Gå til innhold

Fordeling av vaksiner - by vs. distrikt


Yogaxxx

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om fordelingen av vaksiner som foregår nå?

Så lite som seks vaksinedoser fraktes med spesialtransport til distriktskommuner som aldri har hatt smittetilfeller. Samfunnsøkonomisk er det ekstremt kostbart og lite effektivt.
Videre synes jeg for eksempel Osloborgere har hatt de strengeste tiltakene i snart et år nå og med det mener jeg de burde få vaksine først.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at dette er en ineffektiv strategi som sannsynligvis vil gi flere døde og flere med senskader enn om man ga flere doser til det som i hele 2020 har vært episentrene for smitte, nemlig de tettest befolkede delene av Oslo, Bergen og nå etterhvert Trondheim.

Det er lett å tenke at det blir rettferdig at alle får i forhold til sitt innbyggertall. Problemet med den tankegangen er at det er mye mer sannsynlig at en person i risikogruppen skal bli smittet på Oslo østkant enn i en liten utkantkommune.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbøyelig til å være enig. Særlig merkelig blir det når vi vet hvor komplisert logistikken er rundt Pfizervaksinen. Hvor mange superkjølere ha de?? Skulle tro det var bedre å distribuere den til få steder, og så la alle de som skal ha 5 eller 7 doser, få Moderanvaksinen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yogaxxx skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om fordelingen av vaksiner som foregår nå?

Så lite som seks vaksinedoser fraktes med spesialtransport til distriktskommuner som aldri har hatt smittetilfeller. Samfunnsøkonomisk er det ekstremt kostbart og lite effektivt.
Videre synes jeg for eksempel Osloborgere har hatt de strengeste tiltakene i snart et år nå og med det mener jeg de burde få vaksine først.

Forventet intet mindre fra våre udugelige myndigheter. Selvsagt sender man vaksineglassene enkeltvis til små bygder. Ett glass til Honningsvåg og ett til Longyearbyen... Inkompetansen fostret igjennom flere tiår med nepotisme kjenner ingen grenser. 

Selvsagt burde alt gis til "the big four"- Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Dette er komisk innlysende, men nok et bevis på hvor håpløse myndighetene er. Og bare for å kontre den med engang- opposisjonen ville trolig gjort andre og like tåpelige feil. Systemet er råttent og ødelagt.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig, men syns forsåvidt det er fint at det er solidarisk. Hvor effektivt det er har jeg mine tvil om 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (18 minutter siden):

Forventet intet mindre fra våre udugelige myndigheter. Selvsagt sender man vaksineglassene enkeltvis til små bygder. Ett glass til Honningsvåg og ett til Longyearbyen... Inkompetansen fostret igjennom flere tiår med nepotisme kjenner ingen grenser. 

Selvsagt burde alt gis til "the big four"- Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Dette er komisk innlysende, men nok et bevis på hvor håpløse myndighetene er. Og bare for å kontre den med engang- opposisjonen ville trolig gjort andre og like tåpelige feil. Systemet er råttent og ødelagt.

Ja, jeg tror ikke man ser dette i andre land.

Av og til må regjeringen skjære gjennom og tenke på landets beste. Selv om enkelte i distriktene sikkert er uenige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elhaym skrev (1 minutt siden):

Er ganske enig, men syns forsåvidt det er fint at det er solidarisk. Hvor effektivt det er har jeg mine tvil om 

Men er det egentlig solidarisk overfor dem som bor i byene og har levd under mye strengere tiltak over lang tid, og er mer utsatt for smitte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yogaxxx skrev (9 minutter siden):

Men er det egentlig solidarisk overfor dem som bor i byene og har levd under mye strengere tiltak over lang tid, og er mer utsatt for smitte?

Nei, men det er den modellen Norge legger seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (37 minutter siden):

..............

Selvsagt burde alt gis til "the big four"- ............

<i>

En besnærende tanke.  Da kunne vi jo prioritert helsearbeidere først, dernest de som er i daglig jobb og som på grunn av arbeidets beskaffenhet ikke kan ha hjemmekontor, og så kunne vi tatt det derfra...

</i>
Det kan se ut som om FHI og regjeringen har utarbeidet en plan som kommer til å virke.  Den minner veldig om tilsvarende planer i andre land.  Det er vanskelig å tilfredsstille alle samtidig, og noen ganger må man nøye seg med at alle er likt misfornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Elhaym said:

Er ganske enig, men syns forsåvidt det er fint at det er solidarisk. Hvor effektivt det er har jeg mine tvil om 

Det kan virke solidarisk i utgangspunktet, men det blir faktisk usolidarisk. En person i risikogruppen på Oslo østkant har mye større sjanse for å bli smittet enn en i risikogruppen i et utkantkommune. Men med lik fordeling av vaksine per innbygger vil vi dermed høst sannsynlig få flere dødsfall i tett befolkede strøk, som i de store byene, enn om vi hadde laget en fordelingsnøkkel som justerte for smittetrykket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være en fordel om vaksinen gis i tettbefolkede strøk og storbyer først. Da minskes også sjansen for at smitten når ut i distriktene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde selvsagt fordelt mest dit der smittetrykket er høyest, etter at helsevesen og risikogrupper er vaksinert. På grunn av strategien med å fordele likt over hele landet, så kommer vaksinasjonen til å ta mange år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...