-jk- Skrevet 18. januar 2021 #21 Skrevet 18. januar 2021 tdm900 skrev (26 minutter siden): 2-4 ladere? Hva hjelper det når det er hundrevis som skal lade samtidig en fredags ettermiddag? Det var 40 ladere som var ønsket å sette opp på Espa! Hehe, ja hadde Teslaeierne enda brukt ladestasjonen i Elverum, men de velger heller å lusekjøre de siste milene mot Trysil for å slippe å lade! Har bekjente som kjører mellom Elverum og Trysil ofte, som irriterer seg noe jævlig over de som ikke gidder å ha nok strøm på batterikassa. 40 ladere setter man ikke opp på et sted som det er dårlig tilgang til strøm, så enkelt er det. De setter man f.eks en snau mil lengre nord, som jeg nevnte tidligere. Innlandsporten kalles det visstnok. Litt snaut med spisetilbud der ennå, men bedre enn på Espa og jeg tipper det blir mer der etter hvert. Matvarebutikk og endog dyrepark er det også der Elverum-Trysil har jeg kjørt en del, og på meg virker det som at alle Oslo-folkene på vei til hyttepalassene sine synes at alle som holder fartsgrensen er sinker. De om det, det affiserer ikke meg. Jeg kjører 80 der uavhengig av hvor mye strøm jeg har på batteriet.
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #22 Skrevet 18. januar 2021 (endret) -jk- skrev (18 minutter siden): 40 ladere setter man ikke opp på et sted som det er dårlig tilgang til strøm, så enkelt er det. De setter man f.eks en snau mil lengre nord, som jeg nevnte tidligere. Innlandsporten kalles det visstnok. Litt snaut med spisetilbud der ennå, men bedre enn på Espa og jeg tipper det blir mer der etter hvert. Matvarebutikk og endog dyrepark er det også der Elverum-Trysil har jeg kjørt en del, og på meg virker det som at alle Oslo-folkene på vei til hyttepalassene sine synes at alle som holder fartsgrensen er sinker. De om det, det affiserer ikke meg. Jeg kjører 80 der uavhengig av hvor mye strøm jeg har på batteriet. Hvorfor sette opp ladere der folk ikke stopper? Hvor sier jeg at de som holder fartsgrensen er sinker? Ja jeg vet det er de med dyreste bilene som kjører fortest, og det er nok deg innkludert. Men det er om å kunne holde fartsgrensen, og ikke ligge godt under når føreforhold tilsier at man kan ligge på den. Endret 18. januar 2021 av tdm900
-jk- Skrevet 19. januar 2021 #23 Skrevet 19. januar 2021 tdm900 skrev (10 timer siden): Hvorfor sette opp ladere der folk ikke stopper? Ja, det er jo det jeg sier. Hvorfor sette laderne ved bensinstasjoner? En bensinstasjon er, om man ser bort fra drivstoffet, kun en kiosk med dass. Skal jeg stopp en stund vil jeg helst gjøre det et annet sted enn utenfor en kiosk med dass. Et bra stoppested bør optimalt sett inneholde minst: Et bra spistested for voksne Et bra spisested for barn En dagligvarebutikk Et sted å sitte ute og kose seg i sola Toaletter Aktiviteter for barn (f.eks lekeplass) Da har man et sted de fleste har lyst til å stoppe. Bensinstasjoner krysser normalt av kun ett av disse punktene (toaletter). 1
tdm900 Skrevet 19. januar 2021 #24 Skrevet 19. januar 2021 -jk- skrev (2 timer siden): Ja, det er jo det jeg sier. Hvorfor sette laderne ved bensinstasjoner? En bensinstasjon er, om man ser bort fra drivstoffet, kun en kiosk med dass. Skal jeg stopp en stund vil jeg helst gjøre det et annet sted enn utenfor en kiosk med dass. Et bra stoppested bør optimalt sett inneholde minst: Et bra spistested for voksne Et bra spisested for barn En dagligvarebutikk Et sted å sitte ute og kose seg i sola Toaletter Aktiviteter for barn (f.eks lekeplass) Da har man et sted de fleste har lyst til å stoppe. Bensinstasjoner krysser normalt av kun ett av disse punktene (toaletter). I dette tilfellet er snakk om Shellstasjonen på Espa, som det koster skjorta og mer til for å få opp nok ladere for å ta unna ladetrengende. Og det er neppe et enestående tilfelle, men det var et veldig godt eksempel på hvor kostbart det er å bygge ut strømnettet nettopp for å få nok ladeplasser. Regjeringen blir også presset på at de må stille opp med å dekke kostnaden for å få opp ladeplasser, og det skulle bare mangle når det er de som har pressa fram at vi skal over på eldrift. Men svaret fra de er at kommersielle aktører må sørge for lademuligheter, noe som i dette tilfellet gir 4-gangen i ladekostnad mot å fylle diesel. Synes du er på sin plass når det blir så kostbart?
-jk- Skrevet 19. januar 2021 #25 Skrevet 19. januar 2021 (endret) tdm900 skrev (10 minutter siden): I dette tilfellet er snakk om Shellstasjonen på Espa, som det koster skjorta og mer til for å få opp nok ladere for å ta unna ladetrengende. Og det er neppe et enestående tilfelle, men det var et veldig godt eksempel på hvor kostbart det er å bygge ut strømnettet nettopp for å få nok ladeplasser. Regjeringen blir også presset på at de må stille opp med å dekke kostnaden for å få opp ladeplasser, og det skulle bare mangle når det er de som har pressa fram at vi skal over på eldrift. Men svaret fra de er at kommersielle aktører må sørge for lademuligheter, noe som i dette tilfellet gir 4-gangen i ladekostnad mot å fylle diesel. Synes du er på sin plass når det blir så kostbart? Nei, Espa er kun et eksempel på hvor dyrt det er å få opp ladere på steder som ikke egner seg for det. Om man isteden velger litt mer egnede steder er kostnaden en brøkdel. 4-gangen? Som regel betaler jeg rundt 4,- pr. kWh når jeg hurtiglader hos Fortum eller GK. Det gir en kilometerkostnad på 100 øre på vår Model X. En tilsvarende diesel-SUV som bruker 0,8l/mil til 13,- pr. liter vil koste 104 øre/kWh. Altså omtrent samme kostnad. Tar man med i beregningen at de fleste hurtiglader maks 20% av kjørelengden så gjør ikke det store innhogg i biløkonomien. Hvis man må ta 16,- pr. kWh for å tjene penger på hurtiglading på Espa så får man ingen kunder, og kan dermed heller ikke bygge ut. Slik fungerer markedet, og det er bra siden vi da får optimalisert ressursbruken. Man bygger ut der man kan bygge ut rimelig. Endret 19. januar 2021 av -jk-
newman01 Skrevet 19. januar 2021 #26 Skrevet 19. januar 2021 10 minutter siden, tdm900 said: I dette tilfellet er snakk om Shellstasjonen på Espa, som det koster skjorta og mer til for å få opp nok ladere for å ta unna ladetrengende. Og det er neppe et enestående tilfelle, men det var et veldig godt eksempel på hvor kostbart det er å bygge ut strømnettet nettopp for å få nok ladeplasser. Regjeringen blir også presset på at de må stille opp med å dekke kostnaden for å få opp ladeplasser, og det skulle bare mangle når det er de som har pressa fram at vi skal over på eldrift. Men svaret fra de er at kommersielle aktører må sørge for lademuligheter, noe som i dette tilfellet gir 4-gangen i ladekostnad mot å fylle diesel. Synes du er på sin plass når det blir så kostbart? Men det er litt rart at det lille bilselskapet Tesla, som produserer rundt 500'000 biler i året på verdensbasis, klarer å bygge et fantastisk ladenettverk, mens alle de andre bilprodusentene såvidt har begynt. Tesla tar vel rundt 1,70kr/KWh for strømmen, mens Ionity, som har Mercedes, VW, BMW og Ford på eiersiden, tar rundt 10kr/KWh. På Berkåk har Fortum klart å skvise inn hele TO hurtigladere på 50KW, mens Tesla har 20 stk 150KW rett rundt hjørnet.
tdm900 Skrevet 19. januar 2021 #27 Skrevet 19. januar 2021 -jk- skrev (1 time siden): Nei, Espa er kun et eksempel på hvor dyrt det er å få opp ladere på steder som ikke egner seg for det. Om man isteden velger litt mer egnede steder er kostnaden en brøkdel. 4-gangen? Som regel betaler jeg rundt 4,- pr. kWh når jeg hurtiglader hos Fortum eller GK. Det gir en kilometerkostnad på 100 øre på vår Model X. En tilsvarende diesel-SUV som bruker 0,8l/mil til 13,- pr. liter vil koste 104 øre/kWh. Altså omtrent samme kostnad. Tar man med i beregningen at de fleste hurtiglader maks 20% av kjørelengden så gjør ikke det store innhogg i biløkonomien. Hvis man må ta 16,- pr. kWh for å tjene penger på hurtiglading på Espa så får man ingen kunder, og kan dermed heller ikke bygge ut. Slik fungerer markedet, og det er bra siden vi da får optimalisert ressursbruken. Man bygger ut der man kan bygge ut rimelig. Espa er et meget godt eksempel på hvor mye det koster å sette opp ladestajoner, når staten ikke bidrar.
-jk- Skrevet 19. januar 2021 #28 Skrevet 19. januar 2021 tdm900 skrev (1 time siden): Espa er et meget godt eksempel på hvor mye det koster å sette opp ladestajoner, når staten ikke bidrar. Nei, de fleste steder er det bra med strøm. Men Espa er "midt ute i bushen". En bensinstasjon og fint lite annet. Da finens heller ikke infrastrukturen som kreves for slikt. Enkelte ting passer bare ikke på alle steder. F.eks vil det også være dyrt å anlegge en skiflyvningsbakke i Fredrikstad. Ikke har vi snø, og ikke har vi bakker. Så da legger vi den et annet sted og bruker ikke den kostnaden som argument for at det er dyrt overalt.
tdm900 Skrevet 19. januar 2021 #29 Skrevet 19. januar 2021 -jk- skrev (1 time siden): Nei, de fleste steder er det bra med strøm. Men Espa er "midt ute i bushen". En bensinstasjon og fint lite annet. Da finens heller ikke infrastrukturen som kreves for slikt. Enkelte ting passer bare ikke på alle steder. F.eks vil det også være dyrt å anlegge en skiflyvningsbakke i Fredrikstad. Ikke har vi snø, og ikke har vi bakker. Så da legger vi den et annet sted og bruker ikke den kostnaden som argument for at det er dyrt overalt. Dette er bare starten. Vent og se, det kommer mer om hvor dyrt det er å bygge ut for lading av elbil. At du rakker ned til de grader på Espa, er bare for at det er et sted du ikke liker, men svært mange andre.
-jk- Skrevet 19. januar 2021 #30 Skrevet 19. januar 2021 tdm900 skrev (1 time siden): Dette er bare starten. Vent og se, det kommer mer om hvor dyrt det er å bygge ut for lading av elbil. At du rakker ned til de grader på Espa, er bare for at det er et sted du ikke liker, men svært mange andre. Rakker ned? Jeg bare konstaterer at det er ingenting av betydning der annet enn enn bensinstasjon, og dårlig tilgang på strøm. Konklusjonen er da at det ikke er plassen man setter i gang en storstilt utbygging av ladestasjoner. Utbygging de fleste steder i landet er nå helt usubsidiert og akselerer stadig. Nye hurtig- og lynladere spretter opp "overalt" i et tidligere uhørt tempo og fra stadig flere aktører. Så det ser ut til at markedet fikser dette helt fint selv. Også på Espa er det en god del hurtigladere, faktisk hele 10 CCS-ladere om informasjonen fra Fortums app er korrekt. Noen av de er 120kW lynladere. Så bolleprodusenten der går nok ikke glipp av all trafikken fra elbilistene fremover.
tdm900 Skrevet 19. januar 2021 #31 Skrevet 19. januar 2021 (endret) -jk- skrev (54 minutter siden): Rakker ned? Jeg bare konstaterer at det er ingenting av betydning der annet enn enn bensinstasjon, og dårlig tilgang på strøm. Konklusjonen er da at det ikke er plassen man setter i gang en storstilt utbygging av ladestasjoner. Utbygging de fleste steder i landet er nå helt usubsidiert og akselerer stadig. Nye hurtig- og lynladere spretter opp "overalt" i et tidligere uhørt tempo og fra stadig flere aktører. Så det ser ut til at markedet fikser dette helt fint selv. Også på Espa er det en god del hurtigladere, faktisk hele 10 CCS-ladere om informasjonen fra Fortums app er korrekt. Noen av de er 120kW lynladere. Så bolleprodusenten der går nok ikke glipp av all trafikken fra elbilistene fremover. Det er tydeligvis ikke nok, med de han har, derfor vil han ha flere. Og det kreves jo en viss kraftmengde for å kunne drifte ladestasjoner uansett hvor de blir satt opp. Og strømnettet må uansett bygges ut for å kunne tåle den belastningen. Enda, er det ikke stor fare, men når den tida kommer at absolutt alle skal lade, enten det er hjemme eller underveis, trenger man ikke være rakettforsker for å forstå det at det skal mye strøm til for å kunne lade så mye. Og det skal vi alle lide for, i den form at naturen raseres med vindmøller som ikke holder mer enn omtrent 30år før de blir forlatt. Det må opp mange slik plasser som kan ta unna lange køer før og etter helger. Der du ferdes er du nok heldig som ikke har så stor trafikk på ladere enn at du klarer deg med de som finnes langs veien. Vet det er lange køer flere steder der er ladere langs veien, og det spiller ingen rolle om det er de ene eller andre(Tesla) sine så er det køer. Mange kvitter seg og med elbilen, nettopp fordi de har elendig rekkevidde, og med en henger selv på ModellX er de misfornøyde og går heller over til hybrid. Ingen vet hvor dette ender, om det blir elektrisk eller noe anna form for framdrift. For er det grunnstoffer fra jorda selv i faststoff batteriene, sier det seg selv at det må ende et sted. Og det var ikke for ingenting at fredsprisvinneren for et par år siden tok opp elbiler omtrent det første den gjorde, i takketalen sin. Det satses også på å bygge batterifabrikker i lille Norge, som skal lage batterier til bilindustrien, men hvor lenge vil det vare? Neppe lenge med våre høye lønninger. Eneste mulighet for at de skal overleve er at robotandelen blir meget høy, og de skal også ha strøm. Du hadde neppe kjørt rundt i den bilen du gjør heller, om du ikke hadde blitt direkte sponset av staten for å kunne kjøpe den til den prisen du fikk den for, som er i form av momsfritak og ikke engangsavgift. Husk at i andre land, betaler de det samme som her i landet, så lenge den norske engangsavgiften ikke er med, enda. Og da er den for de kostbar. Endret 19. januar 2021 av tdm900
-jk- Skrevet 19. januar 2021 #32 Skrevet 19. januar 2021 tdm900 skrev (14 minutter siden): Det er tydeligvis ikke nok, med de han har, derfor vil han ha flere. Og det kreves jo en viss kraftmengde for å kunne drifte ladestasjoner uansett hvor de blir satt opp. Og strømnettet må uansett bygges ut for å kunne tåle den belastningen. Enda, er det ikke stor fare, men når den tida kommer at absolutt alle skal lade, enten det er hjemme eller underveis, trenger man ikke være rakettforsker for å forstå det at det skal mye strøm til for å kunne lade så mye. Og det skal vi alle lide for, i den form at naturen raseres med vindmøller som ikke holder mer enn omtrent 30år før de blir forlatt. Det må opp mange slik plasser som kan ta unna lange køer før og etter helger. Der du ferdes er du nok heldig som ikke har så stor trafikk på ladere enn at du klarer deg med de som finnes langs veien. Vet det er lange køer flere steder der er ladere langs veien, og det spiller ingen rolle om det er de ene eller andre(Tesla) sine så er det køer. Mange kvitter seg og med elbilen, nettopp fordi de har elendig rekkevidde, og med en henger selv på ModellX er de misfornøyde og går heller over til hybrid. Ingen vet hvor dette ender, om det blir elektrisk eller noe anna form for framdrift. For er det grunnstoffer fra jorda selv i faststoff batteriene, sier det seg selv at det må ende et sted. Og det var ikke for ingenting at fredsprisvinneren for et par år siden tok opp elbiler omtrent det første den gjorde, i takketalen sin. Det satses også på å bygge batterifabrikker i lille Norge, som skal lage batterier til bilindustrien, men hvor lenge vil det vare? Neppe lenge med våre høye lønninger. Eneste mulighet for at de skal overleve er at robotandelen blir meget høy, og de skal også ha strøm. Du hadde neppe kjørt rundt i den bilen du gjør heller, om du ikke hadde blitt direkte sponset av staten for å kunne kjøpe den til den prisen du fikk den for, som er i form av momsfritak og ikke engangsavgift. Husk at i andre land, betaler de det samme som her i landet, så lenge den norske engangsavgiften ikke er med, enda. Og da er den for de kostbar. Strømforbruket i Norge vil kun øke med rundt 5% ved å elektrifisere hele bilparken. Det er en pølse i slaktetida. Vår produksjon er forventet å øke mye mer enn det. At folk kvitter seg med elbil må være noe du har tenkt ut selv, salgstallene viser noe helt annet. Ebilens andel av totalsalget økte kraftig i 2020. Salget av elbiler økte med 27% i forhold til 2019. Jeg kjører over det meste av østlandet på alle mulige tider men har aldri ventet mer enn 20 minutter i kø. Det var på en skjærtorsdag. 99% av gangene er det ingen eller svært kort (>5 min) kø. Og jeg kjører mye med henger ja. "Grunnstoffer fra jorda"? Det er det i omtrent alt vi produserer. Merkelig utsagn. For øvrig er elbilandelen i kraftig økning i hele verden. I Nederland hadde de høyere elbilandel enn Norge i desember. Norge er ikke engang et viktig marked for produsentene lengre. 2
tdm900 Skrevet 19. januar 2021 #33 Skrevet 19. januar 2021 -jk- skrev (3 minutter siden): Strømforbruket i Norge vil kun øke med rundt 5% ved å elektrifisere hele bilparken. Det er en pølse i slaktetida. Vår produksjon er forventet å øke mye mer enn det. At folk kvitter seg med elbil må være noe du har tenkt ut selv, salgstallene viser noe helt annet. Ebilens andel av totalsalget økte kraftig i 2020. Salget av elbiler økte med 27% i forhold til 2019. Jeg kjører over det meste av østlandet på alle mulige tider men har aldri ventet mer enn 20 minutter i kø. Det var på en skjærtorsdag. 99% av gangene er det ingen eller svært kort (>5 min) kø. Og jeg kjører mye med henger ja. "Grunnstoffer fra jorda"? Det er det i omtrent alt vi produserer. Merkelig utsagn. For øvrig er elbilandelen i kraftig økning i hele verden. I Nederland hadde de høyere elbilandel enn Norge i desember. Norge er ikke engang et viktig marked for produsentene lengre. Du vet ikke alt nei, der røpa du deg selv.
-jk- Skrevet 19. januar 2021 #34 Skrevet 19. januar 2021 tdm900 skrev (15 minutter siden): Du vet ikke alt nei, der røpa du deg selv. Øh, hæ? Hva mener du er feil?
Gjest Omy Skrevet 20. januar 2021 #35 Skrevet 20. januar 2021 Er det bedre å kjøre mindre med eksisterende fossilbiler, eller å nyprodusere såkalte nullutslippsbiler? Tenker spesielt på mineralbehovet ifht batterier i elbiler.
newman01 Skrevet 21. januar 2021 #36 Skrevet 21. januar 2021 14 hours ago, Omy said: Er det bedre å kjøre mindre med eksisterende fossilbiler, eller å nyprodusere såkalte nullutslippsbiler? Tenker spesielt på mineralbehovet ifht batterier i elbiler. Kommer an på hvordan man ser på det. Med tanke på at nordmenn kjører sånn ca 4500'000'000 km årlig kan det ha noe å si for utslippene. Det beste er jo selvfølgelig å slutte å kjøre, men det er utopisk. Like utopisk som at folk bør slutte å spise kjøtt. Når det gjelder "mineralbehovet" i batteribiler er det ganske mineralkrevende i den fossile delen også. Visste du at petroleumsindustrien bruker mye kobolt ? De bruker kobolt når man raffinerer olje for å lage drivstoff.
knulleGuden666 Skrevet 21. januar 2021 #37 Skrevet 21. januar 2021 Nullutslippsbil er en moderne dieselbil 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #38 Skrevet 23. januar 2021 -jk- skrev (På 19.1.2021 den 18.48): Strømforbruket i Norge vil kun øke med rundt 5% ved å elektrifisere hele bilparken. Det er en pølse i slaktetida. Vår produksjon er forventet å øke mye mer enn det. At folk kvitter seg med elbil må være noe du har tenkt ut selv, salgstallene viser noe helt annet. Ebilens andel av totalsalget økte kraftig i 2020. Salget av elbiler økte med 27% i forhold til 2019. Jeg kjører over det meste av østlandet på alle mulige tider men har aldri ventet mer enn 20 minutter i kø. Det var på en skjærtorsdag. 99% av gangene er det ingen eller svært kort (>5 min) kø. Og jeg kjører mye med henger ja. "Grunnstoffer fra jorda"? Det er det i omtrent alt vi produserer. Merkelig utsagn. For øvrig er elbilandelen i kraftig økning i hele verden. I Nederland hadde de høyere elbilandel enn Norge i desember. Norge er ikke engang et viktig marked for produsentene lengre. Her kan du selv lese om din egen uvitenhet. Og hvor kommer det frem, at kobolt brukes til rensing/raffinering av bensin/diesel? Litium og kobolt er to viktige ingredienser i alt av det som er ladbart, nesten. Anonymkode: 5084c...e7a
-jk- Skrevet 23. januar 2021 #39 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her kan du selv lese om din egen uvitenhet. Og hvor kommer det frem, at kobolt brukes til rensing/raffinering av bensin/diesel? Litium og kobolt er to viktige ingredienser i alt av det som er ladbart, nesten. Anonymkode: 5084c...e7a Les her: https://www.cobaltinstitute.org/cleaning-fuel.html Sitat: “Desulphurisation” is the process by which sulphur is removed from oil, and so contributing to a cleaner environment. A significant use of cobalt globally is as part of catalysts in this desulphurisation process. I elbilbatterier er man på vei vekk fra kobolt. Tesla Model 3 LR har kun 2,8% kobolt i anoden mot f.eks 20% hos Nissan Leaf. Model 3 SR+ har nå 0% kobolt. Å stoppe bruken av kobolt i raffineriene er mye vanskeligere enn å erstatte kobolt i elbilbatterier. Lithium er et av våre vanligste grunnstoff. Det kan til og med utvinnes fra sjøvann om man ønsker, det forskes mye på dette: https://www.sciencemag.org/news/2020/07/seawater-could-provide-nearly-unlimited-amounts-critical-battery-material 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #40 Skrevet 24. januar 2021 -jk- skrev (19 timer siden): Les her: https://www.cobaltinstitute.org/cleaning-fuel.html Sitat: “Desulphurisation” is the process by which sulphur is removed from oil, and so contributing to a cleaner environment. A significant use of cobalt globally is as part of catalysts in this desulphurisation process. I elbilbatterier er man på vei vekk fra kobolt. Tesla Model 3 LR har kun 2,8% kobolt i anoden mot f.eks 20% hos Nissan Leaf. Model 3 SR+ har nå 0% kobolt. Å stoppe bruken av kobolt i raffineriene er mye vanskeligere enn å erstatte kobolt i elbilbatterier. Lithium er et av våre vanligste grunnstoff. Det kan til og med utvinnes fra sjøvann om man ønsker, det forskes mye på dette: https://www.sciencemag.org/news/2020/07/seawater-could-provide-nearly-unlimited-amounts-critical-battery-material Det finnes andre måter i fjerne svovel på i drivstoff, hydrogen, som har blitt brukt i mange år."Fjerning av svovel fra drivstoff er kjemisk sett en ganske enkel prosess, men krever investeringer i hydrogen og utstyr. Prosessen kalles hydrogenering og går ut på at gassen mates inn i drivstoffet og fanger svovelatomene. Ut kommer dihydrogensulfid." Men det passa vel ikke å linke til? Anonymkode: 5084c...e7a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå