Gå til innhold

Er det bare mørkhudede som har definisjonsrett på rasisme?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Da vi bodde i Lørenskog opplevde begge mine barn «omvendt» rasisme. 
de ble ikke bedt i bursdag fordi de var «kristne». Konsekvent kaldt potet, mobbet for skinke osv osv. 

det endte med at vi flyttet til et område uten muslimer. 
Beste avgjørelsen jeg har tatt!!! 

 

Anonymkode: 99249...0ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rasisme går alle veier når det kommer til hudfarve. I verden er det faktisk Sør-Afrika som er verst på rasisme, og der er det mørkhudet som gjør det mot hvite. Jeg synest at det er for lett å dra «rasismekortet» i diskusjoner, nærmest i et forsøk på å parkere motparten når egen argumentasjon er for dårlig. 

Anonymkode: a224a...15e

I Sør-Afrika har det nå fått hvite squatter camps. Jeg tror ikke de har det så mye bedre en alle de fattige svarte. 

Inside South Africa's post-Apartheid 'white squatter camps' | Daily Mail Online Jeg så et litt artig innslag for en tid siden. Det var to kinesere fra Hong KOng som drev bistandsarbeid opp mot disse områdene. De matet de hvite barna, og så hvor fort gavene forsvant når de delte det ut. Så forsøkte de å hjelpe en av fedrene ut i jobb. Det fungerte dårlig, da han hadde alt for mange issues de ikke hadde tatt forbehold om.  Så kineserne er i ferd med å bli de nye kolonistene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I den større sammenheng er det jo det, ja. At vi i europeiske land har langt sterkere økonomiske kår enn det globale sør, handler i stor grad om at Vesten fra 1500-tallet og framover kolonialiserte og destabiliserte store regioner, som Vesten anså som mindreverdig og som man hadde "rett" til å robbe. Som igjen har forplantet seg som fattigdom og bitre kriger om ressurser innad i regionene. Disse innvandrerne du snakker om, kommer jo fra fattige og ustabile land i Afrika og Asia. De har ikke i nærheten samme utgangspunkt som du og jeg, og bærer naturligvis preg av det. 

Norge har ikke vært en kolonimakt, men at vi er så rike handler ikke kun om at vi fant olje - det handler også om at vi gjennom vårt vestlige og europeiske nettverk har kunnet maksimere profitten av oljefondet, være i den innerste handelskrets, investere på den globale scenen (ofte uetisk, som våpenhandel) osv. Alt har sin pris, og en del av prisen vi betaler for våre privilegier er at vi tiltrekker oss innvandrere fra land som er på motsatt side av denne skalaen. 

Anonymkode: 565bd...81f

Det er ingen tvil om at vi i den vestlige verden er mer privilierte pga oljefondet etc.   Spørsmålet er om de som er mindre priviligerte kan bruke rasismekortet, hvis de ikke kan klatre  på den sosiale rangstigen i Norge?  Er det alltid rasisme hvis de ikke får den jobben de ønsker seg?

Jeg husker en sak fra XXL for noen år siden. Det var det ungdomsskoleelever som var der på arbeidsuke De var delt i ulike grupper, og den gruppens om jobbet hardest fikk en ekstra bonus.
 

Problemet var at den gruppen som fikk bonusen besto av hvite ungdommer, mens de som ikke fikk det, var tre innvandrerelever.  Sistnevnte gruppe gikk da til media og kalte dette rasisme.  XXL ble da nødt til å legge seg flate, og forsikre dem om at dette ikke var rasisme, og at de heretter måtte droppe å gi en ekstra bonus til noen.

15-åring føler seg diskriminert etter arbeidsuke – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

 

Endret av Pipaluk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (16 timer siden):

Går det inn under rasisme hvis en araber fra Midtøsten bruker N-ordet til en afrikaner? For araberen eller indieren representerer jo ikke " Den hvite mann"?

Hvit i en slik sammenheng er en kategori innenfor en tradisjonell inndeling der det grovt sett er to andre kategorier - gul og svart. Eventuelt også rød. Da vil arabere og indere flest falle inn under hvit. Amerikanske myndigheter opererer med offisielle definisjoner der befolkningen i Midtøsten og Nord-Afrika kategoriseres som hvite. Neger (antar det er hva du sikter til med N-ordet) er synonymt med svart, og henviser til folk med opphav fra Afrika sør-for-Sahara. Indere er ikke mer svarte enn hva europeere er, og arabere flest er ikke svarte. Det logiske er at araberes og inderes bruk av ord om svarte behandles på samme måte som alle andres. Noe annet vil være forskjellsbehandling på etnisk/rasemessig grunnlag, og dermed urettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (16 timer siden):

Alle raser kan oppleve rasisme (eller "hverdagsrasisme"), men slik jeg har forstått det så kan ikke hvite oppleve systemisk rasisme. 

Jeg bruker en god del på tiktok og jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har sett mørke folk (spesielt fra USA) være rasistiske mot hvite folk. Har sett mørke jenter si at mørke gutter kun er med lyse jenter fordi de ikke kan få mørke jenter, og at de lyse jentene er lettere. Har sett mørke jenter si at de ikke ønsker komplimenter fra lyse jenter fordi de ikke trenger anerkjennelsen fra dem. Har sett mørke gutter kalle hvite mennesker for "mayo packs", "snow roach", "cottonpads", "the uncultured", "the unseasoned", etc. Ligger også utallige videoer ute av mørke som skriver "white girls be like ___" eller "white boys be like ___" for å så gjøre noe som latterliggjør dem. Er sikkert hvite mennesker som lager lignende videoer om mørke også, men jeg kan garantere at de får høre det. 

Når det er sagt så er det ingen tvil om at det mørkhudede på en generell basis opplever er langt mer alvorlig. Jeg tenker allikevel at det er greit å skinne lys på denne situasjonen også. Two wrongs don't make it right. Å være hatefull mot hvite begynner å bli mer og mer sosialt akseptert, i hvert fall på sosiale medier, og sier man imot så får man bare enda mer hets fordi "du er hvit, din mening betyr ingenting" eller "du er hvit, du kan ikke si hva som er rasistisk eller ikke". 

Så ja, man kan absolutt oppleve rasisme som hvit. Hverdagsrasisme, i hvert fall. 

Selvfølgelig kan hvite oppleve systemisk rasisme. Nazi-Tysklands behandling av jøder og slavere, og situasjonen for hvite i Zimbabwe under Robert Mugabe er eksempler på det. Kan også nevne et eksempel fra Paraguay som må anses som systemisk rasisme overfor hvite, uten at det nødvendigvis var så galt. I 1814 innførte Paraguays myndigheter forbud mot ekteskap mellom europeiske menn og kvinner av spansk opphav. Europeiske menn ble kun tillatt ekteskap med kvinner som var innfødt, mulatter eller svarte. Hensikten var å unngå segregering og klasseskiller, men likefullt et utslag av systemisk rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (25 minutter siden):

Selvfølgelig kan hvite oppleve systemisk rasisme. Nazi-Tysklands behandling av jøder og slavere, og situasjonen for hvite i Zimbabwe under Robert Mugabe er eksempler på det. Kan også nevne et eksempel fra Paraguay som må anses som systemisk rasisme overfor hvite, uten at det nødvendigvis var så galt. I 1814 innførte Paraguays myndigheter forbud mot ekteskap mellom europeiske menn og kvinner av spansk opphav. Europeiske menn ble kun tillatt ekteskap med kvinner som var innfødt, mulatter eller svarte. Hensikten var å unngå segregering og klasseskiller, men likefullt et utslag av systemisk rasisme.

Takk for info! Jeg har prøvd å deltatt i et par debatter angående temaet for å høre andres meninger og for å kanskje lære litt mer, men det blir som russisk rulett å delta i debatter angående rasisme når man er hvit. Jeg prøver absolutt ikke å bagatellisere behandlingen mot mørke i enkelte samfunn, men jeg synes det er fint at alle sider av en sak fremlegges.   

Endret av Lisa Rowe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lisa Rowe skrev (19 minutter siden):

Takk for info! Jeg har prøvd å deltatt i et par debatter angående temaet for å høre andres meninger og for å kanskje lære litt mer, det blir som russisk rulett å delta i debatter angående rasisme når man er hvit. Jeg prøver absolutt ikke å bagatellisere behandlingen mot mørke i enkelte samfunn, men jeg synes det er fint at alle sider av en sak fremlegges.   

Kvotering basert på etnisitet/rase blir også systemisk rasisme. Det er særlig kjent fra USA, kjent der som affirmative action, hvor særlig folk av østasiatisk opphav blir negativt forskjellsbehandlet i utdanningssystemet til fordel for visse andre demografiske grupper som anses som generelt dårligere stilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rasisme i Norge  kontoen på insta. 
Hvor mørk i huset må man være for å komme i betraktning hos dem?  Hjelper de samer som opplever hets🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det du beskriver er vel rasisme i en forstand, og er selvsagt ikke OK - men det kan ikke sammenlignes med den systemiske rasismen som ikke-hvite opplever. Systemisk rasisme betyr at man som gruppe er underprivilegert - ikke bare ved stygge tilrop, men også økonomisk, stoppes i alle flyplasskontroller, diskrimineres som jobbsøker, osv.

Selv om hvite nordmenn kan ha ubehagelige opplevelser i enkelte strøk på østkanten, er det ingen tvil om at hvite i Norge på generelt grunnlag er rikere, har større boliger, mer utdanning, høyere status, er langt mer representert i maktinstitusjoner og så videre enn ikke-hvite. Dansker flest er også temmelig privilegerte og har store muligheter for et bra liv, mens grønlendere generelt er langt fattigere, preget av historisk kolonisering og tap av livsgrunnlag, med påfølgende utbredt alkoholisme og depresjon (Grønland har vel de høyeste selvmordsratene i verden).

Så poenget er ikke at hvite aldri opplever kjipe tilrop, men at det er på et annet og ikke-systemisk nivå - og man kan ikke avspore enhver rasismedebatt med "dette går begge veier!!". For det gjør det egentlig ikke, ikke i samme grad. 

Anonymkode: 565bd...81f

Det hadde vært rart om man ble diskriminert og utsatt for rasisme i Norge som hvit nordmann av andre hvite nordmenn. (Jada, nordlendinger ble jo utsatt for dette tidligere, men ikke nå om dagen)

I andre land derimot er dette helt vanlig. En venn av meg som er oppvokst i Egypt ble utsatt for systemisk rasisme gjennom hele oppveksten (som de aller fleste blir). Alltid måtte betale mer for varer og tjenester, fordi han er jo hvit og må jo ha penger til det. Alltid bli stoppet av politiet for ingenting. Hva skjer da? Jo han måtte betale seg ut av det eller havne i fengsel. Som utlending har du ingen rettigheter. Overraskende nok ble han heller ikke prioriterer til jobber eller lignende heller. Rart det der...

Pluss at han aldri passet inn, aldri ble inkludert og kunne heller ikke kalle seg egypter. Det hadde nærmest vært blasfemisk!

Anonymkode: 3edd0...9da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (24 minutter siden):

Denne rasisme i Norge  kontoen på insta. 
Hvor mørk i huset må man være for å komme i betraktning hos dem?  Hjelper de samer som opplever hets🤔

Pussig nok er rasisme i Norge også opptatt av å belyse hva som skjer utenfor Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I den større sammenheng er det jo det, ja. At vi i europeiske land har langt sterkere økonomiske kår enn det globale sør, handler i stor grad om at Vesten fra 1500-tallet og framover kolonialiserte og destabiliserte store regioner, som Vesten anså som mindreverdig og som man hadde "rett" til å robbe. Som igjen har forplantet seg som fattigdom og bitre kriger om ressurser innad i regionene. Disse innvandrerne du snakker om, kommer jo fra fattige og ustabile land i Afrika og Asia. De har ikke i nærheten samme utgangspunkt som du og jeg, og bærer naturligvis preg av det. 

Norge har ikke vært en kolonimakt, men at vi er så rike handler ikke kun om at vi fant olje - det handler også om at vi gjennom vårt vestlige og europeiske nettverk har kunnet maksimere profitten av oljefondet, være i den innerste handelskrets, investere på den globale scenen (ofte uetisk, som våpenhandel) osv. Alt har sin pris, og en del av prisen vi betaler for våre privilegier er at vi tiltrekker oss innvandrere fra land som er på motsatt side av denne skalaen. 

Anonymkode: 565bd...81f

Og hva er feks Japans rolle i dette her? De ble også kolonisert av vesten.

Hvorfor er ikke Japan i samme situasjon?  Man kan ikke skylde alt på vesten. 

Anonymkode: 7de74...d74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og hva er feks Japans rolle i dette her? De ble også kolonisert av vesten.

Hvorfor er ikke Japan i samme situasjon?  Man kan ikke skylde alt på vesten. 

Anonymkode: 7de74...d74

Japan ble aldri kolonisert av Vesten.

Japan tok lærdom av europeernes metoder for egen videreutvikling og ble en stormakt som følge av det.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor svarte ikke bare kan gå videre og hvorfor de må projisere sine egne selvtillitsproblemer på hvite. 

Det er synd at de må bruke noen for å føle seg større, når de tross alt har fått friheten de har fra noen som har forstått bedre, og som nektet lenger å være smålig mot andre farger. Akkurat som at India fikk selvstyre i 1948. Hvilke andre land enn et vestlig land har gitt slipp på et annet land? Det er en start i alle fall. 

Det minner meg ærlig talt om et barn som aldri blir fornøyd, og det kommer bare til å fortsette. 

Jeg synes det blir skikkelig slitsomt at JEG skal stå til ansvar for andre menneskers synder og at jeg skal bli kategorisert som X, bare fordi at enkelte ønsker en enkel dag med enkle svar på problemer. 

Selvfølgelig hadde jeg ønsket å skrike ut idiot til noen jeg synes er en idiot, men hvis jeg skulle gjort det hadde samfunnet straks blitt mye utriveligere. 

Jeg tror til og med hadde blitt rådet til å gå til psykolog, og at enkelte hadde tenkt at jeg var psykisk syk. Men hvis du bare slenger ut 'rasist', da er det plutselig greit og ikke noe behov for psykiatrisk omsorg. 

Anonymkode: 72d9c...716

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det hadde vært rart om man ble diskriminert og utsatt for rasisme i Norge som hvit nordmann av andre hvite nordmenn. (Jada, nordlendinger ble jo utsatt for dette tidligere, men ikke nå om dagen)

I andre land derimot er dette helt vanlig. En venn av meg som er oppvokst i Egypt ble utsatt for systemisk rasisme gjennom hele oppveksten (som de aller fleste blir). Alltid måtte betale mer for varer og tjenester, fordi han er jo hvit og må jo ha penger til det. Alltid bli stoppet av politiet for ingenting. Hva skjer da? Jo han måtte betale seg ut av det eller havne i fengsel. Som utlending har du ingen rettigheter. Overraskende nok ble han heller ikke prioriterer til jobber eller lignende heller. Rart det der...

Pluss at han aldri passet inn, aldri ble inkludert og kunne heller ikke kalle seg egypter. Det hadde nærmest vært blasfemisk!

Anonymkode: 3edd0...9da

Var han veldig mye hvitere enn vanlige egyptere? Skandinavisk blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (25 minutter siden):

Var han veldig mye hvitere enn vanlige egyptere? Skandinavisk blod?

Nei, det er jo nesten det verste. Han er fra et av middelhavslandene, så å si rett over fjorden altså, for Egypt. Om vinteren er han relativt hvit, om sommeren blir han veldig brun. Likevel, når vi går sammen i Norge antar alle at han er norsk og snakker først norsk til han. Han ser europeisk ut, men har en litt mørkere farge enn meg feks. Som er veldig lys, med blondt hår og blå øyne.

Rent hudfargemessig er det ikke så stor forskjell på han og en lys egypter, men han skiller seg jo ut med europeisk utseende.

Anonymkode: 3edd0...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (22 timer siden):

Hvit i en slik sammenheng er en kategori innenfor en tradisjonell inndeling der det grovt sett er to andre kategorier - gul og svart. Eventuelt også rød. Da vil arabere og indere flest falle inn under hvit. Amerikanske myndigheter opererer med offisielle definisjoner der befolkningen i Midtøsten og Nord-Afrika kategoriseres som hvite. Neger (antar det er hva du sikter til med N-ordet) er synonymt med svart, og henviser til folk med opphav fra Afrika sør-for-Sahara. Indere er ikke mer svarte enn hva europeere er, og arabere flest er ikke svarte. Det logiske er at araberes og inderes bruk av ord om svarte behandles på samme måte som alle andres. Noe annet vil være forskjellsbehandling på etnisk/rasemessig grunnlag, og dermed urettferdig.

Indiere kan være veldig svarte. Jeg møtte noen fra Sri Lanka som var så mørke at jeg lurte litt på om de var afrikanere eller asiatere.

 

2961E7CD-5451-464F-A543-A95639368571.png

392332A8-C66F-4CA4-8D18-196C1C6F4475.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvite kan selvfølgelig også bli utsatt for rasisme - det heter ikke omvendt rasisme. Men i vårt samfunn vil jeg tro det er verre for svarte enn for hvite å oppleve det, altså generelt sett, fordi å bli utsatt for rasistiske kommentarer over lenger tid, tror jeg svarte gjør oftere enn hvite. Én kommentar om min hvithet vil ikke gjøre noe med min selvfølelse, men alle mine svarte og asiatiske venner har opplevd å få rasistiske kommentarer over lenger tid (altså det har tidvis fulgt dem hele livet). 

Anonymkode: a97af...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (11 minutter siden):

Indiere kan være veldig svarte. Jeg møtte noen fra Sri Lanka som var så mørke at jeg lurte litt på om de var afrikanere eller asiatere.

 

2961E7CD-5451-464F-A543-A95639368571.png

392332A8-C66F-4CA4-8D18-196C1C6F4475.png

Indere er da asiater gode som noen de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvite kan selvfølgelig også bli utsatt for rasisme - det heter ikke omvendt rasisme. Men i vårt samfunn vil jeg tro det er verre for svarte enn for hvite å oppleve det, altså generelt sett, fordi å bli utsatt for rasistiske kommentarer over lenger tid, tror jeg svarte gjør oftere enn hvite. Én kommentar om min hvithet vil ikke gjøre noe med min selvfølelse, men alle mine svarte og asiatiske venner har opplevd å få rasistiske kommentarer over lenger tid (altså det har tidvis fulgt dem hele livet). 

Anonymkode: a97af...fb3

Dette var ikke ment som en tråd om hvilke grupper som opplever mest og verst rasisme, men et spørsmål ved om dette kan gå begge veier. Jeg vil jo tro at for et barn som blir utelukket pga hudfarge, så er det de sosiale konsekvensene som er verst, ikke ordet  pakkis, neger, hviting, osv.  Et lyshåret barn som vokser opp på Haugenstua med psykisk syk, trygdet alenemor, vil ikke ha de beste privilegiene for å klare seg i livet. Hvordan vil hun takle det å bli holdt utenfor i klassen fordi hun er norsk og hvit? Hva gjør det med hennes selvfølelse?

Og hva med samer som utsettes for hets. Er ikke dette også rasisme? Er dette noe Instagramkontoen Rasisme i Norge kunne tatt for seg? Tenker de bare at rasisme handler om hvite som ser ned på svarte? Kan da de svarte bruke alle de ordene de vil på hvite, uten at de selv går i rasismefella?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (18 minutter siden):

Dette var ikke ment som en tråd om hvilke grupper som opplever mest og verst rasisme, men et spørsmål ved om dette kan gå begge veier. Jeg vil jo tro at for et barn som blir utelukket pga hudfarge, så er det de sosiale konsekvensene som er verst, ikke ordet  pakkis, neger, hviting, osv.  Et lyshåret barn som vokser opp på Haugenstua med psykisk syk, trygdet alenemor, vil ikke ha de beste privilegiene for å klare seg i livet. Hvordan vil hun takle det å bli holdt utenfor i klassen fordi hun er norsk og hvit? Hva gjør det med hennes selvfølelse?

Og hva med samer som utsettes for hets. Er ikke dette også rasisme? Er dette noe Instagramkontoen Rasisme i Norge kunne tatt for seg? Tenker de bare at rasisme handler om hvite som ser ned på svarte? Kan da de svarte bruke alle de ordene de vil på hvite, uten at de selv går i rasismefella?

Etter en kjapp gjennomgang av Rasisme i Norge på Instagram viser det seg at de også har et par-tre innlegg fra samer, samt et par med fokus på øst-asiater og latin-amerikanere. Flere av innleggene har forhold i USA som fokus, til tross for at det tjener som en avsporing når agendaen skal være rasisme i Norge. Også Kina, Tyrkia og Storbritannia hentes det fra. Så rasisme i Norge er litt villedende. Fokuset er ensidig og ubalansert, språkbruken er simpel, full av skrivefeil og proppet full av floskler hentet fra amerikansk populærkultur og woke-propaganda. De presterer også å dra fram ambulansesaken fra 2007 på en forenklet, ekstremt populistisk måte, og legger ut korte, klippede mobil-filmede utspill fra kverulering mellom skolebarn på offentlig transport. Jeg vil kalle det en propaganda-kanal.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...