Gå til innhold

Covid 19 - kritikk


SagaP

Anbefalte innlegg

Jeg følger tiltakene, og kommer til å fortsette med det. Men jeg synes smitten håndteres på en ulogisk måte. Hva mener dere andre om det? 

1. Importsmitte - hvorfor har man ikke bedre opplegg for å forhindre denne? Hvorfor holdes befolkningen i et jerngrep mens man stadig vekk får påfyll av fersk smitte? 
2. Hvorfor klarer man ikke å få ut vaksinen til episentrene (dvs de største byene) først? 
3. Hvordan skal man klare å forhindre konkurser og massearbeidsledighet? Er det mulig å forhindre det? 
4. Tiltakene er primært for å unngå overbelastning på sykehusene. Likevel er det noen som mener vaksinen må gå til u-land og ikke til oss, siden vi har så godt helsevesen: https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-vaksinenasjonalisme-mener-norge-ma-bakover-i-koen/s/12-95-3424069998

5. Det finnes mange alvorlige sykdommer i verden. Også i Norge er det mange som ikke får behandling: https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2020/04/mattilsynet-ny-medisin-for-sjeldne-sjukdomar-gir-f.html

6. Sverige har hatt betydelig færre tiltak enn Norge. Mye har vært basert på frivillighet. De har litt i overkant av en halv million smittede og knapt 10 000 døde. Det gir en dødelighet på ca 2 prosent. 
7. Mange sykdommer er vanskelig å bli restituert fra. Det gjelder kyssesyke som mange mener kan føre til ME, mange barnesykdommer kan gi alvorlige ettersykdommer. Noroviruset fører til mange innleggelser blant barn hvert år. Hvorfor er Covid 19 satt i en særstilling ved at vi delvis lukker ned samfunnet samt innfører dypt inngripende tiltak? 
8. Det dør færre i Norge p.g.a tiltakene. I lille Averøy kommune på Nordmøre var dødsfallene mer enn halvert i 2020. 
9. Folk løper til børsen med sparepengene sine fordi det er lite annet å bruke pengene på. Hva skjer med børsen den dagen samfunnet fungerer normalt igjen, og folk ønsker å bruke pengene sine på noe annet? Børskollaps? 
10. Hva med barn og unge i dette? Barneidretten her vi bor, har igjen tatt pause, det er begrensninger på all livsførsel. Jeg er bekymret. Hva er senvirkningene av tiltakene for de aller yngste? 
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Enig i at de må se på tiltakene og sørge for at importsmitte ikke når befolkningen. Særlig med de nye variantene er dette viktig. De som lyver, eller bryter karantene bør få konsekvenser som er så alvorlig at de ikke tar sjansen. Eks, langvarig utvisning + bot?

2. Jeg vet ikke hvorfor det er slik heller.

3. Jeg regner med de gjør sitt beste, men ser for meg en gradvis åpning der smitten er lav eller fraværende. 

4. Det er en vurdering og her kommer etikken inn. Jeg lurer på om det har vært etisk riktig f.eks at England fikk muligheten til å vaksinere slik de fikk kontroll.

5. Slik er det og har alltid vært. Noen medisiner er dyre og nytte lav.

6. Tiltross for dette er barneintensiven full i Lund, de balanserer helt på kanten og helsevesen roper varsku. Det er helt krise. Svært mange er langvarig og alvorlig syke. Får ikke disse hjelp vil antall døde stige markant, prosentvis.

7. Sykdommer du nevner  smitter ikke like mange og behandling er gjerne kortvarig.

8. Ja, tiltak virker også mot andre smittsomme sykdommer og derfor dør færre av andre smittsomme sykdommer. Tiltakene har også ført til at folk har endret oppførsel. Det har ikke vært færre dødsulykker pga bil i området her. Jeg har heller ikke hørt om noen selvmord lokalt, når vi vanligvis har et par hvert år.

9. Det at folk har brukt penge på børsen betyr ikke at de trenger pengene med en gang. Mange har fått en ny hobby. Etter svineinfluensa var det mange som tjente gode penger på aksjene som de kjøpte under krisen.

10. Her går mye av idretten som vanlig og treningssenter også. Barna er ute hele ettermiddagen sammen med andre. Mine har hatt det veldig fint under pandemien, og det har barnas venner også. De har ikke begrenset all livsførsel. De kan besøke hverandre så lenge de er i samme klasse, være ute, osv osv. Jeg tror ikke de merker så mye av hele pandemien, med unntak av hygiene og tiltakene på skolen (hygiene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Så lenge regjeringen ikke klarer å teste mer enn rundt 50 % av de som ankommer landet, vil vi slite med importsmitte som igjen fører til omfattende tiltak inne i landet. 
3. Vi står foran nedgangstider som vi knapt bare aner konturene av. Mange jobber vil bare forsvinne, og aldri komme tilbake igjen. Massearbeidsledighet vil primært ramme de yngste og eldste av oss. Det vil føre til dårlig helse, dårlige sosiale kår, tidligere død m.m. Det vi opplevde på slutten av jappetiden, blir bare blåbær. 
5. Dette punktet tar du alt for lett på. Det er mange som har måttet betale for egen dyr behandling i utlandet og blitt friske. Forventer at det blir en endring på dette.
6. situasjonen i Lund hvor et trettitalls barn- og unge er innlagte med Covid 19 er et unntak. Ingen andre steder som er kjent hvor det er en slik opphopning av unge syke. Man må ikke la unntakene styre debatten. Legger ved en lenke om influensa og Covid hos barn og unge: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/04/15/influensa-versus-covid-19-hos-barn/   
7. Det er en påstand du bør begrunne bedre.

8. Vi har underdødelighet fordi mennesker på 90 pluss ikje blir smittet av infeksjonssykdommer som de normalt dør av. Hovedsakelig er det disse vi har stengt ned samfunnet for. 
Selvmordsbølgen kommer i etterkant av Covid 19.      

                                                         
9. Kollapser børsen, så er folks sparepenger borte. Det handler ikke om ny hobby og det å tjene penger siden det ikke er mulighet for inntjening når pengene er borte.
10. Her hvor jeg bor er barneidrett, treningssenter og svømmehaller stengt. 

Endret av SagaP
Bedre avsnitt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (10 minutter siden):

1. Så lenge regjeringen ikke klarer å teste mer enn rundt 50 % av de som ankommer landet, vil vi slite med importsmitte som igjen fører til omfattende tiltak inne i landet. 

Dokumenter at det er pga kapasitet. I tillegg er det strengere nå, og strengere blir det sies det.
3. Vi står foran nedgangstider som vi knapt bare aner konturene av. Mange jobber vil bare forsvinne, og aldri komme tilbake igjen. Massearbeidsledighet vil primært ramme de yngste og eldste av oss. Det vil føre til dårlig helse, dårlige sosiale kår, tidligere død m.m. Det vi opplevde på slutten av jappetiden, blir bare blåbær. 

Det er flere økonomer som er helt uenig og tror allerede i år får oppsving. Og at det kan gå raskere enn vi forestiller oss.


5. Dette punktet tar du alt for lett på. Det er mange som har måttet betale for egen dyr behandling i utlandet og blitt friske. Forventer at det blir en endring på dette. Det har ikke noe med korona å gjøre, alle økonomiske valg er tatt hele tiden. 


6. situasjonen i Lund hvor et trettitalls barn- og unge er innlagte med Covid 19 er et unntak. Ingen andre steder som er kjent hvor det er en slik opphopning av unge syke. Man må ikke la unntakene styre debatten. Legger ved en lenke om influensa og Covid hos barn og unge: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/04/15/influensa-versus-covid-19-hos-barn/   Det har vært rapportert om disse tilstandene hos barn siden mars, at ikke du har lest det forandrer ikke at dette er noe som skjer. Tror du virkelig at svenske barn er svakere enn alle andre lands barn?


7. Det er en påstand du bør begrunne bedre. Trenger ikke det. Vi er i den største helsekrisen i moderne tid og mange smittede krever mye sykehusinnleggelser. Det ser vi fra andre land. 

8. Vi har underdødelighet fordi mennesker på 90 pluss ikje blir smittet av infeksjonssykdommer som de normalt dør av. Hovedsakelig er det disse vi har stengt ned samfunnet for. 
Selvmordsbølgen kommer i etterkant av Covid 19.   Mitt poeng står. Du trenger ikke å forskuttere selvmord, det har ikke hendt ennå. Ta det opp igjen om det blir fakta.

                                                         
9. Kollapser børsen, så er folks sparepenger borte. Det handler ikke om ny hobby og det å tjene penger siden det ikke er mulighet for inntjening når pengene er borte. Man skal ikke satse mer på aksjer enn man har råd å tape. Det er heller ingen som sier at det er sannsynlig med en permanent nedgang. Det må du dokumentere.


10. Her hvor jeg bor er barneidrett, treningssenter og svømmehaller stengt. Kjedelig for dere. Dere får ta dere en tur ut da. Forhåpentligvis åpner det når dere får ned smitten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (12 minutter siden):

Du trenger ikke å forskuttere selvmord, det har ikke hendt ennå. Ta det opp igjen om det blir fakta.

Men du kan forskuttere kollaps av helsevesenet...?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Men du kan forskuttere kollaps av helsevesenet...?

Erfaring fra andre land. Jeg forskuddterer heller ikke, fordi vi har tiltak. Uten tiltak har det garantert skjedd her også. Hvorfor tror du de ser på portforbud? Jo, i tilfelle det blir nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"1. Importsmitte - hvorfor har man ikke bedre opplegg for å forhindre denne? Hvorfor holdes befolkningen i et jerngrep mens man stadig vekk får påfyll av fersk smitte? "

Dette er min største kritikk mot myndighetene. Krav om hurtigtest for alle i ankomst på Gardermoen ville spart Norge for mye smitte. Om de ikke kunne testet alle, så i allfall de fra land med mye smitte. Polen, Sverige, UK... Så vil noen si at hurtigtester er ikke er nøyaktige, bare 75%, men det er iallfall bedre å teste alle med 75% treff enn å teste mindre halvparten med CPR-tester med 95% treff der man ikke engang vet om de som får svar (1-2 dager etter) overholder karantenen.

"2. Hvorfor klarer man ikke å få ut vaksinen til episentrene (dvs de største byene) først?"

Fordi all politikk i Norge er lavpannet distriktspolitikk. Inkl smittevern! Å dempe smitten i Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger så fort som mulig ville kommet alle til gode. Inkl de på gamlehjemmet i Gokk som da måtte ventet litt ekstra, men der ingen er smittet uansett. Prioriteringen burde være å gå etter de mest smittsomme, individer med høyest R-tall, ikke de som rammes hardest. Dvs at "aktive" mennesker i Oslo-Øst burde få først. Staten burde bruke datasimuleringer til å avgjøre vaksinestrategien og ikke "hjartevarm" kjerringsynsing som føles riktig. Noen ganger er datamaskin mest hjertevarmt - totalt sett. Konsekvensetikk burde trumfe dydsetikk her. Jeg tror også de gambler på at vaksinene skal ankomme så fort at ingen bryr seg om den dårlige prioriteringen. Der tror jeg de har bommet litt.

"3. Hvordan skal man klare å forhindre konkurser og massearbeidsledighet? Er det mulig å forhindre det? "

Sannsynligvis ikke. Men jeg støtter tiltakene. Beregninger har vist av Sveriges økonomi er/blir like hardt rammet som den norske. Deres svakere tiltak har altså ikke reddet noe som helst i økonomien. Men jeg tror det må gå to-tre år før man kan regne på dette og alle ringvirkningene selv om vaksinene nå i år viser seg som en suksess.

"4. Tiltakene er primært for å unngå overbelastning på sykehusene. Likevel er det noen som mener vaksinen må gå til u-land og ikke til oss, siden vi har så godt helsevesen"

Hva skal man si, verden er urettferdig. Betalingsviljen til forskning og til å øke produksjonskapasiteten ville også reduseres hvis rike land måtte vente lenger på vaksine. U-land har lavere levealder og dermed også færre gamle som kan dø. De har også i snitt en tynnere befolkning og da trolig færre med diabetes og kanskje i andre risikogrupper også. U-land er også ofte varmere og mer solrike land og dermed færre som har D-vitaminmangel. (Det kan vise seg at D-vitamin beskytter litt).  https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries  sine dødstall pr million viser også dette. Det er europeiske land + USA, ikke u-land, som har flest døde pr befolkning. De rike landene har også flere transportknutepunkter/internasjonale flyplasser og vi reiser mer, så det kan tenkes at det for verden som helhet bekjemper smitten best ved å vaksinere i rike land først.

"5. Det finnes mange alvorlige sykdommer i verden. Også i Norge er det mange som ikke får behandling"

Whataboutism. Man kunne også si at pengene som går til vaksiner og koronatiltak hadde vært bedre brukt til bekjempelse av klimautslipp. På langt sikt.

"6. Sverige har hatt betydelig færre tiltak enn Norge. Mye har vært basert på frivillighet. De har litt i overkant av en halv million smittede og knapt 10 000 døde. Det gir en dødelighet på ca 2 prosent. "

ja.

"7. Mange sykdommer er vanskelig å bli restituert fra. Det gjelder kyssesyke som mange mener kan føre til ME, mange barnesykdommer kan gi alvorlige ettersykdommer. Noroviruset fører til mange innleggelser blant barn hvert år. Hvorfor er Covid 19 satt i en særstilling ved at vi delvis lukker ned samfunnet samt innfører dypt inngripende tiltak? "

Fordi korona kan ramme helsevesenet som det ikke blir ressurser igjen til annet. Sykehusene redder mange smittede som ellers ville dødd, men det er svært ressurskrevende, antall spesialsykepleiere osv. Det er mulig de finner mer effektive metoder etterhvert og bedre pustemaskiner osv, men det kan ta år.

"8. Det dør færre i Norge p.g.a tiltakene. I lille Averøy kommune på Nordmøre var dødsfallene mer enn halvert i 2020. "

Ja, influensaen i år blir trolig mindre utbredd. Men det kan også bli flere etterhvert som dør av kreft fordi folk ikke tør gå til legen i tide pga smittefare.

"9. Folk løper til børsen med sparepengene sine fordi det er lite annet å bruke pengene på. Hva skjer med børsen den dagen samfunnet fungerer normalt igjen, og folk ønsker å bruke pengene sine på noe annet? Børskollaps? "

Er det tall på dette? At flere kroner enn før går til aksjer?

"10. Hva med barn og unge i dette? Barneidretten her vi bor, har igjen tatt pause, det er begrensninger på all livsførsel. Jeg er bekymret. Hva er senvirkningene av tiltakene for de aller yngste? "

Mange barn får med seg mer enn vi tror. Jeg tror også mange ville hatt angst rundt fotballtreninger midt i en pandemi. Foreldre bør dra de med seg på skogsturer som ikke innebærer kollektivtrafikk eller trange biler. De fleste i Norge er heldige og har turområder nær hjemmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det som berettiger helt eller delvis  nedstenging av samfunnet, må være et virus med høy dødelighet. 
Ikke en gang i Sverige har helsevesenet kollapset, og de har et dårligere helsevesen enn oss. Vi tilbød svenskene hjelp, det takket de nei til. Dette håndterer de tydeligvis. 
Dødeligheten i Sverige er 2 %. Da lurer jeg på hva vi holder på med; strenge tiltak inne i landet samtidig som vi åpner for importsmitte. 
Når det gjelder børsen og at nordmenn har flyktet dit med sparepengene sine: 

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/31/7601731/arne-fredly-star-klar-til-a-selge-aksjer

Jeg må si at jeg er svært bekymret for hvordan tiltakene ødelegger vårt samfunn. I et normalt år er det mange hundre innleggelser pga influensa og andre infeksjonssykdommer, kanskje enda mer. Per dags dato ligger det 166 coronasyke pasienter på norske sykehus (hele landet). 
Her er tall fra Sverige: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
 

Jeg synes ikke jeg har fått noen gode svar her, som berettiger regjeringens dypt inngripende tiltak. Kanskje er det for tidlig å ta debatten? I hvert fall viktig å overholde tiltakene så lenge som det kommer fersk smitte inn i landet hver eneste dag. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at det som berettiger helt eller delvis  nedstenging av samfunnet, må være et virus med høy dødelighet. 
Ikke en gang i Sverige har helsevesenet kollapset, og de har et dårligere helsevesen enn oss. Vi tilbød svenskene hjelp, det takket de nei til. Dette håndterer de tydeligvis. 
Dødeligheten i Sverige er 2 %. Da lurer jeg på hva vi holder på med; strenge tiltak inne i landet samtidig som vi åpner for importsmitte. 
Når det gjelder børsen og at nordmenn har flyktet dit med sparepengene sine: 

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/31/7601731/arne-fredly-star-klar-til-a-selge-aksjer

Jeg må si at jeg er svært bekymret for hvordan tiltakene ødelegger vårt samfunn. I et normalt år er det mange hundre innleggelser pga influensa og andre infeksjonssykdommer, kanskje enda mer. Per dags dato ligger det 166 coronasyke pasienter på norske sykehus (hele landet). 
Her er tall fra Sverige: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
 

Jeg synes ikke jeg har fått noen gode svar her, som berettiger regjeringens dypt inngripende tiltak. Kanskje er det for tidlig å ta debatten? I hvert fall viktig å overholde tiltakene så lenge som det kommer fersk smitte inn i landet hver eneste dag. 
 

Det med aksje, det er mange som har mye mer penger enn tidligere år, blant annet pga manglende utenlandsferie. Du forutsetter at folk ikke har råd til å tape pengene, mens jeg tror at de har det. Meg selv inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker at det som berettiger helt eller delvis  nedstenging av samfunnet, må være et virus med høy dødelighet. 
Ikke en gang i Sverige har helsevesenet kollapset, og de har et dårligere helsevesen enn oss. Vi tilbød svenskene hjelp, det takket de nei til. Dette håndterer de tydeligvis. 
Dødeligheten i Sverige er 2 %. Da lurer jeg på hva vi holder på med; strenge tiltak inne i landet samtidig som vi åpner for importsmitte. 
Når det gjelder børsen og at nordmenn har flyktet dit med sparepengene sine: 

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/31/7601731/arne-fredly-star-klar-til-a-selge-aksjer

Jeg må si at jeg er svært bekymret for hvordan tiltakene ødelegger vårt samfunn. I et normalt år er det mange hundre innleggelser pga influensa og andre infeksjonssykdommer, kanskje enda mer. Per dags dato ligger det 166 coronasyke pasienter på norske sykehus (hele landet). 
Her er tall fra Sverige: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
 

Jeg synes ikke jeg har fått noen gode svar her, som berettiger regjeringens dypt inngripende tiltak. Kanskje er det for tidlig å ta debatten? I hvert fall viktig å overholde tiltakene så lenge som det kommer fersk smitte inn i landet hver eneste dag. 
 

2% av bekreftede tilfeller. Mørketallene er selvsagt enorme i Sverige, så reell dødelighet er lav. Latterlig lav gitt disse sinnsyke tiltakene. Og som du skriver: Sverige hadde bedt om hjelp om de trengte det, det trenger de tydeligvis ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Ukjent. skrev (1 minutt siden):

2% av bekreftede tilfeller. Mørketallene er selvsagt enorme i Sverige, så reell dødelighet er lav. Latterlig lav gitt disse sinnsyke tiltakene. Og som du skriver: Sverige hadde bedt om hjelp om de trengte det, det trenger de tydeligvis ikke.

I tillegg vet vi at av dødeligheten for friske under 70 år er langt unna 2%, men nærmere 0,1%. Da kommer tiltakene i et ganske merkelig lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (34 minutter siden):

Det med aksje, det er mange som har mye mer penger enn tidligere år, blant annet pga manglende utenlandsferie. Du forutsetter at folk ikke har råd til å tape pengene, mens jeg tror at de har det. Meg selv inkludert.

Godt du skriver tror. Børsen har hatt en eventyrlig vekst i 2020. Ikke sikkert alle har råd til å tape papirformuen. 
Arbeidsledigheten er skyhøy i Norge. Et eventuelt børskrakk er det siste vi trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 minutter siden):

Godt du skriver tror. Børsen har hatt en eventyrlig vekst i 2020. Ikke sikkert alle har råd til å tape papirformuen. 
Arbeidsledigheten er skyhøy i Norge. Et eventuelt børskrakk er det siste vi trenger. 

Kan gjerne slenge på en håper også. Man skal aldri satse mer enn man kan tape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Italia har 2 320 000 smittede per dags dato. Av disse er 1 670 000 friskmeldt. 80 326 er døde. 
I prosent utgjør antall døde av de smittede 3,5 %. 
Italia er ikke et velorganisert velferdssamfunn slik som Norge. 
Italienerne bor tett - gjerne mange generasjoner sammen, det er høy antibiotikaresistens, og svært høy arbeidsledighet. 
Så hvorfor trekker vi i Norge stadige paralleller til andre land som er hardt rammet som ikke er sammenlignbare med oss ellers? Jeg forstår det ikke. 
Hadde man regulert grensene bedre, så hadde vi vært ferdig med denne pandemien for lenge siden. 
I tillegg dør de gamle av vaksinen, derfor vegrer mange yngre seg for å ta den. Dermed må vi kanskje leve enda lengre med disse tiltakene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Denne nyhetsmeldingen fra NRK oppsummerer egentlig hvor kokos mediene er ift korona. Her ser vi at journalisten er så overivrig etter å spre panikk at han går bananas med nullene. En slags Freudian slip. Underbevisstheten kommer til overflaten. Leser du aviser føles det som Sverige har nådd 100.000 døde for lenge siden.

 

image.png.196ca970407c0b8967f677951eeb14ce.pngimage.png.196ca970407c0b8967f677951eeb14ce.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (1 minutt siden):

Denne nyhetsmeldingen fra NRK oppsummerer egentlig hvor kokos mediene er ift korona. Her ser vi at journalisten er så overivrig etter å spre panikk at han går bananas med nullene. En slags Freudian slip. Underbevisstheten kommer til overflaten. Leser du aviser føles det som Sverige har nådd 100.000 døde for lenge siden.

 

image.png.196ca970407c0b8967f677951eeb14ce.pngimage.png.196ca970407c0b8967f677951eeb14ce.png

Jeg er oppriktig lei meg for måten denne krisen er håndtert på. Mediene spyr ut propaganda meldinger i ett kjør. Håper de er beredt til å ta ansvaret når dette er over. 

På verdensbasis er 92,3 millioner smittet, 51 millioner er friskmeldt og 1,98 millioner mennesker er døde. Altså viruset har en dødelighet på rundt 2 %. 
Jeg ønsker ikke å bli smittet av Covid 19. Det er en sykdom jeg helst ikke vil ha, men berettiger en dødsrate på rundt 2 % at vi skal stenge ned hele samfunnet? Det er jo egentlig ikke til å begripe. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

×
×
  • Opprett ny...