Gå til innhold

Operere løperkne - erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter flere år med løperkne, utallige fysioterapi- og kiropraktortimer, treningsprogram og alt som hører med, er jeg veldig lei av at smertene ikke blir borte.

Noen her som har blitt operert for løperkne? Føler lege/fysio/kiropraktor ikke ønsker å gå den veien. 

Anonymkode: f4370...cc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal opereres i så fall? Menisk? Ligamenter? Må jo være noe som kan fikses. Ingen kirurg går inn og bare skjærer

Anonymkode: 67bef...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal opereres i så fall? Menisk? Ligamenter? Må jo være noe som kan fikses. Ingen kirurg går inn og bare skjærer

Anonymkode: 67bef...d42

Man fjerner den betente slimposen og skjærer over en del av bindevevsdraget. Hadde du noen erfaring du ville dele selv?

TS

Skrevet

Jeg ble frisk av meg selv, uten hjelp fra andre, gikk ett par ganger til fysioterapeut men tenkte at jeg kjenner min kropp best og klarer best å bygge den opp igjen. Ikke noen andre. Det klarte jeg, tok 3 år. Vurderte operasjon en periode, men jeg ville ikke gi opp, og det er jeg glad for nå. Var tunge tider for en løpeglad kvinne...

Anonymkode: c421f...150

Skrevet

Jeg har operert hoften for snapping hip. Har forstått det som at det er samme problemet bare i et annet ledd. Da kuttet de et hull i bindevevet/ senen, slik at det ikke lenger ble så irritert når jeg gikk. Jeg er veldig glad for at jeg tok operasjonen når jeg endelig fikk tilbudet og hadde glatt gjort det igjen! 

Anonymkode: 07905...e96

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har operert hoften for snapping hip. Har forstått det som at det er samme problemet bare i et annet ledd. Da kuttet de et hull i bindevevet/ senen, slik at det ikke lenger ble så irritert når jeg gikk. Jeg er veldig glad for at jeg tok operasjonen når jeg endelig fikk tilbudet og hadde glatt gjort det igjen! 

Anonymkode: 07905...e96

Takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble frisk av meg selv, uten hjelp fra andre, gikk ett par ganger til fysioterapeut men tenkte at jeg kjenner min kropp best og klarer best å bygge den opp igjen. Ikke noen andre. Det klarte jeg, tok 3 år. Vurderte operasjon en periode, men jeg ville ikke gi opp, og det er jeg glad for nå. Var tunge tider for en løpeglad kvinne...

Hva slags trening gjorde du i disse 3 årene? 7 år siden nå og føler jeg har prøvd "alt".

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva slags trening gjorde du i disse 3 årene? 7 år siden nå og føler jeg har prøvd "alt".

Jeg prøvde mye og feilet flere ganger, øvelser og planer gjorde meg bare stresset og det er ikke bra for betennelsei kroppen, for den totale helsen generelt. Stress bremser opp alt... Gi heller litt faen..  

Og derfor, det som jeg gjorde til slutt var å hvile, bli kjent med kroppen min. jeg flyttet fokuset over til bedre kosthold og hverdagsaktivitet, jeg tøyde når jeg følte meg stiv og rar. Tøyde alle musklene rundt området, brukte rulle og triggerball på ømme punkter, og det føltes alltid bedre etterpå.

Jeg fokuserte mye på det mentale, å ikke stresse med dette, finne glede i andre ting, ta vare på den totale helsen, ha det bra. Gikk korte turer og kjøpte gode sko. Aldri kald, varme klær. Lot kroppen få det den trengte for å fungere optimalt, søvn, mat, alt... Slik at den kunne bruke energien sin på å reparere alle små skader som kan ta lang tid. Det gjorde den, for nå kan jeg bevege meg som normalt.

Jeg er i dag veldig nøye med resitusjon osv, riktig sko med demper, jeg er under oppbygging av formen nå, og det skal jeg gjøre veldig sakte opp mot sommeren, da vil jeg prøve å øke litt mer i løpingen. 

Anbefaler å kjøpe en triggerball og rulle, løsne opp på musklene som har strammet seg i en floke og så bevege deg etterpå og få igang blodsirkulasjon. Det habdler egentlig om å ta vare på kroppen og sammen kan du og kroppen klare å fikse dette. 

Å sitte for mye i ro er ikke bra heller, sørg for å løsne opp i stive muskler og beveg deg rolig for å få god sirkulasjon. For meg så gikk dette gradvis, det var ikke en dag alt ble bra, men jeg merket at jeg fikk fremgang litt etter litt. 

Håper du finner en måte som vil være bra for deg, dette funket ihvertfalv for meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...