AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Hei. Har vært på legevakta for en time siden, tok blodprøver osv men han så ikke på rumpa. Ble undersøkt skikkelig. Begynte å blø litt fra rumpa (var en del på slutten av avføringen) når jeg var på do klokka 17 idag, og det blør fortsatt litt. Burde det ikke stoppa før? Noen med erfaringer? Anonymkode: 1750c...a2d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Hvordan vet du det er fissur? Høres mer ut som en hemoroide Anonymkode: ec22d...023
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du det er fissur? Høres mer ut som en hemoroide Anonymkode: ec22d...023 Fissurer kan gjerne oppføre seg sånn som ts beskriver. La den være i fred. Ta på deg et bind som beskytter klær osv mot blodet. Unngå å tørke deg med papir etter dobesøk, skyll heller rumpa med lunkent vann, ikke kaldt vann. Klapp forsiktig tørt med mykt papir eller håndkle. Du kan smøre forsiktig med zinksalve. Unngå å ta på fissuren. Forebygg hard avføring med feks lactulose eller movicol, spør på apoteket. For å stoppe akutt blødning, ta en kompress, mykt papir, et rent tøystykke, feks en bit av en t-skjorte, brett sammen og legg inntil rompehullet nokså hardt. Du kan la den ligge der inni trusa feks, hvis det ikke holder så må du fysisk presse med hånden. Ikke fjern kompressen eller hva du bruker for å sjekke om det har sluttet å blø, men la den ligge rolig på plass så lenge du kan, gjerne flere timer. Sitt eller ligg i ro for ikke å forstyrre området hvor du blør. Anonymkode: b767d...764
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 23.18): Fissurer kan gjerne oppføre seg sånn som ts beskriver. La den være i fred. Ta på deg et bind som beskytter klær osv mot blodet. Unngå å tørke deg med papir etter dobesøk, skyll heller rumpa med lunkent vann, ikke kaldt vann. Klapp forsiktig tørt med mykt papir eller håndkle. Du kan smøre forsiktig med zinksalve. Unngå å ta på fissuren. Forebygg hard avføring med feks lactulose eller movicol, spør på apoteket. For å stoppe akutt blødning, ta en kompress, mykt papir, et rent tøystykke, feks en bit av en t-skjorte, brett sammen og legg inntil rompehullet nokså hardt. Du kan la den ligge der inni trusa feks, hvis det ikke holder så må du fysisk presse med hånden. Ikke fjern kompressen eller hva du bruker for å sjekke om det har sluttet å blø, men la den ligge rolig på plass så lenge du kan, gjerne flere timer. Sitt eller ligg i ro for ikke å forstyrre området hvor du blør. Anonymkode: b767d...764 Takk for svar! Gikk over i tre uker men har nå igjen samme problem. Fastlegen sa det var en slags hemoroide men fy f... det svir noe så forferdelig når jeg er på do, har lyst til å grine. Blør ingenting etterpå, bare akkurat når jeg er på do, også er det over. Jeg synes selv det ser mye ut, men er vel et godt tegn at det stopper med en gang. Fikk en krem men har ikke brukt den siden det «gikk over» i tre uker... er ikke så fan av medisiner😪 Kjenner bare jeg er så lei av at jeg får så mye rart, er 21 år liksom, trodde ikke dette var noe man sliter med i denne alderen akkurat Anonymkode: 1750c...a2d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Stakkars. Har vært plaget i mange år. Kan bli bra i noen uker, så begynner jeg å blø igjen:/ Men tror det er en «død» hemoroide, vet ikke om jeg har en analfisur. Men jeg begynner å blø pga har avføring. Får du i deg nok fiber og vann? Svisker? Du burde prøve noe som gjør avføringen mykere, movicol fungerte på meg. Håper det blir bedre! Anonymkode: 67632...b76
linnea.k Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stakkars. Har vært plaget i mange år. Kan bli bra i noen uker, så begynner jeg å blø igjen:/ Men tror det er en «død» hemoroide, vet ikke om jeg har en analfisur. Men jeg begynner å blø pga har avføring. Får du i deg nok fiber og vann? Svisker? Du burde prøve noe som gjør avføringen mykere, movicol fungerte på meg. Håper det blir bedre! Anonymkode: 67632...b76 Åja, da er det sikkert hemoroide på meg også. Er egentlig umulig å vite, men ifølge google (dumt, iknow haha) så svir analfissur mer så tenkte det var det siden det ikke gjør vondt å sitte osv.. Men tror det er «langt inn» for ser ingenting. Er veldig dårlig på å spise, kjenner jeg unngår å spise pga frykten for å gå på do. Og dårlig på å drikke vann. Så gir jo mening at det er pga hard avføring, er bare så frustrerende for blir en ond sirkel for meg. Også gikk det jo fint i 3 uker🥺Har gått ned ganske mye i vekt pga det. Men skal prøve å spise litt svisker og biola kanskje
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Du bør absolutt bruke stikkpillene og ev kremen, for da blir hemoroiden borte. Jeg sliter også med blødende hemoroider, det renner rett og slett ut av meg noen ganger når jeg er på do. Det tar litt tid før det slutter, men det hjelper å stå oppreist for min del. Anonymkode: b4ffc...f5f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Seriøst, bruk kremen. Jeg bæsjet kaktus i et år før jeg fikk somlet meg til lege, så fikk jeg Rektogesic eller hva det heter og etter bruk morgen og kveld var problemet løst på to uker. Skikkelig klin, men vel verdt det! Så du må jo forsøke det du har fått tilgang på, og se om det hjelper? Å ikke spise er jo ikke akkurat en langsiktig strategi... Anonymkode: eb7ab...4b1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 20.44): Hei. Har vært på legevakta for en time siden, tok blodprøver osv men han så ikke på rumpa. Ble undersøkt skikkelig. Begynte å blø litt fra rumpa (var en del på slutten av avføringen) når jeg var på do klokka 17 idag, og det blør fortsatt litt. Burde det ikke stoppa før? Noen med erfaringer? Anonymkode: 1750c...a2d Du har jo ikke blitt undersøkt skikkelig om de ikke så på problemet da 😅 Men ring tilbake og spør dem hva du skal gjøre. Anonymkode: 06a22...e7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå