Gå til innhold

Rasisme går begge veier


Emilie2019

Anbefalte innlegg

La meg starte med at jeg slår hardt ned på rasisme. Det er på ingen måte akseptabelt.

Og la meg fortsette med at jeg slår hardt ned på rasisme. Hvorfor skal jeg akseptere «dere hvite er x y z» eller «hvite jenter er horer» og lignende? Jeg kunne aldri funnet på å generalisere «mørke jenter» på samme måte. Det er helt unaturlig. Hvorfor aksepterer vi rasisme motsatt vei? Nei, mitt folkeslag har ikke opplevd undertrykkelse, forfølgelse etc etc. Men gjør det rasisme greit? Det er som å si at fordi barndommen min var vanskelig så kan jeg oppføre meg som et rasshøl i voksen alder. Nei! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Emilie2019 said:

La meg starte med at jeg slår hardt ned på rasisme. Det er på ingen måte akseptabelt.

Og la meg fortsette med at jeg slår hardt ned på rasisme. Hvorfor skal jeg akseptere «dere hvite er x y z» eller «hvite jenter er horer» og lignende? Jeg kunne aldri funnet på å generalisere «mørke jenter» på samme måte. Det er helt unaturlig. Hvorfor aksepterer vi rasisme motsatt vei? Nei, mitt folkeslag har ikke opplevd undertrykkelse, forfølgelse etc etc. Men gjør det rasisme greit? Det er som å si at fordi barndommen min var vanskelig så kan jeg oppføre meg som et rasshøl i voksen alder. Nei! 

Mye av skylda ligger med USA og social media. Du hører ikke sånt fra normale folk som ikke lever online hver eneste dag.

 

Anonymkode: 90ec7...4dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som heter motsatt vei i rasisme. Rasisme er rasisme. Man diskriminerer en annen rase. 

Jeg er hvit, samboer er asiater. Om han kaller meg en jævla hviting så er det rasisme. Om jeg kaller han en jævla guling så er det rasisme. Det er ikke greit noen av "veiene".

Anonymkode: a6e11...852

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingenting som heter motsatt vei i rasisme. Rasisme er rasisme. Man diskriminerer en annen rase. 

Jeg er hvit, samboer er asiater. Om han kaller meg en jævla hviting så er det rasisme. Om jeg kaller han en jævla guling så er det rasisme. Det er ikke greit noen av "veiene".

Anonymkode: a6e11...852

Blant ungdommer kan du gjerne høre «jævla hviting» uten at noen slår ned på det. Men svarer «hvitingen» med samme tone får han juling. 

Anonymkode: 4d0cf...64b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bare hvite kan være rasister.

Anonymkode: e11cd...6e0

Kan du forklare det nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per definisjon så er rasisme diskriminering satt i system. Det kan ikke hvite si at de opplever. Med det sagt, så kan man absolutt oppleve diskriminering som hvit. Med erfaring fra flere sider kan jeg si så mye som at den gjennomsnittslige hvite person kan sette seg inn i den daglige diskrimineringen veldig mange opplever. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (1 minutt siden):

Per definisjon så er rasisme diskriminering satt i system. Det kan ikke hvite si at de opplever. Med det sagt, så kan man absolutt oppleve diskriminering som hvit. Med erfaring fra flere sider kan jeg si så mye som at den gjennomsnittslige hvite person kan sette seg inn i den daglige diskrimineringen veldig mange opplever. 

Nei

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (1 time siden):

Per definisjon så er rasisme diskriminering satt i system. Det kan ikke hvite si at de opplever. Med det sagt, så kan man absolutt oppleve diskriminering som hvit. Med erfaring fra flere sider kan jeg si så mye som at den gjennomsnittslige hvite person kan sette seg inn i den daglige diskrimineringen veldig mange opplever. 

Mange hvite har opplevd diskriminering satt i system. Måten nazistene behandlet jøder og slavere på burde være velkjent. Likeså måten hvite ble behandlet på i Zimbabwe under Robert Mugabe. Men at rasisme er diskriminering satt i system er langt fra en allmenngyldig definisjon på hva rasisme innebærer. All rasebasert forskjellsbehandling er rasisme.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme mot nordmenn florerer i innvandrermiljøene men det er det ingen som tør å påpeke.

Innvandrerjenter og jenter med innvandrerbakgrunn får ikke ha en norsk kjæreste, det bringer nemlig skam over hele familien siden nordmenn ikke er bra nok.

De prøver å unnskylde disse holdningene med religion og kulturelle grunner, fakta er at det er grov rasisme. Hvis nordmenn og den norske kulturen ikke er bra nok så kan de pakke sekken og vende nesen hjemover til sit eget land. Men deres hjemland er jo rasert p.g.a religion og ukultur, dessuten så er jo velferdsgodene og pengene som nordmenn har generert i generasjoner for fristende.

 

Anonymkode: eb8f3...757

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, moroklompen said:

Per definisjon så er rasisme diskriminering satt i system. Det kan ikke hvite si at de opplever. Med det sagt, så kan man absolutt oppleve diskriminering som hvit. Med erfaring fra flere sider kan jeg si så mye som at den gjennomsnittslige hvite person kan sette seg inn i den daglige diskrimineringen veldig mange opplever. 

Det her er rett og slett feil. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye fokus på de hvite europeerne sin rolle i slavehandelen, det som derimot ikke blir nevnt eller skal ties i hjel er at det var svarte som solgte andre svarte som slaver til de hvite slavehandlerne.

Det var ikke sånn at europeerne gikk rundt og fanget slaver på strendene i Afrika, svarte tok andre svarte til fange og solgte de videre. Dette er faktisk noe som praktiseres den dag i dag i Afrika, Midtøsten og enkelte land i Asia.  

Anonymkode: eb8f3...757

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Klossmajor said:

Mange hvite har opplevd diskriminering satt i system. Måten nazistene behandlet jøder og slavere på burde være velkjent. Likeså måten hvite ble behandlet på i Zimbabwe under Robert Mugabe. Men at rasisme er diskriminering satt i system er langt fra en allmenngyldig definisjon på hva rasisme innebærer. All rasebasert forskjellsbehandling er rasisme.

En hvit man som snakker om rasisme😂

Anonymkode: 866b6...c02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Rasisme mot nordmenn florerer i innvandrermiljøene men det er det ingen som tør å påpeke.

Innvandrerjenter og jenter med innvandrerbakgrunn får ikke ha en norsk kjæreste, det bringer nemlig skam over hele familien siden nordmenn ikke er bra nok.

De prøver å unnskylde disse holdningene med religion og kulturelle grunner, fakta er at det er grov rasisme. Hvis nordmenn og den norske kulturen ikke er bra nok så kan de pakke sekken og vende nesen hjemover til sit eget land. Men deres hjemland er jo rasert p.g.a religion og ukultur, dessuten så er jo velferdsgodene og pengene som nordmenn har generert i generasjoner for fristende.

 

Anonymkode: eb8f3...757

Problemet er jo at hvis alle med innvandrerbakgrunn reiser hjem vil Norge kollapse.

Anonymkode: 866b6...c02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Emilie2019 said:

Kan du forklare det nærmere?

Du kan jo spørre de svarte som levde under apartheid i Sør Afrika? De har vel kanskje noen historier?

Anonymkode: 866b6...c02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at hvis alle med innvandrerbakgrunn reiser hjem vil Norge kollapse.

Lurer på hva slags "merke" røyk du røyker :fnise:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare hvite kan være rasister.

Anonymkode: e11cd...6e0

LOL. BLM flagget henger i stua eller?

Anonymkode: 86e64...d10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra troll på KG, idiotiske tenåringer og en og annen gal person, så er det vel heller ingen som påstår at folk med mørkere hudfarge ikke kan være rasister.

Anonymkode: b6b80...cef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (3 timer siden):

Per definisjon så er rasisme diskriminering satt i system. Det kan ikke hvite si at de opplever. Med det sagt, så kan man absolutt oppleve diskriminering som hvit. Med erfaring fra flere sider kan jeg si så mye som at den gjennomsnittslige hvite person kan sette seg inn i den daglige diskrimineringen veldig mange opplever. 

Det kan det jo? Spesielt i USA, hvor øst-asiatere og hvite blir kvotert ut av skoler og jobber. For hadde det ikke vært kvotering/diskriminering hadde de fått majoriteten av studieplassene/jobbene, basert på kvalifikasjonene deres. 

Vet ikke hvor utbredt det er her til lands, men det vil nok komme mer og mer siden vi må "rydde opp i sosiale ulikheter".

Anonymkode: 86e64...d10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...