Gå til innhold

Noen som har erfaring med pleiepenger?

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt veldig sykt barn i over et år,  begynner jeg å se behov for å kutte ned litt på jobb. Til nå har vi klart det med å få opplæringspenger de periodene han har vært innlagt, og fordelt mellom meg og far. Som begge har fleksible jobber. Problemet mitt er at jeg har en jobb som krever mer enn 100%, og ser at det blir en større og større ubalanse i livet. I tillegg til at  barnet er altfor mye alene hjemme.

Ble egentlig anbefalt å søke pleiepenger i fjor, gjennom riksen, men var da inne i en periode der kampgløden var stor. Men nå, tror jeg jeg trenger det.

- Er pleiepenger en prosentsats av lønnen min? Eller får jeg tilsvarende som jeg går ned i lønn?

- Får man feriepenger på pleiepenger? Eller vil det være sånn at jeg får utbetaling 11 mnd i året?

- Er det faste utbetalinger?

Lurer også litt på dette med ekstra omsorgspenger. Burde vel legge inn søknad om ekstra dager her også?  

(Skal innlegges i februar. Men flott om noen kan dele litt erfaringer her).

Anonymkode: d7b9d...436

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1442850-noen-som-har-erfaring-med-pleiepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk omsorgspenger (og hjelpestønad om du ikke har søkt det enda) umiddelbart. Dette får du pga merbelastningen. Håper du har fått info om hjelpestønad og fikk dette med en gang barnet ble sykt. Hvis ikke - send inn så fort som mulig, du kan få etterbetalt for inntil 3 måneder.

Jeg har hatt pleiepenger i perioder. Har nå en viss prosentsats. Samboer og jeg deler på, så vi tar åtte uker hver etter tur. Får utbetalt det samme som i full stilling, men samboeren min gjør ikke det siden han har veldig høy lønn. Er inntil en viss G, mener jeg å huske. Usikker på om man får feriepenger. Jeg tror det, siden jeg får utbetalt fra arbeidsgiver, og NAV tilbakebetaler arbeidsgiver. Samboer får vel ikke det i det private, men direkte utbetalt fra NAV. Tror ikke han får feriepenger heller.

Anonymkode: 59976...fd3

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søk omsorgspenger (og hjelpestønad om du ikke har søkt det enda) umiddelbart. Dette får du pga merbelastningen. Håper du har fått info om hjelpestønad og fikk dette med en gang barnet ble sykt. Hvis ikke - send inn så fort som mulig, du kan få etterbetalt for inntil 3 måneder.

Jeg har hatt pleiepenger i perioder. Har nå en viss prosentsats. Samboer og jeg deler på, så vi tar åtte uker hver etter tur. Får utbetalt det samme som i full stilling, men samboeren min gjør ikke det siden han har veldig høy lønn. Er inntil en viss G, mener jeg å huske. Usikker på om man får feriepenger. Jeg tror det, siden jeg får utbetalt fra arbeidsgiver, og NAV tilbakebetaler arbeidsgiver. Samboer får vel ikke det i det private, men direkte utbetalt fra NAV. Tror ikke han får feriepenger heller.

Takk for svar!

Da vi hadde lengre innleggelse i start, var jeg mest opptatt av å bruke egentiden min på jobb. (Dvs når han sov, eller hadde opplegg uten foreldreinnvolvering). Vi fikk nok informasjon, men tenkte at vi har så stabil økonomi at det går fint.

Er det mulig å ha f.eks. 20% pleiepenger annenhver måned? Og far motsatt? Og far som har kommunal jobb. Kan han få vanlige utbetalinger fra jobb? Og så får arbeidsgiver det tilbakebetalt?

Det er sykehuslege som må skrive ut pleiepenger. Fastlege kan ikke. Du kan ha delvis pleiepenger og delvis jobb. Da oppgir du enten timer du jobber av full stilling, eller prosent. Tror pleiepenger dekker lønnsbortfall opp til 6G. Har ikke satt meg inn i feriepenger enda.

Har ikke hørt noe om omsorgsstønad og hjelpestønad pga merbelastning? Hvorfor/hva er det?

Anonymkode: f9222...050

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sykehuslege som må skrive ut pleiepenger. Fastlege kan ikke. Du kan ha delvis pleiepenger og delvis jobb. Da oppgir du enten timer du jobber av full stilling, eller prosent. Tror pleiepenger dekker lønnsbortfall opp til 6G. Har ikke satt meg inn i feriepenger enda.

Har ikke hørt noe om omsorgsstønad og hjelpestønad pga merbelastning? Hvorfor/hva er det?

O: At du søker om flere sykt barn dager. Noe jeg ser et stort behov for nå. Dette er et barn som i dey siste har  vært innom sykehus minst 1 gang i mnd, og nå kan vi ikke  bruke besteforeldre og nettverk heller.

Hjelpestønad. Penger som går til barnet? Til ekstra tilrettelegging og oppfølging.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Omsorgsstønad er kommunalt og hjelpestønad statlig. Dette er nesten første trinn i hva man kan søke, også før pleiepenger. Har man mulighet til å få pleiepenger, har man som regel mulighet til å få hjelpestønad også.

Det er 4 ulike satser, der sats 1 er for «lettere» diagnoser som diabetes, ADHD osv, mens sats 4 gis der man har multihandikappede barn som har behov for full pleie gjennom hele døgnet. For oss har det vært en viktig inntekt, da vi har større utgifter enn med et friskt barn, og store vansker med å jobbe fulltid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...