Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 19.39):

Knytt det opp til anatomi, fysiologi og mikrobiologi, og praktiske prosedyrer. Løs caser hvis du finner dem, slik at du ser sammenhengene.

Anonymkode: 98eb3...76a

Det hørtes lurt ut, litt morsommere å lære også da.

Anonymkode: 066f8...689

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gamle eksamensopppgaver, Medeasy og YouTube. 

Anonymkode: 4ecd5...133

Takk for tips☺️  Har brukt youtube mye mtp anatomi, tenkte ikke på at jeg kan bruke det til sykdomslære også!

Nå husker jeg ikke hva det heter, men jeg brukte læringsmål eller læringsutbytte eller hva det nå enn kalles. Er en oversikt der det står "Eleven skal kunne forklare blablabla". Spurte læreren min om en oversikt, og gikk ut ifra den når jeg leste pensum. Eksamen gikk veldig fint 😊

Anonymkode: bbc5b...a1e

👆🏻 Nå skal det nevnes at jeg gikk ut i 2017, og hadde somatikk og anatomi før det ble nasjonale eksamener, så kan hende det ikke er likt som den gangen og at det tipset ikke er så relevant 😊

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå husker jeg ikke hva det heter, men jeg brukte læringsmål eller læringsutbytte eller hva det nå enn kalles. Er en oversikt der det står "Eleven skal kunne forklare blablabla". Spurte læreren min om en oversikt, og gikk ut ifra den når jeg leste pensum. Eksamen gikk veldig fint 😊

Læringsutbytte:

Kunnskap

• Har kunnskap om generell patofysiologi
  • Har kunnskap om ulike sykdommer, de patologiske prosesser som ligger til grunn for sykdomsutvikling, diagnostisering og behandling
  • Kjenner til traumatologi
  • Har kunnskap om ernæringsfysiologi
  • Har kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak
  • Har kunnskap om mikrobiologi, infeksjonsforsvar, antibiotikabruk og resistensutvikling

Ferdigheter

• Kan anvende faglig kunnskap om smerte, smertefysiologi og smertebehandling
  • Kan anvende kunnskap om ulike legemiddelgrupper og medikamentell behandling
  • Kan anvende medisinsk terminologi

Innhold

• Generell patologi
  • Sykdomslære innen medisin, kirurgi og gynekologi
  • Mikrobiologi og infeksjonsforsvar
  • Ernæringsfysiologi         
  • Infeksjonssykdommer
  • Traumatologi
  • Farmakologi

Som du ser er ikke vårt læringsutbytte veldig spesifikt😅 Hadde det vært slik som du beskriver dine læringsmål hadde det vært mye lettere å vite nøyaktig hva som skal leses på osv☺️ Men takk for svar!

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Læringsutbytte:

Kunnskap

• Har kunnskap om generell patofysiologi
  • Har kunnskap om ulike sykdommer, de patologiske prosesser som ligger til grunn for sykdomsutvikling, diagnostisering og behandling
  • Kjenner til traumatologi
  • Har kunnskap om ernæringsfysiologi
  • Har kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak
  • Har kunnskap om mikrobiologi, infeksjonsforsvar, antibiotikabruk og resistensutvikling

Ferdigheter

• Kan anvende faglig kunnskap om smerte, smertefysiologi og smertebehandling
  • Kan anvende kunnskap om ulike legemiddelgrupper og medikamentell behandling
  • Kan anvende medisinsk terminologi

Innhold

• Generell patologi
  • Sykdomslære innen medisin, kirurgi og gynekologi
  • Mikrobiologi og infeksjonsforsvar
  • Ernæringsfysiologi         
  • Infeksjonssykdommer
  • Traumatologi
  • Farmakologi

Som du ser er ikke vårt læringsutbytte veldig spesifikt😅 Hadde det vært slik som du beskriver dine læringsmål hadde det vært mye lettere å vite nøyaktig hva som skal leses på osv☺️ Men takk for svar!

Haha, nei, se der ja 😅 Jeg tenkte meg at det kanskje var litt annerledes nå etter at jeg svarte ja 🙈 Uansett, masse lykke til 🤗

Annonse

Skaff deg først en oversikt over læringsutbyttene for din skole, og se på tidligere eksamener. Siden sykdomslære ikke er en nasjonal eksamen kan du få mye tips om hvordan de legger opp eksamen på din skole på den måten. 

Gå på forelesninger, og delta aktivt.

Les med venner og snakk HØYT om temaene. Forklar hverandre, lag flashcards osv. 

Regner med at du har bestått anatomi, så mye av arbeidsmetodene derfra kan overføres til sykdomslære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...