AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Har en 5 mnd gammel baby. I starten slet jeg lenge med overproduksjon. Brukte lang tid på å få ned produksjonen vha intervallamming. Da jeg slet med for mye melk hadde jeg over 200 ml melk i hver pupp (fant ut dette da jeg pumpet meg tom). Jeg ammet da kun i 2-4 min hver gang. Babyen ble sprutet ned med melk stakkars, satt det ofte i vranga og vi avsluttet hver ammeøkt med gråt og hyl. Hun har lagt på seg fint hele veien. Nå ammer jeg fortsatt kun fra ett bryst til hvert måltid. Når jeg klemmer på brystet etter jeg har ammet ferdig, så er det fortsatt melk igjen - dvs det spruter ut i 2-3 stråler. Jeg tolker dette som at jeg fortsatt har en del melk, men brystene er myke og jeg har ikke slitt med brystbetennelse som jeg gjorde tidligere i høst da overproduksjonen stod på som verst. Hovedproblemet med ammingen er imidlertid at jeg har måtte gå og amme. Man kan kanskje tenke at hun har blitt godt vant og at jeg har vent babyen til dette, men hun har altså sluttet å spise tvert jeg har satt meg ned. Den siste uka har hun imidlertid ikke ønsket brystet i det hele tatt i våken tilstand. Amming på natt går uten problemer. Hun vil altså ikke ta brystet, jeg får ikke koblet henne på. Det eneste som fungerer er å roe henne ned (og da er hun som regel sulten, så det tar lang tid) og koble henne på puppen rett før hun sovner. Da kan hun spise godt og lenge. Jeg har forsøkt å se hva som skjer om jeg venter til hun er skikkelig sulten, men hun vil altså ikke ha og blir illsint om jeg prøver å gi henne noe selv om det har gått 4 timer siden forrige måltid. Når jeg får koblet på henne må jeg fortsatt gå eller "humpe" på en pilatesball for at hun skal spise, hvis ikke slipper hun brystet og hyler. Jeg begynner å få vondt i håndleddene og det verker i nakke og rygg da jeg går og bærer på henne så mye. Jeg blir også bekymret for at hun ikke får i seg nok etterhvert, da jeg opplever at hun ikke klarer å spise like godt når hun nærmest spiser i søvne og er trøtt. Jeg er redd for at årsaken til at det tippet over til denne brystvegringen er at vi ga flaske med morsmelk to kvelder.... Det er etter dette problemene har tiltatt, men selv før dette måtte jeg altså gå og amme for at hun skulle spise. Noen som har vært borti lignende eller har råd? Jeg kan tåle dette om det kun har en begrenset varighet, men jeg kjenner jeg blir utslitt om det skal bli sånn i mange måneder. Anonymkode: abfeb...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Jeg tenker at det er ingenting i veien for å be om time til helsesykepleieren du sikkert går til på helsestasjonen. Jeg kan ikke finne i innlegget ditt noe om du har introdusert fast føde enda, så da lurer jeg på om du har begynt med det? Hvor mange ganger om dagen får du faktisk til å amme henne nå? Anonymkode: 2f8c1...cfe
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at det er ingenting i veien for å be om time til helsesykepleieren du sikkert går til på helsestasjonen. Jeg kan ikke finne i innlegget ditt noe om du har introdusert fast føde enda, så da lurer jeg på om du har begynt med det? Hvor mange ganger om dagen får du faktisk til å amme henne nå? Anonymkode: 2f8c1...cfe TS her. Det burde jeg selvsagt skrevet i HI. Jeg har vært hos helsesøster og jeg har nevnt ammeproblemer ved hver kontroll. Da jeg hadde overproduksjon sa hun at dette ville gå seg til. Jeg leste meg opp selv på ammehjelpen og startet med intervallamming. Om problemene vi har nå, så siser hun at det "høres ut som du gjør alt riktig" og at "du er jo veldig på tilbudsiden. Babyen er heldig som har deg som mamma". Vet liksom ikke helt hva jeg skal tolke ut fra det. Har ringt sykehusets ammepoliklinikk, men de følger bare opp mødre i barseltiden. Jeg har forsøkt alle ammestillinger, amming i dusjen, amming i sjal ++ Vi startet med smaksprøver i jula. Litt gulrotmos, litt avokado, noen skjeer grøt. I går ga jeg 1/4 porsjon grøt da jeg var desperat etter å få i henne mat. Det ga en del luft i magen, men ikke mye luftsmerter. Jeg ammer ca 4 ganger på natta og også 4-5 ganger om dagen. Så foreløpig får jeg ammet nok ganger, men det krever hard jobbing... Anonymkode: abfeb...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Det er typisk alder for at de "ikke har tid" til å spise, men helst skal følge med på alt rubdt seg. Det var rundt sammr alder at jeg trappet ned på ammingen på dagtid, opprettholdt litt, men jeg hadde gitt mme på flaske siden hun var to uker pga for lite melk, så ingen brystvegring. Har du forsøkt å amme på et mørkt rom på dagen? Siden du sier at nattammingene går fint så kan det være verdt et forsøk. Anonymkode: 40ef1...02e 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Ja, det er vanlig i 4,5-5 mnd alder, at babyene plutselig synes alt rundt dem er så spennende, absolutt ikke ro til å spise. Fra ca den alderen måtte jeg amme i et mørkt stille soverom, uten noe som helst stimuli og på en kjent trygg plass. Ikke sjans ute på kaffe f.eks. dette går etterhvert over, det er bare en fase. Veldig vanlig, da hele vår barselgruppa på 6 fikk det samme samtidig! Anonymkode: 829af...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hovedproblemet med ammingen er imidlertid at jeg har måtte gå og amme. Anonymkode: abfeb...ec1 Off topic men...Hvordan/hvorfor begynte du med gående amming? Har du sjekket med kiropraktor/manuellterapeut om hun kan ha låsninger e.l. som gjør det ubehagelig for henne i vanlig sittende ammestilling som hun kanskje ikke kjenner på i søvne? Det må være fryktelig tungt å måtte gå rundt å amme. Jeg hadde nok lagt ammingen på hylla om jeg måtte gå rundt. Er det et alternativ for deg å pumpe og gi flaske på dagtid og heller kun amme om natten siden det går uten problem? Min eldste tok kun brystet på natt, på dagtid var det bare flaske som ble akseptert og jeg pumpet derfor på dag. Med mye melk og en baby som bare spiser ett bryst av gangen kan det vel kanskje holde med to pumpinger for dag siden du får to måltid av hver pumping. Har du prøvd bæresjal som kan brukes under amming så du får avlastet hender og skuldrer litt? Jeg har en Close Caboo som kan brukes i en ammeposisjon, men har ikke testet det selv. Finnes sikkert andre alternativer som mer erfarne bærere kan mer om enn meg. Anonymkode: f0d2d...542
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Off topic men...Hvordan/hvorfor begynte du med gående amming? Har du sjekket med kiropraktor/manuellterapeut om hun kan ha låsninger e.l. som gjør det ubehagelig for henne i vanlig sittende ammestilling som hun kanskje ikke kjenner på i søvne? Det må være fryktelig tungt å måtte gå rundt å amme. Jeg hadde nok lagt ammingen på hylla om jeg måtte gå rundt. Er det et alternativ for deg å pumpe og gi flaske på dagtid og heller kun amme om natten siden det går uten problem? Min eldste tok kun brystet på natt, på dagtid var det bare flaske som ble akseptert og jeg pumpet derfor på dag. Med mye melk og en baby som bare spiser ett bryst av gangen kan det vel kanskje holde med to pumpinger for dag siden du får to måltid av hver pumping. Har du prøvd bæresjal som kan brukes under amming så du får avlastet hender og skuldrer litt? Jeg har en Close Caboo som kan brukes i en ammeposisjon, men har ikke testet det selv. Finnes sikkert andre alternativer som mer erfarne bærere kan mer om enn meg. Anonymkode: f0d2d...542 TS her. Ikke så off topic egentlig, for det var det det hele startet med. Jeg tror hun begynte å hyle/gråte da jeg satt i sofaen og ammet i vanlig ammestilling, så reiste jeg meg for å gå på soverommet der det er mørkt. Da sluttet hun å gråte på veien, også tror jeg bare det ble sånn at jeg gjorde det innimellom da hun gråt.. Også har hun grått mer og mer under amming og da har jeg gått da... Kanskje også fordi hun har blitt vant til at jeg går, så det ble en slags forventning om at jeg må gå. Jeg har imidlertid prøvd å la henne styre det og ikke tilby når hun ikke vil ha med mindre jeg går, men da har hun endt opp med å ikke spise på altfor lang tid. Skal innrømme det er veldig slitsomt å gå 4-5 ganger daglig rundt i leiligheten. Dette har jeg gjort i 3 måneder nå. Det hender jeg kan sette meg ned når hun sovner ved brystet, men av og til våkner hun da og. Jeg bærer henne også en del utenom amming (da i bæresjal som regel). Håndleddene og underarmene mine verker, og hun blir jo bare tyngre og tyngre.. Jeg har ikke vært hos manuellterapeut/kiropraktor, men har tenkt på det. Det som har holdt meg tilbake er at legeforeningen er skeptisk til slik type behandling. Mannen min er lege og derfor sagt for lenge siden at han ikke vil jeg skal ta med henne dit. Vi har ikke diskutert det siden.. Han viste til lenkene under. https://tidsskriftet.no/2018/12/originalartikkel/manipulasjonsteknikker-ved-nakkeasymmetri-hos-spedbarn https://www.nrk.no/livsstil/bekymret-for-behandling-av-spedbarn-1.11359218 Jeg har tenkt på det du foreslår om å gi flaske på dag og amme på natt. Det eneste jeg er redd for er at hun da slutter å ta brystet også på natt. Jeg har et veldig sterkt ønske om å få til ammingen og er jo (åpenbart) villig til å strekke meg langt for å få det til.. Derfor er jeg også redd for å gjøre noe som forverrer det, men samtidig er det ikke holdbart i lengden slik situasjonen er nå. Nå har jeg jo gått fra å gå mens jeg ammer til å kun amme mens hun sover/halvsover. Det fordrer at jeg må roe ned og bysse først. Det tar jo tid siden hun er sulten. Deretter koble på til riktig tidspunkt. Dersom hun er hakket for våken så begynner hun å gråte og jeg må roe ned på ny. Jeg har tenkt at jeg må pumpe på dagen like mange ganger som jeg ammer, men du tror det holder med 2 ganger? Det er i så fall veldig oppnåelig og ikke så ille. Oppbevarte du pumpemelken i kjøleskapet og varmet i vannbad ved bruk da? Hvor lenge holdt du på sånn? Jeg har faktisk caboo close selv. Har forsøkt den i ammestilling, men da må babyen legges i en posisjon som egentlig er som vanlig ammestilling uten sjal. Dersom hun er våken da, så tar hun ikke brystet og begynner bare å gråte.. Jeg har tenkt på å undersøke om det er annerledes med andre sjal hvis dette drøyer i tid. Anonymkode: abfeb...ec1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Jeg pumpet i ca 10 mnd, men min avvendte seg selv med nattamming grunnet en forkjølelse ved 6-7 måneder og da sank produksjonen en god del (jeg orket ikke pumpe på natt) så måtte supplere med mme fra da av. Oppbevarte melken i kjøleskap om den ikke skulle spises i løpet av noen timer (holdbar 6 t i romtemperatur). Varmet kjøleskapskald melk i vannbad, den som ble oppbevart i romtemp ble drukket uten oppvarming. Om det holder med to pumpinger kommer jo an på hvor mye hun spiser og hvor mye du får ut. Du vil jo uansett få to måltider av en pumping siden hun bare spiser av ett bryst. Du må nesten finne ut hvor viktig ammingen er for deg veid opp mot hvor strevsomt det blir. Det vil bli tyngre og tyngre å gå rundt med henne. Du har jo gjort en kjempejobb så langt! Anonymkode: f0d2d...542
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå