Gå til innhold

Innekatt vs utekatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan avgjorde dere om katten skulle være innekatt eller ikke? Har en kattunge nå, men hun har aldri gått til døren for å komme seg ut, selv om jeg har hatt katten i bånd ute noen ganger. Hva er på en måte «kriteriene» for å være innekatt? Hadde en del katter gjennom barndommen, og alle var innekatter. Litt usikker på hvordan de ble det i og med at jeg var så ung. Det skal selvsagt legges til rette for et godt liv om dette blir en innekatt! 

Anonymkode: 31f0b...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man driver avl på rasekatt holder man de som innekatt av naturlige årsaker (kan ikke slippe ut ukastrerte voksne og kattunger). 

Noen rasekatter er også vanlig å holde kun inne, enten fordi de er fine, dyre og kan bli stjelt, eller fordi rasen egner seg lite ute pga pels og andre forhold. 

Noen har katt inne av praktiske og sikkerhetsmessige årsaker, feks om man bor i leilighet i et trafikkert område. 

Da vår katt var en 10-11 mnd og gammel nok til å utforske ute prøvde vi å lufte ham i bånd en del for å vende ham til å være ute. Vi bodde i et rolig strøk. Men han likte det ikke og ville aldri ut. Da bodde vi i leilighet med felles inngangsparti. Tror ikke han likte dette,det ble for utrygt med mye lukter. 

Da vi flyttet i eget hus ville han ut og hang ved døra hele tiden, så nå får han gå ute når han vil

Vi har aldri katten ute om natten når vi sover eller når vi ikke er hjemme, da vi ikke har katteluke. Viktig for oss at katten får komme inn når den vil og at vi har kontroll på hvor den er. 

Da jeg bodde hos foreldrene mine hadde vi utekatt som også var ute mens vi var på jobb og sov, men den hadde et hus i garasjen den kunne søke ly i. 

Anonymkode: f498d...131

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må du nesten velge selv, gjerne i samråd med katten. Hvis katten er kattunge nå er det altfor tidlig å slippe den ut enda. Personlig synes jeg det er egoistisk å ha katt og bare ha den inne pga alle farene som er ute.

Det finnes farer der ute for oss også, og akkurat som oss er det best om en katt får frisk luft og å utfolde oss i den frie verden - for så å komme inn når de ønsker det. 

Min mons er ute når han ønsker det men sover godt inne om natten. Du må finne ut hva du ønsker og hva som du synes er best for katten. Kastrering er en selvfølgelighet uansett om den skal være inne eller ute for kattens beste, ID-merking kan jeg anbefale slik at den kan spores tilbake til deg ved evt hendelser. 

Lykke til, håper du gir katten et fint liv 😊

Anonymkode: 7522c...ec8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er både sterilisering og chippet! Skal se det litt an når hun blir større. Om hun ikke går til døren eller ønsker å være ute, så kan jeg i hvertfall gå tur med henne om det fungerer fint for henne☺️ Eventuelt lage en innhegning til henne ute. 
Ts 

Anonymkode: 31f0b...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er glad i katten og vil at den skal ha ett langt liv har du innekatt med inngjerdet utegård den ikke kommer ut av

Anonymkode: c7d9f...afb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var helt imot innekatter før, men så flytta jeg til Oslo og måtte ha innekatt. Ville nå aldri valgt utekatt. Hadde bekymret meg i hjel. Nå har jeg full kontroll på katteskatten min og vet jeg får utallige år med henne. Alle utekattene mine har dødd altfor tidlig. Lille bebisen er glad og fornøyd. Blir så bortskjemt atte. Skal skaffe en katt til etterhvert da, så hun får selskap . 😃

Anbefaler innekatt definitivt!! Og jeg var helt totalt imot det. Måtte erfare hvor fint det var selv før jeg endret mening. 

Anonymkode: 55afa...6a4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene våre går ute, og har gjort det fra de var ca. 10 måneder. De har ID-chip og GPS-halsbånd begge to, så vi kan følge med på hvor de er. Den yngste på 14 måneder går aldri langt fra huset og kommer fort inn igjen, spesielt nå om vinteren. Den eldste på 3 år er ute lenger av gangen og har et favorittsted i skogen et stykke borte. Hun elsker å jakte og hadde kjedet seg i hjel inne. Det hadde vært krevende å holde henne som innekatt, men av og til må man jo. Bl.a. etter dyrlegebehandling, operasjoner og slike ting. Personlig synes jeg katter skal få muligheten til å utfolde instinktene sine utendørs. Men det passer ikke for alle, og kommer an på hvor man bor og hvordan forholdene rundt en er.

Anonymkode: 09788...c94

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ble innekatt fordi det er så mye katter og hunder i nabolaget i tillegg til at det er mye trafikk og rett ved barneskole. Det var også tilfeller av kattemord/ tortur av katter i byen da vi fikk henne, så jeg var litt ekstra redd den tiden. Vi valgte å ha henne inne de 10 første mnd også skulle vi vurdere etter det. Vi endte opp med å skaffe en valp som selskap isteden for å gjøre henne til utekatt og det fungerer fint. 

Anonymkode: e6a06...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å bli sperret inne et helt liv og aldri få kjenne gress under beina, aldri få utløp for noen av instinktene sine :( så utrolig trist! Vil gå så langt som å si det er uetisk, med mindre katten er så fragil at den ikke kan tåle frisk luft. Man kan nemlig uansett la katten gå i bånd eller ha en slags luftegård. Nei huff å huff:(

Anonymkode: c4c2d...18e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Bor du i blokk har du innekatt. Ellers utekatt.

Nei.

Man velger ut i fra kattens personlighet og helse, eventuelle rasetypiske trekk som har noe å si for adferd/pelstype, og hvor man bor. Tidligere erfaringer med utekatt har også noe å si. Bor man sentralt er faren for påkjørsel stor, og bor man ute på landet er faren for å bli tatt av rovdyr stor. I begge tilfeller har man forgiftninger, dyreplagere, slåsseskader (fra andre katter, ofte ukastrerte) og smittsomme sykdommer. Pluss mentalt ustabile naboer som stjeler andres katter.

Når man har opplevd katter som blir påkjørt og skadet eller drept, og katter som blir alvorlig skadd etter å ha vært i slåsskamp med f.eks. en desperat skabbrev, er det ingenting som tilsier at man ønsker å gå aktivt inn for å venne katten til å gå fritt ute. Ikke er det ansvarlig i forhold til naboene sine heller. Mange katter er til stor sjenanse for naboer, også kastrerte katter. Katter hører faktisk ikke hjemme i norsk natur heller, og kan gjøre stor skade på f.eks. fuglebestanden.

Jeg kommer aldri mer til å ha utekatt. Her i huset er det avgjort at katter skal være innekatter med tilgang til å luftes ute jevnlig (i sele eller inngjerdet område), og jeg vet med sikkerhet at det er det beste for både katten(e) og oss.

Anonymkode: 49f97...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk å bli sperret inne et helt liv og aldri få kjenne gress under beina, aldri få utløp for noen av instinktene sine :( så utrolig trist! Vil gå så langt som å si det er uetisk, med mindre katten er så fragil at den ikke kan tåle frisk luft. Man kan nemlig uansett la katten gå i bånd eller ha en slags luftegård. Nei huff å huff:(

Og hvor mange innekatter tror du har et så begredelig og begrenset liv?
De aller fleste har tilgang til frisk luft og "gress under beina" i en eller annen form, og i tillegg blir de aktivisert (les: får utløp for jaktinstinktene sine).

Anonymkode: 49f97...feb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innekatt kan aldri få et optimalt godt liv. Dyreplageri rett og slett. 
katten er et rovdyr som- i motsetning til hunden- trenger mye mer frihet. 
hunden er avlet til husdyr gjennom mange tusen år. Til sammenligning har katten kun vært husdyr i ca ett kvarter, og instinktene er mye sterkere. 
Begriper ikke at folk får katt hvis den ikke kan være ute!! 

MEN- vent til katten er 8-10 mnd før du slipper den ut. 
og kjøp en gps så du finner den ved behov. 

Anonymkode: 5c098...390

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en katt på 13år og en som er 15år, begge er steriliserte utekatter og har vært det hele sitt liv. Hvis man er oppdretter, har en sjelden rase eller bor midt i byen og trafikken så kan jeg forstå at noen har katten inne.

Ellers så synes jeg nesten det er dyremishandling å ha en katt inne hele sitt liv. Både jeg og hunden min har behov for å komme oss ut, få frisk luft og oppleve ting - så hvorfor skal ikke en katt få lov å oppleve verden utenfor også? Ja det er mulig at den kan komme i slåsskamp med en annen katt, bli påkjørt osv. Men det kan en person eller barn også bli! (påkjørt + 100 andre katastrofer) Så jeg aksepterer risikoen og har ikke opplevd ennå at mine katter har blitt stjålet eller skadet.

Anonymkode: 82408...acf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vitner det om totalt hjernevask å la katten er ute. Vi gjør det jo KUN fordi det er det som et normalt. Hvorfor er det bra for en katt å gå ute helt alene?  Mange argumenterer at det er fordi den har instinkter. Ok, men den dreper millioner av smådyr hvert år! De utrydder jo fugler og ekorn på enkelte plasser. Hunder har dessuten også instinkter, men du ser ikke dem løpe fritt rundt. Det hadde blitt rabalder. 
Jeg har hatt utekatter selv og er fostermor i dyrebeskyttelsen. Mange katter blir savnet, mange av de blir funnet drept, enten med vilje eller uhell. Katter blir skutt, kuttet av kroppsdeler, brukt som fotball, sperret inne i garasjer, påkjørt, kidnappet og druknet av sadistiske folk. Og de skader seg halvt ihjel selv.  Bare tenk hvor mange nyhetsartikler som handler om drepte og torturerte katter! 
Jeg har hatt min andel utekatter som har blitt skadet i slåsskamper(de var kastrerte) eller alvorlig skadet på andre måter. Jeg sier aldri igjen. Kattene jeg har nå er innekatter. Der det er trygt og godt. De slipper å få frostskader. Slipper å bli halshugget, påkjørt og knust hele kroppen, kidnappet og sulte ihjel. De har en liten kattegård de får gå ut på og det er det. Skal aldri mer ha en utekatt.

Anonymkode: 88f94...356

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha katteluke, så ser man hva katten vil selv.  Katter vil som alle andre levende skapninger være ute. Mest når det er pent vær, med de går også ut en liten tur nå og da når det er kaldt eller drittvær også. Å hevde at noen trives i fangenskap bare de får gå ut av og til er det samme som å si at det er bra i fengsel.

Argumentet at katter plager andre dyr er ikke et argument for innekatt. Det er et argument for at man ikke skal ha katt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, du har startet opp en av de mest betente debattene i katteverden 😂  Her får du svar som "Hvis du er glad i katten din holder du den inne" og "Hvis du er glad i katten din lar du den være ute".

Nei da.

Jo da.

Helt ærlig må du se det litt an på katten. Jeg har en katt jeg vendte litt for sent til å være ute og som er veldig avhengig av meg for å tørre og gå fritt ute, og det er et problem fordi hun kjeder seg veldig. Akkurat hun har et bedre liv om hun får bruke sansene sine utendørs. Katten jeg vokste opp med var på samme måte. Hun koste seg veldig inne, men elsket å traske rundt, utforske, oppdage og leke. 

Ja, det er en risiko å slippe ut dyrene. Det er også en risiko å la barna gå alene til skoen eller leke ute. Men du lar dem gjøre det, fordi det vil gi dem et bedre liv. Noen katter har en fredfullt og deilig liv innendørs, og da er det jo greit. Men du kan ikke gå rundt og være redd for sadister, kattenappere, biler, andre katter og lignende, om innestengelsen går utover psyken til katten.

En hund får kilometervis med tur hver dag og får trimmet seg på den måten. Ikke alle katter kan lære seg det samme. Hunder er også langt farligere for mennesker og gårdsdyr enn det katter er, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe problem å la de gå fritt ute, hvis de var trent til det.

Begynner katten din å fange for mange fugler, så begrenser du heller utetiden om det blir tilfelle. Min har enda ikke tatt en eneste fugl.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at om katten får velge sjølv så velger han eit kort liv ute og få leve ut sine instinkter enn eit langt liv inne i kjedsomhet. 

Anonymkode: 18952...d01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innekatt 100%

Jeg har hatt begge deler og innekatt er helt klart best! Det kreves MYE mer av deg å ha innekatt da, den må lekes med, få hjernetrim, underholdes mye mer så de ikke blir deprimerte og går å kjeder seg hele tiden. 

Har du mulighet ville jeg absolutt ha innekatt men med inngjerdet går. Kattegård.  Det finnes til og med kattenetting til vinduet om du bor i blokk for eksempel, eller om du har terasse/ altan.  Du kan og gå i bånd med katten.  Google kattegård og jackson galaxy! 

Anonymkode: 77aa0...a6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi lar selvfølgelig pus gå ute i bånd. Tar henne med i parken også ❤️

Anonymkode: e6a06...b41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...