Gå til innhold

Sliter med at høyere utdanning er regid med tenke på fravær, vanskelig for oss småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet mange år og begynt på skole igjen nå. Dere tenker kanskje at jeg ikke burde begynt på skole om jeg ikke tolerere hvordan skolene drives,men kan likevel få lufte tankene.

Jeg sliter med at det må være så så mye oppmøte, ellers stryker man. Jeg sliter også med det er man ikke kan dra fra praksis, om man for eksempel får sykt barn, fordi det bare er lov å være borte en dag. Det er ikke mulig å komme å ta igjen for eksempel en uke ,om man er borte pga sykdom. Disse følelsene gjør meg anspent og er redd det vil gå utover prestasjonene. Jeg har en mann,men han jobber lenger borte, har heller ingen som kan hjelpe. I en jobb kan man gå ,man kan skaffe vikar, man får sykedager,men det får man ikke i praksis.

Anonymkode: fdfe0...0d3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var 100% alenemor mens jeg tok bachelor. Var helt ukomplisert og tvert imot mer rolige dager enn å jobbe😊

Anonymkode: 987cc...0ce

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var 100% alenemor mens jeg tok bachelor. Var helt ukomplisert og tvert imot mer rolige dager enn å jobbe😊

I praksis er dette noe annet. Om man må være hjemme får man ikke fullført perioden.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har du valgt en studie som ikke er forenelig med familieliv. Jeg har 3 barn og en mann og studerer på heltid. Men har valgt et studie uten oppmøteplikt fordi det passer med min livssituasjon. Kanskje du skulle gjort det sammen?

Anonymkode: d8c6a...a1a

• Liker 25
Skrevet

Vet ikke hvor du har praksis, fordi det har jo litt å si i forhold til hvor fleksibel praksisplassen kan være: om det er pedagog utdannelse/bhg lærer du tar så er jo arbeidsplassen bare åpen frem til er bestemt tidspunkt. er det i helse så har jo de fleste institusjoner åpnet både på kveld/natt og helg og du kan «ta igjen» Vakter via å jobbe da. De fleste praksisplasser er faktisk ganske greie og fleksible. Er det ikke også sånn at man har noen lesedager iløpet av praksis perioden? I såfall kan du jobbe når du har disse.

Jeg synes det er bra det er strengt her. Det er faktisk ikke bra om noen som er lite tilstedet på praksisplassen får bestått. Praksisplassen er for at du skal lære, det er obligatorisk undervisning. Hvordan forventer du å være kompetent i utdannelsen din om du ikke var på praksisplassen for å lære når du var under utdanning?

- og ja; jeg har tatt høyere utdanning samtidig som jeg hadde små barn. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I praksis er dette noe annet. Om man må være hjemme får man ikke fullført perioden.

Hadde praksis og det gikk helt fint👌

• Liker 1
Skrevet

Pleide ikke å være noe problem for studenter å ta igjen praksis pga sykdom ellernoe sålenge man hadde gyldig grunn 🤷🏻‍♀️ dette var lærerutdanningen i Trondheim. 

Anonymkode: ca4cf...2c5

• Liker 3
Skrevet

Kjenner igjen følelsen. Var selv alenemor da jeg tok bachelor og det var stort sett skole hver dag + praksis. Jeg var helt avhengig av mine foreldre som bodde 2 timer unna. De måtte passe mye ved sykdom osv. Og så hadde jeg en god venninne som stilte opp da hun var hjemme i permisjon med baby(studerte fra barnet mitt var 5-8 år. Jeg hadde aldri klart å gjennomføre på egenhånd pga all sykdom hos barnet... omgangssyke, vannkopper og andre sykdommer som kom på rekke og rad. Jobbet i tillegg 50% ved siden av. 

Mitt råd er å ta en dag om gangen. Men skjønner godt at du føler det sånn. Det er en vond følelse å gå med hele tiden. Man er liksom i høyberedskap konstant. Mye lettere å være i full jobb og ringe inn sykt barn uten noen konsekvenser. Skal selv begynne på master til høsten og er småstresset da jeg nå har tre barn 😅 men nå har jeg mann da så litt mindre stress da. 

Anonymkode: 507fa...37a

• Liker 1
Skrevet

Det heter RIGID.

Anonymkode: f9727...76e

• Liker 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Vet ikke hvor du har praksis, fordi det har jo litt å si i forhold til hvor fleksibel praksisplassen kan være: om det er pedagog utdannelse/bhg lærer du tar så er jo arbeidsplassen bare åpen frem til er bestemt tidspunkt. er det i helse så har jo de fleste institusjoner åpnet både på kveld/natt og helg og du kan «ta igjen» Vakter via å jobbe da. De fleste praksisplasser er faktisk ganske greie og fleksible. Er det ikke også sånn at man har noen lesedager iløpet av praksis perioden? I såfall kan du jobbe når du har disse.

Jeg synes det er bra det er strengt her. Det er faktisk ikke bra om noen som er lite tilstedet på praksisplassen får bestått. Praksisplassen er for at du skal lære, det er obligatorisk undervisning. Hvordan forventer du å være kompetent i utdannelsen din om du ikke var på praksisplassen for å lære når du var under utdanning?

- og ja; jeg har tatt høyere utdanning samtidig som jeg hadde små barn. 

Nå er ikke jeg ts men må helt ærlig si at det er ikke praksisene jeg har lært mest. Så om man misser en uke eller to skulle det ikke vært noe å ta på vei for. Synes fraværsreglene er altfor strenge mtp at dagens student er annerledes enn for 30 år siden. Mye dårlige praksisplasser ute å går også. Så tenker at de burde vist ner skjønn slik at folk kom seg videre i livet. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er snakk om sykepleie eller lærer, så er det en god grunn til at det er slik. Passer det ikke, nei da må man velge et annet studie tenker jeg..

Er også usannsynlig at du som arbeidstaker vil være særlig fleksibel, noe som ikke heller er så positivt. At du skulle bli student kunne du og mannen din ha planlagt bedre?

Anonymkode: 35d9f...abc

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pleide ikke å være noe problem for studenter å ta igjen praksis pga sykdom ellernoe sålenge man hadde gyldig grunn 🤷🏻‍♀️ dette var lærerutdanningen i Trondheim. 

Anonymkode: ca4cf...2c5

Åjoda. 

Min baby på 8mnd ble innlagt på sykehus, og jeg fikk klar beskjed fra ppu i Trondheim om at jeg strøk praksis om jeg var hos babyen. (Og da måtte jeg ta praksis igjen neste gang de TILBØY praksis, altså om ett år. Dette var mitt siste semester, jeg skulle flytte fra byen...)

Ordna seg ved at praksisplasser "triksa til" timeplanen min.  En mindre romslig veileder kunne strøket meg. 

For tre dagers fravær i en 6ukers praksisperiode.. 

Til ts. Det er helt håpløst å ha barn og praksis når studiestedet er så rigid. Går det an å ordne fars turnus etter din praksis?

Dere to må bare prøve å ordne dere slik at far tar ALL sykdom de ukene.

Det er idiotisk. Lite barnevennlig. Og svært lite vennlig mot voksne studenter. Som du sier, i arbeidslivet kan man være hjemme med sykt barn. 

Men all min erfaring (med ntnu) er at enkelte institutter er ufattelig lite familievennlige. Min mann fikk ikke ha pappaperm- for det ga de ikke til mannlige studenter...

(Men andre institutter var helt normale, og tilrettela de tingene som var fornuftige å tilrettelegge)

Anonymkode: 095c3...e81

• Liker 4
Skrevet

Hvilket studie går du på, da? Jeg ble ferdig med mastergrad ved UiO for et par år siden, null obligatorisk oppmøte i løpet av fem år.

Anonymkode: 941f5...3c3

• Liker 2
Skrevet

Vi har 10% fravær ved praksis, og det er kun 4 dager i uken. Så man kan jobbe inn igjen fravær om man skulle være uheldig. Studiene ellers er det også 10% fravær. Nå i koronatiden har de løst det med å gi ekstra undervisning for fraværet de dagene vi skulle vert i lab f.eks. 

Anonymkode: bf401...ded

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket studie går du på, da? Jeg ble ferdig med mastergrad ved UiO for et par år siden, null obligatorisk oppmøte i løpet av fem år.

Anonymkode: 941f5...3c3

Hva slags master?

Jeg har tatt bachelorgrad og flere videreutdanninger som 100% alenemor. Og det har vært enkelt, altså. Men nå er ikke jeg vant til at andre ordner opp rundt meg, men at jeg selv tar ansvar for egen fremgang. Du har faktisk en mann!

Anonymkode: 1a449...5ab

• Liker 1
Skrevet

Min mor studerte mens jeg var liten. Jeg gikk i studentbarnehage, og hun omtaler det som en veldig fin tid. De andre mødrene var i samme situasjon, og det ga et ekstra godt samarbeid.

Anonymkode: 9b36c...303

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er ikke jeg ts men må helt ærlig si at det er ikke praksisene jeg har lært mest. Så om man misser en uke eller to skulle det ikke vært noe å ta på vei for. Synes fraværsreglene er altfor strenge mtp at dagens student er annerledes enn for 30 år siden. Mye dårlige praksisplasser ute å går også. Så tenker at de burde vist ner skjønn slik at folk kom seg videre i livet. 

Men hvis man ikke trenger de to ukene burde man jo heller kutte vekk to uker for alle studentene? 

Anonymkode: 82dfe...ab8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvis man ikke trenger de to ukene burde man jo heller kutte vekk to uker for alle studentene? 

Anonymkode: 82dfe...ab8

Ja det kunne man fint gjort. Når det er så dårlig praksisplasser man får så kunne studentene sluppet 8 uker. Har selv vært spl i 10 år og husker tilbake på flere av mine praksisplasser som bortkastet. Lite relevante da det er vanskelig å få tak i plasser og gode veiledere. Jeg jobbet ved siden av studiet og lærte mye mer av det enn å bli kastet rundt som en vaskeball i praksis. 

• Liker 2
Skrevet

Forstår at det kan føles som rigid og vanskelig. Men som universitetslektor på bachelor for sykepleie så er man nødt til å sikre at kommende sykepleiere  faktisk har vært gjennom det de burde iløpet av en praksisperiode. Jeg setter ikke mitt navn eller signerer på en student som har vært mye borte, for hva om studenten ikke kan det den skal? Hva om studenten kanskje ikke er skikket? Jeg har strøket flere studenter i praksis og mange ganger kan det faktisk gå litt tid før praksisveileder finner ut av her er det noe som ikke stemmer. Jeg vil ikke godkjenne kommende sykepleiere for å være grei, det er et enormt ansvar. 

Anonymkode: 6e5f3...716

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du valgt en studie som ikke er forenelig med familieliv. Jeg har 3 barn og en mann og studerer på heltid. Men har valgt et studie uten oppmøteplikt fordi det passer med min livssituasjon. Kanskje du skulle gjort det sammen?

Anonymkode: d8c6a...a1a

Nå er jeg snart ferdig. Det er anderledes nå mtp corona. Det handler også om hva man ønsker bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...