Gå til innhold

Hvite kan ikke si n-ordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om dette? Så nettopp en video av en jente som sang en sang som hadde n-ordet (vet ikke om det sensureres? n*gga) i seg, og kommentarfeltet var stappet av mennesker (spesielt african americans) som mente dette var rasistisk og at hvite ikke kunne si ordet. Jeg skjønner selvsagt at man ikke skal bruke slike ord for å såre andre, på lik linje med andre skjellsord, men dette er det eneste ordet jeg har sett blitt totalt sensurert av dagens ungdom. Er ikke det en trussel for ytringsfriheten, at kun enkelte mennesker skal kunne si et ord? 

Anonymkode: ebbcb...037

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere om dette? Så nettopp en video av en jente som sang en sang som hadde n-ordet (vet ikke om det sensureres? n*gga) i seg, og kommentarfeltet var stappet av mennesker (spesielt african americans) som mente dette var rasistisk og at hvite ikke kunne si ordet. Jeg skjønner selvsagt at man ikke skal bruke slike ord for å såre andre, på lik linje med andre skjellsord, men dette er det eneste ordet jeg har sett blitt totalt sensurert av dagens ungdom. Er ikke det en trussel for ytringsfriheten, at kun enkelte mennesker skal kunne si et ord? 

Hadde det vært ulovlig å si ordet kunne man kanskje hevdet at det er en trussel for ytringsfriheten, men det er lovlig å bruke n-ordnet. Det er derimot ikke sosialt akseptert, noe som gjelder flere ytringer og handlinger i vårt samfunn. 
NEI det er ikke en trussel for ytringsfriheten.

Anonymkode: 1d2f6...24c

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor vil du absolutt si det? Hva gir det deg ?

Anonymkode: 8dc2d...ec2

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du absolutt si det? Hva gir det deg ?

Anonymkode: 8dc2d...ec2

Hva det gir meg? Ikke noe særlig. Men det er veldig ekstremt å skulle bli stemplet som rasist bare fordi jeg synger et ord i en sang eller siterer det fra en tekst. Aldri sett noen kalle gutter for sexist fordi de synger sanger som inneholder ordet "bitch" for eksempel. Var også en lærer som ble kalt rasist fordi han leste en tekst i historie hvor ordet ble nevnt. Synes bare det er litt ekstremt og lurer på hvorfor nettopp dette ordet har fått denne makten, men ingen andre skjellsord, uten at jeg har noe trang for å si selve ordet selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde det vært ulovlig å si ordet kunne man kanskje hevdet at det er en trussel for ytringsfriheten, men det er lovlig å bruke n-ordnet. Det er derimot ikke sosialt akseptert, noe som gjelder flere ytringer og handlinger i vårt samfunn. 
NEI det er ikke en trussel for ytringsfriheten.

Anonymkode: 1d2f6...24c

Slik det foregår så kan det vel hende at lovene endres, kan det ikke? Hadde forøvrig ikke gjort meg noe om det ble ulovlig å si ordet høyt, jeg bare undrer litt. Jeg synger ofte sanger med skjellsord i, bruker skjellsord når jeg tuller og siterer tekster som inneholder skjellsord, uten at noen reagerer på dette. Det er i mine øyne en stor forskjell på å si et ord og på å bruke et ord mot noen med en dårlig intensjon. Men dette ene ordet er i følge samfunnet ulikt alle andre og man blir nærmest "cancelled" bare man danser til en sang hvor ordet synges. 

Skrevet

Det er ingen som ville funnet på å kalle meg det, derfor kan jeg ikke helt sette meg inn i hvordan det føles når noen kaller deg det. Men jeg kjenner til de historiske konnotasjonene til ordet, og når jeg vet at det er et sårende ord å bruke, så kan jeg fint la være.

Jeg vet at enkelte sier at når de bruker det ordet, mener de det ikke vondt, men hvordan kan mottakeren av ytringen vite det? Like greit å la vær å bruke ordet, og beholde vennskap.

Skrevet
godfisk skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som ville funnet på å kalle meg det, derfor kan jeg ikke helt sette meg inn i hvordan det føles når noen kaller deg det. Men jeg kjenner til de historiske konnotasjonene til ordet, og når jeg vet at det er et sårende ord å bruke, så kan jeg fint la være.

Jeg vet at enkelte sier at når de bruker det ordet, mener de det ikke vondt, men hvordan kan mottakeren av ytringen vite det? Like greit å la vær å bruke ordet, og beholde vennskap.

Hvis du leser det jeg skriver så er det ikke snakk om å kalle noen det eller å bruke det mot noen. Jeg synes ingen skjellsord burde bli brukt mot noen, og kanskje spesielt ikke skjellsord som er ment til å såre den personen spesifikt (f.eks å si faggot til homofile eller retard til utviklingshemmede). Jeg tenker mer på det å kunne synge et ord som er en del av en sang, eller å kunne lese et ord som er en del av en tekst. Det er mange ord som har en vond historie (de to jeg nettopp nevnte for eksempel), men det er ingen ord som sensureres på samme måte.

Jeg lurer litt på hvorfor nettopp dette ordet skal totalsensureres, omtrent på lik linje som Voldemort i Harry Potter, men ingen andre skjellsord. Det er klart at ordet har en vond og sterk historie, men det har som sagt mange andre skjellsord også, uten at disse sensureres. 

• Liker 1
Skrevet

Enda en tråd om dette. Kan ikke folk bare godta det og gå videre. Folk henger seg opp i de mest unødvendige ting.

Anonymkode: 05184...88b

• Liker 3
Skrevet

Enda en tråd om dette. Kan ikke folk bare godta det og gå videre. Folk henger seg opp i de mest unødvendige ting.

Anonymkode: 05184...88b

Eller kanskje du kan la folk få starte de debattene de selv interesserer seg i? Det er ingen som tvinger deg til å lese disse trådene, det er du som aktivt velger å klikke deg inn. Herlighet. 

Skrevet

N-ordet har en hel historie bak seg??? Hvis du leser selv så ser du hvorfor. Skjønner ikke hvorfor du skal lage en innlegg om dette engang når en hel rase har opplevd slaveri og dritt av annen rase. 

Anonymkode: 22c3c...657

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):Det er klart at ordet har en vond og sterk historie, men det har som sagt mange andre skjellsord også, uten at disse sensureres. 

What???? Hvilke andre skjellsord har lik historie bak seg? Har skjellordet hore en lang historie bak seg? Nei. Vedder på at du er en hvit person som skriver dette. Du kan bare ikke forestille hvordan det har vært for de svarte gjennom all de åra.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes drøssevis av eksempler på dette uten at det er noe angrep på ytringsfriheten. Det omhandler at man kan omtale seg og sine på en annen måte enn man kan omtale andre. Det samme gjelder blondiner, rødhårede, nordmenn, svensker, menn, kvinner osv osv Det er ikke en rasisme-ting, og det er ikke en ytringsfrihetssak. Virkelig ikke. 

Anonymkode: d48ac...d4a

• Liker 1
Skrevet

N-ordet har en hel historie bak seg??? Hvis du leser selv så ser du hvorfor. Skjønner ikke hvorfor du skal lage en innlegg om dette engang når en hel rase har opplevd slaveri og dritt av annen rase. 

Flere andre skjellsord har en dårlig historie også, som f.eks skjellsord brukt mot homofile og utviklingshemmede, uten at disse sensureres. Nå ønsker ikke jeg å sammenligne historier og si at den ene gruppen hadde det verre enn den andre, men jeg synes at dette med at "ordet har en historie" ikke helt gir mening når andre skjellsord med en vond historie ikke sensureres på lik linje. Må historien være så-og-så ille for at ordet skal sensureres? Hvem er det som avgjør at mørkhudede sin historie er vond nok til å sensurere n-ordet, mens f. eks utviklingshemmede sin historie ikke er vond nok? 

Jeg forstår som sagt at n-ordet er utrolig stygt og jeg hadde aldri ønsket å assosiere meg med mennesker som synes det er festlig å bruke slike ord mot andre mennesker. Men at man ikke engang kan si ordet høyt synes jeg er litt rart, kanskje fordi jeg aldri har opplevd en slik reaksjon ovenfor andre skjellsord. Man kan jo ikke engang si "jeg vil ikke si ordet n*igga" uten å få stempler på seg. 

Gjest In absentia
Skrevet

Jeg synes ikke at noen skal bruke det ordet uansett hvilken hudfarge de har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

What???? Hvilke andre skjellsord har lik historie bak seg? Har skjellordet hore en lang historie bak seg? Nei. Vedder på at du er en hvit person som skriver dette. Du kan bare ikke forestille hvordan det har vært for de svarte gjennom all de åra.

Skrev aldri "lik" historie, jeg er ikke ute etter å diskutere hvem som har verst historie, det synes jeg er usmakelig. Men du må virkelig ha sovet i historietimene om du ikke klarer å anerkjenne at for eksempel homofile og utviklingshemmede også har en helt forferdelig historie. Til den dag idag så finnes det institusjoner hvor utviklingshemmede stenges inne, hvor de sover på harde senger/gulvet, tisser på seg selv, ikke får noe form for stimuli eller omsorg etc. Allikevel så er det ingen som reagerer på nær likt når noen synger ordet retard. 

Ja, jeg er hvit. Nei, jeg kan ikke forestille meg hva svarte har måttet gått igjennom i alle disse år, på lik linje som en svart person ikke vil kunne forestille seg hva mennesker med down syndrom har gått igjennom i alle disse år. Jeg prøver ikke å bagatellisere rasisme, som dessverre enda er uttalt den dag idag.. Jeg stiller kun spørsmål til hvorfor dette ordet sensureres i den grad at lærere ikke skal kunne lese det i historietimer og hvite ikke skal kunne få synge ordet i sangene til favorittrapperen sin. Ingen andre ord blir behandles slik, selv om mange skjellsord har en vond historie. 

Skrevet
In absentia skrev (5 minutter siden):

Jeg synes ikke at noen skal bruke det ordet uansett hvilken hudfarge de har.

Jeg er for så vidt enig, men jeg har denne tankegangen om alle skjellsord. Ingen skjellsord burde brukes mot mennesker, det er ikke greit, uansett hvilket ord det gjelder eller hvem det brukes mot. Men å sitere et ord fra en tekst er ikke helt det samme som å "bruke" det i mine øyne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...