Gå til innhold

Innreisekarantene i eget hjem, hva med ektefellen?


Gjest JannickeBa

Anbefalte innlegg

Gjest JannickeBa

En bekjent har vært utenlands og kom hjem igår. Såvidt jeg har forstått har hun tenkt å gjennomføre karantenen i sitt eget hjem, mens mannen hennes (som ikke er med på reisen) kommer til å holde seg hjemme fra jobb "til hennes første test er negativ". 

Hva er poenget med karantene i 7-10 dager hvis det er lov å bo tett med andre folk som IKKE gjennomfører full karantenetid? Helst burde hun jo ikke vært i hus med andre, men når hun først er det burde vel også mannen gått i karantene? 

Hvis dette er innafor regelverket, hva er forskjellen på dette ekteparet og utenlandske arbeidere? Kunne jeg f.eks innkvartert en polsk snekker i eget hjem, hatt hjemmekontor et par dager inntil han fikk negativt resultat på den første testen, og så kunne jeg gått på jobb, på butikk, truffet venner osv resten av tiden mens han fortsatt satt i karantene hjemme hos meg med delt kjøkken, bad etc?? 

Det var forresten et litt morsomt tankeeksperiment 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner tanken din, men dette stiller seg jo på samme måte hvis en i husstanden blir satt i karantene fordi man har vært nærkontakt. De andre i familien er jo ikke i karantene da heller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel forskjellen på ektefeller (eller samboere) og utenlandske arbeidere er vel ganske enkelt at man må dra grensen et sted. Og det er naturlig å gjøre det ved samme husstand. 

De aller fleste holder seg til en ektefelle litt mer lojalt enn de forholder seg til håndverkere, så det er jo en måte å redusere eksponering på like fullt.

Jeg vet ikke helt hva du mener i eksempelet ditt. Men hvis noen flytter inn hos deg, og bytter til din adresse, så er de del av husholdningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...