi gjør det jo KUN fordi det er det som et normalt. Hvorfor er det bra for en katt å gå ute helt alene?  Mange argumenterer at det er fordi den har instinkter. Ok, men den dreper millioner av smådyr hvert år! De utrydder jo fugler og ekorn på enkelte plasser. Hunder har dessuten også instinkter, men du ser ikke dem løpe fritt rundt. Det hadde blitt rabalder. 
Jeg har hatt utekatter selv og er fostermor i dyrebeskyttelsen. Mange katter blir savnet, mange av de blir funnet drept, enten med vilje eller uhell. Katter blir skutt, kuttet av kroppsdeler, brukt som fotball, sperret inne i garasjer, påkjørt, kidnappet og druknet av sadistiske folk. Og de skader seg halvt ihjel selv.  Bare tenk hvor mange nyhetsartikler som handler om drepte og torturerte katter! 
Jeg har hatt min andel utekatter som har blitt skadet i slåsskamper(de var kastrerte) eller alvorlig skadet på andre måter. Jeg sier aldri igjen. Kattene jeg har nå er innekatter. Der det er trygt og godt. De slipper å få frostskader. Slipper å bli halshugget, påkjørt og knust hele kroppen, kidnappet og sulte ihjel. De har en liten kattegård de får gå ut på og det er det. Skal aldri mer ha en utekatt.

Anonymkode: 88f94...356

Det var da voldsomt. 

Personlig synes jeg en katt skal få muligheten til å være ute når den vil. Nå bor jeg på bygda da, og ingen av mine katter har mistet livet av alle farene ute.  De sover alltid inne om natten, og er omtrent innekatter på vinteren. Men på sommeren trives de best ute. 

Jeg forstår at folk i byer er redde for å slippe ut katten sin, men jeg må innrømme at jeg synes synd på kattene som mot sin vilje ikke får lov til å gå ut, og synes ikke det kan sammenlignes med en hund. 

Jeg ser dog argumentet om at de dreper andre dyr, og er enig med deg at det er problematisk. Har alltid balkongdøren lukket der fuglebrettet er, der er det ikke lov for pus å gå. 

Endret av miaw
  • Liker 5
Skrevet

Dere som skylder på at dere har opplevd at katten har havnet i slosskamp eller skadet seg. Dette skjer med mennesker også. Men de låses ikke inne. Det er livet - og ingenting i livet er sikkert. 

Jeg hadde ikke orket å ta fra katten min friheten som ligger instinktivt. Og det er fordi jeg hadde aldri akseptert at noen andre tok fra meg min frihet. Uansett hvor redde de var for at jeg skulle skade meg.

Anonymkode: 673d5...90d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Innekatt 100%

Jeg har hatt begge deler og innekatt er helt klart best! Det kreves MYE mer av deg å ha innekatt da, den må lekes med, få hjernetrim, underholdes mye mer så de ikke blir deprimerte og går å kjeder seg hele tiden. 

Har du mulighet ville jeg absolutt ha innekatt men med inngjerdet går. Kattegård.  Det finnes til og med kattenetting til vinduet om du bor i blokk for eksempel, eller om du har terasse/ altan.  Du kan og gå i bånd med katten.  Google kattegård og jackson galaxy! 

Her skriver du selv at katter i utgangspunktet har det helt jævlig når de er innekatter, men at du likevel velger det. De fleste er ute fra hjemmet eller sover godt over 2/3 av døgnet, og da får du ikke stimulert kattens behov. 
Og de fleste vil vel ikke eller har ikke tid til å bruke mye tid på katten. Katt er noe en skaffer fordi ungene vil ha dyr, og man ikke må gå tur med de eller bruke mye tid på opplæring som med hunder. Det er hyggelig å ha katt, men det holder å kose litt med den. Skulle jeg hatt et dyr som måtte aktiviseres, hadde det blitt hund.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er svært naturstridig å holde et dyr inne 24/7. Mye bedre å la katten bestemme selv. Vil den være inne, så greit, men hvis den vil ut, så beklager, da er det psyko å tvangsholde den inne. 

Har katt som bestemmer selv, den er 17 år i år 😍

Anonymkode: cbb1a...058

• Liker 6
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Katt er noe en skaffer fordi ungene vil ha dyr, og man ikke må gå tur med de eller bruke mye tid på opplæring som med hunder. Det er hyggelig å ha katt, men det holder å kose litt med den. Skulle jeg hatt et dyr som måtte aktiviseres, hadde det blitt hund.

Da er du ikke egnet som katteeier... Ikke normalt det du skisserer nei, heldigvis.

Alle dyr skal få behovene dekt - og katter skal stimuleres, trenes, aktiviseres og koses med, akk som med hunder. Akkurat som unger er ikke noe man burde få "bare for at". Er man ikke villig til å være en god eier/forelder - så er man ikke egnet og må ha selvinnsikt nok til å innse det.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere som skylder på at dere har opplevd at katten har havnet i slosskamp eller skadet seg. Dette skjer med mennesker også. Men de låses ikke inne. Det er livet - og ingenting i livet er sikkert. 

Jeg hadde ikke orket å ta fra katten min friheten som ligger instinktivt. Og det er fordi jeg hadde aldri akseptert at noen andre tok fra meg min frihet. Uansett hvor redde de var for at jeg skulle skade meg.

Anonymkode: 673d5...90d

Du kan jo ikke sammenligne katt og mennesker på denne måten. Da er det bedre å sammenligne katt og hund. Ville du sluppet en hund løs helt på egenhånd? 

Anonymkode: 7ff02...888

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en ragdoll på 12 år som er utekatt. Hun var inne det første året frem til hun ble sterilisert, men de siste 11 årene har hun gått inn og ut som hun selv vil, og hun elsker livet ute. Kunne aldri latt en katt måtte leve et liv innendørs. De trenger å få leve ut sine instinkter og naturlige atferd. Min ragdoll klatrer i trær, fanger fugl, mus og stålorm, løper som en gærning, balanserer oppe på takene, gjør alt en katt er skapt for. Ingenting som tilsier at hun er ment for å ligge i en sofa dag ut og dag inn.. At mennesker velger å skaffe seg katt, og holder dem inne pga sin egen frykt, synes jeg er ille. 

Mange naboer har spurt hvordan jeg tør å la henne være ute. Jeg vil heller at hun lever et liv i frihet med risiko, enn å leve innesperret for å please meg. 

Anonymkode: 60105...227

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjente en gang en katt som var offer for kattepress i sammenheng med å være inne eller ute. Den var usikker på hva den ville og ble utbrent.

Den gikk på behandling og er i dag lykkelig som balkongkatt. Altså verken inne eller ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da er du ikke egnet som katteeier... Ikke normalt det du skisserer nei, heldigvis.

Alle dyr skal få behovene dekt - og katter skal stimuleres, trenes, aktiviseres og koses med, akk som med hunder. Akkurat som unger er ikke noe man burde få "bare for at". Er man ikke villig til å være en god eier/forelder - så er man ikke egnet og må ha selvinnsikt nok til å innse det.

Jeg er bedre egnet som katteeier enn mange andre, spesielt de som har katt i fangenskap hjemme for egen interesse. Katten vår har utmerket helse, får den kosen og leken den trenger og lever et utmerket liv med fri tilgang til naturen gjennom katteluke. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en katt på 5 mnd nå, gleeeder meg til hun kan få komme ut når hun er stor nok! Leker med henne i timesvis hver dag, men hun kjeder seg hvert minutt hun ikke kan løpe etter leker. 

Anonymkode: b6cca...c5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde katter som var innekatter i flere år. De gikk turer i bånd. Grunnen til at de var innekatter var at vi bodde slik til at det var mye trafikk omkring oss. 
Etterhvert så flyttet vi, og etter ett par år så lot vi de bli utekatter. De gikk riktignok aldri langt, holdt seg mest rundt huset og en liten runde i nabolaget. De kom løpende med en gang vi ropte på de.

Nå har vi andre katter og bor på et helt annet sted. Her har vi hatt luftegård til de, men ikke nå lengre. Har tre voksne katter som går ut og inn, de har katteluke stilt inn på kun inngående trafikk, siden vi også har en kattunge som ikke går ut enda. Den skal, som alle de andre har gjort, læres opp å gå i bånd. Synes det er greit at de kan om en skal ta de med noen steder.

Anonymkode: c8f68...159

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte flytte, og hit vi flyttet, var det uforsvarlig å ha pus ute. Heldigvis var pus veldig glad i å være inne, så det var sjeldent han stakk ut på tur. 

Løsningen ble å ha pus i bånd. Hadde det ikke gått, så måtte jeg bare tatt sjansen. Men det gikk heldigvis veldig fint, og pus sto til og med å ventet ved døra til jeg hadde satt på bånd. ❤ pusen hadde fritt spillerom på store deler av verandaen og hagen/gresset, og verandsdøra sto som regel oppe store deler av året, for pus. Vi hadde mange fine år her..  ❤❤

Men nå som han har gått bort, har jeg valgt å ikke skaffe katt igjen. Å ha så flaks to ganger på rad, tror jeg rett og slett ikke at jeg har, så er best å la vær. ❤

Anonymkode: e766f...368

Annonse
Skrevet

Hovedgrunnen min til å ha katt er jo å ha en musefanger i dette forferdelige museåret. Og da får den jo aktivisert seg selv . Trenger bare litt mat og drikke inne og litt kos så greier den seg selv. 

Anonymkode: 18952...d01

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 21.42):

Tenk å bli sperret inne et helt liv og aldri få kjenne gress under beina, aldri få utløp for noen av instinktene sine :( så utrolig trist! Vil gå så langt som å si det er uetisk, med mindre katten er så fragil at den ikke kan tåle frisk luft. Man kan nemlig uansett la katten gå i bånd eller ha en slags luftegård. Nei huff å huff:(

Anonymkode: c4c2d...18e

Jeg har jo skrevet at jeg vurderer både luftegård og gå i bånd? Jeg har hugget ned et tre i skogen som står i stua så hun kan klatre, jeg leker med henne hele tiden mens jeg er hjemme, jeg tar henne med meg nå jeg skal besøke familie osv.  Folk har selvfølgelig ulikt syn på dette, men som jeg skrev i innlegget, så skal det legges til rette for et godt lov om dette blir en innekatt. 

ts

Anonymkode: 31f0b...fde

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det høres ut som TS er mer enn klar for å ha innekatt, og er villig til å la katten være ute i luftegård og hun skal gå tur med den. Så da har den det lagt bedre enn mange andre innekatter allerede. 

Med så mye leker og klatreting katten har, så virker det som den kommer til å få et godt liv som innekatt 👌

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 19.44):

Hvordan avgjorde dere om katten skulle være innekatt eller ikke? Har en kattunge nå, men hun har aldri gått til døren for å komme seg ut, selv om jeg har hatt katten i bånd ute noen ganger. Hva er på en måte «kriteriene» for å være innekatt? Hadde en del katter gjennom barndommen, og alle var innekatter. Litt usikker på hvordan de ble det i og med at jeg var så ung. Det skal selvsagt legges til rette for et godt liv om dette blir en innekatt! 

Anonymkode: 31f0b...fde

Jeg bor for nærme hovedveien til at jeg vil slippe dem ut. Jeg har hatt alt for mange katter som er blitt påkjørt.

Jeg har hatt dem ute i bånd. Jeg hadde en lite periode der de fikk være ute alene med gps. Men selv om de har fått vært ute i sele hele livet, er de redd alt og alle ute. De er livredde og springer inn igjen. De spør aldri om å gå ut, ved å stå ved døren og mjaue, klore på døren og videre, selv om de vet hva ute er. Så jeg slapper av med å vite at de har det veldig fint inne. De har mange leker og klorestativ.

Anonymkode: 24608...8cf

• Liker 2
Skrevet

Jeg har innekatt. Han kan ikke få gå fritt ute da han ikke har pels og hadde fryst ihjel.
Men, selv om han hadde hatt pels så tror jeg ikke han hadde vært en utekatt, det er altfor farlig ute for kattene alene syntes jeg. Husker for ikke så lenge siden så leste jeg om en katt som var blitt stukket av nål 50 ganger. Jeg får helt vondt, og vil aldri noe sånn skal skje med pusen min. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...