AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Jeg skal ta opp vgs igjen, men matten holder meg igjen. Er rett ut ræva i matte og har store hull fra grunnskolen. Er det noen her som har gått fra null peiling til å bestå i hvert fall 1P? Vet ikke helt hvor jeg vil med det her, tror jeg bare trenger litt håp. Matteundervisninga var lagt opp på veldig feil måte for hvordan jeg lærer, og jeg opplevde at alt gikk for fort. Lærerne hadde det liksom så utrolig travelt hele tiden. Så snart de fleste i klassen hadde forstått noe gikk vi videre med én gang, mens jeg trengte å forstå og så øve en god del før det satt. Jeg lærte fort, men trengte tid for å få det til å sitte. Øvde mye hjemme, men ble forvirra når nye ting ble introdusert på skolen samtidig. Alt bygger jo på hverandre. Har alltid vært avhengig av fysiske ting å forholde meg til når jeg skal lære matte, gjerne ting jeg kan holde i med hendene, men så fort vi begynte i 3. klasse var det strengt forbudt. Ikke telle fingre, ikke bruke blyanter (rød blyant = 10, grønn = 1 osv.), ingenting. Hjalp heller ikke at lærerne på ungdomsskolen nekta meg ekstra støtte i matte fordi de mente de dårlige resultatene mine skyldtes at jeg var lat. Går jo ikke an å ligge an til stryk i matte og samtidig ha 6-ere i de andre fagene, må vite. For å være helt ærlig så kan jeg ikke engang regne ut enkle dele-stykker og forsto ikke bæret av brøk før jeg var sånn 20 år og pappa dro fram en Grandiosa, og viste meg ved å fjerne pizzastykker fra fatet. 🙃 Anonymkode: 286be...b37
Glitnir Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Har du vurdert å få privatundervisning frem mot eksamen? Høres ut som tilpasset opplæring er tingen, og en-til-en er jo aller best om du finner en god lærer. 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Glitnir skrev (1 minutt siden): Har du vurdert å få privatundervisning frem mot eksamen? Høres ut som tilpasset opplæring er tingen, og en-til-en er jo aller best om du finner en god lærer. Har kikka på det og har dessverre ikke råd. Har heldigvis foreldre som gjerne vil hjelpe. Anonymkode: 286be...b37
Lisa Rowe Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Har ingen råd å komme med, men er i samme situasjon, så du er i hvert fall ikke den eneste. Jeg går 23/5-regelen og må ha matte neste år og året etter for å få studiekompetanse, og jeg kjenner jeg blir fysisk kvalm bare av å tenke på det.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Jeg tok opp igjen matte for ungdomsskolen. Voksenopplæring i kommunen. Var 2 elever med en lærer. Da fikk jeg lagt nok grunnlag for å klare å ta vgs matte og bestå. Anonymkode: 7d4f5...d69 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Folkens, hvorfor spleiser vi ikke sammen på nettundervisning? Anonymkode: 674ad...49e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Ask Privatist Anonymkode: 9b0b4...676
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Kan anbefale https://www.khanacademy.org/ om du har motivasjon til å forsøke å tette hullene helt på egenhånd. De har noe innhold på norsk, men mest på engelsk. De har dessverre ikke noen placement test, men du kan gå inn på laveste nivå ta end of unit test og se hvor du finner hull. Selv tok jeg testene i rekkefølge frem til jeg scoret under 50% for å finne ut hvor jeg burde starte. Anonymkode: b0f85...c5b 1
Viktualia Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 http://beta.minskole.no/nped/artikkel/1978
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Du får takke alle interessegrupper som har fått klemt inn akkurat sin hjertesak i skolen - og dermed skapt stofftrengsel. Samt politikerne som har vedtatt læreplanene, selvfølgelig. Det er dessverre ingen tid eller penger til å legge opp undervisningen slik du skulle ønske. Anonymkode: 27368...641 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du får takke alle interessegrupper som har fått klemt inn akkurat sin hjertesak i skolen - og dermed skapt stofftrengsel. Samt politikerne som har vedtatt læreplanene, selvfølgelig. Det er dessverre ingen tid eller penger til å legge opp undervisningen slik du skulle ønske. Anonymkode: 27368...641 Det er vel også sånn at lærere som har utdannet seg innen disse hjertesaker, mister jobben sin hvis man skulle kutte de ut nå🤭 Men ja TS. Jeg er med deg, og jeg er som deg❤️ kjør på Anonymkode: 674ad...49e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Jeg syntes matte var vanskelig inntil jeg begynte å se på det som et spill hvor man må følge visse regler. F. eks regnerekkefølge. Algebra osv på vdg nivå kan se komplisert ut, men hvis man følger reglene slavisk og øver så går det helt fint. Det er på en måte et språk på linje med engelsk og norsk hvor det visse regler som alle bruker for at man skal kommunisere på forståelige måter. Når noen sier nei så vet folk at det betyr nei fordi alle har en felles forståelse av hva ordet nei betyr. På samme måte har man et mattespråk som gjør det mulig å kommunisere ved f. eks å bruke en regnerekkefølge som alle er enige om. F. eks så er alle enige om at for å jobbe med algebra så er regnerekkefølgen først å løse opp paranteser, så potenser, deretter muliplikasjon/divisjon og til sist addisjon/subtraksjon. Følger man den metoden så vil alle forstå hva som er gjort og man vil finne frem til rett svar. Lærer man fremgangsmåtene ved å øve, kunne noen få regler og begrepene så er det absolutt mulig å klare seg igjennom videregående matte:) Du kan helt sikkert mer enn du tror og livserfaringen din kan gjør at du forstår matten på en helt annen måte i dag Man gjør ofte ting mye vanskeligere enn de er. Anonymkode: ea6d1...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Jeg var som deg, bortsett fra at jeg sliter med å se praktisk matematikk. I tillegg må jeg ha alt inn med teskje. Mattelærere som glatt hopper over ledd i mattestykket fordi det er selvsagt, funker ikke for meg. Jeg må ha inn hver eneste utvikling som skjer underveis i regningen. Da jeg skulle ta opp matten var jeg så redd for å stryke at jeg jobba som en gærning med alt jeg ikke forstod, googlet og så videoer på youtube. Jeg gjorde enormt mange matteoppgaver, og slet meg gjennom dem i begynnelsen. Jeg ga ikke opp, fortsatte å dissekrere hvert eneste mattestykke til jeg forstod hvorfor det ble som det ble. Etterhvert løsna ting, og jeg fikk mer forståelse, brukte regler slavisk og endte opp med 6 i P-matte, som var veldig stort for meg. I tillegg begynte jeg å like det. Endte opp å jobbe med tall, så det er håp for alle. Det er kun et emne jeg aldri forstod, og det er elastisiteter på høyskolen. Må nok prøve å finne ut av det også, for det plager meg enda. Anonymkode: 0494c...ad3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Hvis du har seks i de andre fagene og stryk i matte lurer jeg på om problemet kan være dyskalkuli eller noe lignende? Har du blitt utredet for det? Anonymkode: eb1c4...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du har seks i de andre fagene og stryk i matte lurer jeg på om problemet kan være dyskalkuli eller noe lignende? Har du blitt utredet for det? Anonymkode: eb1c4...a5a Har vært utreda for dyskalkuli, og det skyldes ikke det. Anonymkode: 286be...b37 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er vel også sånn at lærere som har utdannet seg innen disse hjertesaker, mister jobben sin hvis man skulle kutte de ut nå🤭 Men ja TS. Jeg er med deg, og jeg er som deg❤️ kjør på Anonymkode: 674ad...49e Lærere flest har utdannet seg innen skolerelevante fagområder. Ikke nødvendigvis innen fysisk aktivitet hver dag, kulturelle innslag, Sex & samfunn, skolebesøk, yrkesvalg og annet som for all del er viktig, men som i sum gjør at man får enda dårligere tid i den daglige undervisningen. Det er leit å lese at den ordinære matematikkundervisningen i fellesskolen ikke fungerte for TS, men det er ingen enkle løsninger her heller. Hvilke konsekvenser får det for elevene på den andre enden av skalaen, dersom alle elever skal telle på fingrene og holde seg til pluss og minus inntil de er 16 år gamle? Da vil sannsynligvis Norsk industri og andre med særinteresser reagere. Skole og utdanning er komplekse saker. Anonymkode: 27368...641
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lærere flest har utdannet seg innen skolerelevante fagområder. Ikke nødvendigvis innen fysisk aktivitet hver dag, kulturelle innslag, Sex & samfunn, skolebesøk, yrkesvalg og annet som for all del er viktig, men som i sum gjør at man får enda dårligere tid i den daglige undervisningen. Det er leit å lese at den ordinære matematikkundervisningen i fellesskolen ikke fungerte for TS, men det er ingen enkle løsninger her heller. Hvilke konsekvenser får det for elevene på den andre enden av skalaen, dersom alle elever skal telle på fingrene og holde seg til pluss og minus inntil de er 16 år gamle? Da vil sannsynligvis Norsk industri og andre med særinteresser reagere. Skole og utdanning er komplekse saker. Anonymkode: 27368...641 Jeg tenker at det ikke er nødvendigvis det TS mener. Jeg har opplevd dårlig kompetanse hos læreren🙂 Som gjorde at videre undervisning utover å telle på fingrene ble komplisert Anonymkode: 674ad...49e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå