AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Hvem er dere som bruker mellom 13-20 000 kroner på en køyeseng? Eller en kommode med 6 skuffer til nesten 10.000 kroner?? Klesskap til 14.000 kroner eller hva med et skrivebord til 6000 kroner?? Hvem i all verden handler så dyre møbler til barn?? Anonymkode: 6a365...39f 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem er dere som bruker mellom 13-20 000 kroner på en køyeseng? Eller en kommode med 6 skuffer til nesten 10.000 kroner?? Klesskap til 14.000 kroner eller hva med et skrivebord til 6000 kroner?? Hvem i all verden handler så dyre møbler til barn?? Anonymkode: 6a365...39f Jeg vet ikke hvem de er, men takk og lov for at de ikke bare er dumme nok til å kjøpe det nytt, men også dumme nok til å tro at «æsj, brukt er såpass ekkelt at det ikke er noe penger i det» så de legger det ut på finn til 1500kr etter fire års insta-vennlig bruk. For da kjøper jeg det, og ler hele veien til banken. Altså, jeg har opplevd at folk har solgt Bisgaard-støvler til 10% av kjøpesummen med lapper og størrelsesklistremerke fortsatt på - fordi lille Vanessa-Angelica ikke likte fargen likevel så de måtte kjøpe nye. Det er så man kan undres på artens overlevelse. Anonymkode: 6ca1b...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Jeg gjør det. Hvorfor ikke? God kvalitet og pene møbler. Har god økonomi, ellers ville jeg selvfølgelig valgt annerledes. Anonymkode: 3cf9b...192 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Det er jo alltid noen som har for mye penger. Men, tenker at markedet for slike møbler er ikke stort i Norge. Barnesenga til over 10 tusen var jo fin, men vi har skaffet oss en veldig lik en gratis på finn, fra Hoppekids.. Har selvfølgelig aldri tenkt, "åh nei, jeg skulle heller brukt ti tusen på det, da ville jeg følt meg så mye bedre". Mannen og jeg har ca 1,5 mil i årslønn tilsammen. Slik jeg ser blant de jeg kjenner, det er helt normalt og akseptert med brukt kjøp, i vår inntektsnivå også. Anonymkode: 4fc67...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 Jeg kjøper jo ikke slike ting for å «føle meg så mye bedre». Men fordi jeg trenger noe til barna, disse møblene er fine og gjør nytten og jeg kan kjøpe dem på Sprell hvilket passer meg godt fordi Sprell ligger på det lokale kjøpesenteret og tilbyr en god garanti. Å kjøpe brukt/gjenvinning er supert på mange måter men da har man ingen garanti og vet jo ikke hvordan det er blitt tatt vare på av tidligere eier(e). I tillegg er det slik at for at noen skal kunne kjøpe en dyr seng fra Sprell billig på Finn så må jo noen andre ha kjøpt den dyrt en gang. Ellers går firmaet konkurs og slutter å produsere møbler og da kan ingen kjøpe dem. Jeg har god økonomi og føler et ansvar for å bruke pengene mine på å holde andre mennesker og forretninger i arbeid - det gjør man ikke gjennom gjenbruk. Så kan man ikke være glad for at ikke alle tenker likt? Anonymkode: 3cf9b...192 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Vel, nei. Vi kan dessverre ikke lengre tenke slikt. Vi må tenke på måter å minste forbruk, alle sammen. Og det gjelder spesielt de rike, der forbruket er størst. Bare se på Nrk-program Sløsesjokket, det kommer en egen episode om møbler. Det kastes sinnsyke mengder av brukbare møbler i Norge. Ja, det vil nødvendigvis bety at ikke alle butikker vil overleve. Da vi må kjøpe mindre, kommer vi til å trenge færre selgere. Men alternativet er verre. Vi kan ikke forsøple så mye som vi gjør. Og om det må bety at mine barn må sove i en seng med skrammer i, så er det virkelig ikke stor offer, fra vår side. Anonymkode: 4fc67...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel, nei. Vi kan dessverre ikke lengre tenke slikt. Vi må tenke på måter å minste forbruk, alle sammen. Og det gjelder spesielt de rike, der forbruket er størst. Bare se på Nrk-program Sløsesjokket, det kommer en egen episode om møbler. Det kastes sinnsyke mengder av brukbare møbler i Norge. Ja, det vil nødvendigvis bety at ikke alle butikker vil overleve. Da vi må kjøpe mindre, kommer vi til å trenge færre selgere. Men alternativet er verre. Vi kan ikke forsøple så mye som vi gjør. Og om det må bety at mine barn må sove i en seng med skrammer i, så er det virkelig ikke stor offer, fra vår side. Anonymkode: 4fc67...fd9 Helt uenig! Om man skal få ned forbruket må man kjøpe kvalitetsprodukter som varer lenge, og som kan gå i arv eller selges vidre på Finn.no. Om man skal få ned forbruket er det ikke heldig med billig-varer. Det har dårligere kvalitet, varer kortere og mye lettere å kaste når man er lei av det. Anonymkode: 99b9b...55a 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vel, nei. Vi kan dessverre ikke lengre tenke slikt. Vi må tenke på måter å minste forbruk, alle sammen. Og det gjelder spesielt de rike, der forbruket er størst. Bare se på Nrk-program Sløsesjokket, det kommer en egen episode om møbler. Det kastes sinnsyke mengder av brukbare møbler i Norge. Ja, det vil nødvendigvis bety at ikke alle butikker vil overleve. Da vi må kjøpe mindre, kommer vi til å trenge færre selgere. Men alternativet er verre. Vi kan ikke forsøple så mye som vi gjør. Og om det må bety at mine barn må sove i en seng med skrammer i, så er det virkelig ikke stor offer, fra vår side. Anonymkode: 4fc67...fd9 Da må fokuset være på å redusere forbruket av billige bruk og kast varer, ikke kvalitetsmøbler som du selv sier kan brukes igjen og igjen på tross av noen skrammer. Rart å henge ut Sprell og deres leverandører, som oftest er europeiske familieeide firmaer som sysselsetter mange i sitt lokalsamfunn og produserer varene sine i Europa i stedet for sweatshops i Asia. Og rart å henge ut de som kjøper disse varene til full pris, når de er dyre akkurat fordi de er av høy kvalitet, relativt kortreist og ikke produsert i en sweatshop. Virker som om dette bunner i misunnelse heller en miljøbevissthet. Anonymkode: 3cf9b...192 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 folk som liker møblene. Jeg har noe fra Sprell og kjøpte det rett og slett fordi det var noe jeg likte. Har råd til det, så hvorfor ikke. Hvorfor kjøper man dyre møbler i det hele tatt? Det er jo en smak sak. Anonymkode: 2944e...991 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Virker som om dette bunner i misunnelse heller en miljøbevissthet. Anonymkode: 3cf9b...192 Du kommer ikke til å tro meg, men nei, absolutt ikke noe misunnelse. Ren logikk i grunn. En treseng, barnestørrelse, kan ikke koste 10 tusen. Det er ingenting der som kan koste så mye. Det er ingen kvalitetsøkning som kan forsvare slik prishopp, ti ganger pris fra ny Ikea/Hoppekids seng. Om den var laget i eik, ville ikke den kostet så mye. Og ihvertfall ikke mdf. Som sengene fra sprell er laget av. Samtidig, har jeg aldri sagt at jeg har noe imot de som kjøper møblene på sprell. Det jeg sa, var at jeg, på tross av en god inntekt, har aldri angret på at jeg IKKE brukte ti tusener på en barneseng. Og at marked for møbler fra Sprell i Norge kan ikke være så stor. Og det tror jeg fortsatt, hvor mange senger selger de, til 10 tusen? Kanskje titalls. Anonymkode: 4fc67...fd9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå