OsloKvinnen37 Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Vi er en familie som har bestemt oss for å skaffe oss en hund. Vi har sett på flere typer som er såkalt «allergivennlige», selv om jeg skjønner at dette ikke er noen garanti. Vi har leita i 6 mnd nå og begynner å bli utålmodig. Vi har sett på cockapoo, cavapoo, spansk/portugisisk vannhund og puddel. Det er absolutt ingen kull som ligger ute på Finn.no. Vi har vert i kontakt med mange oppdrettere uten å få napp. Noen tips til hvordan vi kan gå frem her?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Ha tålmodighet, skriv dere opp på lister hos oppdrettere og hold dere unna blandinger som doodles og pooer. Du aner ikke hva du får og de hundene er kun til for at griske «oppdrettere» skal vri hver en krone på bikkjene uten å tenke på velferd eller gener til hundene. Anonymkode: 2d04c...dd5 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Akkurat nå er det valpeboom, så alle skaffer seg hund. Anbefaler egentlig å bare vente det ut til hverdagen går tilbake til det normale, det kan fort skje at det ikke er like attraktivt å ha hund når man kan reise til syden og må på jobb hver dag. Det kan ta litt tid. Enig med den som har kommentert over meg, vær så snill å unngå å støtte kommersiell blandingsavl. Som du sier er det heller ingen garanti på at hunden er allergivennlig, og i tillegg er det lurt å tenke på at det følger med veldig mye pelsstell. Jeg synes pudler og bedlingtoner er kule, men begge to er hunderaser som ofte krever endel mosjon og hjernestimuli. Jeg er av den oppfatning av at alle hunder fortjener det, da. Anonymkode: feb20...d13 2
Gjest Smiley99 Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Fraråder deg å kjøpe på Finn.no. Gå heller inn på NKK.no🙂
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Finn ut hvilken rase som passer deg. Finn ut hvilke seriøse oppdrettere som avler på den rasen. Kontakt oppdrettere, og vent til det finnes en valp. Anonymkode: e1ee7...adb 4
Million Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Det er mange oppdrettere som prøver å time valpekullene sine slik at de kommer på vår og sommer. Det er vanskelig å lufte små valper på is og -10 grader, mange valper fryser da veldig lett og vil bare inn igjen, og får ingen god opplevelse av utelivet. Jeg tror nok det vil komme flere kull utover våren. Du bør også finne oppdrettere du liker, og sette deg på liste der. Det er anbefalt å holde seg unna Drøbak hundehotell for -poo blandingshunder, da de driver rovdrift og er bare ute etter penger. Sats heller på en renraset puddel av en skikkelig oppdretter! 6
Arx Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Gå inn på raseklubben sine hjemmesider, de har oversikt over alle oppdrettere. Sjekk de forskjellige oppdretterne sine hjemmesider, de fleste skriver eks "planlagt kull i mai" og da kan man ta kontakt og høre. 1
Arx Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 På portis vet jeg med sikkerhet at AquaFortis skal ha minst et kull, da jeg selv står på venteliste der.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Jeg har vært i kontakt med flere mellompuddeloppdrettere. De kjører ikke åpne ventelister, men tar imot henvendelser når de venter valper og ser hva de har å selge. Flere ba meg henvende meg igjen i mars/april. Nå hadde jeg flaks og fikk napp et annet sted, så hvis alt går etter planen, blir det henting av valp i mars/april. Anonymkode: a888e...8be 2
Durinur Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Som andre har nevnt er ikke allergivennlig helt riktig, men hunder som flasser og røyter lite går generelt sett bedre for allergikere. Det er mange ulike raser du kan velge mellom, og her har du et utvalg av rundt 30 røytefri hunder. De fleste av disse er OK for allergikere. Ellers er fremgangsmåten nå som det er så populært med hund at man kontakter oppdretter lang tid i forveien for å sette seg opp på venteliste til neste kull. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå