Gå til innhold

Hjelpe overgrepsutsatt mann

Fremhevede innlegg

Skrevet

En av mine næreste har som barn vørt utsatt for de groveste overgrep jeg noen sinne har hørt om. Dettr kan han betro meg stykkevis og delt når han er overstadig beruset. Sier han ikke kan snakke om det i æderu tilstand. Sliter psykisk, tidvis med rus, med relasjoner ect. Smart, reflektert og ressursterk mann i utgangspunktet. Hvordan hjelpe? 

Anonymkode: 67c68...8a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om tillatelse til å få skrive ned det du husker at han har fortalt, og spør om han greier å lese gjennom det etterpå, både helheten i narrativet hans om det som har foregått slik du har forstått det, og eventuelle isolerte episoder han har fortalt deg mer spesifikt om som frittstående hendelsesforløp. 

Da kan du for det første få et inntrykk av om du har forstått ting rett. Det kan være fryktelig viktig for et offer å få ha 100% kontroll på hva slags fortolkninger den som har lyttet sitter med osv. 

For det andre, og dette er nesten det viktigste i praksis, så gir dette denne mannen en mulighet til å få satt noe ned på papiret, å få eksternalisert og konkretisert hele/deler av opplevelsen slik at han kan oppleve å kunne omtale den som et «meningsbærende DET», noe abstrakt som han da ikke lenger trenger å gå inn på inngående for å kunne diskutere det på en meningsfylt måte med deg eller noen andre. Det blir litt som å i en utgreiing kunne si «se egen faktaboks» i stedet for å grave seg ned i det der og da. 

Dersom han du står nær går med på dette, og etterhvert er noe i nærheten av komfortabel med å ha denne «faktaboksen» eksisterende utenfor sitt eget hode, så kan du jo forsiktig spørre om han har tenkt på at det går an å ta denne med til for eksempel en én-til-én-samtale hos Senter for Seksuelt Misbrukte Menn (https://www.ssmm.no/Vare-tilbud.aspx) eller rett og slett til en privat psykolog med kompetanse på det (interesseorganisasjonene kan ofte anbefale). 

Jeg kjenner flere som har overgrepserfaringer, og som har gjort dette nedskrivingsarbeidet for å spare seg selv for det massive følelsesarbeidet det er å skulle gå ned i det selv hver gang (1) det er noe som må forklares tilknyttet overgrepene (som fx triggere), (2) når noen skal innvies i saken, som en evt ny behandler osv, eller (3) når de faktisk bare kom på noe som hadde noe med saken å gjøre men som ikke er verdt å dra seg selv gjennom det der igjen for. Bare sånn eksempelvis. 

Det er helt forståelig at mannen du står nær opplever at han bare klarer å ha tilgang til å åpne seg om dette her når han er full - alkohol flytter grensene våre og kan for mange også midlertidig døyve smerten ved å forholde seg til ting. Utfordringen ligger i å forholde seg til det man klarte å se i øynene og formidle da man var full, når man våkner opp og ikke lenger har promille. Dette er helt uten tvil noe denne mannen trenger hjelp med å finne både ord for og trygge veier inn til, ut av og forbi, og jeg vil absolutt anbefale deg å være veldig tydelig på at dette ikke er en sånn jobb som han og du, eller han og noen som helst lekmann ellers heller, kan og bør håndtere alene. 

Hvis du er komfortabel med det så kan du jo tilby deg å bli med som støtte - dersom han samtykker til det. 

Anonymkode: dad5d...f80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...