Gå til innhold

Gravid + trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har alltid holdt på med trening og er i grei form når det kommer til styrketrening (verre når det kommer til kondisjon😅). Men jeg lurte på om noen av dere har en oversikt over hvilke styrkeøvelser en burde unngå etter første trimester. 
 

Har forstått det slik at du ikke skal ta øvelser som får magen til å bule ut, feks situps og crunches osv. Markløft er også noe jeg burde unngå, om jeg Har forstått riktig. Så har jeg også fått med meg at jeg burde unngå øvelser hvor du ender opp med å Holde pusten. 
Men det er vel stort sett alt jeg har funnet ut. 
 

Så, har du noen gode tips til gode styrkeøvelser? Eller har du tips til hva som burde unngåes?

Anonymkode: afc48...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du hørt man skal unngå slike øvelser?

man skal kunne trene som før men ikke starte noe nytt..så fremt man ikke har noe skader/risiko i svangerskap

Anonymkode: 54357...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg unna rene mageøvelser etter at musklene i magen delte seg, men har ellers fortsatt som før med både markløft og knebøy og.. Ja. Bare sett an om jeg syns det har vært ubehagelig eller ikke. Til nå, i uke 33, har det gått veldig bra! Men har endret programmet mitt litt til å ha mest fokus på bakside av kropp, da det er det jeg trenger mest når kroppen blir litt fremtung 😅

Anonymkode: c1f36...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 hours ago, AnonymBruker said:

 

man skal kunne trene som før men ikke starte noe nytt..så fremt man ikke har noe skader/risiko i svangerskap

Anonymkode: 54357...338

Jeg trener på et senter med fokus på gravidtrening, og de tilpasser definitivt en del øvelser for de som er høygravide. F.eks. for å unngå for mye belastning på bekkenet, eller for mye "press". 

Anonymkode: a213a...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser som skaper buktrykk, som markløft, knebøy, benkpress skal man være forsiktig med tunge vekter med ikke nødvendigvis unngå. Benkpress bør gjøres i skråbenk eller med manualer, juster vekt på knebøy og markløft slik at du ikke trenger å skape stort trykk i buken under løftet. 

Forrige svangerskap trente jeg som vanlig frem til uke 35, med justering på vekt og tok vekk noen øvelser, som pullups/dødheng og liggende benkpress. Byttet ut liggende mageøvelser med stående, fokus på sideveis bevegelse. 

Kondisen ga jeg opp etterhvert, men brukte romaskinen og stakemaskinen for litt vedlikehold. 

Er gravid igjen nå, og tar opp igjen treningen så fort kvalmen gir seg, fokuset blir styrke i overkroppen, kjerne og mobilitet. 

Kan også anbefale boka "frisk graviditet", brukte en del av øvelsene sist gravid og etterpå, spesielt for bekken og bekkenbunn.

Anonymkode: 7445b...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor har du hørt man skal unngå slike øvelser?

man skal kunne trene som før men ikke starte noe nytt..så fremt man ikke har noe skader/risiko i svangerskap

Anonymkode: 54357...338

Kanskje jeg bare har misforstått, men er vel det som anonymbruker nummer 5 skriver, det med å unngå trykk på buken. Ellers så er jeg frisk, men har en hofteprotese pga en bilulykke, men har vel fått beskjed at det ikke skal ha så mye å si for meg i graviditeten så lenge jeg ikke legger på meg noe voldsomt. 

Anonymkode: afc48...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...