Gå til innhold

Hunderase som kan passe meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er godt voksen, med familie og barn, og har allerede 2 katter. Men har gått med tanken om å også ha hund i en del år. Har til tider slått det fra meg, da jeg ikke føler jeg har tid og ork. En opplevelse fra barndommen har også gjort at jeg er redd for store hunder.

Men nå tenker jeg på det igjen, fordi livssituasjonen min tilsier at jeg har litt mer tid og overskudd. Jeg har mulighet til å jobbe mer hjemme og kjenner at jeg trenger å komme meg mer ut på tur. 

Jeg ønsker en liten eller mellomstor hund som ikke bjeffer mye og som ikke er kjent for å hoppe opp på folk (eller som er lett å trene vekk fra hopping). Jeg har lett allergi og må derfor velge en rase som er allergivennlig. (Kattene våre er for øvrig sibirkatter.)

Kan dere anbefale meg en rase? Familiehund, moderat aktivitet men bør kunne være med på lange turer (f.eks. i fjellet).

Har tatt noen tester på nettet, men ble egentlig ikke så mye klokere.

Anonymkode: b0507...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjøp hund basert på at den skal få deg til å endre livsstil.

Ja, en hund får deg ut, fordi den må ut. Men det kan fort bli mer pes enn moro. Den må ut flere ganger hver dag, hele året.

Anonymkode: 993ce...d6b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke kjøp hund basert på at den skal få deg til å endre livsstil.

Ja, en hund får deg ut, fordi den må ut. Men det kan fort bli mer pes enn moro. Den må ut flere ganger hver dag, hele året.

Anonymkode: 993ce...d6b

Jeg skrev dette fordi jeg går med de samme tankene selv, og har tenkt ganske mye over det.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er godt voksen, med familie og barn, og har allerede 2 katter. Men har gått med tanken om å også ha hund i en del år. Har til tider slått det fra meg, da jeg ikke føler jeg har tid og ork. En opplevelse fra barndommen har også gjort at jeg er redd for store hunder.

Men nå tenker jeg på det igjen, fordi livssituasjonen min tilsier at jeg har litt mer tid og overskudd. Jeg har mulighet til å jobbe mer hjemme og kjenner at jeg trenger å komme meg mer ut på tur. 

Jeg ønsker en liten eller mellomstor hund som ikke bjeffer mye og som ikke er kjent for å hoppe opp på folk (eller som er lett å trene vekk fra hopping). Jeg har lett allergi og må derfor velge en rase som er allergivennlig. (Kattene våre er for øvrig sibirkatter.)

Kan dere anbefale meg en rase? Familiehund, moderat aktivitet men bør kunne være med på lange turer (f.eks. i fjellet).

Har tatt noen tester på nettet, men ble egentlig ikke så mye klokere.

Å gå lange turer i fjellet er noe som må trenes opp, husk at valper ikke kan gå lange krevende turer. Ellers så er det ikke så mange valg dersom du har allergi. Du har små raser som bichon frise, smarte og lærer fort, så har du store hunder som portugisik vannhund, storpuddel etc. Ut i fra din beskrivelse ville jeg vurdert mellompuddel. Ville også sjekket ut tibetansk terrier of Wheaten terrier

Mellompuddel

Storpuddel

Portugisisk vannhund

Bichon frise

Lagotto

tibetansk terrier

soft-coated wheten terrier

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Er klar over at man ikke bør velge å få hund bare for å endre livsstil, og jeg har ikke bestemt meg for om dette er noe jeg vil gjøre eller ikke. Kommer til å tenke meg nøye om før jeg foretar meg noe.

Vi kjenner en lagotto, og det er en kjempefin hund, så godt mulig at det blir denne - vel å merke HVIS vi velger å skaffe hund. Er det noen som vet hvordan den går sammen med katter?

Ts.

Skrevet

Hvis du er litt småallergisk, er det ikke en dårlig ide å skaffe seg hund da? Det er ingen som er helt frie for allergipåvirkning og du kan jo i verste fall risikere at allergien blusser opp og blir verre av daglig påvirkning.

Hva med å besøke en oppdretter og virkelig kose og snuse på alle hundene hun/han har, og se om det kommer noen reaksjoner? Det bør du nok gjøre flere ganger for å være sikker på at du ikke reagerer. Leit å finne ut av det etter at du har kjøpt deg valpen...

I din situasjon ville jeg valgt en som ikke røyter, og der har du et godt alternativ i puddel. De finnes i tre størrelser, flere farger, er veldig kvikke og intelligente og lette å trene. Pga sin evne til å lære så lett, ble de ofte brukt som sirkushunder. De har også blitt brukt til servicehunder for handikappede og som blindehunder, men ble valgt litt bort fra sistnevnte pga kravet om pelsstell (noe man slipper med labradorer).

Du må imidlertid enten ta puddelen til hundefrisør noen ganger i året, eller lære deg å klippe selv og kjøpe klippemaskin for hunder til jobben. Hos hundefrisør får du hunden badet, børstet og klippet. Jeg går til hundefrisør to ganger i året med min hund (ikke allergivennlig rase).

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Tanuki said:

Å gå lange turer i fjellet er noe som må trenes opp, husk at valper ikke kan gå lange krevende turer. Ellers så er det ikke så mange valg dersom du har allergi. Du har små raser som bichon frise, smarte og lærer fort, så har du store hunder som portugisik vannhund, storpuddel etc. Ut i fra din beskrivelse ville jeg vurdert mellompuddel. Ville også sjekket ut tibetansk terrier of Wheaten terrier

Mellompuddel

Storpuddel

Portugisisk vannhund

Bichon frise

Lagotto

tibetansk terrier

soft-coated wheten terrier

Er ikke alle bichon-rasene allergivennlige? Altså bolognese, Bichon havanais og malteser også? :) 

Anonymkode: fff21...f1a

• Liker 1
Skrevet

Ingen hunderaser er garantert allergivennlige, så det kan være ganske risky å gå til anskaffelse av en. Er lurt å tenke på at de fleste allergi/røytefri hunder trenger mye pelsstell også for å ha det bra. Styr unna blandingsraser for å unngå å støtte kommersiell avl - jeg er klar over at det finnes ålreite og seriøse oppdrettere av hunder som heter noe med poo eller doodle, men det er ikke alltid så lett å vite hvilke.

For å få hunder til å gå fint sammen med katter så er det bare å øve på det fra de er valper, kan være utfordrende om kattene ikke er vant med hunder. Hvis man behandler og oppdrar hunden fra den er valp som om det er en stor hund (Altså fremdeles med positive og moderne metoder, men med tidlig fokus på at den skal være forsiktig med andre, ikke bjeffe på alt, at den ikke skal herjes/tulles med osv), så er det mye enklere å få en "stor hund i liten kropp" som oppfører seg ordentlig. Mindre hunder fortjener også tilstrekkelig med mosjon og hjernetrim, men er langt mer praktiske å ha med seg i bil og på kollektivtransport osv. 

Dersom de har helse til det, så kan alle hunder være med på lange turer i fjellet - de må bare gradvis trenes opp til å gå lenger og mer krevende turer. Kjenner flere med miniatyrhunder og små hunder som ofte går veldig lange turer med dem. Endel av de allergi-vennlige rasene har lett for å bli kalde fortere, og småhunder generelt, men det finnes både dekken og mer parkdresslignende alternativer til turer om vinteren og i dårligere vær - spesielt i pausene blir de gjerne kalde. Anbefaler også å trene hunden til å ligge på et sitteunderlag (liggeunderlag hvis det er stor hund) fra ganske tidlig, så den kan ligge på det uten problemer når man har pauser på tur. 

Siden du er allergisk, så anbefaler jeg deg å ikke ha hund på soverommet, og kanskje lære hunden fra tidlig av at den ikke får lov til å gå i senger. Dette er mest rettferdig mot hunder som er lite alene hjemme - det er ganske kjipt for hunder allerede å være alene en full arbeidsdag, og enda kjipere om de ikke får lov til å gå i møbler, spesielt om de attpåtil bor på lite areal. Så det er også noe å tenke over før man får hund - hvor mye kommer den til å måtte være alene hjemme?

Ønsker deg uansett lykke til :)

Anonymkode: 2de5e...bff

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke alle bichon-rasene allergivennlige? Altså bolognese, Bichon havanais og malteser også? :) 

jo, tror det, bare gadd ikke liste alle:) 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen som vet hvordan den går sammen med katter?

det kommer an på flere ting. hvordan blir valpen(går ut i fra at det er snakk om valp) introdusert for kattene? Hvor gamle er kattene? ....eldre katter som allerede har bånd seg i mellom blir neppe bestevenner med en valp, men unntak kan skje. Viktig at alle dyrene har sted dem kan trekke seg tilbake til også. Tenker det beste scenarioet er at katt og hund tolererer hverandre.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Såkalte allergivennlige raser betyr bare at de ikke slipper så mye hår. Det er ingen garanti for at du ikke vil reagere allergisk. Så sjekk ut det ordentlig, altså hvordan du reagerer på en rase.

• Liker 2
Skrevet

Ja, hvis vi bestemmer oss for hund kommer vi til å gjøre det samme som med sibirkattene; dra hjem til noen som har den aktuelle rasen og teste om jeg reagerer. Sibirkattens venner hadde en ordning med testhjem, og det finnes kanskje for allergivennlige hunder også?

Kan jeg spørre dere erfarne hundeeiere om hva som er de «klassiske» fellene en fersk hundeeier går i? Hva må jeg evt. være ekstra obs på? Jeg kommer naturligvis til å lese meg opp på hundehold og den aktuelle rasen, hvilke behov den har, trening osv. Og jeg kommer til å velge oppdretter med omhu (og styre unna «hundefabrikker»).

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, hvis vi bestemmer oss for hund kommer vi til å gjøre det samme som med sibirkattene; dra hjem til noen som har den aktuelle rasen og teste om jeg reagerer. Sibirkattens venner hadde en ordning med testhjem, og det finnes kanskje for allergivennlige hunder også?

Kan jeg spørre dere erfarne hundeeiere om hva som er de «klassiske» fellene en fersk hundeeier går i? Hva må jeg evt. være ekstra obs på? Jeg kommer naturligvis til å lese meg opp på hundehold og den aktuelle rasen, hvilke behov den har, trening osv. Og jeg kommer til å velge oppdretter med omhu (og styre unna «hundefabrikker»).

Nå er jeg på ingen måte ekspert, men jeg har hatt veldig mange hunder - har vokst opp med skilte foreldre som begge har drevet aktivt  med diverse hundesporter, så det har blitt noen opp igjennom.

Det er lurt å lage en liten plan, gjerne i samarbeid med hundeinstruktør (hvis du vil dra på hundekurs, det kan være nyttig), om hva man skal øve på, og hvor man vil hen med hunden. Til hunder som primært er selskapshunder og turkamerater er det også endel som er lurt å trene/øve på, f.eks å gå pent i bånd, innkalling, å ta pauser/være i ro selv om man er på tur, være i bil, reise kollektivt, å gå på plassen sin når det ringer/banker på istedet for å bjeffe, klippe klør, stelle pels (Hvis man er tålmodig og begynner tidlig så kan man få hunden til å like pelsstell, er veldig viktig å være rolig og gjøre det til en hyggelig opplevelse), diverse kommandoer, stå stille hos veterinær og lignende, passere andre hunder (og folk) uten å hilse, og generell miljøtrening så de fleste situasjoner går bra. Anbefaler også å tidlig venne hunden til at høye smellelyder betyr godbit/belønning om den er stille, så går ofte også nyttårsaften litt bedre. 

Å ha besøk er også en god ting å øve på - litt vanskelig nå for tida, da. Begynn med å invitere en hundevant venn eller to på kaffe eller brettspill eller andre rolige sammenkomster, vær oppmerksom på valpen sine behov, og fortsett med sånn, og lær den til at å ha besøk er en hyggelig opplevelse der den skal være i ro, så går det greiere hvis man skal ha besøk i  senere alder.

Å trene på å være alene er også lurt å begynne med tidlig, men dette er selvsagt også noe man må ta veldig gradvis.
Ikke plukke opp ting/søppel på tur, og kommandoen "slipp" er også veldig greit. Å venne hunden til vann tidlig, og gjerne lære den å svømme (hunder må lære seg å svømme og bli trygge i vann) er også lurt å starte med relativt tidlig, det er i hvert fall noe jeg har funnet utfordrende å lære eldre hunder.

Bor du i by eller i nærheten av by, kan det være lurt å dra på noen byturer med hunden, men gjerne etter at du har øvd endel på enkel ro-trening, så hunden blir tryggere i situasjoner hvor det skjer mye. Ta det med ro selv og vær trygg, og unngå å stresse hunden av eget stress - det kan hende du er et roligere menneske enn det jeg er, men dette er en ting jeg stadig må jobbe med meg selv.

Det er sikkert mye annet det er greit å øve på.  Jo mer basic, ro, og miljøtrening man har inne, jo enklere blir alt annet. Det er jo også individuelt fra hund til hund hva de kan synes er utfordrende. Akkurat hvis man tar kollektivtransport når det er mange mennesker (start å øve på når buss/tog/tbane/trikk etc er relativt tomme og minst mulig stressende) kan det være lurt å være to eller i hvert fall være veldig oppmerksom hvis man har stor hund, og forsåvidt liten - jeg er lat og løfter opp min ganske lille - så ingen ved et uhell tråkker på hunden.

Man trenger selvsagt ikke lære hunden alt den første uka, akkurat, derfor er det greit å skrive ned hva som er viktig, legge noen mål, og lage litt plan rundt hva som er viktig å øve på. Og selvsagt er det viktig å gi hunden tilstrekkelig mosjon og hjernetrim. Det er ofte enklere å øve på innkalling, "søk" , og å være i ro ute steder hvor det ikke skjer så mye.

Langline er veldig fint, men husk å feste den til sele og ikke halsbånd. Lær hunden tidlig å få på potesokker - ved snø om vinteren er det veldig fint at går greit, og hvis man går på veier/fortau som er saltet. 

Sosialisering er viktig - Jeg foretrekker å ha faste lekekamerater til hunden min (Har bare én nå for tida), der jeg kjenner eierne, og unngår å hilse på andre hunder på tur. Det finnes mange hundegrupper på facebook og andre steder, der man fint kan finne noen å gå tur sammen med. 

Nå høres det ut som jeg har en rolig, perfekt hund med god oppdragelse, og det stemmer ikke 😛 Til mitt forsvar overtok jeg ham som godt voksen hund, men jeg skulle likevel ønske jeg begynte å øve på samtlige ting litt tidligere, og var mer konsekvent.

Spurte litt familie om de hadde noen innspill, for jeg har aldri hatt hund som krever noe særlig pelsstell, og de sa at oppdrettere bør være positive til å veilede rundt dette (spesielt med tanke på hvor ofte den bør klippes), og skulle man overta en voksen hund, så er det mange hundefrisører som har gode råd :)

Håper dette var noenlunde forståelig. Og nå er det ikke sånn at jeg har rett i alt, som sagt, dette er mest ting jeg enten vektlegger eller skulle ønske jeg vektla i trening av hunden.

Anonymkode: 2de5e...bff

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for supre tips.

Er fortsatt i tenkeboksen, men synes det hjelper å få vite mest mulig konkret. Har aldri eid hund, har kun erfaring med katt.

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det går et valpeprogram på NRK nå, det kan være fint å se. I tillegg har hun samme hatt en program som heter «fra bølle til bestevenn» på NRK, da ser du hvilke problemer som har kommet der. 

Ifht til hund og katt, har vi gjort det sånn at kattene er sjef over hunden. De har 2. etasje for seg selv, hunden har ikke lært å gå i trappen. Også har de lov til å gå på bord og sånt, om det er fordi de skal rømme fra hunden.

Anonymkode: 9d0a9...672

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...