Gå til innhold

Smøring av langrennski uten felle


jentee24

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg har kjøpt nye langrennski og de ble smurt av butikken samme dagen. Har prøvd de litt ute og de er foreløpig veldig glatte . Jeg har kjøpt inn voks til å smøre de men det følger ikke med noe bruksanvisning . Jeg vet at jeg skal smøre ifht været/grader men lurer på hvilken voks jeg skal bruke for å gjøre skiene mindre glatte, og hvordan skal jeg påføre ? Takk for svar❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tre faktorer å tenke over:

1) Har du kjøpt voksen, har du også fått den bruksanvisningen du trenger - altså hvilken temperatur den er egnet for. Husk at ny og eldre snø gjerne trenger litt ulik smøring, men på voksen så følger du bare der det står "new" eller "transformed" temperaturmessig. Hvis du ikke føler du får noe feste, kan du enten smøre et lag til og korke over, eller forsøke en smøring beregnet på bittelitt varmere temperaturer (kan fort gi klabber under skia, vel og merke). 

2) Festesonen! Det er den delen av skien som skal smøres (se bilde). Hvis du ikke føler du får noe feste kan det være at du ikke har smørt over stor nok overflate, så du kan evt. prøve å trekke smøringen et par centimeter lenger ut og se om det hjelper. 

 

3) Tyngeoverføring. Det går på skiteknikk - vet ikke hvor mye du har gått på ski før, men dersom du ikke har god tyngdeoverføring vil spennet i skien gjøre at ikke stor nok del av den skien med smøring når underlaget, altså mindre friksjon, som gir glattere ski.

 

Screenshot 2021-01-17 at 17.23.17.png

Endret av madamecurie
Skrivefeil ...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

madamecurie skrev (32 minutter siden):

Hei!

Tre faktorer å tenke over:

1) Har du kjøpt voksen, har du også fått den bruksanvisningen du trenger - altså hvilken temperatur den er egnet for. Husk at ny og eldre snø gjerne trenger litt ulik smøring, men på voksen så følger du bare der det står "new" eller "transformed" temperaturmessig. Hvis du ikke føler du får noe feste, kan du enten smøre et lag til og korke over, eller forsøke en smøring beregnet på bittelitt varmere temperaturer (kan fort gi klabber under skia, vel og merke). 

2) Festesonen! Det er den delen av skien som skal smøres (se bilde). Hvis du ikke føler du får noe feste kan det være at du ikke har smørt over stor nok overflate, så du kan evt. prøve å trekke smøringen et par centimeter lenger ut og se om det hjelper. 

 

3) Tyngeoverføring. Det går på skiteknikk - vet ikke hvor mye du har gått på ski før, men dersom du ikke har god tyngdeoverføring vil spennet i skien gjøre at ikke stor nok del av den skien med smøring når underlaget, altså mindre friksjon, som gir glattere ski.

 

Screenshot 2021-01-17 at 17.23.17.png

Tuuuusen takk for super god hjelp!!!🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke får feste, er enten voksen til kaldere føre enn det som faktisk er der ute, eller du smører ikke et stort nok felt under skien. Eller skien er for stiv i forhold til kroppsvekten din (antar dette ikke er tilfelle, siden du akkurat har kjøpt i butikk) eller skiteknikk. Konkurranseløpere kan bruke en ski med stivere spenn enn mosjonister.

Iblant kan det lønne seg å legge et lite felt med ekstra myk voks midt under skien (for eksempel blå voks, selv om grønn er riktig i forhold til temperatur), men faren er at det kan lugge/kladde. Det går også an å legge på litt voks som ikke gnis ut, riktig voks i forhold til temperatur. Den vil da gi bedre feste enn voks som gnis ut. Jo tykkere og røffere lag, desto bedre feste.

Anonymkode: 8929f...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...