Gå til innhold

Refinansiering - enkelt forklart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen forklare meg på en enkel og forståelig måte hvordan refinansiering fungerer? 
Jeg har to forbrukslån og en klarnakonto jeg ønsker å bli fort ferdig med/betale ned. Jeg klarer å betale avdragene hver mnd uten problem - men det er jo mye dyre renter.

Hvis jeg skal refinansere dette, får jeg da nytt lån til å betale ned gjelden selv, for å så få ETT nytt samlet lån på samme beløp? Eller samles dette på egenhånd? Syntes det er vanskelig å forklare🤷🏻‍♀️ Håper noen forstår hva jeg lurer på😅

Anonymkode: b9c45...5cb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

DaddyDom

Ring banken din imorgen. Spør om å få refinansering av disse forbrukslånene. Vær ydmyk og få fram at du har hverken anmerkninger eller sliter med å betale. Men innser at dette er dyrt og dumt. 

Det er ikke sikkert banken vil bake dette inn i ett lån med pant i huset ditt. Det kommer an på hvor mye sikkerhet du har i huset. 

Å samle de til ett lån skjer ikke automatisk. Og ikke sikkert at banken kan hjelpe deg med heller. Mange faktorer som spiller inn. 

Hvis du har mye EK i boligen din og gått innenfor 5 gange regelen så kan du øke huslånet ditt (og da kun ha den ene lånet) og betale ut eller fortere ned forbrukslånene dine. 

Men det vil banken hjelpe deg med å finne den beste løsningen. 

Endret av DaddyDom
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har du boliglån i tillegg til disse du oppgir her?

Anonymkode: 4ee4e...30c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du boliglån i tillegg til disse du oppgir her?

Ja, sammen med samboer

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sammen med samboer

Dere kan, om det er mulig med pant, refinansiere boliglån og de du oppgir til nytt lån. Øke boliglånet.  Ring banken å spør der. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er det noen ulemper ved refinansiering?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

prt90
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det noen ulemper ved refinansiering?

Det er mange som refinansierer masse ny gjeld inn i boliglånet uten å øke avdragene tilsvarende. På den måten ender de opp med 30 års nedbetalingstid på forbruksgjelden. Det er jo ikke så lurt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...