AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har et barn på 14 mnd, og vi sliter fryktelig med måltider. Han kaster på gulvet (helst hele fatet om han får), han spytter ut og kaster rundt seg, han klæsjer maten i bordplaten og soper det på gulvet osv osv. Han trenger min 100% oppmerksomhet, absolutt hele tiden for å ikke kaste bort all maten sin. Han er selvsagt sulten når vi starter, truer ikke mat i han. Serverer også mat han liker, da han smiler, sier ‘’mmmmmmmm’’ og strekker seg etter mer når han får en bit. Koselig helgefrokost eller å gå ut og spise virker som et helt liv frem i tid 😛 Jeg savner også å kunne spise sammen. Å ha et måltid, begge to og spise i lag. Det er veldig rart, for han spiser veldig fint selv så lenge jeg istter og stirrer på han - men så snart jeg smører min egen brødskive så starter matkastingen. Når avtar det? Per nå kjører jeg strategien at jeg sier nei, ikke lov, mat skal i munnen ikke på gulvet osv, men gir ingen øvring reaksjon. Når kan jeg regne med å lage middag til to, spise sammen og ferdig med det? Per nå har jeg to måltider pr dag når vi er hjemme begge to - første når han sover (12-tiden) og andre etter han er lagt. Ser både på humøret og vekta at det ikke er ideelt for meg, men flere måltider går bare ikke.. Anonymkode: b118b...7ae
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Vel, sånn er det. Min på 2,5 slenger gjerne en brødskive med makrell i gulvet eller gnir smøreosten utover bordet. På en god dag kanskje hun nøyer seg med å putte agurkskiver i melka. Min seksåring spiser fint nok, med litt påminnelser om å sitte i ro på stolen. Men barn er forskjellige. Noen ettåringer spiser som små prinser og prinsesser. Jeg har en pakke Våtservietter stående på kjøkkenet til enhver tid 🥴 Anonymkode: 36869...34b 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Mine er nå 4 og 6, vi har ennå ikke fått det til. Altså, de kaster ikke lengre mat med vilje, men det er mye tull, leking ved bordet, søl av vannglass, også «æsj jeg liker ikke dette». Det har blitt bedre da, men jeg venter fortsatt på de hyggelige familiemåltider jeg drømmer om, i det vi spiser alltid ved spisebordet og aldri foran tv.. Anonymkode: c93fc...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Når du blir gammel kommer du til å savne slik du har det nå, tro det eller ei 😄 Anonymkode: b9863...f75 4
clyde Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Jeg lurer på det samme. Gleder meg til at barna bare kan sitte rolig og spise maten sin 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Prøv å ta bort fatet hvis han griser. Si nei. Så får han det tilbake litt etter. Ta det bort hver gang han prøver å pælme det. Vi brukte sånn brett fra Tripp Trapp som var festet i bordet. La biter oppskjært mat, barnet plukket med fingrene. Dette var når de var riktig små. Anonymkode: fdd22...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Ca 6-7 år🤣Da kan vi ha ordentlige samtaler og kose oss Anonymkode: 6d703...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Aldri hvis barna må sitte med bordet til alle er ferdig. Her får barnet gå frq bordet så fort han er ferdig,da blir det koselige måltider. Anonymkode: bc63f...a22 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Tja, ca 3 års alder. Anonymkode: f8295...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mine er nå 4 og 6, vi har ennå ikke fått det til. Altså, de kaster ikke lengre mat med vilje, men det er mye tull, leking ved bordet, søl av vannglass, også «æsj jeg liker ikke dette». Det har blitt bedre da, men jeg venter fortsatt på de hyggelige familiemåltider jeg drømmer om, i det vi spiser alltid ved spisebordet og aldri foran tv.. Anonymkode: c93fc...fdd Her tror jeg du har gjort deg selv en bjørnetjeneste på et tidspunkt. Dette er ikke normal bordoppførsel for barn på 4 og 6 år. Sett grenser og vær konsekvent, og la barna gå når de er ferdige å spise. Anonymkode: 38fad...2dd 10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Aldri hvis man ikke setter grenser tidlig. Mange foreldre tolerer alt for mye tull ved matbordet når de er små og de uvanene er vonde å vende. Anonymkode: 34172...fed 11
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 Vårt barn er 16 måneder og jeg synes det er koselig å spise sammen med henne, jeg 😅 Alltid syntes det. Hun griset og rotet en del med maten en stund, men har roet seg nå. Før det brukte vi å sette fatet hennes utenfor rekkevidde om hun bare drev og kastet rundt. Ga henne heller et par biter av gangen som hun kunne kaste litt rundt eller spise. Går seg gradvis til. Blir fortsatt en del rot, men rydder det heller etterpå og lar ikke det forstyrre måltidet. Prøver å korrigere vennlig og heller flytte ting ut av rekkevidde om hun prøver å f.eks. tømme vannflaska i fanget sitt eller lignende. Hun må fortsatt sitte fastspent, ellers reiser hun seg og prøver å klatre ut av stolen Anonymkode: 320c7...899 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 Jeg har en på 10 år og en på 10 måneder, og her er alle måltidene koselige med begge ungene, og har alltid vært det, også med 10-åringen. Litt gris må man jo regne med når de er små, men helt fra starten av, med begge ungene, har jeg tatt vekk maten når de begynner å grise og ikke lenger prøver å spise/spiser. Mat er blitt introdusert med BLW-prinsippet, og dermed har jeg kunnet spise sammen med ungene hele tiden. Når maten blir tatt vekk når de begynner å grise, skjønner de tegninga fort. Lar man dem grise, tror de jo at det er slik det skal være. Det er veldig lett å se forskjellen på når babyen mister maten sin ved et uhell og når hun slipper den i gulvet for å se om det lager lyd. Anonymkode: e3c5b...95e 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Slitsomme måltider med en på 16 mnd er vel bare å regne med (er der selv, så aner ikke når det går over), men jeg skjønner ikke hvorfor det må bety at du kun spiser to måltider om dagen og går ned (?) i vekt? Det er jo bare å spise mens han griser, eller vente til han er ferdig. Evt spis ei skive mens han leker på gulvet. Du gjør det til et større problem enn det behøver å være. Anonymkode: 0291d...fbd 14
myrfivel Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Sånn er det bare med så små barn. Vær innstilt på gris og ikke ha så mye fokus på nei og korrigering. Lag ferdig begges mat før dere spiser og gjør det beste ut av det. Vi hadde ofte en tallerken klar med barnets mat, men la frem litt og litt foran barnet for å prøve å unngå mye søl, lot det smake litt fra vår tallerken osv. Barnet er ett år, du kan ikke forvente all verden av forståelse her. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Jeg syntest det ble bedre når barna ble 6-7 år gamle. Endelig kunne vi ha et måltid uten at vannglass veltet eller noen av oss måtte tørke, dele opp mat osv. Anonymkode: 187f9...ffe
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 Å spise med 5-åringen går som regel fint, også på restaurant. 2-åringen er mer uforutsigbar. Hvis vi treffer på tidspunktet sulten, men ikke for sulten og det er mat han liker = topp. Men det skjer ikke hver dag... Anonymkode: 05f13...f2e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Skrevet 17. januar 2021 Synes det begynner å gå bedre nå som barna er over 4 år. Tidvis mye tull, men vi kan ha måltider som vi koser oss nå. Anonymkode: 8682f...c82
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 Når barna har flyttet ut, og kommer hjem på ferie. Når barna er veldig små synes foreldrene det er utrolig slitsomt. Når barna er større, vil de gjør alt annet enn å sitte i evigheter med foreldrene ved bordet. Det er først når alle de involverte er voksne at det blir trivelig. Anonymkode: d4c63...b6e 7
Hactar Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når kan jeg regne med å lage middag til to, spise sammen og ferdig med det? Per nå har jeg to måltider pr dag når vi er hjemme begge to - første når han sover (12-tiden) og andre etter han er lagt. Ser både på humøret og vekta at det ikke er ideelt for meg, men flere måltider går bare ikke.. Om du smører klar skiver til dere begge før dere setter dere til bords, bør det være mulig for deg også å spise. Det er også helt lov for deg å spise selv om barnet har gått fra. Det er ingen grunn til at du skal måtte sulte fordi barnet ikke er modent for manerer ennå. Hvordan er matlysten til barnet? Hvis dere ikke strever med dårlig vektoppgang, kan du ta bort maten når han begynner å grise. Gi gjerne flere sjanser per måltid, men om han uansett ikke spiser, er det null poeng i at han har maten foran seg til å grise med. Du kan legge inn et måltid etter kort tid igjen, dersom han da ikke får spist til et måltid. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå