AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Jeg hsr ikke peiling men.. Når jeg går til psykolog, er det den personen som kan gi meg en diagnose? Hvor lenge må jeg snakke med psykologen for å få dette? Vi snakker nå om at jeg har fått feil disgnose, at jeg ikke har adhd, men kptsd istedenfor. Men vil det bli en utredning, eller vil psykologen plutselig gi meg den diagnosen på papiret og jeg ikke vet det? Hvordan gjør de dette? Anonymkode: 33ffc...a0b
*Mocca* Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Psykologen kan gi deg diagnose ja, og bør snakke med deg om han/hun er i ferd med å konkludere om en diagnose. Hvor lang tid det eventuelt tar er umulig å svare på, hos noen er det tidlig tydelig, hos andre er det behov for mer tid for å utelukke at det er problemer eller eventuelt flere diagnoser man ender med. Det er også innafor å spørre psykogen om akkurat dette.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Ja de kan det Anonymkode: e7251...78e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Glemte å spørre: kan psykologen fjerne adhd diagnosen min også? Bytte den ut med riktig diagnose? Ts Anonymkode: 33ffc...a0b 1
*Mocca* Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Glemte å spørre: kan psykologen fjerne adhd diagnosen min også? Bytte den ut med riktig diagnose? Ts Anonymkode: 33ffc...a0b Ja det er fullt mulig 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Psykologen kan sette diagnoser og bør helst holde deg informert om hvordan den gjør det og hvilke diagnoser som vurderes etc. Jeg har desverre opplevd å gå til en psykolog som ikke ville si noe om diagnose, snakket bare om hva det ikke var. Intetanende fikk jeg vite det via fastlegen fordi fastlegen trodde jeg visste... ble slutt på å gå til den psykologen da. Anonymkode: 634af...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Min erfaring er at noen psykologer elsker å sette diagnoser, mens andre er veldig forsiktige med det. I mitt tilfelle har de forsiktige vært opptatt av å informere om at de setter dem og å gi informasjon om diagnosene, og de som mer eller mindre kaster bokstaver etter deg sier gjerne ingenting. Da forsikringsselskapet sendte brev for å si ifra om at jeg fikk en erstatning, oppdaget jeg at jeg hadde fire diagnoser jeg ikke visste om, liksom. 😂 Anonymkode: 64085...8d8 2
Lisa Rowe Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Ja, psykolog kan både fjerne, sette og bytte diagnoser. Hvor lang tid det tar og hvorvidt du må gjennomgå en utredning spørs litt. I noen tilfeller er det ganske åpenbart at det er den ene lidelsen du sliter med, mens andre ganger kan symptomene peke i litt ulike retninger. Om du har innviklet symptomer, symptomer som kan peke mot flere ulike diagnoser eller symptomer som forekommer med alvorlige psykiske lidelser, så er det nok en større sjanse for at behandleren din kommer til å ønske å gå igjennom en ordentlig utredning. Det er ikke alle behandlere som er veldig glad i diagnoser heller, og enkelte er ikke veldig åpne med pasientene sine om det. Jeg tenker at det kan være greit å dele disse tankene og spørsmålene dine med behandleren din. Det er helt greit å være nysgjerrig angående diagnoser og utredning.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Hva med sykepleiere med tileggsutdanning som jobber på DPS, kan de sette diagnoser? Tilfelle her i allefall. Anonymkode: c8df9...c17 1
Jane Eyre Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med sykepleiere med tileggsutdanning som jobber på DPS, kan de sette diagnoser? Tilfelle her i allefall. Anonymkode: c8df9...c17 De kan ikke sette diagnose selvstendig men drøfter det trolig i team eller med en lege/psykolog
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva med sykepleiere med tileggsutdanning som jobber på DPS, kan de sette diagnoser? Tilfelle her i allefall. Anonymkode: c8df9...c17 Nei. Det er kun psykologer/psykiatere som kan stille diagnoser mht. psykiske lidelser. Anonymkode: 648c9...c40
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nei. Det er kun psykologer/psykiatere som kan stille diagnoser mht. psykiske lidelser. Anonymkode: 648c9...c40 Det virker jo rart, hvis de gjør det på denne måten uten lov. Jeg vet at sykepleieren hadde noe dialog med psykolog mulig litt drøfting også underveis og fikk underskrift og "godkjenning" fra psykolog. Men det er ikke forsvarlig å bare ha en samtale med psykologen underveis. Med nærmest kun spørsmål om hvorfor jeg var blitt sånn.. Anonymkode: c8df9...c17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå