Gå til innhold

Er det bare mørkhudede som har definisjonsrett på rasisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i å finne ut av om hvite mennesker også opplever rasisme. Jeg lest noen artikler om såkalt " omvendt rasisme". Lyse barn i Groruddalen opplever å bli mobbet og holdt utenfor av klassekameratene fordi de er hvite og tilhører majoritetskulturen.  Så svarer noen melanrike, at det er ikke et reelt problem da de hvite alltid er den priviligerte parten, som har mulighet til å bytte skole og dermed omgås andre hvite.  I følge flere melanrike, så er ikke rasisme mot hvite en rasistisk problemstilling, da rasisme handler om hvite som diskriminerer svarte.  Så at den lys førsteklassing får høre "jævlig hviting, og jævla potet", så er det ingen big deal? Han blir uansett tilkalt til jobbintervju, når han blir voksen. Han vil heller ikke oppleve vanskeligheter på boligmarkedet.

Jeg har vært i Afrika noen ganger, og har opplevd stygge tilrop fra afrikanere, som ser min lyse hud. ordene egner seg ikke på trykk, og gir kanskje ikke mening for alle andre.  Er det da rasistiske tilrop, eller noe jeg bare burde ta i beste mening? Har jeg da vært utsatt for rasisme, eller er det ikke mulig?  Jeg vet også om hvite afrikanere, som opplever mye hets og trakassering, bare pga hudfargen. 

Så har jeg facebook-venner, som er oppvokst på Grønland ( landet i Arktis), og som har opplevd mye hets og trakassering, fordi de ser hvite ut. Inuittene er ikke nådige mot "dumme dansker", selv om de er født og oppvokst der, og har grønlandske foreldre.  Jeg vet om flere som har farget håret svart, for å gli mer inn i miljøet. 

Snakker vi her om rasisme, eller bare vanlig diskriminering og hets?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle raser kan oppleve rasisme (eller "hverdagsrasisme"), men slik jeg har forstått det så kan ikke hvite oppleve systemisk rasisme. 

Jeg bruker en god del på tiktok og jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har sett mørke folk (spesielt fra USA) være rasistiske mot hvite folk. Har sett mørke jenter si at mørke gutter kun er med lyse jenter fordi de ikke kan få mørke jenter, og at de lyse jentene er lettere. Har sett mørke jenter si at de ikke ønsker komplimenter fra lyse jenter fordi de ikke trenger anerkjennelsen fra dem. Har sett mørke gutter kalle hvite mennesker for "mayo packs", "snow roach", "cottonpads", "the uncultured", "the unseasoned", etc. Ligger også utallige videoer ute av mørke som skriver "white girls be like ___" eller "white boys be like ___" for å så gjøre noe som latterliggjør dem. Er sikkert hvite mennesker som lager lignende videoer om mørke også, men jeg kan garantere at de får høre det. 

Når det er sagt så er det ingen tvil om at det mørkhudede på en generell basis opplever er langt mer alvorlig. Jeg tenker allikevel at det er greit å skinne lys på denne situasjonen også. Two wrongs don't make it right. Å være hatefull mot hvite begynner å bli mer og mer sosialt akseptert, i hvert fall på sosiale medier, og sier man imot så får man bare enda mer hets fordi "du er hvit, din mening betyr ingenting" eller "du er hvit, du kan ikke si hva som er rasistisk eller ikke". 

Så ja, man kan absolutt oppleve rasisme som hvit. Hverdagsrasisme, i hvert fall. 

• Liker 12
Skrevet

Selvsagt kan hvite bli utsatt for rasisme, men det tar nok enda noen år før det blir stuerent å snakke om. Det må bli verre før det blir bedre. 

Anonymkode: 96b88...41f

• Liker 13
Skrevet

Går det inn under rasisme hvis en araber fra Midtøsten bruker N-ordet til en afrikaner? For araberen eller indieren representerer jo ikke " Den hvite mann"?

Skrevet

Jeg skjønner ikke «omvendt rasisme» - hva da omvendt? Rasisme er vel rasisme uansett om det er hvite mot mørkhudete og vice versa?

Anonymkode: 35968...e9b

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke «omvendt rasisme» - hva da omvendt? Rasisme er vel rasisme uansett om det er hvite mot mørkhudete og vice versa?

Anonymkode: 35968...e9b

Noen mener at rasisme bare dreier seg om det hvite utsetter de mørke for.

• Liker 7
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Går det inn under rasisme hvis en araber fra Midtøsten bruker N-ordet til en afrikaner? For araberen eller indieren representerer jo ikke " Den hvite mann"?

Ja, det gjør jo det, men enn så lenge er den generelle, sosialt aksepterte oppfatningen at det kun er hvite som kan være rasistiske mot svarte. 

• Liker 1
Skrevet

Det du beskriver er vel rasisme i en forstand, og er selvsagt ikke OK - men det kan ikke sammenlignes med den systemiske rasismen som ikke-hvite opplever. Systemisk rasisme betyr at man som gruppe er underprivilegert - ikke bare ved stygge tilrop, men også økonomisk, stoppes i alle flyplasskontroller, diskrimineres som jobbsøker, osv.

Selv om hvite nordmenn kan ha ubehagelige opplevelser i enkelte strøk på østkanten, er det ingen tvil om at hvite i Norge på generelt grunnlag er rikere, har større boliger, mer utdanning, høyere status, er langt mer representert i maktinstitusjoner og så videre enn ikke-hvite. Dansker flest er også temmelig privilegerte og har store muligheter for et bra liv, mens grønlendere generelt er langt fattigere, preget av historisk kolonisering og tap av livsgrunnlag, med påfølgende utbredt alkoholisme og depresjon (Grønland har vel de høyeste selvmordsratene i verden).

Så poenget er ikke at hvite aldri opplever kjipe tilrop, men at det er på et annet og ikke-systemisk nivå - og man kan ikke avspore enhver rasismedebatt med "dette går begge veier!!". For det gjør det egentlig ikke, ikke i samme grad. 

Anonymkode: 565bd...81f

• Liker 4
Skrevet

Rasisme er rasisme, men konsekvensen av den er ikke alltid lik. La os ta kina som et eksempel. Oppholder en utenlands(arbeidsinnvandrer) seg i landet må du registrer deg på lokale politistasjonen. De sier ikke noe til deg, men du vil få en politimann som vil være ansvarlig for deg. Hvordan denne overvåkingen blir gjort varier fra hvilken land du kommer i fra, men det er vanlig at hvite europeiske og hvite amerikanere ikke legger merke til denne overvåkingen. Mens svarte amerikanere, afrikaner, indere vil legge merke til det. For de kommer om natten for å ransake leiligheten.

Det at rasisme er rasisme i Norge, fra den marokkanske moren som ikke liker "svarte" til den somaliske moren som ikke liker jøder. Det er rasisme blant norske. Det er ingen som har definisjonsrett på begrepet, men det er klart det er mer alvorlig når mange i majoriteten er rasister. Hvis det er slik at det er flere utenlandske i Groruddalen, slik at hvite er i mindre tall (Noe jeg synes er feil og usunt for samfunnet) så burde skolen og elevene tenke over rasisme problematikken på en annen måte. 

Anonymkode: f6a68...f40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det gjør jo det, men enn så lenge er den generelle, sosialt aksepterte oppfatningen at det kun er hvite som kan være rasistiske mot svarte. 

Nei. Svarte har ofte pekt på at de også utsettes for rasisme fra andre ikke-hvite grupper. Det har også vært pekt på antisemittisme innad i ikke-hvite miljøer. For eksempel stilte en rekke norske muslimer seg i ring rundt synagogen i Oslo for noen år siden, for å markere motstand mot antisemittisme i muslimske miljøer. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du beskriver er vel rasisme i en forstand, og er selvsagt ikke OK - men det kan ikke sammenlignes med den systemiske rasismen som ikke-hvite opplever. Systemisk rasisme betyr at man som gruppe er underprivilegert - ikke bare ved stygge tilrop, men også økonomisk, stoppes i alle flyplasskontroller, diskrimineres som jobbsøker, osv.

Selv om hvite nordmenn kan ha ubehagelige opplevelser i enkelte strøk på østkanten, er det ingen tvil om at hvite i Norge på generelt grunnlag er rikere, har større boliger, mer utdanning, høyere status, er langt mer representert i maktinstitusjoner og så videre enn ikke-hvite. Dansker flest er også temmelig privilegerte og har store muligheter for et bra liv, mens grønlendere generelt er langt fattigere, preget av historisk kolonisering og tap av livsgrunnlag, med påfølgende utbredt alkoholisme og depresjon (Grønland har vel de høyeste selvmordsratene i verden).

Så poenget er ikke at hvite aldri opplever kjipe tilrop, men at det er på et annet og ikke-systemisk nivå - og man kan ikke avspore enhver rasismedebatt med "dette går begge veier!!". For det gjør det egentlig ikke, ikke i samme grad. 

Så da tenker du at man bare skal tåle å bli trakassert, fordi man er lys og  priviligert i utgangspunktet? Skal man ikke ta tak i diskriminering mot hvite, fordi de ikke-hvite opplever det i mye større omfang? Om man skal få bukt med rasisme, så må begge grupper skjerpe seg!

• Liker 7
Skrevet

Det spørs vel helt hvem som er flertallet, og hvem som er i mindretall. Dette varierer jo fra sted til sted. 

Anonymkode: f7ff5...ef7

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (37 minutter siden):

Jeg er interessert i å finne ut av om hvite mennesker også opplever rasisme. Jeg lest noen artikler om såkalt " omvendt rasisme". Lyse barn i Groruddalen opplever å bli mobbet og holdt utenfor av klassekameratene fordi de er hvite og tilhører majoritetskulturen.  Så svarer noen melanrike, at det er ikke et reelt problem da de hvite alltid er den priviligerte parten, som har mulighet til å bytte skole og dermed omgås andre hvite.  I følge flere melanrike, så er ikke rasisme mot hvite en rasistisk problemstilling, da rasisme handler om hvite som diskriminerer svarte.  Så at den lys førsteklassing får høre "jævlig hviting, og jævla potet", så er det ingen big deal? Han blir uansett tilkalt til jobbintervju, når han blir voksen. Han vil heller ikke oppleve vanskeligheter på boligmarkedet.

Jeg har vært i Afrika noen ganger, og har opplevd stygge tilrop fra afrikanere, som ser min lyse hud. ordene egner seg ikke på trykk, og gir kanskje ikke mening for alle andre.  Er det da rasistiske tilrop, eller noe jeg bare burde ta i beste mening? Har jeg da vært utsatt for rasisme, eller er det ikke mulig?  Jeg vet også om hvite afrikanere, som opplever mye hets og trakassering, bare pga hudfargen. 

Så har jeg facebook-venner, som er oppvokst på Grønland ( landet i Arktis), og som har opplevd mye hets og trakassering, fordi de ser hvite ut. Inuittene er ikke nådige mot "dumme dansker", selv om de er født og oppvokst der, og har grønlandske foreldre.  Jeg vet om flere som har farget håret svart, for å gli mer inn i miljøet. 

Snakker vi her om rasisme, eller bare vanlig diskriminering og hets?

Dette er rasisme, selv om endel melaninrike vil påstå at de hvite=rasister så er det ingen som ser mer farge enn de med mye melanin.

(Iallefall min erfaring etter å ha bodd i andre land enn lille Norge)

Anonymkode: 4de46...5f7

• Liker 5
Skrevet
Pipaluk skrev (9 minutter siden):

Så da tenker du at man bare skal tåle å bli trakassert, fordi man er lys og  priviligert i utgangspunktet? Skal man ikke ta tak i diskriminering mot hvite, fordi de ikke-hvite opplever det i mye større omfang? Om man skal få bukt med rasisme, så må begge grupper skjerpe seg!

Det har jeg da ikke skrevet? Selvsagt må man ta tak i uheldige holdninger mot hvite på østkanten om det finnes. 

Det betyr ikke at fenomenet kan sammenlignes på nasjonalt eller globalt nivå, slik noen av dere virker å insinuere. Generelt opplever ikke hvite rasisme i nærheten av samme grad som svarte, thai, osv. Vi har vært på toppen av næringskjeden økonomisk og politisk i mange århundrer, og er det fremdeles. De svarte som kommer med stygge tilrop mot hvite på østkanten, er som regel lavt nede på den sosiale rangstigen og har liten makt i den større sammenheng. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg da ikke skrevet? Selvsagt må man ta tak i uheldige holdninger mot hvite på østkanten om det finnes. 

Det betyr ikke at fenomenet kan sammenlignes på nasjonalt eller globalt nivå, slik noen av dere virker å insinuere. Generelt opplever ikke hvite rasisme i nærheten av samme grad som svarte, thai, osv. Vi har vært på toppen av næringskjeden økonomisk og politisk i mange århundrer, og er det fremdeles. De svarte som kommer med stygge tilrop mot hvite på østkanten, er som regel lavt nede på den sosiale rangstigen og har liten makt i den større sammenheng. 

Ok, da tolket jeg deg strengere en jeg burde. 

Men det at hvite er på toppen av næringskjeden økonomisk handler ikke bare om at vi er hvite. Det handler også om at vi ofte har norsk som morsmål, har gjennomført folkeskolen, og fått jobb som leder opp mot dette.  En som er afrikaner, thai osv, vil ikke uten videre klare å komme opp hit, uten de rette kvalifikasjonene.   Det kan man se med feks polakker.  De har det ikke lettere de, selv om de er hvite. Men man kan jo se disse forutsetningene også som makt.  

Nå er det jo store forskjeller på melanrike mennesker også. Flere velger høyere utdanning, får jobb innen medisin osv. Så har du de som ikke har akademisk ballast hjemmefra. Foreldrene klarer ikke å følge opp med skolearbeid.  De sliter på skolen, og havner til slutt på NAV. Er det et utfall av rasisme, at de ikke klarer å stige opp på rangstigen?

• Liker 4
Skrevet
Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Ok, da tolket jeg deg strengere en jeg burde. 

Men det at hvite er på toppen av næringskjeden økonomisk handler ikke bare om at vi er hvite. Det handler også om at vi ofte har norsk som morsmål, har gjennomført folkeskolen, og fått jobb som leder opp mot dette.  En som er afrikaner, thai osv, vil ikke uten videre klare å komme opp hit, uten de rette kvalifikasjonene.   Det kan man se med feks polakker.  De har det ikke lettere de, selv om de er hvite. Men man kan jo se disse forutsetningene også som makt.  

Nå er det jo store forskjeller på melanrike mennesker også. Flere velger høyere utdanning, får jobb innen medisin osv. Så har du de som ikke har akademisk ballast hjemmefra. Foreldrene klarer ikke å følge opp med skolearbeid.  De sliter på skolen, og havner til slutt på NAV. Er det et utfall av rasisme, at de ikke klarer å stige opp på rangstigen?

I den større sammenheng er det jo det, ja. At vi i europeiske land har langt sterkere økonomiske kår enn det globale sør, handler i stor grad om at Vesten fra 1500-tallet og framover kolonialiserte og destabiliserte store regioner, som Vesten anså som mindreverdig og som man hadde "rett" til å robbe. Som igjen har forplantet seg som fattigdom og bitre kriger om ressurser innad i regionene. Disse innvandrerne du snakker om, kommer jo fra fattige og ustabile land i Afrika og Asia. De har ikke i nærheten samme utgangspunkt som du og jeg, og bærer naturligvis preg av det. 

Norge har ikke vært en kolonimakt, men at vi er så rike handler ikke kun om at vi fant olje - det handler også om at vi gjennom vårt vestlige og europeiske nettverk har kunnet maksimere profitten av oljefondet, være i den innerste handelskrets, investere på den globale scenen (ofte uetisk, som våpenhandel) osv. Alt har sin pris, og en del av prisen vi betaler for våre privilegier er at vi tiltrekker oss innvandrere fra land som er på motsatt side av denne skalaen. 

• Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Ja, men husk at i enkelte land er N ordet positiv ladet

Anonymkode: 4de46...5f7

• Liker 1
Skrevet

Svar til tittel: i Norge, ja.

Anonymkode: 4ac81...73a

• Liker 1
Skrevet

Rasisme går alle veier når det kommer til hudfarve. I verden er det faktisk Sør-Afrika som er verst på rasisme, og der er det mørkhudet som gjør det mot hvite. Jeg synest at det er for lett å dra «rasismekortet» i diskusjoner, nærmest i et forsøk på å parkere motparten når egen argumentasjon er for dårlig. 

Anonymkode: a224a...15e

• Liker 7
Skrevet

Ja det er det. Det er derfor rasisme nå også innbærer spotting av koranen (hets mot folkegruppe)

(Legg merke til at det ikke er rasisme å spotte bibelen)

Anonymkode: 7f070...05e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...