AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Del Skrevet 17. januar 2021 Hva er en nullutslippsbil? Ren elbil? Eller kan det være hybrid? En elbil starter vel i minus og ikke i null når den ruller ut av fabrikken. Finnes det reelle c02 regnestykker på dette eller er det bare populærutrykk? Finner lite informasjon om dette. Anonymkode: 97e2d...dd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 17. januar 2021 #2 Del Skrevet 17. januar 2021 Det er bare politkerprat, altså helt uten innhold og enhver form for etterrettelighet. Politikerne tror de redder verden, el-bilkjøperne subsidieres til det flaue og klimaet går sin skjeve og helt naturlige gang. Bilproduksjon er ikke sterkere enn sol, vind og andre universelle krefter til sammen. Selv små barn skjønner såpass. Det finnes ikke 0-utslippsbiler. Men det er bare rene el-biler som går under kategorien. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 17. januar 2021 #3 Del Skrevet 17. januar 2021 Nullutslipp er umulig å få til. Selv en sykkeltur UTEN el er ikke nullutslipp. Det er som det sies over, politikerskapt uttrykk. Er kun for å lure oss alle som en. Dessuten et fint innlsag på Dagsrevyen i kveld, skal innehaveren av ”bolleland” ta kostnaden med å bygge 40 nye ladepunkter for å ta unna voksende køer, koster det 25mill! For å få inn igjen på den utgiften vil ladekostnaden bli høyere enn å fylle bensin/diesel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. januar 2021 #4 Del Skrevet 18. januar 2021 14 hours ago, tdm900 said: Dessuten et fint innlsag på Dagsrevyen i kveld, skal innehaveren av ”bolleland” ta kostnaden med å bygge 40 nye ladepunkter for å ta unna voksende køer, koster det 25mill! For å få inn igjen på den utgiften vil ladekostnaden bli høyere enn å fylle bensin/diesel. Joda, hurtiglading er ganske dyrt. Men ideelt sett gjør man det en sjelden gang på vei til noe som ligger utenfor bilens rekkevidde. I det daglige kjører man rundt på strøm fra eget hus, alternativt strøm man "stjal" fra arbeidsgiver... Så om man må betale 3-4kr pr KWh på en hurtiglader en gang i blant overlever vi. Blir litt som å klage på at det er MYE dyrere å spise på restaurant enn hjemme på eget kjøkken. Ja, men det går greit en gang iblant. Men man kan ikke spise restaurantmat hver dag 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #5 Del Skrevet 18. januar 2021 tdm900 skrev (14 timer siden): Nullutslipp er umulig å få til. Selv en sykkeltur UTEN el er ikke nullutslipp. Det er som det sies over, politikerskapt uttrykk. Er kun for å lure oss alle som en. Dessuten et fint innlsag på Dagsrevyen i kveld, skal innehaveren av ”bolleland” ta kostnaden med å bygge 40 nye ladepunkter for å ta unna voksende køer, koster det 25mill! For å få inn igjen på den utgiften vil ladekostnaden bli høyere enn å fylle bensin/diesel. En nullutslippsbil er en bil med null LOKALE utslipp. Mao. elbil eller hydrogenbil slik det er nå. Problemet med Bolleland på Espa er at det ligger midt uti ingensteds, med dårlig strømforbindelse. Det må strekkes mye høyspent dit for å få nok strøm, og det er dyrt. Dog er det intet behov for å bygge en haug med hurtigladere på Espa, da det er mye plass og mye strøm tilgjengelig en mil eller to i hver retning derfra (Minnesund og Stange). Tesla har f.eks 40 ladeplasser på Nebbenes, ikke noe problem med strømkapasiteten der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #6 Del Skrevet 18. januar 2021 newman01 skrev (14 minutter siden): Joda, hurtiglading er ganske dyrt. Men ideelt sett gjør man det en sjelden gang på vei til noe som ligger utenfor bilens rekkevidde. I det daglige kjører man rundt på strøm fra eget hus, alternativt strøm man "stjal" fra arbeidsgiver... Så om man må betale 3-4kr pr KWh på en hurtiglader en gang i blant overlever vi. Blir litt som å klage på at det er MYE dyrere å spise på restaurant enn hjemme på eget kjøkken. Ja, men det går greit en gang iblant. Men man kan ikke spise restaurantmat hver dag Da tenker du ikke på at de er de som overhodet ikke kan lade hjemme? Eller de som er på veien hele dagen? Vet om de som velger bort el, og heller kjøper hybrid, nettopp for å slippe dyre ladinger og ventetid, spesielt når de skal ut på noe på ettermiddagen eller i helgene. Og det var nettopp i helgene køene oppstår hos nevnte sted. Da har de jo kjørt noen mil i høy fart og tømt batteriet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #7 Del Skrevet 18. januar 2021 (endret) -jk- skrev (11 minutter siden): En nullutslippsbil er en bil med null LOKALE utslipp. Mao. elbil eller hydrogenbil slik det er nå. Problemet med Bolleland på Espa er at det ligger midt uti ingensteds, med dårlig strømforbindelse. Det må strekkes mye høyspent dit for å få nok strøm, og det er dyrt. Dog er det intet behov for å bygge en haug med hurtigladere på Espa, da det er mye plass og mye strøm tilgjengelig en mil eller to i hver retning derfra (Minnesund og Stange). Tesla har f.eks 40 ladeplasser på Nebbenes, ikke noe problem med strømkapasiteten der. Merkelig at Teslaeiere ser kun seg selv og ikke de som er rundt en. Enn så lenge er ikke de laderne åpnet for ”alle”. At det finnes ladere både før og etter, ja og hva så? Du stopper vel ikke hverken før eller etter akkurat ”der" du heller tipper? For er det bolleland på Espa som er ett av målene på helgestarten så stopper man nettopp der. Dessuten så roper dere at man stopper jo for å strekke på bena og spise litt, og det er jo nettopp det man gjør når stoppen er lagt dit. Endret 18. januar 2021 av tdm900 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Del Skrevet 18. januar 2021 Man burde heller sette opp hurtigladere i der det er lett å legge opp nok strøm, fremfor å legge det i nærheten av eksisterende bensinstasjoner. Anonymkode: 7bf94...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #9 Del Skrevet 18. januar 2021 tdm900 skrev (10 minutter siden): Merkelig at Teslaeiere ser kun seg selv og ikke de som er rundt en. Enn så lenge er ikke de laderne åpnet for ”alle”. At det finnes ladere både før og etter, ja og hva så? Du stopper vel ikke hverken før eller etter akkurat ”der" du heller tipper? For er det bolleland på Espa som er ett av målene på helgestarten så stopper man nettopp der. Dessuten så roper dere at man stopper jo for å strekke på bena og spise litt, og det er jo nettopp det man gjør når stoppen er lagt dit. Det er masse andre ladere på Nebbenes også, samt på CK Minnesund litt lengre nord. Akkurat som man ikke kan forvente å finne bensinstasjoner overalt, kan man ikke forvente å finne hurtigladere overalt. Man må regne ed å måtte tilpasse stoppene til der man kan fylle på, i begge tilfeller. Å forvente at det offentlige skal subsidiere ladere akkurat på Espa med titalls millioner kroner når det er særdeles mye rimeligere å bygge ut andre steder i nærheten er ikke veldig realistisk. Store ladeparker må selvsagt bygges der det er god tilgang på strøm. Det har Tesla skjønt, det er et av hovedkravene deres når de velger lokasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #10 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man burde heller sette opp hurtigladere i der det er lett å legge opp nok strøm, fremfor å legge det i nærheten av eksisterende bensinstasjoner. Anonymkode: 7bf94...ba2 Enig, og bensinstasjoner er da også det siste stedet jeg helst vil stoppe på tur. Stopper aller helst ved gode restauranter, evt. større kjøpesentre. Jeg bruker f.eks laderne utenfor CC Gjøvik mye men ikke de på CK Mjøsstranda noen hundre meter bortenfor. Det virker som de fleste andre tenker likt, for det er mye mer trafikk på CC. Nå skal Tesla bygge ut ved CC også. Amfi Raufoss og Extra Gran er to andre lokasjoner på Rv4 vi bruker ofte. Begge steder er det bra med tilbud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 18. januar 2021 #11 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva er en nullutslippsbil? Ren elbil? Eller kan det være hybrid? En elbil starter vel i minus og ikke i null når den ruller ut av fabrikken. Finnes det reelle c02 regnestykker på dette eller er det bare populærutrykk? Finner lite informasjon om dette. Anonymkode: 97e2d...dd3 Alle biler starter med minus i utslippsregnskapet men med fossibil blir det bare mer og mer utslipp, mens for elbil så vil den gjerne om to, tre år havne på plussiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. januar 2021 #12 Del Skrevet 18. januar 2021 47 minutter siden, tdm900 said: Da tenker du ikke på at de er de som overhodet ikke kan lade hjemme? Om man overhodet ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobben har man kjøpt feil bil om man kjører elbil. Det er ikke rasjonelt økonomisk sett å kun lade på hurtigladere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #13 Del Skrevet 18. januar 2021 -jk- skrev (2 timer siden): Enig, og bensinstasjoner er da også det siste stedet jeg helst vil stoppe på tur. Stopper aller helst ved gode restauranter, evt. større kjøpesentre. Jeg bruker f.eks laderne utenfor CC Gjøvik mye men ikke de på CK Mjøsstranda noen hundre meter bortenfor. Det virker som de fleste andre tenker likt, for det er mye mer trafikk på CC. Nå skal Tesla bygge ut ved CC også. Amfi Raufoss og Extra Gran er to andre lokasjoner på Rv4 vi bruker ofte. Begge steder er det bra med tilbud. Det er steder som passer deg ja, men hva med de som over hodet ikke bryr seg om å stoppe på slike steder? Selv skal jeg videre etter å fyllt, og det så fort som mulig. Skal jeg på et senter, da i form av et ærend bir det unnagjort flr reisen. Kaster ikke bort reisetid på slik, og det er nok mange andre som ikke gjør heller. Poenget er fortsatt at det er svindyrt å bygge ladepunkter, og det spiller faktisk ingen rolle om det er her eller der, eller utenfor noe sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18. januar 2021 #14 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er en nullutslippsbil? Ren elbil? Eller kan det være hybrid? En elbil starter vel i minus og ikke i null når den ruller ut av fabrikken. Finnes det reelle c02 regnestykker på dette eller er det bare populærutrykk? Finner lite informasjon om dette. Anonymkode: 97e2d...dd3 Når du snakker om nullutslippsbil, snakker vi fortsatt kun om lokalt utslipp fra drivverk. Det er for å skille dem fornuftig fra biler som drives av motorer som slipper ut eksos. Vi snakker fortsatt ikke om "pluss-biler " slik som vi snakker om hus. Siden ingen biler produseres klimanøytralt, og heller ikke kan drives 100 % uten utslipp, så lenge de ruller, vil vi typisk telle dette utslippet for seg. Dette gjør at i dag er det Elbiler og Hydrogen biler som regnes som nullutslipps biler, den ene uten og den andre slipper ut vanndamp (så kan man ha en lang diskusjon om det er en klimagass). Vi kan kunstig produsere Diesel, og det er en stor sjangse for at vi i fremtiden kan produsere A1 og bensin klimanøytralt. Alt dette vil gjøre biler med forbrenningsmotor klimanøytrale , men ikke utslippsfrie. Gitt settingen, vil dette ha ulike konsekvenser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #15 Del Skrevet 18. januar 2021 tdm900 skrev (53 minutter siden): Det er steder som passer deg ja, men hva med de som over hodet ikke bryr seg om å stoppe på slike steder? Selv skal jeg videre etter å fyllt, og det så fort som mulig. Skal jeg på et senter, da i form av et ærend bir det unnagjort flr reisen. Kaster ikke bort reisetid på slik, og det er nok mange andre som ikke gjør heller. Poenget er fortsatt at det er svindyrt å bygge ladepunkter, og det spiller faktisk ingen rolle om det er her eller der, eller utenfor noe sted. Vi skal stort sett ha mat når vi stopper, vanskelig å unnagjøre det før reisen om den er av noe lengde Bensinstasjoner er ikke stedet for oss da. Er det ikke mattilbud av ok kvalitet der laderen står betyr det at vi må spise mens vi ikke lader, da går det mye ekstra tid. Det er ikke så dyrt å bygge hurtigladere, om man altså bygger de på steder det er godt med strøm tilgjengelig. Insisterer du på å bygge et sted der man må inn med flere kilometer høyspentlinje kan det derimot bli ekstremt dyrt. Espa er tydeligvis et slikt sted. Så da bygger man ikke der men f.eks på truck stop'en ved E6 i Stange isteden. Det er ikke langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #16 Del Skrevet 18. januar 2021 -jk- skrev (1 minutt siden): Vi skal stort sett ha mat når vi stopper, vanskelig å unnagjøre det før reisen om den er av noe lengde Bensinstasjoner er ikke stedet for oss da. Er det ikke mattilbud av ok kvalitet der laderen står betyr det at vi må spise mens vi ikke lader, da går det mye ekstra tid. Det er ikke så dyrt å bygge hurtigladere, om man altså bygger de på steder det er godt med strøm tilgjengelig. Insisterer du på å bygge et sted der man må inn med flere kilometer høyspentlinje kan det derimot bli ekstremt dyrt. Espa er tydeligvis et slikt sted. Så da bygger man ikke der men f.eks på truck stop'en ved E6 i Stange isteden. Det er ikke langt unna. Hvorfor bygge ladestasjoner der folk ikke stopper? Hadde de ønsket å stoppe der DU mener, ja så hadde de faktisk gjort akkurat dét. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #17 Del Skrevet 18. januar 2021 (endret) tdm900 skrev (7 minutter siden): Hvorfor bygge ladestasjoner der folk ikke stopper? Hadde de ønsket å stoppe der DU mener, ja så hadde de faktisk gjort akkurat dét. Det gjør man jo? Langt de fleste hurtigladere står andre steder enn utenfor bensinstasjoner. F.eks bruker vi den i Dokka mye. Det er mange bensinstasjoner i Dokka, men hurtigladerne står utenfor Kiwi. Perfekt, da handler vi inn til hytteturen der og spiser på kina-restauranten som ligger rett bortenfor. Langs Rv4 er det vel bare den i Hakkadal pluss en av de tre lokasjonene i Gjøvik som er utenfor en bensinstasjon. Resten ligger andre steder. Av bensinstasjonskjedene er det bare Circle K som satser noe særlig på hurtiglading. Endret 18. januar 2021 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #18 Del Skrevet 18. januar 2021 -jk- skrev (55 minutter siden): Det gjør man jo? Langt de fleste hurtigladere står andre steder enn utenfor bensinstasjoner. F.eks bruker vi den i Dokka mye. Det er mange bensinstasjoner i Dokka, men hurtigladerne står utenfor Kiwi. Perfekt, da handler vi inn til hytteturen der og spiser på kina-restauranten som ligger rett bortenfor. Langs Rv4 er det vel bare den i Hakkadal pluss en av de tre lokasjonene i Gjøvik som er utenfor en bensinstasjon. Resten ligger andre steder. Av bensinstasjonskjedene er det bare Circle K som satser noe særlig på hurtiglading. Og når vi kommer til prisen det er å sette opp ladepunkt, hvorfor er det så dyrt tror du? Det er ikke gratis med å bygge bensinstasjon heller da. Men å skal ha hurtiglading til bil, krever det jo en viss mengde energi for å kunne ta flere på èn gang. Og det er neppe nok kraft noen andre steder heller, pr nå, uten at de må bygges ut og tilføre mer kraft for å lade hurtig. Men som jeg sa tidligere, Teslaeiere ser kun seg selv og ikke helheten, og den er stor. Hvor mange kjører om Kiwi på Dokka, når de kjører en stor hovedvei mellom Oslo og Gudbrandsdalen/Trysil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #19 Del Skrevet 18. januar 2021 tdm900 skrev (3 timer siden): Og når vi kommer til prisen det er å sette opp ladepunkt, hvorfor er det så dyrt tror du? Det er ikke gratis med å bygge bensinstasjon heller da. Men å skal ha hurtiglading til bil, krever det jo en viss mengde energi for å kunne ta flere på èn gang. Og det er neppe nok kraft noen andre steder heller, pr nå, uten at de må bygges ut og tilføre mer kraft for å lade hurtig. Men som jeg sa tidligere, Teslaeiere ser kun seg selv og ikke helheten, og den er stor. Hvor mange kjører om Kiwi på Dokka, når de kjører en stor hovedvei mellom Oslo og Gudbrandsdalen/Trysil? Som regel trenger man en ny trafo om man skal bygge en stor ladepark, men ligger det en 22kV linje i nærheten med god nok restkapasitet så blir ikke kostnaden så stor om den fordeles på en del ladepunkter. De fleste hurtigladere i dag er montert på steder der det er nok restkapasitet på eksisterende trafo, men da blir det gjerne bare 2-4 stk. Jeg kjører Tesla, men lader mest på Fortum og Grønn Kontakt sine hurtigladere, altså de samme som alle andre. Foreløpig er det dårlig med Tesla-ladere langs Rv4. Skal man til Trysil er nok f.eks Elverum et bedre sted å stoppe enn Dokka Tesla skal for øvrig bygge hurtiglader i Trysil nå, som regel samordner de med andre slik at det kommer flere ladere som alle kan bruke på samme sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. januar 2021 #20 Del Skrevet 18. januar 2021 (endret) -jk- skrev (1 time siden): Som regel trenger man en ny trafo om man skal bygge en stor ladepark, men ligger det en 22kV linje i nærheten med god nok restkapasitet så blir ikke kostnaden så stor om den fordeles på en del ladepunkter. De fleste hurtigladere i dag er montert på steder der det er nok restkapasitet på eksisterende trafo, men da blir det gjerne bare 2-4 stk. Jeg kjører Tesla, men lader mest på Fortum og Grønn Kontakt sine hurtigladere, altså de samme som alle andre. Foreløpig er det dårlig med Tesla-ladere langs Rv4. Skal man til Trysil er nok f.eks Elverum et bedre sted å stoppe enn Dokka Tesla skal for øvrig bygge hurtiglader i Trysil nå, som regel samordner de med andre slik at det kommer flere ladere som alle kan bruke på samme sted. 2-4 ladere? Hva hjelper det når det er hundrevis som skal lade samtidig en fredags ettermiddag? Det var 40 ladere som var ønsket å sette opp på Espa! Hehe, ja hadde Teslaeierne enda brukt ladestasjonen i Elverum, men de velger heller å lusekjøre de siste milene mot Trysil for å slippe å lade! Har bekjente som kjører mellom Elverum og Trysil ofte, som irriterer seg noe jævlig over de som ikke gidder å ha nok strøm på batterikassa. Men de er ikke alene om det, virker som det er skummelt å holde marsjfart på motorvei for mange med eldrift, det skal lusekjøres for å komme fram har jeg opplevd. Og det er langt fra trafikksikkert å ha slike på veien. Endret 18. januar 2021 av tdm900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå