Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Refinansiering - enkelt forklart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg på en enkel og forståelig måte hvordan refinansiering fungerer? 
Jeg har to forbrukslån og en klarnakonto jeg ønsker å bli fort ferdig med/betale ned. Jeg klarer å betale avdragene hver mnd uten problem - men det er jo mye dyre renter.

Hvis jeg skal refinansere dette, får jeg da nytt lån til å betale ned gjelden selv, for å så få ETT nytt samlet lån på samme beløp? Eller samles dette på egenhånd? Syntes det er vanskelig å forklare🤷🏻‍♀️ Håper noen forstår hva jeg lurer på😅

Anonymkode: b9c45...5cb

Skrevet (endret)

Ring banken din imorgen. Spør om å få refinansering av disse forbrukslånene. Vær ydmyk og få fram at du har hverken anmerkninger eller sliter med å betale. Men innser at dette er dyrt og dumt. 

Det er ikke sikkert banken vil bake dette inn i ett lån med pant i huset ditt. Det kommer an på hvor mye sikkerhet du har i huset. 

Å samle de til ett lån skjer ikke automatisk. Og ikke sikkert at banken kan hjelpe deg med heller. Mange faktorer som spiller inn. 

Hvis du har mye EK i boligen din og gått innenfor 5 gange regelen så kan du øke huslånet ditt (og da kun ha den ene lånet) og betale ut eller fortere ned forbrukslånene dine. 

Men det vil banken hjelpe deg med å finne den beste løsningen. 

Endret av DaddyDom
Skrevet

Har du boliglån i tillegg til disse du oppgir her?

Anonymkode: 4ee4e...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du boliglån i tillegg til disse du oppgir her?

Ja, sammen med samboer

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sammen med samboer

Dere kan, om det er mulig med pant, refinansiere boliglån og de du oppgir til nytt lån. Øke boliglånet.  Ring banken å spør der. 

Skrevet

Er det noen ulemper ved refinansiering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det noen ulemper ved refinansiering?

Det er mange som refinansierer masse ny gjeld inn i boliglånet uten å øke avdragene tilsvarende. På den måten ender de opp med 30 års nedbetalingstid på forbruksgjelden. Det er jo ikke så lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...