Gå til innhold

Må nytt bad koste 250 000?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med varmekablene da? Jeg har byttet føler til kablene to ganger, koster kun føleren og den kan man enkelt bytte selv. Første gangen sto naboen og så på (han er elektriker og mente jeg måtte lære det). Betalte 750,- for delen, koster sikkert mere nå. 

Anonymkode: 7c547...7bc

Som skrevet i hovedinnlegget - brudd på kabel flere steder og vannskade.

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

newman01 skrev (41 minutter siden):

Bad har en teknisk levetid på 10-20 år, med anbefaling å vurdere full rehab etter 15 dersom man dusjer rett på flis. Om man benytter dusjkabinett eller andre metoder for å unngå/redusere vann på vegg og gulv kan et bad i praksis vare 50 år uten problemer. 

Så ja, dusje rett på flis har sine ulemper og kostnader

Null problem når det er gjort ordentlig er min erfaring, hovedproblemet er koner som følger med på trender🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har et bad fra 2003 hvor det er påvist utett membran og flere brudd på varmekablene. Dusjer rett på flis, ikke plass til dusjkabinett.

 

Dette må jo utbedres slik at vi unngår noe fuktskader ut over det lille som har kommet til nå.

 

Vi har blitt anbefalt å rive badet, pigge opp, nye varmekabler, ny membran og alt. Har fått et tilbud på over 250 000kr, fastpris.

Alt på badet skal ha samme plassering som nå, både rør og elpunkter. MÅ det virkelig bli så dyrt da? Badet er 3 kvm...

Toalett og dusj skal bli med videre, da dette er fra 2013. 

Anonymkode: b5877...910

Det MÅ jo ikke det. 

Det du har fått pris på innbefatter å rive badet. Gitt at du er normalt fysisk frisk kan du gjøre dette selv. Så steg 1: få en pris for å bygge opp ferdig revet bad.

Så kan du spare inn på resten. Membran og varmekabler er en ting, men du kan velge billig gulvbelegg og veggplater. Det tar kortere tid å installere, og mesteparten av dine 250 000 er tid. Timer er dyrt. Vurder også om du kan legge plater og gulvbelegg selv. Youtube og evnen til å sette av hver kveld over noen uker er ofte alt som trengs.

Trenger du kun fagfolk til varmekabler og membran går kraftig prisen ned. 

Anonymkode: 41e2e...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

mesteparten av dine 250 000 er tid. Timer er dyrt

Det er veldig dyrt. En håndverker koster vel rundt 1000kr/timen inkl.mva for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Etter å ha jobbet iherdig på telefonen i noen timer har jeg fått sånn ca overslag på priser fra litt andre og uavhengige aktører.

River - selv 0,-

Eventuelt snekkerarbeid kan vi gjøre selv (familiemedlemmet kan gjøre det, har bygget opp et helt hus på innsiden før)

Rørlegger inn for nytt sluk (skadet sa rørlegger) - mangler pris

Rørlegger som har vært her sa det ikke var sikkert vi trengte bytte noe annet røropplegg om det var i god stand. Det er rør i rør - eventuelt mangler vi pris på dette og. 

Varmekabler og digital termostat, med alt arbeid som trengs: 7000,-

Membran på gulv av sertifisert bedrift - ca 10 000,- på vår størrelse bad

Så bygger vi opp resten selv. Legger fliser på gulv og malbare(?) våtromsplater på veggene. Da står vi selv ansvarlig for vanntettheten på vegg.

Maler selv

Monterer opp skap og servantskap selv

Får in rørlegger til å montere toalettet igjen og armaturer og dusj.

Elektriker monterer lampe i tak og speil-lys og kontakter: 5000 kr-

 

Elektriker og membran blir jo her 20 000kr

Innkjøp gjør vi selv og regner med 10 000kr

Rørlegger er jo det vi mangler, han som har vært her vil ikke gi noe pris på annet enn totalpris på renovering som vi har fått. Tenker kanskje 20 000kr her, om vi får tak i en som vil komme inn og gjøre arbeidet sånn vi har satt opp??

I tillegg har vi avtalt 10 000kr for tre helgers arbeid fra det ufaglærte familiemedlemmet. Men han har jo barn selv, og må bruke mye tid hos oss, så det er fair. Og mye billigere enn vanlig innkjøpt hjelp.

 

Vil dette badet være "sertifisert" godt nok til å få feilfri tilstandsgrad ved et eventuelt salg om 5 år da?

 

Er det noe jeg har glemt?

 

TS



 

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal gjøre mye selv lønner det seg ofte å kontakte små frima for rør og el, gjerne selvstendig næringsdrivende. De er ikke så optatte av å levere totalpakker og tar ofte småoppdrag til en billigere pris.

Anonymkode: b598c...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man skal gjøre mye selv lønner det seg ofte å kontakte små frima for rør og el, gjerne selvstendig næringsdrivende. De er ikke så optatte av å levere totalpakker og tar ofte småoppdrag til en billigere pris.

Anonymkode: b598c...b62

Ja, nettopp det jeg har begynt med i dag. Men jeg prøvde jo å få svar fra han rørleggeren som har vært her først.

Vi visste ikke at vi kom til å gjøre noe selv før vi fikk det første prisoverslaget.

Det jeg kanskje lurer på er om det finnes noen steg-for-steg, og hva jeg har glemt i oversikter over her.

Håper å ende på rundt 100 000,-

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem støper gulv? Murer? Det sa familiemedlemmet av var lurt å ha fagmann til, slik at det ble riktig helning, han ville ikke være ansvarlig for det hos oss.

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem støper gulv? Murer? Det sa familiemedlemmet av var lurt å ha fagmann til, slik at det ble riktig helning, han ville ikke være ansvarlig for det hos oss.

Anonymkode: b5877...910

Ja, eller gulvlegger? Skal dere ha fliser eller belegg?

Vi fikk pris på 15 000kr fra rørlegger med bytte av sluk og de og remontering. Kun vask og dusj, da.

Vi valgte som skrevet over å få totalpakke fra firma (comfort) endte på ca 175 000kr for alt 

Anonymkode: 14506...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (8 timer siden):

Er du egentlig avhengig av å pigge opp gulvet? Hva er skaden egentlig utenom varmekabel? Har du ikke mulighet til 3-4cm opp i høyden på gammelt gulv? 
Uansett, hvis du får elektriker til å legge ny kabel bør vel koste max 15k, membran max15k, støping max15k og rørlegger samme feks 15k materialer og resten selv = bad under 100k :)

15 k for membran hørtes nå voldsomt ut, da må isåfall fagmannen stå der og se på mens det tørker? 

Anonymkode: d4339...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, eller gulvlegger? Skal dere ha fliser eller belegg?

Vi fikk pris på 15 000kr fra rørlegger med bytte av sluk og de og remontering. Kun vask og dusj, da.

Vi valgte som skrevet over å få totalpakke fra firma (comfort) endte på ca 175 000kr for alt 

Anonymkode: 14506...641

Vi skal ha fliser på gulv, men får hjelp til å gjøre det selv.

Jeg får jobbe videre med ringerunde og priser i morgen. Samt få inn litt flere på befaring.

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skal ha fliser på gulv, men får hjelp til å gjøre det selv.

Jeg får jobbe videre med ringerunde og priser i morgen. Samt få inn litt flere på befaring.

Anonymkode: b5877...910

Ta fagene hver for seg og ikke ‘’total pakke’’ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

15 k for membran hørtes nå voldsomt ut, da må isåfall fagmannen stå der og se på mens det tørker? 

Anonymkode: d4339...10e

Ja dro på en del for å forenkle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene mine pusset opp sitt bad for kanskje to år siden og betalte vel 130 000 eller noe sånt. De ribbet badet selv først, og kjøpte innredning og dusj selv som ble montert av håndtverkerne. Det badet er rundt 6 m² med flis på gulv og vegger. Det inkluderte alle involverte fag. De endret ingen punkter for rør og elektro, men la nye varmekabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe en bolig med bad som er renovert ved egeninnsats. Dersom badet er under 10 år gammelt kommer jeg til å kreve dokumentasjon fra faglærte. 

Anonymkode: d27b7...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 250.000 virker som en grei pris. Vårt ble 200.000 med mye egeninnsats da mannen er elektriker og bror er snekker. Ikke luksusbad, men gjort skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

 Etter å ha jobbet iherdig på telefonen i noen timer har jeg fått sånn ca overslag på priser fra litt andre og uavhengige aktører.

River - selv 0,-

Eventuelt snekkerarbeid kan vi gjøre selv (familiemedlemmet kan gjøre det, har bygget opp et helt hus på innsiden før)

Rørlegger inn for nytt sluk (skadet sa rørlegger) - mangler pris

Rørlegger som har vært her sa det ikke var sikkert vi trengte bytte noe annet røropplegg om det var i god stand. Det er rør i rør - eventuelt mangler vi pris på dette og. 

Varmekabler og digital termostat, med alt arbeid som trengs: 7000,-

Membran på gulv av sertifisert bedrift - ca 10 000,- på vår størrelse bad

Så bygger vi opp resten selv. Legger fliser på gulv og malbare(?) våtromsplater på veggene. Da står vi selv ansvarlig for vanntettheten på vegg.

Maler selv

Monterer opp skap og servantskap selv

Får in rørlegger til å montere toalettet igjen og armaturer og dusj.

Elektriker monterer lampe i tak og speil-lys og kontakter: 5000 kr-

 

Elektriker og membran blir jo her 20 000kr

Innkjøp gjør vi selv og regner med 10 000kr

Rørlegger er jo det vi mangler, han som har vært her vil ikke gi noe pris på annet enn totalpris på renovering som vi har fått. Tenker kanskje 20 000kr her, om vi får tak i en som vil komme inn og gjøre arbeidet sånn vi har satt opp??

I tillegg har vi avtalt 10 000kr for tre helgers arbeid fra det ufaglærte familiemedlemmet. Men han har jo barn selv, og må bruke mye tid hos oss, så det er fair. Og mye billigere enn vanlig innkjøpt hjelp.

 

Vil dette badet være "sertifisert" godt nok til å få feilfri tilstandsgrad ved et eventuelt salg om 5 år da?

 

Er det noe jeg har glemt?

 

TS



 

Anonymkode: b5877...910

Dette badet vil på ingen måte være sertifisert til å få feilfri tilstandsgrad. Bare dæ du er forberedt på det. Og hvis det blir lekkasje står dere i fare for å få store avkortinger på utbetaling. Det er også veldig lett å ødelegge membran når man som ufaglært legger fliser. 

Dette blir et bad mange kjøpere rygger raskt unna. 

Anonymkode: a5226...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir et bad mange kjøpere rygger raskt unna. 

 

Jeg tror det er et forsvinnende mindretall. Om denne påstanden var sann ville det ikke eksistert et marked hvor huseier betalte noen flere titusner av kroner for å pynte før salg. 

Om folk virkelig hadde brydd seg om godkjenninger, samsvarserklæringer og teknisk tilstand hadde ingen brydd seg om høstens designfarger, riktig bord i hjørnet og den fluffy puta i sofa'n...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe en bolig med bad som er renovert ved egeninnsats. Dersom badet er under 10 år gammelt kommer jeg til å kreve dokumentasjon fra faglærte. 

Anonymkode: d27b7...698

Det vil jo foreligge dokumentasjon fra faglærte. Både på membran, elektrisk og rørleggerarbeid.

Heldigvis er dette et presset boligmarked i Oslo, folk kjøper hva som helst.

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg tenker at det er et rimelig bad. Vi pusset opp badet og gjorde en del selv, det kom på 400.000. Det eneste vi egentlig la litt i, var dyrere fliser enn normen. Jobben alene var rundt 250.000. Det er dessverre veldig dyrt med bad :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...