Gå til innhold

Inttovert-lading

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du somner introvert, hva gjør du for å "lade" deg opp igjen? 

Jeg har prøvd ulike ting, men er interessert i hva andre gjør

Anonymkode: 57cb0...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene så mye som det går for å lade meg opp. Siden jeg har samboer så er jeg ikke helt alene spesielt mye, men han kjenner godt til greia mi, og det er null stress for han at jeg feks ligger i timesvis på sofaen og leser en bok, hører podcast osv uten å kommunisere i stor grad. Hvis det ikke hadde vært mulig kunne vi ikke vært sammen rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trenger stillhet og ro, eller ihvertfall, ingen interaksjon med andre mennesker, for å lade opp. Musikk, dataspill eller lydbøker gjør at hodet mitt får fri til å lade batteriene.

Jeg har flaks, HrMinya er også introvert, så vi får begge ro til å lade batteriene.

• Liker 1
Skrevet

Å gå tur aleine. Det funker alltid, om det så er i byen eller i skogen :)

Anonymkode: 7d7d4...a23

Skrevet

Ser serier, strikker, leser :) når jeg må lade opp så kan jeg være i samme rom som mannen, men vi prater ikke aktivt. Han er heldigvis lik.

Anonymkode: bc0c2...0c2

Skrevet

Har tre favoritter: 

1) Komme meg ut i naturen alene - enten på beina, på langrenn, telttur, DNT-hytter - u name it, i've done it. Var flere uker på bilferie med venner en sommer med absolutt null alenetid, uka etter hadde jeg en uke mutters alene med trasking i skogen, haha. Livet balanse!

2) Bilkjøring. Ikke spesielt miljøvennlig, men makan til frihetssted ... Mobilen på flymodus og min egen musikk over anlegget - da er det ingen som får tak i meg i boblen min.

3) Trening, alene. 

Skrevet

Se på tv-serier eller serier, leser bøker, leser fanfics, studerer (jeg elsker å studere og lære nye ting på fritida, så tar en del emner på universitet/høyskolen fordi det er morsomt), driver med bullet journal, tegner, sorterer og organiserer. Og planlegger - kommende ferier, turer, handlelister osv. Elsker å lage lister. :) 

Skrevet

Setter meg i senga mi, ser på en serie og holder på med hobbysaker, scrapbooking, printer bilder osv. Kunne sitte slik i flere måneder uten å bli ensom. For meg kunne koronaen vart i flere år uten at jeg hadde gjort noe av mangelen på sosial aktivitet.

Anonymkode: d230d...9c3

Skrevet

- Gå tur alene i skogen

- Sitte for meg selv med øretelefoner og YouTube og et par øl

- Lese en givende bok

Anonymkode: fd26d...ec9

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

For meg kunne koronaen vart i flere år uten at jeg hadde gjort noe av mangelen på sosial aktivitet.

Anonymkode: d230d...9c3

Samme her. Det siste året har vært et av de beste for meg, mentalt sett. Jeg har virkelig fått god tid på meg til å lade opp batteriene og virkelig slappe av. Ikke bare noen dager her og der, men månedsvis. 

Skrevet

Høres dumt ut å "lade batteriene". Kan man ikke bare si man trenger alenetid?

Anonymkode: 93700...1fc

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres dumt ut å "lade batteriene". Kan man ikke bare si man trenger alenetid?

Anonymkode: 93700...1fc

Jeg sier å lade batteriene fordi det er slik det føles. Det er ikke så veldig relevant for meg om en fremmed AB synes det høres dumt ut.

Skrevet

Jeg lader opp ved å være helt alene selv, ikke snakke med noen eller ha noen avtaler eller lignende for en periode/noen dager. Hvis jeg har noe slikt hengende over meg føler jeg at jeg ikke får slappet av ordentlig. Leser også bøker, er i naturen, prøver å være minst mulig på mobil og skjerm. 

Har dere opplevd en skikkelig "introvert burn out" eller "introvert hangover"? At kroppen har vært i skikkelig ubalanse for at dere ikke har fått ladet opp på lang tid? Hvordan "symptomer" får dere da/hvordan opplever dere det? 

PS: Ikke meningen å kuppe tråden, TS. Så bare siter meg og si fra hvis du ikke vil at dette skal besvares/spørres om i din tråd. Så skal jeg redigere det vekk. 

Skrevet
1 hour ago, Boblee said:

Har dere opplevd en skikkelig "introvert burn out" eller "introvert hangover"? At kroppen har vært i skikkelig ubalanse for at dere ikke har fått ladet opp på lang tid? Hvordan "symptomer" får dere da/hvordan opplever dere det? 

Jeg har hatt både akutt og langvarig "burn out". Akutt var da vi var hos min samboers familie i to uker pga en 50-årsdag. Hele slekta var samlet og vi bodde alle hos mine svigerforeldre (bor på en annen kant av landet). Det var masse fremmede folk og bare baksnakking og tomprat hele dagene. Etter flere dager med dette så brøt jeg sammen ovenfor samboer, jeg var helt ødelagt. Vi gikk ut og spiste middag ene dagen for oss selv. Jeg kikket på flybilletter hjem tidligere, men det ble så dyrt at jeg endte med å bli værende. Det var helt forferdelig.

Jeg hadde også en langvarig burn-out en periode hvor jeg måtte jobbe to deltidsjobber med uberegnelige arbeidstider og ofte kveld og helg. Jeg kunne ikke roe ned fordi jobbene var lavtlønnet så jeg måtte ta alle vakter jeg kunne og pushet meg selv konstant. Fritiden ble spredt over noen timer her og der. Jeg fikk meg fast jobb for en tid tilbake, men jeg tror det er ettervirkningene etter de årene som gjør at jeg nå, etter et halvt år med hjemmekontor og nesten ingen avtaler, fortsatt nyter hver eneste dag hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...