Gå til innhold

Underlivsprolaps/fremfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med fremfall/prolaps?

Hva slags behandling fikk dere og hjalp det?

Her kjennes det som et press i underlivet hvis jeg står/går mye, og som om noe skal ramle ut. 
Har fått time hos gynekolog om 6 uker.

Anonymkode: 711af...60c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du urinlekkasjer i tillegg? H or lenge siden fødte du? ( regner med du har født siden det stort sett er de som får problemet) Føler du det bare, eller kan du se/ kjenne med fingeren hvor langt ned det buler? Det finnes forkjellige grader, har du kun lettere fremfall så må du drive med bekkentrening. Har du større fremfall så er det operasjon som må til dersom du har mange plager. Har du smerter? Mange har blandingfremfall. De fleste operasjoner gjøres vis skjeden, men noen ganger så kan det laparaskopisk hvor hele livmoren fjernes og de binder skjedetoppen fast i ryggen med et nett. Mange får dessverre tilbakefall etter noen år. Man må være forsiktig og ikke presse, hosting er en risikofaktor, og man må holde normal vekt, overvekt er ikke bra for denne type problemer. Du vil nok undersøkes med ultralyd for å dunne årsaken til prolapser ditt. Hos mange så er det ikke bare slappe muskler og fester, men avrevne muskelfester og det kan man ikke trene opp dessverre.

Anonymkode: af907...b33

Skrevet

Flere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 12.17):

Noen som har erfaringer med fremfall/prolaps?

Hva slags behandling fikk dere og hjalp det?

Her kjennes det som et press i underlivet hvis jeg står/går mye, og som om noe skal ramle ut. 
Har fått time hos gynekolog om 6 uker.

Når fødte du?

Anonymkode: 0094e...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 20.18):

Har du urinlekkasjer i tillegg? H or lenge siden fødte du? ( regner med du har født siden det stort sett er de som får problemet) Føler du det bare, eller kan du se/ kjenne med fingeren hvor langt ned det buler? Det finnes forkjellige grader, har du kun lettere fremfall så må du drive med bekkentrening. Har du større fremfall så er det operasjon som må til dersom du har mange plager. Har du smerter? Mange har blandingfremfall. De fleste operasjoner gjøres vis skjeden, men noen ganger så kan det laparaskopisk hvor hele livmoren fjernes og de binder skjedetoppen fast i ryggen med et nett. Mange får dessverre tilbakefall etter noen år. Man må være forsiktig og ikke presse, hosting er en risikofaktor, og man må holde normal vekt, overvekt er ikke bra for denne type problemer. Du vil nok undersøkes med ultralyd for å dunne årsaken til prolapser ditt. Hos mange så er det ikke bare slappe muskler og fester, men avrevne muskelfester og det kan man ikke trene opp dessverre.

Takk for svar!

Jeg har ikke urinlekkasje.

Det er 5 år siden jeg fødte siste gangen. Har 3 barn.

Når jeg har jobbet hardt eller stått/gått mye så ser jeg en kul i åpningen. 

Jeg har hatt lettere grad siden første fødsel for 16 år siden, men klart å holde det stabilt ved kniping/trening fram til for ca.1 år siden. Får ofte svie, press og ubehag nå.
Har nok et blandingsfremfall - cystocele og rektocele (i følge fastlegen),men kun cystocele som plager meg.

Ønsker helst å vente lengst mulig med å operere, siden jeg hører mange da må ta operasjonen på nytt om noen år.

Hører mange er fornøyd med prolapsring, men tar gjerne i mot flere erfaringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 22.19):

Når fødte du?

Anonymkode: 0094e...fae

Siste gang for 5 år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...