Gå til innhold

Katt med diabetes. Erfaringer?


Caroline1986

Anbefalte innlegg

Katten min, en elleve år gammel sterilisert hunnkatt, har fått påvist diabetes. Hun skal nå få to insulinsprøyter hver dag, samt diabetesfôr vi har fått av dyrlegen. 
 

Vi er ikke ferdige med utredning enda, skal ha oppfølging av dyrlegen og inn igjen jevnlig for å måle blodsukker og vurdere insulinmengden og fôret.

Vi har ikke noen erfaring med diabetes hos katt fra før, og de første problemene har allerede meldt seg. Vi har nemlig tre katter til, og jeg skjønner ikke hvordan vi skal få bare den ene til å spise diabetesfôr? Er det noen som har erfaringer? Katten med diabetes vil selvsagt helst ha det de andre får, og de andre vil helst ha det nye spennende fôret som den med diabetes får🙄 Vi har alltid hatt maten deres stående fremme hele tiden, men vil katter lære seg å spise til faste tider så det kan være en løsning å bare sette frem maten når vi er hjemme og kan følge med?

Er det en utfordring å få gitt sprøyter to ganger daglig? Vi jobber slik at det alltid er noen hjemme her, men hvis den som er hjemme må ut av huset utover ettermiddag/kveld, hvordan gjør man det da med insulinet? Jeg er glad for at det finnes en behandling for diabetes hos katt, men det virker som om det er utfordrende å sette behandlingen ut i praksis.

 

Håper noen kan fortelle meg hvordan dere har løst disse situasjonene!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi avlivet katten vår for dette i dag, uten å forsøke behandling. Han ble veldig syk veldig fort og legene gav ham ikke gode prognoser. Vi oppdaget det nok alt for seint,samtidig som han ble veldig syk veldig fort. I løpet av bare noen fådager klarte han nesten ikke å gå lenger, og mistet kontroll over avføring og ville ikke lenger bli tatt på. 

Men vi innså uavhengig av hans tilstand at vi ikke ville klare sprøyten og oppfølgingen. Vår katt er veldig engstelig, ingen andre enn min mann får lov å håndtere ham når han han det vondt, mannen måtte da må være hjemme morgen og kveld. Katten er livredd kstteburet, kjøring og dyrlege så vi konkluderte med at behandlingen ikke var til hans beste (ærlig når han hadde relativt dårlige prognoser siden han var blitt veldig syk). 

Jeg håper det går bedre for dere. Jeg velger å skrive om vår historie ikke for å ta fra deg motet, mange katter og familier lever godt med dette. Men for å vise deg at det finnes noen av oss som sier at en slik oppfølging klarer vi ikke... Det er godt dere har mulighet og tolmodighet til å følge henne opp. Tipset om matskål med chipp var jo smart. Det finnes også kattedører med chipplås om det er aktuellt å mate de andre i et annet rom feks

Anonymkode: 5afa2...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte avlive vår hankatt forrige uke, han ble nesten 7 år... Ukastrert.

Han tisset og drakk så mye og var veldig dårlig og sov hele tiden. Dyrlegen sa vi kunne bruke medisin, men at katten ville lide en del pga den var så dårlig. Det at han plutselig begynte å drikke og å tisse så mye skjedde bare 2 uker før han ble avlivet. 

Virker som om din katt er såpass oppegående at den vil fungere godt med medisin? 

Anonymkode: 436e2...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide med GPS til den syke katten, sånn at dere kan følge med og evt hente hjem for medisin?

Anonymkode: a56e6...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan det være en ide med GPS til den syke katten, sånn at dere kan følge med og evt hente hjem for medisin?

Anonymkode: a56e6...a01

Hun er innekatt av eget ønske, er bare ute når været er akkurat passe på sommeren, og da bare rett utenfor husveggen så akkurat det er ikke noe problem😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi måtte avlive vår hankatt forrige uke, han ble nesten 7 år... Ukastrert.

Han tisset og drakk så mye og var veldig dårlig og sov hele tiden. Dyrlegen sa vi kunne bruke medisin, men at katten ville lide en del pga den var så dårlig. Det at han plutselig begynte å drikke og å tisse så mye skjedde bare 2 uker før han ble avlivet. 

Virker som om din katt er såpass oppegående at den vil fungere godt med medisin? 

Anonymkode: 436e2...086

 

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 21.54):

Vi avlivet katten vår for dette i dag, uten å forsøke behandling. Han ble veldig syk veldig fort og legene gav ham ikke gode prognoser. Vi oppdaget det nok alt for seint,samtidig som han ble veldig syk veldig fort. I løpet av bare noen fådager klarte han nesten ikke å gå lenger, og mistet kontroll over avføring og ville ikke lenger bli tatt på. 

Men vi innså uavhengig av hans tilstand at vi ikke ville klare sprøyten og oppfølgingen. Vår katt er veldig engstelig, ingen andre enn min mann får lov å håndtere ham når han han det vondt, mannen måtte da må være hjemme morgen og kveld. Katten er livredd kstteburet, kjøring og dyrlege så vi konkluderte med at behandlingen ikke var til hans beste (ærlig når han hadde relativt dårlige prognoser siden han var blitt veldig syk). 

Jeg håper det går bedre for dere. Jeg velger å skrive om vår historie ikke for å ta fra deg motet, mange katter og familier lever godt med dette. Men for å vise deg at det finnes noen av oss som sier at en slik oppfølging klarer vi ikke... Det er godt dere har mulighet og tolmodighet til å følge henne opp. Tipset om matskål med chipp var jo smart. Det finnes også kattedører med chipplås om det er aktuellt å mate de andre i et annet rom feks

Anonymkode: 5afa2...266

Takk for ærlige svar, jeg har hatt mange dyr oppigjennom og har måttet ta noen vanskelige, men riktige avgjørelser så jeg har vært forberedt på at hun kanskje må avlives siden hun begynte å gå ned i vekt. 
Vi oppdaget heldigvis dette såpass tidlig at prognosene er gode, men ser jo allerede nå hvor tungt det kan bli for alle parter å gjennomføre behandlingen. 
Etter at vi slutta å gi henne våtfôr har hun endret oppførselen sin til å bare være på kjøkkenet, for hun venter på at det skal komme mat. Diabetesmaten hennes står alltid fremme, samt det vanlige tørrfôret, men hun virker ikke så interessert i det. 
Vi skal inn til dyrlege om en stund for å se om hun har lagt på seg igjen, men jeg ser ikke for meg at det vil skje hvis hun ikke begynner å spise mer.

Jeg vet heller ikke hvor lang tid man kan forvente at det skal ta før man ser bedring.

Lei situasjon å være i, og vanskelig å anslå når man må bestemme seg for om hun skal få slippe, men jeg ser det an til vi skal inn til dyrlegen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina

Jeg har en hund med diabetes. Vi må måle blodsukkeret morgen og kveld. Så får han medisin. Det er nok lettere med en hund, enn en katt. Hunden legger seg bare ned, og lar meg holde på til jeg er ferdig. Vi pleier å ta blod fra øret eller beinet, det er lettest. Han er 8 år og bortsett fra at han har diabetes er han helt normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (11 timer siden):

Jeg har en hund med diabetes. Vi må måle blodsukkeret morgen og kveld. Så får han medisin. Det er nok lettere med en hund, enn en katt. Hunden legger seg bare ned, og lar meg holde på til jeg er ferdig. Vi pleier å ta blod fra øret eller beinet, det er lettest. Han er 8 år og bortsett fra at han har diabetes er han helt normal. 

Ja, det kan jeg nok tenke meg. Denne katten er sånn passe glad i å bli håndtert og selv det å sette sprøyte mens hun spiser noe godt holder på å bli noe hun motsetter seg.

Hvordan gjør dere det med blodet dere trekker? Hvordan ser dere blodsukkernivå? Og regner dere selv ut hvor mye insulin hunden trenger utifra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
Caroline1986 skrev (2 timer siden):

Ja, det kan jeg nok tenke meg. Denne katten er sånn passe glad i å bli håndtert og selv det å sette sprøyte mens hun spiser noe godt holder på å bli noe hun motsetter seg.

Hvordan gjør dere det med blodet dere trekker? Hvordan ser dere blodsukkernivå? Og regner dere selv ut hvor mye insulin hunden trenger utifra det?

Kan du gå til anskaffelse av halskrage (lampeskjerm) og pakke katten inn et håndkle? Det gjør vi når katten skal få markkur.

 

Vi bruker et blodsukkerapparat og strips. Man lager et lite hull og tar litt blod på stripsen, og deretter kommer resultatet. Men vi gir tabletter, vi har aldri trengt å bruke sprøyter. Hunden vår er en malamute, han er en stor kar. Det kan være derfor vi får tabletter og ikke må bruke sprøyter. Jeg skal høre med veterinæren neste gang. Han må få to tabletter morgen og kveld. 

Endret av Bet-t-ina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...