Gå til innhold

Angst og det fysiske.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet angst føles fysisk, og at kropp og hodet henger sammen. Men jeg skjønner ikke helt min «angst», om det er det eller hva det er. Har 2 eksempler. Var i butikken idag, føler meg litt rar, går ut, føler meg ustø (uten at jeg er det utad) , men jeg går ikke på automatisk hvis dere skjønner hva jeg mener. Anstrenger meg litt lissom. Kommer hjem, er trøtt og sliten og føler kroppen ikke henger med. Øynene henger ikke med, får av og til sånn «hakkete syn» der jeg må blunke for å komme ut av det. Vanskelig å forklare. Men symptomene er så fysiske, det føles som om det er de fysiske symptomene som gjør med redd fordi jeg føler det skjer noe skummelt. 
Et annet eksempel er da jeg hentet barnet mitt på sfo. Følte meg trøtt og rar da også, ville bare bli ferdig og ikke snakke så lenge med noen. En ansatt stoppet meg, og da kjente jeg jeg ble litt stressa. Kroppen er anspent og øynene trege. Jeg skjønner ikke hva som gjør dette, det føles så fysisk, og at det er det fysiske som gjør at jeg blir redd og får denne angsten. Eller er det slik angst er? Skjønner ikke hva jeg har.. føler jeg alltid har det så travelt fordi jeg vil bare bli ferdig og komme meg videre. Men er det noe jeg ikke har så er det travelt. Jobber redusert, og har ikke noe tidsklemme eller noe. Noen andre som kjenner igjen dette? 
Jeg kan også føle dette hvis jeg går tur. Skyndter meg, kan føle meg ustø og vil bare komme meg hjem. 

Anonymkode: 27672...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. En annen situasjon hvor jeg kan kjenne dette er hvis jeg feks må stå i kø. Da kan jeg føle meg svak i bena, og så står jeg og fokusere på det.

Skrevet

følger

Anonymkode: 5bbcc...765

Skrevet

Skjer dette stort sett i situasjoner hvor du føler at det er minst gunstig og du er i en situasjon du umiddelbart ikke kan komme ut av? Eller skjer dette når du er helt avslappet i ditt eget hjem også?

Anonymkode: 28d94...323

Skrevet

Sånn har jeg det og, og innimellom bæsjer jeg på meg i tillegg. Er helt jævlig. 

Anonymkode: 9c476...66c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjer dette stort sett i situasjoner hvor du føler at det er minst gunstig og du er i en situasjon du umiddelbart ikke kan komme ut av? Eller skjer dette når du er helt avslappet i ditt eget hjem også?

Jeg kan kjenne det hjemme også, men i mindre grad. Er da som regel hjemme alene.TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan kjenne det hjemme også, men i mindre grad. Er da som regel hjemme alene.TS

Vanskelig da å si om det er fysiske plager som trigger panikkangst eller omvendt.

Jeg har i mange år opplevd at jeg har følt at armene mine dovner og jeg ikke kan bruke dem, da får jeg en slags panikk som gjør meg varm i hodet, gir meg hjertebank samtidig som jeg kaldsvetter i hendene. Dette hadde en tendens til å skje når det passet aller dårligst som på forelesninger og tilsvarende. Etter hvert som jeg oppdaget dette mønsteret begynte jeg å fortelle meg selv at alt satt i hodet og de fysiske reaksjonene kom som følge av panikken. Jeg lærte meg og trekke pusten dyyypt og fortelle meg selv at nå har dette skjedd så mange ganger og jeg lever fortsatt i beste velvære så da er det sannsynligvis ikke noe fysisk. Så jeg har fått tålelig kontroll på disse "anfallene" nå.

Kanskje du også har havnet i et slikt dårlig mønster.

Skrevet

Jeg er og sånn at når jeg er ute å handler eller går tur så vil jeg hjem så fort som mulig og stresser da inni meg og har lite tålmodighet i kø osv.  Kjære deg det er angsten som er sånn. Angsten vil ha deg trygg hjemme på en måte. Blir og ustødig og rart syn og av og til. Hatt angst siden jeg var 9 år og er 41 år nå, så kjenner til angsten veldig godt på mange måter. Det du må huske på er at psyken påvirker det psykiske og motsatt. Jeg har fått mange fysiske plager pga angsten og depresjon. de påvirker hverandre. Men det er ikke farlig men ubehagelig. Jeg har mange ganger følt noe skummelt skal skje og ang angsten. Men angsten lurer hjernen og tror det er fare uten at det er fare, og da blir kroppen mobilisert til kamp eller gå i fra stedet. Mange symptomer angst fører med seg.

Anonymkode: 76574...88b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...